Pod żaglami Iskry
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Pod żaglami "Iskry" (antykwariat)

Autorzy: Władysław Białek, Alicja Białek-Guillemette
Okładka: twarda
Format: 15 x 21 cm
Liczba stron: 335
Rok wydania: 1998

18,00 zł (brutto) 17,14 zł (netto)
Brutto
check w magazynie

UWAGA - egzemplarz wycofany z obiegu bibliotecznego.
------------------------------------------------------------------------------------------

Niniejsza monografia jest próba utrwalenia losów szkunera "Iskra". Prezentowana książka "Pod żaglami "Iskry" obejmuje całość dziejów okrętu pod biało-czerwoną banderą.
W części pierwszej przedstawiona została historia okrętu w okresie II Rzeczypospolitej oraz losy "Iskry" w drugiej wojnie światowej. Wykorzystano w niej bogaty materiał informacyjny zawarty w pracy magisterskiej Henryka Pestki.
Druga część obejmuje lata służby pod banderą Polskiej Marynarki Wojennej po 1945 roku. Wykorzystano w niej zebrane materiały przedstawione w pracy magisterskiej Romana Misiaka.

Z ciekawostek:
Książka przygotowana została w 1986 roku i złożona do druku w Wydawnictwie MON jako okazjonalne wydanie na 70 rocznicę powstania Polskiej Marynarki Wojennej. Wydawnictwo MON - nie z własnej woli - zażądało wyłączenia części pierwszej, dotyczącej dziejów okrętu w okresie międzywojennym. Autorzy nie wyrazili na to zgody i wycofali się z wydania.

Książka ukazała się na rynku wydawniczym dopiero w 1995 roku w nakładzie 5 sztuk! Egzemplarze "Pod żaglami "Iskry" otrzymali: ORP "Iskra" (już ta nowa, barkentyna) z okazji szczęśliwego zakończenia podróży dookoła świata, Biblioteka Naukowa Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte z okazji 40-lecia utworzenia uczelni oraz Studium Nauczycielskie im. Cypriana Kamila Norwida w Radzyminie z okazji 140 rocznicy powstania tej placówki oświatowej i w po dziękowaniu za własnoręcznie wyhaftowaną banderę przez uczennice Studium dla nowej "Iskry".

ORP „Iskra” – nazwa noszona na przestrzeni dziejów przez dwa żaglowce szkolne Polskiej Marynarki Wojennej:
1) ORP „Iskra”(w służbie 1928-1977) – szkuner gaflowy, były brytyjski „St. Blanc”, podczas II wojny światowej wypożyczony Królewskiej Marynarce Wojennej Wielkiej Brytanii, służył jako okręt - baza HMS „Pigmy” (1940-1948)
2) ORP „Iskra” (w służbie od 1982) – trzymasztowa barkentyna gaflowo-bermudzka projektu B79/II. Jest to okręt szkolny polskiej Polskiej Marynarki Wojennej. Z ciekawostek jest pierwszym okrętem pod banderą wojenną Polski, który opłynął dookoła kulę ziemską.

Y2-2075
Używane
83-11-08850-0
Oprawa
twarda
Format
15 x 21 cm
Liczba stron
335
Autorzy
Władysław Białek, Alicja Białek-Guillemette
Rok wydania
1998
ISBN
83-11-08850-0

