UWAGA - egzemplarz podpisany przez pierwszego właściciela
------------------------------------------------------------------------------------------
Ratownictwo Morskie tom II omawia technikę i organizację wydobywania zatopionych statków. Szczególna uwagę autor poświęca podnoszeniu zatopionych statków przy pomocy cylindrycznych pontonów zatapianych.
Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla oficerów i techników zatrudnionych w Polskim Ratownictwie Okrętowym oraz Przedsiębiorstwie Robót Czerpalnych i Podwodnych.
- Autor
- Witold Poinc
- Oprawa
- miękka z obwolutą
- Format
- 17 x 24,5 cm
- Liczba stron
- 256
- Rok wydania
- 1970
WSTĘP
Rozdział I. WIADOMOŚCI OGÓLNE
1. Uregulowania prawne
2. Umowy o wydobywanie zatopionych statków
3. Wory umów stosowanych w praktyce Polskiego Ratownictwa Okrętowego
Rozdział II. POSZUKIWANIE ZATOPIONYCH STATKÓW
1. Poszukiwanie kotwicą wielołapową
2. Poszukiwanie trałem dennym
Liny trałowe
Pływaki nośne trału
Pływaki kierunkowe trału
Wisiaki pływaków kierunkowych
Balasty
Stropy balastów
Liny holownicze
Dynamometry
Wytyczne trałowania hydrograficznym dennym trałem miękkim
3. Poszukiwanie galwanicznym trałem kontaktowym
Galwaniczny trał kontaktowy pojedynczy
Galwaniczny trał kontaktowy podwójny
Galwaniczny trał kontaktowy grzebieniowy
4. Wytyczne trałowania galwanicznymi trałami kontaktowymi
5. Poszukiwanie echosonda nawigacyjna
6. Poszukiwanie metoda hydrolokacji
7. Poszukiwanie sonda ultradźwiękowa
8. Poszukiwanie z samolotu
Rozdział III. BADANIE ZATOPIONYCH STATKÓW
1. Dane techniczne zatopionego statku i jego konstrukcja
2. Przyczyny i okoliczności towarzyszące zatonięciu statku
3. Położenie zatopionego statku, głębokość, rodzaj i ukształtowanie dna
4. Warunki hydrometeorologiczne w miejscu zatonięcia statku
5. Wybranie miejsca na założenie bazy
6. Badanie statku przez nurków
7. Wskazówki metodyczne dla przeprowadzania niektórych pomiarów przy badaniu zatopionego statku
Rozdział IV. METODY PODNOSZENIA, WYDOBYWANIA I USUWANIA ZATOPIONYCH STATKÓW
1. Podnoszenie żurawiami pływającymi
2. Podnoszenie statkami-dźwigami
3. Podnoszenie za pomocą podnośników śrubowych
4. Podnoszenie przy zastosowaniu kozłów lub rusztowań i wielokrążków, talii oraz wciągarek
5. Podnoszenie przez wypompowani wody z uszczelnionego kadłuba lub usuniecie jej sprężonym powietrzem
Podnoszenie statku, którego pokład wynurzony jest ponad powierzchnie wody
Podnoszenie statku, którego pokład znajduje się pod woda na głębokości do 2 m
Podnoszenie statku, którego pokład znajduje się pod woda na głębokości ponad 2 m
Podnoszenie statku przewróconego dnem do góry
6. Podnoszenie pontonami zatapianymi
Przygotowanie taboru, sprzętu i materiałów
Zorganizowanie bazy pracy
Oznaczenie położenia wraka wiechami
Postawienie beczek i pław cumowniczych
Całkowite lub częściowe rozładowanie statku
Oznaczenie na kadłubie statku miejsc założenia stropów i wykopania szybów wejściowych do tuneli dla przeciągnięcia stropów
Wykonanie tuneli pod statkiem
Spłukanie z pokładu piasku i mulu
Przeciągniecie i zamocowanie stropów
Ustawienie pontonów
Wzdłużne i poprzeczne zamocowanie pontonów
Przygotowanie statku do wypłynięcia
Przygotowanie pontonów do dmuchania
Generalne dmuchanie pontonów i podniesienie statku
Przygotowanie podniesionego statku do holowania
Postawienie statku na mieliźnie; skrócenie stropów
Zdjęcie i odprowadzenie pontonów; wyciągniecie stropów
Uszczelnienie przecieków w poszyciu statku i wypompowanie wody
Przeholowanie podniesionego statku do stoczni
Podnoszenie statku pontonami zatapianymi z większej głębokości
Podnoszenie statku pontonami zatapianymi umieszczonymi w dwóch rzędach
7. Podnoszenie pontonami niezatapianymi
8. Podnoszenie barkami, lichtugami i innymi jednostkami pływającymi
Podnoszenie przy zastosowaniu podpokładowych pontonów miękkich, pustych beczek, korka, bambusu itp.
