Książka ma charakter praktycznego poradnika, dokumentu historycznego i sentymentalnej podróży w czasie do epoki, kiedy mężczyźni z głową na karku, o silnych ramionach, potrafili sami zbudować wszystko. Także konstrukcje tak precyzyjne jak łódź żaglowa.
Nie należy łudzić się, że wystarczy przeczytać tę książkę, aby już stać się konstruktorem jachtowym. Może ona być tylko jednym z ogniw wykształcenia konstruktora, który jeśli nie jest specjalistą, to powinien przynajmniej mieć ogólne wykształcenie techniczne. Konstrukcja jachtu bowiem wiąże się z całym szeregiem poważnych zagadnień techniki i technologi, wytrzymałości i aerodynamiki. Wreszcie praktyka żeglarska jest konieczną.
- Autor
- Tadeusz Sołtyk
- Oprawa
- twarda
- Format
- 17 x 24.5 cm
- Liczba stron
- 340
- Rok wydania
- 2020
- ISBN
- 978-83-64197-28-4
Tadeusz Sołtyk. Przedwojenny inteligent
Wstęp
Rozdział I. temat pracy
Uwagi ogólne
Typy jachtów
Rozdział II. Konstrukcja kadłubów
Jolki
Długość
Szerokość
Obciążenie łodzi
Sylwetka
Ocena ciężaru
Krzywa wyporu
Współczynnik pryzmatyczny
Przekroje poprzeczne
Pokład
Kokpit
Siatka warstwic
Sposób przekazania geometrii na stocznię
Jolki sośnodenne
Powierzchnia oporu bocznego
Ster
Środek oporu całkowitego
Zwrotność
Jachty kilowe
Niewywracalność
Wodoszczelność
Zapas pływalności
Ukształtowanie przodu kadłuba
Ukształtowanie tylnej części kadłuba
Rozwój sylwetki z biegiem czasu
Główne wymiary
Tonaż
Rozkład ciężarów
Krzywa wyporu
Główny przekrój
Stateczność
Stateczność formy i stateczność ciężaru
Kil
Środek oporu bocznego
Stateczność kierunkowa jachtu
Wykreślenie kilu
Ster
Pokład
Jachty skośnodenne
Jachty metalowe
Jachty kilowo mieczowe
Jachty regatowe
Ustalenie geometrji
Rozdział III. Żagle
Zasada działania
Rozkład szybkości i ciśnień
Oderwanie
Działanie foka
Sponaker
Środek parcia żagli
Środek parcia zespołu żagli
Stosunek środka parcia żagla i środku oporu bocznego
Obliczenie siły na żaglu
Składowe siły żagla
Moment pochylający jacht
Wydłużenie żagli
Typy żagli
Ożaglowanie szprytowe
Ożaglowanie lugrowe
Ożaglowanie gaflowe
Ożaglowanie bermudzkie czy marconi
Bom
Podział żagli
Ożaglowanie ket
Ożaglowanie typu slup
Ożaglowanie typu kuter
Ożaglowanie typu jol
Ożaglowanie typu kecz
Ożaglowanie typu szkuner
Dobór wielkości żagla
Żagle dodatkowe
Powierzchnia pomiarowa żagli
Rozdział IV. Części składowe
Kil, kilson, sztaba
Balast kilowy
Żebra
Klepki
Pokładnice
Podciągi
Pokład
Maszt
Fały
Prowadzenie żagli
Wanty
Wanty masztów bermudzkich
Baksztagi
Okucia masztowe
Żagle
Refowanie żagli
Impregnacja żagli
Szkoty
Bloki
Windy
Miejsce dla załogi w jolce
Kabina
Wentylacja
Oświetlenie
Izolacja cieplna
Miejsce sypialne
Szafki
Sposób rozlokowania urządzeń wewnętrznych
Motor pomocniczy
Elektryczność na pokładzie
Oświetlenie
Radio
Gonio
Kotowce
Dryfkotwa
Busole
Instrumenty pomiarowe
Urządzenia do refowania
Zaczepianie lin
Metale na części drobne
Miecz
Skrzynka mieczowa
Beleczki do balastowania
Pompy
Rozdział V. Obliczenia
Powierzchnia przekroju
Powierzchnie, środek ciężkości i moment bezwładności pola dowolnej krzywej
Zastosowania
Środek wyporu
Położenie linii wodnej
Stateczność początkowa
Stateczność przy dużych wychyleniach
Inne metody
Obliczenia wytrzymałościowe
Źródła obciążeń jachtów
Miara wytężenia materiału
Stopień bezpieczeństwa
Rozciąganie
Rozciąganie lin
Ściskanie
Wyboczenie
Gięcia
Ugięcia pręta zginanego
Skręcanie i kąt skręcania
Wskazówki ogólne
Obliczenie masztu
Ucho wanty
Łącznik wanty
Wałek sterowy
Zagniecenie kadłuba
Siły działające na jacht pod wpływem falowania wody
Obliczanie dna
Opór jachtu
Opór tarcia
Opór zafalowania
Opór powietrza
Szybkość jachtu
Rozdział VI. Materiały i narzędzia
Drzewo
Suszenie drzewa
Gatunek drzewa
Parowanie drzewa
Dąb
Jesion
Sosna
Świerk
Lipa, topola
Akacja|
Orzech
Mahoń
Cedr
Gabun
Teak
Sklejki
Metale
Żelazo
Spawanie stali
Zabezpieczenie stali od radzy
Liny stalowe
Cynk
Miedź
Stopy aluminiowe
Żeliwo
Ołów
Materiały włóksniste
Liny
Płótno zaglowe
Materiały malarskie, pokost
Farby
Lakiery
Malowanie metali
Rozprowadzanie farb i lakierów
Szpachlówka
Bejca
Kleje
Narzędzia
Młotki
Dłuta
Heble
Piły
Świdry
Klamry
Przyrządy pomiarowe
Ostrzenie narzędzi
Piła taśmowa
Piła tarczowa
Heblarka
Narzędzia do metalu, piłki
Pilniki
Wiertła
Przecnaki
Nitownice
Uchwyty do zaplatania
Aparaty spawalnicze
Rozdział VII. Czynności na stoczni
Szablony
Ustawianie szablonów
Kleplkowanie
Żebroanie
Wręgi, podciągi, pokładnice, pokład
Wykończenie
Uszczelnianie
Impregnacja
Maowanie
Spuszczanie na wodę
Próba żegluga
Zdjecia
Tadeusz Sołtyk był przedwojennym inteligentem. Dwudziestowiecznym inżynierem w najlepszym tego słowa znaczeniu. Był znany przede wszystkim z projektów samolotów, z których najsłynniejszy był i nadal jest, szkolny samolot Iskra. O ile w pracy Sołtyk zajmował się awiacją, o tyle po godzinach, w czasie wolnym, pochłaniało go żeglarstwo. Był prawdziwym pasjonatem, sam budował łodzie, a także, w czasach bardzo ciężkich, kiedy kraj był okupowany przez Niemców napisał fantastyczny podręcznik budowy jachtów. Ukazanie się tej książki można nazwać cudem. Rękopis, rysunki techniczne, robione odręcznie, o mało nie zaginęły. Jechały bowiem wraz z żoną Tadeusza Sołtyka do obozu koncentracyjnego. Pani Sołtykowa wyrzuciła je z wagonu, w przypadkowym zupełnie miejscu. Odnalezione przez kolejarza, który nie miał pojęcia o tym, co ocalił, doczekały lepszych czasów. Na wydawcę jednak musiały czekać aż do ostatnich lat.

Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.