Budowa jachtów
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Budowa jachtów

Autor: Tadeusz Sołtyk
Okładka: twarda
Format: 17 x 24.5 cm
Liczba stron: 340
Rok wydania: 2020
ISBN: 978-83-64197-28-4

63,00 zł (brutto) 60,00 zł (netto)
Brutto
block Oczekiwanie na dostawę

Książka ma charakter praktycznego poradnika, dokumentu historycznego i sentymentalnej podróży w czasie do epoki, kiedy mężczyźni z głową na karku, o silnych ramionach, potrafili sami zbudować wszystko. Także konstrukcje tak precyzyjne jak łódź żaglowa.

Nie należy łudzić się, że wystarczy przeczytać tę książkę, aby już stać się konstruktorem jachtowym. Może ona być tylko jednym z ogniw wykształcenia konstruktora, który jeśli nie jest specjalistą, to powinien przynajmniej mieć ogólne wykształcenie techniczne. Konstrukcja jachtu bowiem wiąże się z całym szeregiem poważnych zagadnień techniki i technologi, wytrzymałości i aerodynamiki. Wreszcie praktyka żeglarska jest konieczną.

00-2182
978-83-64197-28-4
Autor
Tadeusz Sołtyk
Oprawa
twarda
Format
17 x 24.5 cm
Liczba stron
340
Rok wydania
2020
ISBN
978-83-64197-28-4

