Od Autora
Niełatwo jest napisać książkę o żeglarskiej wyprawie. Gdy po powrocie chwyta się za pióro i sięga do wspomnień czy notatek, przed oczami przesuwa się długi film podobnych do siebie dni, wypełnionych ciężką pracą i rutynowymi czynnościami załogi. Obraz od czasu do czasu rozjaśnia się atrakcja- mi odwiedzanych portów i mocnymi akcentami morskiej przygody, rzadko przyjemnej, najczęściej związanej ze sztormem lub awarią. Na karty książki przedostają się głównie te nietypowe, ciekawe sytuacje powodując, że przypomina ona opowieści z wojska: wyłącznie bohaterskie, z pominięciem mozolnych godzin marszu, ogłupiającej musztry, kapralskich szykan. W ten sposób powstaje nieprawdziwy, lukrowany wizerunek sukcesu. „Nie zagłaszcz tej swojej książki na śmierć — przestrzegał mnie w trakcie jej pisania jeden z przyjaciół — napisz, jak było naprawdę!"
Starałem się pamiętać o tej radzie, ale nie zawsze mogłem się do niej zastosować. Pewne prawdy nie są interesujące dla Czytelnika, inne mogłyby kogoś skrzywdzić lub zaszkodzić słusznym ideom, niektóre są zbyt subiektywne czy trudne do udowodnienia, a są i takie, o których nie śniło się nawet filozofom. W te ostatnie i tak nikt by nie uwierzył. Więc książka' ta też nie jest w pełni prawdziwa, choć nie ma w niej kłamstwa ani przesady. Jest to po prostu relacja o nietypowym rejsie, w której starałem się w miarę swych możliwości wiernie i obiektywnie opisać jego historię, oddać atmosferę, pokazać osiągnięcia i nie ukrywać potknięć. Właśnie ze względu na nietypowość wyprawy mniej uwagi poświęciłem jej żeglarsko-nawigacyjnej czy przygodowej stronie, a więcej temu, co z tą nietypowością było związane. Kierowałem się przy tym naiwną, być może, nadzieją, że takie ujęcie książki pozwoli uniknąć podobnych błędów naszym ewentualnym naśladowcom, a szerszym kręgom społeczeństwa przybliży problem „Szkoły pod żaglami", tak kontrowersyj- ny w swoim czasie, a i dziś budzący spore wątpliwości. Wszystkim tym, którzy zachęcali mnie do napisania tej książki, a swymi krytycznymi uwagami pomogli nadać jej ostateczny kształt, pragnę podziękować, a więc: Mario Wachowiakowi, Andrzejowi Drapelli, Dariuszowi Boguckie- mu, Zbigniewowi Kosiorowskiemu oraz mojej Żonie.
Podstawowe dane techniczne „Pogorii": wyporność —342 tony; długość z bukszprytem—47 m; szerokość—8 m; 12 zanurzenie — ok. 3,5 m, zależne od stopnia załadowania; wysokość masztów — 32 m; łączna powierzchnia żagli -— ok. 1000 m2 ; maksymalna liczba żagli — 17; silnik — wysoko- prężny „Wola" o mocy 254 KW; pojemność zbiorników pali- wa — 22 T, praktycznie J9 T; zużycie paliwa — 0,65—0,72 T na dobę przy ciągłej pracy silnika i ekonomicznej prędkości; 0,13 T przy wyłączonym silniku (przez agregaty prądotwórcze); pojemność zbiorników wody — 44 T; liczba koi — 53.
- Autor
- Jacek Czajewski
- Format
- 11,50 x 16,50 cm
- Liczba stron
- 311
- Rok wydania
- 1988
- ISBN
- 83-03-02175-3
Od autora
I. ZANIM RZUCONO CUMY
1. Jak do tego doszło?
2. Pierwsze kroki
3. Papierowy sztorm
4. Sprawdzian na Oksywiu i obóz w Wierzchlądzie
5. Ostatnie zmagania
II. PRZEZ SIEDEM MÓRZ I DWA OCEANY
1. Pod wiatr
Sklepik
Waleria
2. Przez porty kanału La Manche
Czartery
3. Atlantyk po raz pierwszy
Przygoda z komandorem
4. Przez Morze Śródziemne
"Siedov"
