Uszkodzenia systemu tłok-cylinder (TC) okrętowych silników spalinowych
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Uszkodzenia systemu tłok-cylinder (TC) okrętowych silników spalinowych

Autorzy: Jan Kazimierz Włodarski, Antoni Podsiadło, Stefan Kluj
Okładka: miękka
Format: 17 x 24,5 cm
Liczba stron: 223
Rok wydania: 2011
ISBN: 978-83-7421-155-0

38,00 zł (brutto) 36,19 zł (netto)
Brutto
check w magazynie

Podręcznik obszernie opisujący procesy tribologiczne, cieplne i mechaniczne wynikające z eksploatacji systemu tłok-cylinder w okrętowych silnikach spalinowych. Omówiono w nim rolę układu TC w strukturze silnika okrętowego, budowę tego systemu, obciążenia cieplne i mechaniczne jego elementów, smarowanie, procesy destrukcyjne w skojarzeniach systemu TC oraz eksploatacyjne uwarunkowania ich trwałości. Przedstawiono przyczyny, przebieg i skutki uszkodzeń systemu TC. Podjęto również problematykę diagnozowania i monitorowania warunków współpracy elementów systemu TC. Materiał zaprezentowany w książce stanowi podsumowanie obecnego stanu wiedzy w omawianym zakresie. Ujęto w nim również wyniki badań własnych i doświadczeń eksploatacyjnych autorów. Podręcznik przeznaczony jest przede wszystkim dla studentów wydziałów mechanicznych akademii morskich oraz słuchaczy kursów aktualizacji wiedzy organizowanych w akademiach morskich dla oficerów statków morskich. Może również stanowić pomoc dla pracowników zaplecza naukowego eksploatacji, a także służb technicznych armatorów statków morskich.



D1-2339
978-83-7421-155-0
Oprawa
miękka
Format
17 x 24,5 cm
Liczba stron
223
Autorzy
Jan Kazimierz Włodarski, Antoni Podsiadło, Stefan Kluj
Rok wydania
2011
ISBN
978-83-7421-155-0

