Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II. Tom pierwszy
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II. Tom pierwszy (antykwariat)

Autor: Fernand Braudel
Okładka: twarda z obwolutą
Format: 17 x 24 cm
Liczba stron: 634
Rok wydania: 1976

70,00 zł (brutto) 66,67 zł (netto)
Brutto
check w magazynie

UWAGA - egzemplarz wycofany z obiegu bibliotecznego.
------------------------------------------------------------------------------------------

„Namiętnie pokochałem Morze Śródziemne” – tak brzmi pierwsze zdanie monumentalnej pracy Fernanda Braudela, uznawanej przez wielu za największe dzieło historiografii światowej naszych czasów. Trudno przecenić znaczenie i wpływ tej najbardziej znanej i konsekwentnie zrealizowanej koncepcji badawczej nurtu „historii globalnej” – wyjątkowej tak za sprawą ujęcia, warsztatu, jak i okoliczności powstania. Łącząc płaszczyznę czasu geograficznego, czasu społecznego i czasu jednostkowego Fernand Braudel dowiódł, że historia-opowieść nie jest jedyną metodą w ścisłym sensie obiektywną, a pożytki płynące z lektury jego ambitnego dzieła są nieprzemijające.

W2-2606
Używane
Autor
Fernand Braudel
Oprawa
twarda z obwolutą
Format
17 x 24 cm
Liczba stron
634
Rok wydania
1976

Fernand Braudel i Morze Śródziemne (napisali Bronisław Geremek i Witold Kula)
Przedmowa do drugiego wydania
Przedmowa do pierwszego wydania

CZĘŚĆ PIERWSZA: ROLA ŚRODOWISKA
I. Półwyspy. Góry, płaskowyże, równiny
1. Najpierw góry
2. Płaskowyże, przeciwgóry i wzgórza
3. Równiny
4. Przegony bądź koczownictwo. Dwa światy śródziemnomorskie

II. W sercu świata śródziemnomorskiego. Morza i wybrzeża
1. Płynne równiny
2. Krawędzie kontynentów
3. Wyspy

III. Obszary pograniczne, czyli większy wymiar Morza Śródziemnego
1. Sahara, drugie oblicze Morza Śródziemnego
2. Europa a świat śródziemnomorski
3. Ocean Atlantycki

IV. Jedność fizyczna. Klimat i historia
1. Jedność klimatyczna
2. Pory roku
3. Czy od XVI wieku zmienił się klimat?

V. Jedność ludzka. Szlaki i miasta, miasta i szlaki
1. Drogi lądowe i szlaki morskie
2. Żegluga. Tonaż i koniunktura
3. Funkcje miejskie
4. Miasta, świadkowie wieku

CZĘŚĆ DRUGA: LOSY ZBIOROWE I RUCHY CAŁOŚCIOWE
I. Gospodarka. Miara wieku
1. Przestrzeń, wróg numer jeden
2. Liczba ludzi
3. Czy można stworzyć „model” gospodarki śródziemnomorskiej?

II. Gospodarka. Kruszce, pieniądze i ceny
1. Świat śródziemnomorski i złoto Sudanu
2. Srebro z Ameryki
3. Wzrost cen

III. Gospodarka. Handel i transport
1. Handel pieprzem
2. Równowaga i kryzys w śródziemnomorskiej sytuacji zbożowej
3. Handel i transport. Żaglowce atlantyckie

IV. Imperia
1. U genezy imperiów
2. Środki i słabości państw

V. Społeczeństwa
1. Reakcja senioralna
2. Zdrada mieszczaństwa
3. Nędza i bandytyzm

VI. Cywilizacje
1. Ruchliwość i stabilność cywilizacji
2. Zalewanie jednej cywilizacji przez drugą
3. Jedna cywilizacja przeciwko wszystkim innym – los Żydów
4. Promieniowanie na zewnątrz

VII. Formy wojny
1. Wojna eskadr i umocnionych granic
2. Korsarstwo, pomocnicza forma wojny

VIII. Zamiast konkluzji. Koniunktura i koniunktury

CZĘŚĆ TRZECIA: ZDARZENIA, POLITYKA I LUDZIE
I. 1550–1559: Wznowienie i koniec wojny światowej
1. U źródeł wojny 1545–1550. Pokój na Morzu Śródziemnym
2. Wojna na Morzu Śródziemnym i poza nim
3. Powrót do wojny. Decyzje są podejmowane jeszcze na Północy
4. Hiszpania w środku stulecia

II. Ostatnie sześć lat supremacji tureckiej, 1559–1565
1. Wojna z Turkami. Czy było to hiszpańskie szaleństwo?
2. Hiszpania zbiera siły
3. Malta, próba sił (18 maja–8 września 1565)