9. Podnoszenie przy zastosowaniu wodoszczelnej grodzi
10. Podnoszenie za pomocą polistyrenu
11. Jednoczesne stosowanie kilku metod
Podnoszenie pontonami zatapianymi i żurawiami pływającymi
Podnoszenie pontonami zatapianymi przy jednoczesnym wypompowaniu wody z uszczelnionych przedziałów
Podnoszenie pontonami zatapianymi przy jednoczesnym wypieraniu wody sprężonym powietrzem z uszczelnionych przedziałów
Podnoszenie pontonami zatapianymi i żurawiami pływającymi przy jednoczesnym wypompowaniu wody z uszczelnionych przedziałów oraz wyparciu wody ze zbiorników balastowych
Podnoszenie stalowymi pontonami cylindrycznymi i podpokładowym pontonami miękkimi
13. Prostowanie (obracanie) statków przewróconych
Prostowanie za pomocą żurawi pływających
Prostowanie za pomocą kozłów i talii
Prostowanie za pomocą pontonów zatapianych
Prostowanie za pomocą barek lub lichtug
Prostowanie przez wybieranie spod statku gruntu za pomocą pogłębiarki
14. Odkopywanie statków zapadniętych w grunt
15. Wyciąganie zatopionych statków na brzeg
16. Usuwanie zatopionych statków, stanowiących przeszkody nawigacyjne, za pomocą pogłębiarek
Rozdział V. TEORIA PODNOSZENIA I WYDOBYWANIA ZATOPIONYCH STATKÓW
1. Obliczanie siły potrzebnej do podniesienia zatopionego statku
Obliczanie ciężaru statku w wodzie
Obliczanie siły przyssania statku przez grunt
Obliczanie siły potrzebnej do podniesienia statku
2. Obliczanie położenia środka ciężkości podnoszonego statku
Obliczanie wniesienia środka ciężkości nad stępką
Obliczanie położenia środka ciężkości względem płaszczyzny symetrii
Obliczanie wzdłużnego położenia środka ciężkości
3. Obliczanie obciążenia i wytrzymałości stropów
Obliczanie obciążenia stropów przeciągniętych pod statkiem i założonych na hak urządzenia podnoszącego
Obliczanie obciążenia stropów przeciągniętych pod statkiem i założonych na pontony
Obliczanie wytrzymałości wykonanych stropów
4. Obliczanie długości stropów
5. Obliczanie siły udźwigu podnośników śrubowych
6. Obliczanie liczby podnośników śrubowych potrzebnych do podniesienia zatopionego statku
7. Rozmieszczenie pontonów niezatapianych, barek itp. przy podnoszonym statku
8. Obliczanie wysokości podniesienia zatopionego statku przy użyciu pontonów niezatapianych, barek itp.
9. Rozmieszczenie pontonów zatapianych wzdłuż statku
Podnoszenie jednego końca statku
10. Obliczanie obciążeń występujących w wiązaniach poprzecznego i wzdłużnego zamocowania pontonów
Obliczanie obciążenia występującego w wiązaniach zamocowania poprzecznego
Obliczanie obciążenia występującego w wiązaniach zamocowania wzdłużnego
11. Stateczność podnoszonego statku
Obliczanie stateczności poprzecznej
Obliczanie stateczności wzdłużnej
Obliczanie prędkości wypływania statku
12. Obliczanie zanurzenia statku po wypłynięciu na pontonach
13. Obliczanie powierzchni przekroju rury regulatora ciśnienia
14. Obliczanie sil potrzebnych do wyprostowania przewróconego statku
15. Obliczanie naprężenia w linie przy obracaniu statku metoda „span"
16. Obliczanie siły potrzebnej do wyciągnięcia zatopionego statku na brzeg
Rozdział VI. PLANOWANIE WYDOBYCIA ZATOPIONEGO STATKU
1. Informacje o zatopionym statku
2. Obliczenia
3. Roboczy plan wydobycia
Zestawienie potrzebnego taboru, sprzętu i materiałów
Harmonogram prac
Rozdział VII. PONTONY ZATAPIANE
1. Pontony stalowe
Konstrukcje cylindrycznego pontonu stalowego
Stateczność poprzeczna pontonu
Wytrzymałość pontonu
Holowanie pontonów
Przegląd i konserwacja pontonów
Przechowywanie pontonów
Pontony używane przez Polskie Ratownictwo Okrętowe
Pontony obce używane przez Polskie Ratownictwo Okrętowe
2. Pontony miękkie
Zalety i wady pontonów miękkich
Przechowywanie, usuwanie uszkodzeń i konserwacja pontonów miękkich
LITERATURA
ZAŁĄCZNIKI
Rozporządzenie Ministra Żeglugi z dnia 31 sierpnia 1962 r. w sprawie trybu ustalania właściciela mienia wydobytego z morza
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 29 kwietnia 1963 r. w sprawie postępowania z mieniem wydobytym z morza.
BIBLIOTEKA NAWIGATORA jest serią książek fachowych z zakresu wiedzy zawodowej oficera pokładowego floty transportowej, rybackiej i pomocniczej. Dzieła okazujące się w tej serii tworzą podręczny księgozbiór oficera pokładowego, służąc zarazem jako podręczniki pomocnicze w szkołach morskich.
W serii Bibliotek Nawigatora ukazały się następujące książki:
1. "Astronawigacja" A. Ledóchowski
2. "Konserwacja statku" K. Jurkiewicz
3. "Ratownictwo morskie" tom. I Ratowanie ludzi i mienia
4. "Urządzenia nawigacyjne" praca zbiorowa
5. "Walka z pożarami na statkach" Z. Grzywaczewski
6. "Morskie pomoce nawigacyjne" S. Gorazdowski
7. "Dewiacja i kompensacja kompasu magnetycznego" Bronisław Gładysz
8. "Podstawy nawigacji morskiej" J. Giertowski, T. Meissner
9. "Międzynarodowy kod sygnałowy" praca zbiorowa
10. "Podstawy meteorologii i nawigacji meteorologiczne" M. Holec, P. Tymański
11. "Budowa i konserwacja morskich radarów nawigacyjnych" J. Brożyna, F. Mróz
12. "Radar w nawigacji Morskiej" praca zbiorowa
13. "Astronawigacja wyd. IV" A. Ledóchowski
14. "Podstawy meteorologi i nawigacji meteorologicznej" M. Holec, P. Tymański

Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.