W schyłku stulecia, kiedy maszyna parowa zaczęła na morzu zastępować tradycyjny dotąd napęd żaglowy, ustalił się zwyczaj, iż okręty statki parowe, mające większą swobodę manewru i niezależne od warunków atmosferycznych ustępowały drogi jednostkom żaglowym. Zwyczaj ten obrósł w tradycję, do tego stopnia, że gdy podczas bitwy koło Wysp Falklandzkich, w dniu 8 grudnia 1914 roku, pomiędzy obu walczącymi eskadrami ni stąd, ni zowąd pojawił się idący szybko z wiatrem trójmasztowy żaglowiec, brytyjski admirał nakazał swym krążownikom liniowym zboczyć z drogi, mim że umożliwia w ten sposób nieprzyjacielskim okrętom oddalenie się, wprawdzie na krótko z pola bitwy i wyjście poza zasięg ognia artyleryjskiego.
Później zwyczaj ten przeniesiono również na napotkane statki rybacki, które dość długo jeszcze korzystały z pomocniczego napędu żagli. Zasada ta była podyktowana bardziej ostrożnością, aby przy zbyt bliskim przejściu koło rybackiego stateczku uniknąć zahaczenia o włok holowany przez rybacki trawler czy kuter.
Prawdopodobnie te względy, okazywane przez duże jednostki małym statkom rybackim, sprawiły, że podczas ćwiczeń artyleryjskich przeprowadzanych przez brytyjską Home Fleet na Morzu Północnym wiosną 1939 roku na kursie ćwiczących okrętów pojawił się statek rybacki, brytyjski admirał wydał rozkaz natychmiastowego przerwania ognia i przepuszczenia małego niemieckiego okrętu ochrony rybołówstwa, łatwego do rozpoznania dzięki powiewającemu na topie jego przedniego masztu trójkątnemu proporczykowi o żółto-niebieskich barwach.
Gdyby jednak admirał wiedział, jaki był tym razem główny cel rejsu!
Okręt ochrony rybołówstwa "Weser", opuścił Wilhelmshaven początkiem kwietnia 1939 roku, udając się na wody Morza Północnego. Tym razem jednak, oprócz normalnej załogi okrętu, w jednym z jego dziobowych pomieszczeń znajdowało się 15 ludzi. Było to grono wybitnych specjalistów: artylerzystów morskich i oficerów broni podwodnej, oficerów sygnałowych i radiotelegrafistów, ekspertów fototechnicznych, przedstawicieli lotnictwa morskiego, hydrografów i nurków.
Ci starannie wybrani specjaliści Kriegsmarine z najbliższej odległości mogli obserwować i dokładnie rejestrować dziesiątki istotnych szczegółów dotyczących przeprowadzonego przez brytyjskie okręty ognia artyleryjskiego.
A to był dopiero początek ich ciekawej działalności na morzu .....
- Autor
- Jerzy Pertek
- Oprawa
- miękka
- Format
- 11.5 x 17.0 cm
- Liczba stron
- 157
- Rok wydania
- 1973
PROLOG
ZATOPIENIE "ATHENI"
"SOS Athenia storpedowana"
Dowódca "U-30" i jego decyzja
Przebieg akcji ratowniczej
"Kanada tego nigdy nie zapomni"
PIERWSZA OFENSYWA U_BOOTÓW
19 statków zatopionych w 10 dni
Nieudany atak"U-39" na "Ark Royal"
Zatopienie lotniskowca "Courageous"
"Der Stier von Scapa Flow"
Zelżenie wojny podwodnej
KORSARSKIE PANCERNIKI NA ŁOWACH
Zmarnowane okazje wykrycia "Grafa Spee"
Niezbyt owocna wyprawa"Deutschlanda"
"Dali mi kilka dział , dobrych dział"
"...i zamierzam dobrze ich użyć"
Po zatopieniu HMS "Rawalpindi"
BITWA KOŁO UJŚCIA LA PLATY
Sieć wokól "Grafa Spee" powoli się zaciska
Bitwa u ujścia Rio de la Plata
"Admirał Graf Spee" chroni się w Montevideo
Batalia dyplomatyczna i propagandowa
Samobójstwo pancernika i jego dowódcy
Epilog: incydent z "Altmarkiem"
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.