Tadeusz Sołtyk. Przedwojenny inteligent
Wstęp
Rozdział I. temat pracy
     Uwagi ogólne
     Typy jachtów
Rozdział II. Konstrukcja kadłubów
     Jolki
     Długość
     Szerokość
     Obciążenie łodzi
     Sylwetka
     Ocena ciężaru
     Krzywa wyporu
     Współczynnik pryzmatyczny
     Przekroje poprzeczne
     Pokład
     Kokpit
     Siatka warstwic
     Sposób przekazania geometrii na stocznię
     Jolki sośnodenne
     Powierzchnia oporu bocznego
     Ster
     Środek oporu całkowitego
     Zwrotność
     Jachty kilowe
     Niewywracalność
     Wodoszczelność
     Zapas pływalności
     Ukształtowanie przodu kadłuba
     Ukształtowanie tylnej części kadłuba
     Rozwój sylwetki z biegiem czasu
     Główne wymiary
     Tonaż
     Rozkład ciężarów
     Krzywa wyporu
     Główny przekrój
     Stateczność
     Stateczność formy i stateczność ciężaru
     Kil
     Środek oporu bocznego
     Stateczność kierunkowa jachtu
     Wykreślenie kilu
     Ster
     Pokład
     Jachty skośnodenne
     Jachty metalowe
     Jachty kilowo mieczowe
     Jachty regatowe
     Ustalenie geometrji
Rozdział III. Żagle
     Zasada działania
     Rozkład szybkości i ciśnień
     Oderwanie
     Działanie foka
     Sponaker
     Środek parcia żagli
     Środek parcia zespołu żagli
     Stosunek środka parcia żagla i środku oporu bocznego
     Obliczenie siły na żaglu
     Składowe siły żagla
     Moment pochylający jacht
     Wydłużenie żagli
     Typy żagli
     Ożaglowanie szprytowe
     Ożaglowanie lugrowe
     Ożaglowanie gaflowe
     Ożaglowanie bermudzkie czy marconi
     Bom
     Podział żagli
     Ożaglowanie ket
     Ożaglowanie typu slup
     Ożaglowanie typu kuter
     Ożaglowanie typu jol
     Ożaglowanie typu kecz
     Ożaglowanie typu szkuner
     Dobór wielkości żagla
     Żagle dodatkowe
     Powierzchnia pomiarowa żagli
Rozdział IV. Części składowe
     Kil, kilson, sztaba
     Balast kilowy
     Żebra
     Klepki
     Pokładnice
     Podciągi
     Pokład
     Maszt
     Fały
     Prowadzenie żagli
     Wanty
     Wanty masztów bermudzkich
     Baksztagi
     Okucia masztowe
     Żagle
     Refowanie żagli
     Impregnacja żagli
     Szkoty
     Bloki
     Windy
     Miejsce dla załogi w jolce
     Kabina
     Wentylacja
     Oświetlenie
     Izolacja cieplna
     Miejsce sypialne
     Szafki
     Sposób rozlokowania urządzeń wewnętrznych
     Motor pomocniczy
     Elektryczność na pokładzie
     Oświetlenie
     Radio
     Gonio
     Kotowce
     Dryfkotwa
     Busole
     Instrumenty pomiarowe
     Urządzenia do refowania
     Zaczepianie lin
     Metale na części drobne
     Miecz
     Skrzynka mieczowa
     Beleczki do balastowania
     Pompy
Rozdział V. Obliczenia
     Powierzchnia przekroju
     Powierzchnie, środek ciężkości i moment bezwładności pola dowolnej krzywej
     Zastosowania
     Środek wyporu
     Położenie linii wodnej
     Stateczność początkowa
     Stateczność przy dużych wychyleniach
     Inne metody
     Obliczenia wytrzymałościowe
     Źródła obciążeń jachtów
     Miara wytężenia materiału
     Stopień bezpieczeństwa
     Rozciąganie
     Rozciąganie lin
     Ściskanie
     Wyboczenie
     Gięcia
     Ugięcia pręta zginanego
     Skręcanie i kąt skręcania
     Wskazówki ogólne
     Obliczenie masztu
     Ucho wanty
     Łącznik wanty
     Wałek sterowy
     Zagniecenie kadłuba
     Siły działające na jacht pod wpływem falowania wody
     Obliczanie dna
     Opór jachtu
     Opór tarcia
     Opór zafalowania
     Opór powietrza
     Szybkość jachtu
Rozdział VI. Materiały i narzędzia
     Drzewo
     Suszenie drzewa
     Gatunek drzewa
     Parowanie drzewa
     Dąb
     Jesion
     Sosna
     Świerk
     Lipa, topola
     Akacja|
     Orzech
     Mahoń
     Cedr
     Gabun
     Teak
     Sklejki
     Metale
     Żelazo
     Spawanie stali
     Zabezpieczenie stali od radzy
     Liny stalowe
     Cynk
     Miedź
     Stopy aluminiowe
     Żeliwo
     Ołów
     Materiały włóksniste
     Liny
     Płótno zaglowe
     Materiały malarskie, pokost
     Farby
     Lakiery
     Malowanie metali
     Rozprowadzanie farb i lakierów
     Szpachlówka
     Bejca
     Kleje
     Narzędzia
     Młotki
     Dłuta
     Heble
     Piły
     Świdry
     Klamry
     Przyrządy pomiarowe
     Ostrzenie narzędzi
     Piła taśmowa
     Piła tarczowa
     Heblarka
     Narzędzia do metalu, piłki
     Pilniki
     Wiertła
     Przecnaki
     Nitownice
     Uchwyty do zaplatania
     Aparaty spawalnicze
Rozdział VII. Czynności na stoczni
     Szablony
     Ustawianie szablonów
     Kleplkowanie
     Żebroanie
     Wręgi, podciągi, pokładnice, pokład
     Wykończenie
     Uszczelnianie
     Impregnacja
     Maowanie
     Spuszczanie na wodę
     Próba żegluga
Zdjecia        

Tadeusz Sołtyk był przedwojennym inteligentem. Dwudziestowiecznym inżynierem w najlepszym tego słowa znaczeniu. Był znany przede wszystkim z projektów samolotów, z których najsłynniejszy był i nadal jest, szkolny samolot Iskra. O ile w pracy Sołtyk zajmował się awiacją, o tyle po godzinach, w czasie wolnym, pochłaniało go żeglarstwo. Był prawdziwym pasjonatem, sam budował łodzie, a także, w czasach bardzo ciężkich, kiedy kraj był okupowany przez Niemców napisał fantastyczny podręcznik budowy jachtów. Ukazanie się tej książki można nazwać cudem. Rękopis, rysunki techniczne, robione odręcznie, o mało nie zaginęły. Jechały bowiem wraz z żoną Tadeusza Sołtyka do obozu koncentracyjnego. Pani Sołtykowa wyrzuciła je z wagonu, w przypadkowym zupełnie miejscu. Odnalezione przez kolejarza, który nie miał pojęcia o tym, co ocalił, doczekały lepszych czasów. Na wydawcę jednak musiały czekać aż do ostatnich lat. 

Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

PACZKA W RUCHU

Paczka w ruchu

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.

Może także Cię zainteresuje