SPIS TREŚCI
PRZEDMOWA
1. SYSTEM TŁOK-CYLINDER SILNIKA OKRĘTOWEGO
1.1. Statek morski jako złożony obiekt techniczny
1.2. System tłok-cylinder (TC)w strukturze silnika okrętowego
1.3. Budowa systemu TC
1.3.1.Tłoki
1.3.2. Pierścienie tłokowe
1.3.3. Tuleje cylindrowe
2. OBCIĄŻENIA SYSTEMU TŁOK-CYLINDER
2.1. Obciążenie pierścieni tłokowych
2.1.1. Siły działające w kierunku osiowym (y)
2.1.2. Siły działające w kierunku promieniowym (x)
2.2. Zmiany ciśnienia w uszczelnieniu pierścieniowym
2.3. Kinematyka pierścieni tłokowych
2.4. Obciążenia cieplne systemu T-C
2.4.1. Kryteria oceny obciążeń cieplnych
3. TARCIE I SMAROWANIE W SYSTEMACHTŁOK-CYLINDER
3.1. Rodzaje tarcia i smarowania
3.2. Hydrodynamiczne warstwy ślizgowe
3.3. Tarcie w systemie tribologicznym: część prowadząca tłoka-tuleja cylindrowa
3.4. Tarcie w systemie tribologicznym: pierścień-tłok
3.5. Tarcie w systemie tribologicznym: pierścień-tuleja cylindrowa
3.5.1. Obciążenie powierzchni ślizgowej
3.5.2. Ciśnienie w filmie olejowym
3.5.3. Współczynnik tarcia
3.5.4. Minimalna grubość filmu olejowego
3.5.5. Geometria szczeliny smarowej
3.6. Systemy smarowania tulei cylindrowej
3.6.1. System smarowania zsynchronizowany z ruchem tłoka
3.6.2. System smarowania z akumulatorami ciśnienia
3.6.3. System smarowania Alpha
3.6.4. System smarowania SIP
3.6.5. System smarowania PJL(Pulse Jet Lubrication)
3.7. Oleje smarujące –właściwości
3.7.1. Zmiany właściwości oleju w procesie eksploatacji – starzenie
3.8. Zużycie oleju smarującego
4. RODZAJE ZUŻYCIA UKŁADU TŁOK-CYLINDER
4.1. Warstwa wierzchnia
4.2. Elementarne procesy niszczenia warstwy wierzchniej
4.3. Zużycie ścierne
4.4. Zużycie adhezyjne
4.4.1. Powstawanie zatarć
4.4.2. Kryterium charakteryzujące niebezpieczeństwo zatarcia
4.5. Zużycie zmęczeniowe
4.5.1. Wykruszanie
4.5.2. Łuszczenie
4.5.3. Zużycie gruzełkowe – pitting
4.6. Zużycie korozyjne (utlenianie)
4.7. Zużycie kawitacyjne
4.8. Przebieg zużywania się warstwy wierzchniej
4.9. Modele zużycia systemu TC
4.9.1. Równania zużycia
4.9.2. Kształty zużycia
4.9.3. Stany graniczne
5. WPŁYW WYBRANYCH CZYNNIKÓW NA TRWAŁOŚĆ ELEMENTÓW SYSTEMU TŁOK-CYLINDER
5.1. Pokrycia powierzchniowe
5.2. Obciążenie silnika
5.2.1. Średnie ciśnienie w cylindrze
5.2.2. Prędkość obrotowa silnika
5.2.3. Stany przejściowe
5.3. Właściwości paliwa
5.3.1. Oddziaływanie ścierne paliw silnikowych
5.3.2. Oddziaływanie korozyjne paliw silnikowych
5.4. Oleje smarujące
5.4.1. Dawka oleju smarującego
5.4.2. Produkty starzenia oleju i spalania paliwa
5.4.3. Eksploatacja silnika na paliwach niskosiarkowych
5.5. Stan cieplny elementów systemu TC
5.6. Powietrze doprowadzane do silnika
5.7. Montaż elementów systemu TC
5.8. Tuleja cylindrowa
5.8.1. Honowanie
5.8.2. Docieranie
6. NIESPRAWNOŚCI I USZKODZENIA SYSTEMU TŁOK-CYLINDER
6.1. Dane statystyczne uszkodzeń silników okrętowych
6.2. Nadmierne zużycie
6.2.1. Zużycie ścierne
6.2.2. Mikrozatarcia
6.2.3. Procesy korozyjne
6.3.U szkodzenia rowków pierścieniowych i pierścieni tłokowych
6.3.1. Rowki pierścieniowe
6.3.2. Pierścienie tłokowe
6.4. Przedmuchy spalin
6.5. Uszkodzenia tulei cylindrowych
6.6. Uszkodzenia tłoków
6.7. Uszkodzenia głowic cylindrowych
6.8. Uszkodzenia kawitacyjno-erozyjne powierzchni chłodzonych
6.9. Przykład awarii silnika napędu głównego
6.9.1. Charakterystyka statku i silnika
6.9.2. Okoliczności i zakres awarii
6.9.3. Przebieg procesów destrukcyjnych
6.9.4. Zatarcie tłoka w cylindrze i wybuch mgły olejowej w karterze
7. DIAGNOSTYKA I MONITORING PRACY UKŁADU TŁOK-CYLINDER
7.1. Diagnozowanie
7.2. Monitorowanie
7.3. Diagnostyka elementów systemu tłok-cylinder (TC)
7.3.1. Ocena obciążenia mechanicznego i cieplnego elementów systemu TC
7.3.2. Ocena szczelności komory spalania
7.3.3. Ocena warunków współpracy tłoka i tulei
LITERATURA

Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka

ORLEN paczka

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.