WSTĘP
ORP "ISKRA" POD BANDERĄ MARYNARKI WOJENNEJ II RZECZYPOSPOLITEJ
     OKRĘT SZKOLNY POLSKIEJ MARYNARKI WOJENNEJ ORP "ISKRA" W LATACH 1926-1933
         Odrodzenie Polskiej Marynarki Wojennej
         Szkolenie kadr oficerskich
         Zakupienie "Iskry"
         Ceremoniał morski
         Na trasie Dunkierka - Porto - Casablanka - Cherbourg
         Kolizja z "Grey Country
         Na Wyspy Kanaryjskie i Azory
         W żałobnej szacie
         Rejs do Wyborga i na grzybobranie
         Skok przez Atlantyk
         W szponach cyklonu
         Do portów Morza Śródziemnego
         Pechowy rejs
         Z kandydatami na pokładzie
    ORP "ISKRA" W LATACH 1934-1940
         Monotonia wśród egzotyki
         Na trasie siedmiu portów
         Utartym szklakiem
         Utrapienie dowódcy
         Jugosłowiańskie i greckie uroki
         Przeczucia i niepokoje
         Groza wojny
ORP "ISKRA" POD BANDERĄ MARYNARKI WOJENNEJ W LATACH 1947-1977
    POWRÓT "ISKRY" DO KRAJU I KONTYNUACJA ZADAŃ SZKOLENIOWYCH W LATACH 1948-1965
         O miejsce Polski nad Bałtykiem
         Polska bandera na straży Wybrzeża
         Powrót "Iskry"
         Rozbudowa Marynarki Wojennej
         Pierwszy rejs leningradzki
         Kluczenie wzdłuż polskiego wybrzeża
         Człowiek za burtą
         Powrót na zagraniczne trasy
         Odwiedziny Atlantyku
         Leningradzkie uroki
         Za kręgiem polarnym
         Wielka akcja harcerska na morzu
         Powrót na szlaki śródziemnomorskie
         Halsowanie po Bałtyku
         Pod "piracką" banderą
         "Eterówka"
         Sąsiedzkie spotkania
         Urok białych żagli
    OSTATNIE LATA SŁUŻBY "POCZCIWEJ STARUSZKI"
          Rejs do Naantali, Rygi, Sztokholmu i Tallina
          Diagnoza żywnościowa okrętu
          Do Kopenhagi, Hawru i Bergen
          Na trasie współpracy trzech flot bałtyckich
          Z wizytą w Goteborgu, Kotce i Leningradzkie
          Ostatnia podróż śródziemnomorska
          Podwójne odwiedziny sąsiadów
          Na północnym szlaku
          Srebrny jubileusz
          "Operacja - Żagiel 74"
          Ostatni rejs
          Ostatnie dni
          Zakończenie
BIBLIOGRAFIA
ANEKSY
KALENDARIUM WAŻNIEJSZYCH WYDARZEŃ Z HISTORII OKRĘTU
SŁOWNIK WYRAZÓW MORSKICH
SZKICE
RESUME
SUMMARY

Władysław Białek - urodzony w 1929 roku w Sulejowie, gm. Jadów. Nauczyciel szkoły podstawowej w Kamieńczyku i Ślężanach (1950). Po ukończeniu szkoły oficerskiej podjął zawodową służbę na ORP "Błyskawica" (1952-1955), a następnie adiunkt Wyższej Szkoły Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte (1955-1971). Absolwent Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (1960). Wykładowca Państwowej Szkoły Morskiej i Państwowej Szkoły Rybołówstwa Morskiego w Gdyni (1962-1970). W 1970 roku doktoryzował się w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Gdańsku-Wrzeszczu. W latach 1971-1990 nauczyciel akademicki Katedry Historii Polskiej WAP w Warszawie.
Założyciel Stowarzyszenia Autorów Polskich (1982) i Klubu Autorów Historii Wojskowości SAP (1985).
W 1990 roku przechodzi w stan spoczynku w stopniu komandora. Od 1991 roku pracuje w Ośrodku Ochrony Zbiorów Publicznych Ministerstwa Kultury i Sztuki.

Alicja Białek-Guillemette - urodzona w 1957 roku w Lęborku. W 1984 roku ukończyła Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej. 1985-1989 zajmowała się projektowaniem architektonicznym w ARWO w Warszawie. W 1990 roku ukończyła studia podyplomowe z konserwacji zabytków w Ecole d'Architecture w Rouen (Francja). 1991-1993 pracowała w biurach architektonicznych w Rouen oraz Ataub.

Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka

ORLEN paczka

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.

Może także Cię zainteresuje