III. Narodziny Ligi Świętej, 1566–1570
1. Niderlandy czy kraje śródziemnomorskie?
2. Przełom. Wojna w Grenadzie

IV. Lepanto
1. Bitwa 7 października 1571 roku
2. Dramatyczny rok 1572
3. „Zdrada” Wenecji i dwukrotne zdobycie Tunisu, 1573–1574

V. Rozejmy hiszpańsko-tureckie, 1577‒1584
1. Misja Marglianiego, 1578–1581
2. Wojna opuszcza świat śródziemnomorski

VI. Morze Śródziemne poza wielką historią
1. Trudności i kłopoty tureckie
2. Od francuskich wojen domowych do otwartej wojny z Hiszpanią, 1589–1598
3. Wojny na morzu nie będzie
Zakończenie

"Historia morska" - pod tym tytułem Wydawnictwo Morskie prezentowało Czytelnikom serię wydawniczą, w której ukazały się monografie dotyczące węzłowych zagadnień morskich dziejów społeczeństw w różnych epokach historycznych.
W serii "Historia morska" ukazały się:
1) "Dawni żeglarze Oceanii" Kazimierz Ślaski
2) "Druga wojna światowa na Bałtyku" Edmund Kosiarz
3) "Dzieje Hanzy" Ph. Dollinger
4) "Dzieje jachtingu światowego" Włodzimierz Głowacki
5) "Dzieje żeglarstwa polskiego" Włodzimierz Głowacki
6) "Flota Białego Orła" Edmund Kosiarz
7) "Gdańscy ludzie morza w XVI-XVIII w." Maria Bogucka
8) "Historia Gdańska" tom I do roku 1454 Marian Biskup, Edmund Cieślak,, Kazimierz Jasiński, Andrzej Zbierski, Leon Jan Łuka
9) "Historia Gdańska" tom II Edmund Cieślak|
10) "Historia Gdańska" tom III Edmund Cieślak|
11) "Historia Gdańska" tom IV w latach 1920-1945 praca zbiorowa
12) "Jan III Sobieski a Bałtyk" Michał Komaszyński
13) "Konflikty i zbrojenia morskie 1918-1939" Józef Wiesław Dyskant
14) "Morskie dzieje Portugalczyków" José Gentil da Silva
15) "Morskie imperium Hiszpanii" J. H. Parry
16) "Morskie Imperium Holandii 1600-1800" Charles Ralph Boxer
17) "Morze Śródziemne" Fernand Braudel, Filippo Coarelli, Maurice Aymard
18) Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II tom I Fernand Braudel
19) Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa II tom II Fernand Braudel
20) "Od wojny krymskiej do bałkańskiej" J. Gozdawa-Gołębiowski
21) "Pierwsza wojna światowa na Bałtyku" Edmund Kosiarz
22) "Pieśni spod żagli" Jerzy Wadowski
23) "Starożytne bitwy morskie" Tadeusz Łoposzko
24) "Tajemnice starożytnej żeglugi" Tadeusz Łoposzko
25) "Wisła w dziejach Polski" Stanisław Gierszewski
26) "W obronie tronu króla Stanisława Leszczyńskiego" Edmund Cieślak
27) "Wojny na Bałtyku X - XIX wiek" Edmund Kosiarz
28) "Wyprawy morskie, podróże i odkrycia Anglików" Richard Hakluyt
29) "Zbrodnie wojenne na morzu w drugiej wojnie światowej" Tadeusz M. Galewski
30) "Z kontynentu na kontynent" Thor Heyerdahl

Fernand Braudel (ur. 24 sierpnia 1902; zm. 27 listopada 1985) – francuski historyk czasów nowożytnych, twórca i przedstawiciel szkoły historycznej Annales. Nauczał na uniwersytetach w Algierze, Sao Paulo i w Ecole Pratiquw des Hautes Etudes. W twórczości naukowej prof. Braudela główne miejsce zajmuje dzieło "Morze Śródziemne i świat śródziemnomorski w epoce Filipa I"' oraz syntetyczna praca "Civilisation materielle et capitalisme".
Braudel dążył w swych pracach do wyjścia poza ramy tradycyjnej historiografii i stworzenia „historii totalnej” opisującej nie tylko wydarzenia polityczne, ale także dzieje cywilizacji.
Braudel jest też autorem koncepcji trzech czasów historii, w ramach której wyróżniał:
  • czas krótki, odnoszący się przede wszystkim do wydarzeń politycznych (tzw. historia "zdarzeniowa")
  • czas cykliczny, dotyczący zwłaszcza cykli ekonomicznych
  • czas długiego trwania, charakterystyczny dla przemian struktur społecznych oraz dziejów cywilizacji, a więc taki, w którym przedmiot badań obserwowany jest z perspektywy długiej ilości czasu, nawet kilku stuleci.
Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka

ORLEN paczka

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.

Może także Cię zainteresuje