UWAGA - egzemplarz wycofany z obiegu bibliotecznego.
------------------------------------------------------------------------------------------
Niniejsza monografia jest próba utrwalenia losów szkunera "Iskra". Prezentowana książka "Pod żaglami "Iskry" obejmuje całość dziejów okrętu pod biało-czerwoną banderą.
W części pierwszej przedstawiona została historia okrętu w okresie II Rzeczypospolitej oraz losy "Iskry" w drugiej wojnie światowej. Wykorzystano w niej bogaty materiał informacyjny zawarty w pracy magisterskiej Henryka Pestki.
Druga część obejmuje lata służby pod banderą Polskiej Marynarki Wojennej po 1945 roku. Wykorzystano w niej zebrane materiały przedstawione w pracy magisterskiej Romana Misiaka.
Z ciekawostek:
Książka przygotowana została w 1986 roku i złożona do druku w Wydawnictwie MON jako okazjonalne wydanie na 70 rocznicę powstania Polskiej Marynarki Wojennej. Wydawnictwo MON - nie z własnej woli - zażądało wyłączenia części pierwszej, dotyczącej dziejów okrętu w okresie międzywojennym. Autorzy nie wyrazili na to zgody i wycofali się z wydania.
Książka ukazała się na rynku wydawniczym dopiero w 1995 roku w nakładzie 5 sztuk! Egzemplarze "Pod żaglami "Iskry" otrzymali: ORP "Iskra" (już ta nowa, barkentyna) z okazji szczęśliwego zakończenia podróży dookoła świata, Biblioteka Naukowa Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte z okazji 40-lecia utworzenia uczelni oraz Studium Nauczycielskie im. Cypriana Kamila Norwida w Radzyminie z okazji 140 rocznicy powstania tej placówki oświatowej i w po dziękowaniu za własnoręcznie wyhaftowaną banderę przez uczennice Studium dla nowej "Iskry".
ORP „Iskra” – nazwa noszona na przestrzeni dziejów przez dwa żaglowce szkolne Polskiej Marynarki Wojennej:
1) ORP „Iskra”(w służbie 1928-1977) – szkuner gaflowy, były brytyjski „St. Blanc”, podczas II wojny światowej wypożyczony Królewskiej Marynarce Wojennej Wielkiej Brytanii, służył jako okręt - baza HMS „Pigmy” (1940-1948)
2) ORP „Iskra” (w służbie od 1982) – trzymasztowa barkentyna gaflowo-bermudzka projektu B79/II. Jest to okręt szkolny polskiej Polskiej Marynarki Wojennej. Z ciekawostek jest pierwszym okrętem pod banderą wojenną Polski, który opłynął dookoła kulę ziemską.
- Oprawa
- twarda
- Format
- 15 x 21 cm
- Liczba stron
- 335
- Autorzy
- Władysław Białek, Alicja Białek-Guillemette
- Rok wydania
- 1998
- ISBN
- 83-11-08850-0
WSTĘP
ORP "ISKRA" POD BANDERĄ MARYNARKI WOJENNEJ II RZECZYPOSPOLITEJ
OKRĘT SZKOLNY POLSKIEJ MARYNARKI WOJENNEJ ORP "ISKRA" W LATACH 1926-1933
Odrodzenie Polskiej Marynarki Wojennej
Szkolenie kadr oficerskich
Zakupienie "Iskry"
Ceremoniał morski
Na trasie Dunkierka - Porto - Casablanka - Cherbourg
Kolizja z "Grey Country
Na Wyspy Kanaryjskie i Azory
W żałobnej szacie
Rejs do Wyborga i na grzybobranie
Skok przez Atlantyk
W szponach cyklonu
Do portów Morza Śródziemnego
Pechowy rejs
Z kandydatami na pokładzie
ORP "ISKRA" W LATACH 1934-1940
Monotonia wśród egzotyki
Na trasie siedmiu portów
Utartym szklakiem
Utrapienie dowódcy
Jugosłowiańskie i greckie uroki
Przeczucia i niepokoje
Groza wojny
ORP "ISKRA" POD BANDERĄ MARYNARKI WOJENNEJ W LATACH 1947-1977
POWRÓT "ISKRY" DO KRAJU I KONTYNUACJA ZADAŃ SZKOLENIOWYCH W LATACH 1948-1965
O miejsce Polski nad Bałtykiem
Polska bandera na straży Wybrzeża
Powrót "Iskry"
Rozbudowa Marynarki Wojennej
Pierwszy rejs leningradzki
Kluczenie wzdłuż polskiego wybrzeża
Człowiek za burtą
Powrót na zagraniczne trasy
Odwiedziny Atlantyku
Leningradzkie uroki
Za kręgiem polarnym
Wielka akcja harcerska na morzu
Powrót na szlaki śródziemnomorskie
Halsowanie po Bałtyku
Pod "piracką" banderą
"Eterówka"
Sąsiedzkie spotkania
Urok białych żagli
OSTATNIE LATA SŁUŻBY "POCZCIWEJ STARUSZKI"
Rejs do Naantali, Rygi, Sztokholmu i Tallina
Diagnoza żywnościowa okrętu
Do Kopenhagi, Hawru i Bergen
Na trasie współpracy trzech flot bałtyckich
Z wizytą w Goteborgu, Kotce i Leningradzkie
Ostatnia podróż śródziemnomorska
Podwójne odwiedziny sąsiadów
Na północnym szlaku
Srebrny jubileusz
"Operacja - Żagiel 74"
Ostatni rejs
Ostatnie dni
Zakończenie
BIBLIOGRAFIA
ANEKSY
KALENDARIUM WAŻNIEJSZYCH WYDARZEŃ Z HISTORII OKRĘTU
SŁOWNIK WYRAZÓW MORSKICH
SZKICE
RESUME
SUMMARY
Władysław Białek - urodzony w 1929 roku w Sulejowie, gm. Jadów. Nauczyciel szkoły podstawowej w Kamieńczyku i Ślężanach (1950). Po ukończeniu szkoły oficerskiej podjął zawodową służbę na ORP "Błyskawica" (1952-1955), a następnie adiunkt Wyższej Szkoły Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte (1955-1971). Absolwent Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (1960). Wykładowca Państwowej Szkoły Morskiej i Państwowej Szkoły Rybołówstwa Morskiego w Gdyni (1962-1970). W 1970 roku doktoryzował się w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Gdańsku-Wrzeszczu. W latach 1971-1990 nauczyciel akademicki Katedry Historii Polskiej WAP w Warszawie.
Założyciel Stowarzyszenia Autorów Polskich (1982) i Klubu Autorów Historii Wojskowości SAP (1985).
W 1990 roku przechodzi w stan spoczynku w stopniu komandora. Od 1991 roku pracuje w Ośrodku Ochrony Zbiorów Publicznych Ministerstwa Kultury i Sztuki.
Alicja Białek-Guillemette - urodzona w 1957 roku w Lęborku. W 1984 roku ukończyła Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej. 1985-1989 zajmowała się projektowaniem architektonicznym w ARWO w Warszawie. W 1990 roku ukończyła studia podyplomowe z konserwacji zabytków w Ecole d'Architecture w Rouen (Francja). 1991-1993 pracowała w biurach architektonicznych w Rouen oraz Ataub.
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.