UWAGA - na pierwszej stronie podpis pierwszego właściciela
------------------------------------------------------------------------------------------
Na polecenie Prezydium Sekcji Żeglarstwa Głównego Komitetu Kultury Fizycznej autorzy podjęli się opracowania podręcznika odpowiadającego rosnącemu zapotrzebowaniu na zebranie i przedstawieniu zagadnień regatowych. Podręcznik ma być przydatny zawodnikom, ich trnetrom czy na końcu sędziom regatowym. W powyższym opracowaniu autorzy starali się podać metody, których słuszność sami stwierdzili lub o ich słuszności których są przekonani.
Do wygrywania regat potrzebne są trzy zasadnicze elementy: jacht, żagle, zespół - sternik i załoga.
Pierwsze dwa są oczywiste, natomiast trzeci jak dotychczas był mało doceniany. Aby wygrać regaty nie wystarcza załoga składająca się z dobrych żeglarzy; muszą oni tworzyć zgrany zespół. Stąd tematu załogi poświęcono w książce bardzo dużo miejsca.
Żeglarstwo regatowe jest ściśle normowane przepisami regatowymi, które trzeba nie tylko znać, ale trzeba rozumieć. Autorzy dali więc obszerny komentarz do przepisów regatowych wierząc, że nie tylko pomoże on sędziom regatowym w rozwikłaniu nieraz bardzo trudnych problemów protestowych , ale przede wszystkim da zawodnikowi p[potężną broń w walce z przeciwnikami na trasie.
Książkę zamyka rozdział o taktyce regatowej. Nie jest to ścisła wiedza, chociaż oparta o pewne przyjęte kanony. W regatach jest tak jak w szermierce, która ma ustalone cięcia i pchnięcia, ale atakowanie czy obrona przed nimi jest sztuką, która zręczniejszemu daje zwycięstwo. Jest to najpiękniejsza rycerska walka między przeciwnikami. Nie wystarczy jednak znać poszczególne elementy techniki, trzeba umieć wykorzystać chwilę, by ugodzić przeciwnika, oraz pilnie wystrzegać się jego ataków. Aby opanować tę sztukę trzeba ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć i to w rzeczywistej walce.
W żeglarstwie rzeczywistą walkę dają tylko regaty.
Na zakończenie autorzy piszą:
"Zdajemy sobie sprawę, że materiału teoretycznego, szczególnie związanego z przepisami regatowymi, jest w tej książce sporo. Nie chcielibyśmy, aby czytelnicy wykorzystali go odwrotnie do intencji autorów: omówiliśmy tak szeroko taktykę i przepisy, chcąc zbliżyć je i ułatwić ich zrozumienie każdemu żeglarzowi, jednak nie w celu używania tych wiadomości do tym skwapliwszego protestowania, lecz właśnie dla uniknięcia protestów i uczynienia żeglarstwa sztuką jak najbardziej sportową.
Dla prawdziwego sportowca nie ma pojęcia "zwycięstwa za wszelką cenę". Znacznie ważniejsza od zwycięstwa jest piękna walka na trasie i uczciwa świadomość, że zespół żeglujący dał z siebie wszystko, by trasę przebyć jak najszybciej i w jak najbardziej czysty sposób. "Prawnicy" regatowi, którzy myślą wyłącznie o złapaniu przeciwnika w sytuację protestową, idą na pewno kursem niewłaściwym.
Kończąc, życzymy wszystkim czytelnikom, by w każdej trudnej sytuacji regatowej właśnie oni mogli krzyknąć: PRAWY HALS!".
- Oprawa
- twarda
- Format
- 15 x 21 cm
- Liczba stron
- 292
- Autorzy
- Roman Biderman, Stefan Wysocki
- Rok wydania
- 1954
PRZEDMOWA
OD AUTORÓW
KRÓTKI RYS HISTORYCZNY
RÓWNE SZANSE DLA WSZYSTKICH
Wyrównanie (handicap
Klasa
Monotyp
PRZYGOTOWANIE JACHTU DO REGAT
UWAGI OGÓLNE
PRZYGOTOWANIE KADŁUBA
Sprawdzenie techniczne kadłuba i usunięcie ewentualnych usterek
Zmniejszenie ciężaru kadłuba
OŻAGLENIE
Gładkość kadłuba
Nasz stosunek do żagli
Grot
Żagle przednie
Spinaker
O ożaglowaniu
Oględziny żagli starych
Gatunki płótna
Odbiór nowych żagli od żaglomistrza
TRYMOWANIE ŻAGLI
Sprawa pogody
Przygotowanie listew
Trymowanie grota
Ustawienie kipów
Trymowanie foka
Jak długo?