5. Być w Rzymie ...
Wizyta u papieża
6. Śladem Odyseusza
"Sea Cloud"
7. Dziesięć dni w Pireusie
Buzuki
"Danmark"
Sprawa kapitana Szpechta
8. Wyspy Morza Egejskiego
Thira
Kangury
9. Skrajem Czarnego Lądu
Andrzej Drapella
Kanał Sueski
10. Przygoda na Morzu Czerwonym
Choroba morska
Księga pamiątkowa "Pogorii"
11. Wigilia w Adenie
12. Przeciw monsunowi
Człowiek za burtą
Spotkanie z "Darem Młodzieży"
13. W Bombaju
Zespół Szkól Godreja
Janusz Cieliszak
14. Oczy dziewcząt z Kolombo
Sir Lanka, czyli Lśniąca Kraina
Bolesław Baranowski
15. Wśród koralowych atoli
Malediwy
Szpital w Male
Thor Heyerdahl
16. Seszele leżą już za równikiem
Chrzest równikowy
Seszele
Zdrowie załogi
Aldabra
17. Kanał Mozambicki i inne problemy
18. Południowa Afryka i inne problemy
Republika Południowej Afryki
Jerzy Świechowski
Ksiądz Walenty Tanajew
19. Atlantyk po raz wtóry
Wyspa św. Heleny
Azory
20. Znajome wody
III. SUKCESY I PORAŻKI
1. Nauka
2. Wychowanie
3. Zdaniem Kaczorów
4. Koniec wielkiego rejsu
IV. ZAŁĄCZNIKI
1. Trasa i kalendarium rejsu
2. Plan "Pogorii"
3. Lista załogi
Książki z serii „Człowiek na morzu”
1) "13 stopni w skali Beauforta"Kosiorowski Zbigniew
2) "Blindziarze z San Pedro" Daszkowski Eugeniusz Andrzej
3) "Czarne ładunki w kajdanach" Strzelbicki Antoni
4) "Dziękuję ci, Pacyfiku" Urbańczyk Andrzej
5) "Jak opłynąłem Ocean Atlantycki" Strelczyk Bogdan
6) "Jaki naprawdę był kapitan Kidd?" Strzelbicki Antoni
7) "Kajutkompania" Pawlik Andrzej
8) "Klar po morsku" Guttman Piotr
9) "Krew na oceanach" Gelewski Tadeusz Maria
10) "Kurs na siebie" Guttman Piotr
11) "Ludzie, wraki, skarby" Frołow Piotr
12) "Małpi rejs" Daszkowski Eugeniusz Andrzej
13) "Marynarski groch z kapustą" Strzelbicki Antoni
14) "Miasto z morza" Ciemiński Ryszard
15) "Niespokojne opowieści Oceanu Spokojnego" Strzelbicki Antoni
16) "Pod żaglami i na cumach" Moczydłowski Eugeniusz
17) "Przerwany rejs w Talcahuano" Czubasiewicz Bogdan
18) "Przygodzie na imię "Pogoria" Szczepaniak Zdzisław
19) "Saga rodów morskich" Mąka Henryk
20) "Szkoła pod żaglami" Czajewski Jacek
21) "Szlakami rekinów" Frołow Piotr
22) "Tak blisko życia" Krzysztof Pohl
23) "Z Pacyfiku na talery" Mąka Henryk
24) "Z psiej wachty" Frankowski Marek
25) "Z wiatrem i pod wiatr" Urbańczyk Andrzej
26) "Z workiem po słońce" Czubasiewicz Bogdan
27) "Zahi" Daszkowski Eugeniusz Andrzej
28) "Zatoka Fińska w ogniu" Woliński Stanisław
29) "Zmagania z "Aisą" Pohl Krzysztof
30) "Żagle wracają na oceany" Czajewski Jacek
Jacek Czajewski (ur. 21 czerwca 1936 w Warszawie, zm. 1 lutego 2017 również w Warszawie) – polski specjalista z dziedziny elektrotechniki i miernictwa elektrycznego, profesor nadzwyczajny Politechniki Warszawskiej, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej i działacz żeglarski.
Morzem i żeglarstwem interesował się jeszcze jako chłopiec. Mając dwanaście lat uzyskał stopień młodszego żeglarza i począł szybko wspinać się po szczeblach żeglarskiej kariery. Przerwał ją jednak na kilka lat w pamiętnym okresie, gdy nie wolno było żeglować po morzu, rozwiązywano kluby, reorganizowano żeglarstwo. Uprawiał w tym czasie intensywnie szermierkę, wioślarstwo i studiował.
Wróciwszy do żeglarstwa od początku zdobywał kolejne stopnie, osiągając patent kapitana żeglugi wielkiej z uprawnieniami do prowadzenia dużych żaglowców. Brał między innymi udział w rejsie żaglowcem STS "Pogoria" wokół Afryki do Indii i Sri Lanki w latach 1983–1984, w ramach tzw. Szkoły pod Żaglami. Był instruktorem, autorem kilkunastu publikacji książkowych i podręczników dla żeglarzy, a także recenzentem literatury marynistycznej. Zasiadał w Jury Nagrody „Żagli” im. Leonida Teligi.

Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.