W książce skoncentrowano się na roli, jaką mogą pełnić decyzje zarządcze podejmowane w portach jachtowych we wspieraniu realizacji założeń zrównoważonej turystyki żeglarskiej.
W monografii przedstawiono zagadnienia dotyczące:
• zarządzania kapitałem ludzkim, a w szczególności edukacji pracowników portów jachtowych w obszarze realizacji celów zrównoważonego rozwoju;
• zarządzania infrastrukturą w aspekcie jej dostosowania do potrzeb różnych użytkowników w celu przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i wspierania inkluzywności zrównoważonej turystyki żeglarskiej;
• odbioru odpadów i nieczystości w portach jachtowych w celu minimalizacji negatywnego oddziaływania portów jachtowych na środowisko;
• certyfikacji i kategoryzacji portów jachtowych w aspekcie wspierania realizacji celów zrównoważonego rozwoju;
• zawartości stron internetowych portów jachtowych w zakresie treści powiązanych z realizacją założeń zrównoważonego rozwoju;
• planowania inwestycji i finansowania rozwoju portów jachtowych wspierających wdrażanie rozwiązań umożliwiających realizację celów zrównoważonego rozwoju.
W monografii zaprezentowano wyniki autorskich badań empirycznych przeprowadzonych w polskich i chorwackich portach jachtowych. Wyniki badań posłużyły do opracowania pakietu rozwiązań, które powinny zostać zaimplementowane przez podmioty zarządzające w działalności portów jachtowych w celu dążenia do funkcjonowania tych organizacji zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i wspierania realizacji założeń zrównoważonej turystyki żeglarskiej.
Adresatami publikacji są: przedstawiciele kadr zarządzających portami jachtowymi i władz samorządowych miejscowości, w których są zlokalizowane porty oraz pracownicy naukowi i studenci, których zainteresowania naukowe związane są z zarządzaniem organizacjami oraz turystyką żeglarską.
- Autor
- Aleksandra Łapko
- Oprawa
- miękka
- Format
- 16,5 x 23,5 cm
- Liczba stron
- 226
- Rok wydania
- 2024
- ISBN
- 978-83-8102-875-2
Wprowadzenie 9
Rozdział 1
Zarządzanie organizacjami - przegląd teorii 17
1.1. Pojęcie zarządzania 17
1.2. Pojęcie organizacji 21
1.3. Zarządzanie organizacjami w kontekście realizacji celów organizacji 25
Rozdział 2
Porty jachtowe jako organizacje - adaptacja modelu Leavitta 31
2.1. Definicje i klasyfikacje portów jachtowych 31
2.2. Elementy systemu organizacji portów jachtowych 35
2.2.1. Cele: Cele portów jachtowych 35
2.2.2. Technologia: Technologia w portach jachtowych 41
2.2.3. Struktura: Struktury w portach jachtowych 48
2.2.4. Ludzie: Kapitał ludzki w portach jachtowych 54
2.2.5. Zarządzanie w portach jachtowych 57
Rozdział 3
Założenia zrównoważonej turystyki żeglarskiej 59
3.1. Idea i cele zrównoważonego rozwoju 59
3.2. Analiza celów i zadań zrównoważonego rozwoju w kontekście turystyki 63
3.3. Turystyka żeglarska 70
3.4. Istota zrównoważonej turystyki żeglarskiej 78
Rozdział 4
Realizacja założeń zrównoważonej turystyki żeglarskiej w portach jachtowych 87
4.1. Zrównoważony rozwój a kapitał ludzki portów jachtowych 87
4.2. Technologia w portach jachtowych jako wsparcie zrównoważonej turystyki żeglarskiej 93
4.2.1. Wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych przez porty jachtowe a realizacja celów zrównoważonego rozwoju 93
4.2.2. Dostosowania infrastrukturalne portów jachtowych do obsługi osób ze specjalnymi potrzebami jako wsparcie inkluzywności turystyki żeglarskiej 95
4.2.3. Zarządzanie odpadami w portach jachtowych 101
4.3. Systemy certyfikacji i kategoryzacji portów jachtowych, jako czynnik potwierdzający jakość świadczonych usług i realizację celów zrównoważonego rozwoju 109
Rozdział 5
Ocena wybranych działań polskich i chorwackich portów jachtowych w aspekcie realizacji założeń idei zrównoważonego rozwoju 115
5.1. Metodyka badań portów jachtowych 115
5.2. Zarządzanie kapitałem ludzkim - edukacja i szkolenia pracowników w wybranych portach jachtowych 126
5.3. Zarządzanie infrastrukturą - dostosowania infrastrukturalne portów jachtowych do obsługi osób ze specjalnymi potrzebami 136
5.4. Zarządzanie marketingowe - ocena treści stron internetowych portów jachtowych w zakresie realizacji założeń zrównoważonego rozwoju 140
5.5. Zarządzanie środowiskowe - odbiór odpadów i nieczystości w badanych portach jachtowych 149
5.6. Zarządzanie jakością - certyfikacja i kategoryzacja polskich i chorwackich portów jachtowych w aspekcie wspierania realizacji celów zrównoważonego rozwoju 159
5.7. Zarządzanie finansami - planowanie inwestycji i finansowanie rozwoju portów jachtowych 171
Rozdział 6
Rekomendacje dla podmiotów zarządzających portami jachtowymi uwzględniające założenia zrównoważonej turystyki żeglarskiej 177
Zakończenie 187
Bibliografia 195
Spis tabel 219
Spis rysunków 220
Załącznik 221
O Autorce 225
Dr inż. Aleksandra Łapko jest adiunktem w Katedrze Gospodarki Morskiej i Systemów Transportowych na Wydziale Inżynieryjno-Ekonomicznym Transportu Politechniki Morskiej w Szczecinie.
Jej zainteresowania naukowe dotyczą turystyki wodnej, a w szczególności turystyki żeglarskiej. Jest autorką kilkudziesięciu publikacji naukowych z tego zakresu. W dorobku autorki znajdują się również publikacje dotyczące logistyki, która jest drugim obszarem jej zainteresowań naukowych.
Uczestniczyła w realizacji projektów międzynarodowych koncentrujących się na zagadnieniach związanych z turystyką żeglarską oraz logistyką miejską.
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.