Co było przyczyną tragedii? Dlaczego wydarzyło się ona tak nagle? Jak to jest możliwe, aby w pobliżu europejskich brzegów mógł zatonąć statek wraz z całą załogą bez śladu? Czy zdecydowały siły wyższe...?
Z roku na rok wzrasta liczba katastrof na morzu. Jeżeli jeszcze w roku 1960 zatonęło na morzach i oceanach świata 171 statków o łącznej pojemności 383 000 BRT, zaś w roku 1966 - 273 statki o tonażu 739 000 BRT, zaś w roku 1972 - 321 statków o pojemności prawie 1 mln BRT, to już od kilku lat roczne straty światowej floty handlowej i rybackiej sięgają 350 - 400 statków o łącznej pojemności ponad 1 mln BRT. A to oznacza, że przeciętnie każdego dnia tonie jeden statek morski. Wprawdzie połowa z nich to jednostki małe, ale oznacza to, że co drugi dzień toną statki duże, powyżej 500 BRT. I to nie tylko w osławionym Trójkącie Bermudzkim, na Biskajach, na mieliźnie Goodwin u ujścia Tamizy czy na kanale la Manche. Statki giną - a z nimi także ludzie - na wszystkich morzach i na wszystkich oceanach.
Bezlitosne statystyki udowadniają, że najczęściej znikają z powierzchni wody zaniedbane statki tzw. tanich bander. W pięcioleciu 1971-1975 Liberia i Panama traciły np. po dwadzieścia jednostek pływających rocznie. Tyleż samo traciła Grecja, a po dziesięć rocznie Japonia i Włochy. Mimo to jednak transport morski uchodzi ciągle za najbezpieczniejszy środek komunikacji.
Ludzie morza nie tylko pracują na morzu i z niego żyją, ale także - o paradoksie - walczą z morzem, z jego żywiołem. Ponieważ zaś morze jest siłą nieokiełznaną, raz z tej walki wychodzą zwycięsko, innym razem przegrywają. Pożary statków, zderzenia nie tylko we mgle, najeżdżanie na skały i mielizny, przewrócenia w sztormach i tajfunach, zaginięcia w niewiadomych okolicznościach oraz różne nieszczęścia spowodowane lekkomyślnością i niedbalstwem a czasem nieudolnością i brakiem wiedzy fachowej ze strony załóg.
Każda z tych morskich tragedii wnosi jednak swój wkład doświadczenia w bezpieczeństwo żeglugi. Po tragedii "Cyranki" przestrzega się wreszcie przepisu, aby na szalupach i tratwach ratunkowych znajdowały się odnawiane regularnie zapasy żywności, wody i środków pirotechnicznych. PO zatonięciu "Nysy" wymieniono na wszystkich statkach pasy ratunkowe. Po wejściu na mieliznę "Tarpona" grudziądzkie zakłady "Stomil" usprawniły produkcję tratw pneumatycznych. Po tragedii statku "Dzierżyński", który przełamał się w pobliżu Antwerpii, studenci szkól morskich uczą walki z wodą wdzierającą się do kadłuba, a na polskich statkach obok alarmów szalupowych, przeciwpożarowych itp. wprowadzono również alarm wodny. W wyniku, jakie dotknęły inne floty, nasze tankowce wyposażono w produkowane w Ustce kryte łodzie ratunkowe z żaroodpornego laminatu.
Warto o tym wszystkich sprawach pamiętać, czytając zamieszczone w książce "kapitan schodzi ostatni" zamieszczone reportaże.
- Autor
- Henryk Mąka
- Oprawa
- miękka
- Format
- 11,5 x 16,5 cm
- Liczba stron
- 244
- Rok wydania
- 1979
Wstęp
Wieniec w Raykjaviku
Przed "Cyranką" była "Czubatka"
Siedemnastu z "Derkacza"
Pływający pomnik Borowego
U brzegów Ustki
Tajemnica "Nysy"
M/t "Tarpon" nie wrócił
"San" kontra "Marie Both"
Batalia pod Greifswalder Oie
Kapitan schodzi ostatni
Gwiazdobloki przynoszą śmierć
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.