Można i tak
Moczenie żagli
Wady żagla
W czasie trymowania
TAKIELUNEK
Zrównoważenie łodzi
Zmiana ustawienia masztu
Wanty
Wyginanie masztu
WYPOSAŻENIE JACHTU
Kipy
Knagi
Szoty
Bloki
Prowadzenie szotów
Sposoby wybierania wody z łodzi
Fał płetwy sterowej i miecza
Sterownice
Urządzenia do balastowania
Obciągacz bomu
Proporczyk
Ostatni rzut oka
PRZYGOTOWANIE ŻEGLARZY DO REGAT
O TRENINGU
Wzajemny stosunek zespołu żeglującego
ZESPÓŁ ŻEGLUJĄCY I JACHT
Ubiór regatowy
Przygotowanie i taklowanie jachtu
Podział funkcji
Rozmieszczenie zespołu żeglującego na jachcie
Trening poszczególnych manewrów
OPEROWANIE ŻAGLAMI
Prowadzenie żagli przy żegludze na wiatr
Nadmiernie wyostrzenie
Wyostrzenie w podmuchach
Prowadzenie żagli przy żegludze kursem wolnym
Jeszcze o obciągaczu bomu
Praca foka przy wiatrach pełnych
Praca spinakera
Wskaźniki wiatru
PROWADZENIE ŁODZI
Zalety pionowego prowadzenia łodzi
Balastowanie
Odpadanie w podmuchach
Wyostrzanie w podmuchach
Knagowanie szota grota
Przesuwanie załogi wzdłuż łodzi
Wiatr słaby
Zwroty na słabym wietrze
prowadzenie łodzi na fali
Suchość łodzi
Zwroty na fali i silnym wietrze
Planowanie (żegluga w poślizgu)
Znowu o treningu
NORMATYWY REGATOWE
KOMENTARZ DO PRZEPISÓW REGATOWYCH
O przepisach regatowych
ŻEGLARSKIE PRZEPISY REGATOWE
CZĘŚĆ I - ORGANIZACJA REGAT
od art. 1 do art. 11
CZĘŚĆ II - PRZEPISY OGÓLNE
od art. 12 do art. 26
CZĘŚĆ III - DEFINICJE
Art. 27
CZĘŚĆ IV - PRZEPISY PRAWA DROGI
od art. 28 do art. 35
CZĘŚĆ V - PRZEKROCZENIE PRZEPISÓW, PROTESTY, ODWOAŁANIA
od art. 36 do art. 44
TAKTYKA REGATOWA
UWAGI OGÓLNE
PRZED STARTEM
Wczesne wyjście na trasę
Przygotowanie żagli
Stoper czy zegarek
Uwagi o starcie
Skąd startować
Plan startu
START NA WIATR
START KURSEM WOLNYM
ŻEGLUGA NA WIATR
Trudności tego kursu
Cień żagli
Wiatr zakłócony i pozycja beznadziejna
Zastosowanie poznanych elementów taktycznych w obronie i ataku
ŻEGLUGA KURSEM WOLNYM
Zakłócenia wody
Obrona i atak
OKRĄŻANIE ZNAKÓW
Okrążanie znaków przy żegludze na wiatr
Okrążanie znaków przy żegludze kursem wolnym
KOMISJA REGATOWA I UWAGI O JEJ PRACY
O organizacji regat
O programie regat i odpraw
Protesty
Przewodniczący komisji regatowej
Sekretarz komisji regatowej
Reszta członków komisji regatowej
Zmiana jachtów
Praca sekretarza w czasie regat
Sprawozdanie komisji regatowej
Załączniki:
1. Tabela wyścigów
2. Formularz wyścigóg
3. Olimpijska formułka punktacyjna
ZAKOŃCZENIE
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.