Podstawy projektowania jachtów
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Podstawy projektowania jachtów

Autorzy: Lars Larsson, Rolf E. Eliasson, Michał Orych
Tłumaczenie: Milka Jung, Katarzyna Rant, Sławomir Piotrowski
Okładka: twarda
Format: 17,5 x 24 cm
Liczba stron: 431
Rok wydania: 2017
ISBN: 978-83-7020-652-9

90,00 zł (brutto) 85,71 zł (netto)
Brutto
check w magazynie

Podstawy projektowania jachtów zyskały miano klasycznego podręcznika zarówno dla projektantów i studentów okrętownictwa, jak i dla wymagających właścicieli jachtów. Doczekały się już czterech wydań w Wielkiej Brytanii. Podążając za procesem projektowym 41-stopowego jachtu turystyczno-regatowego, zademonstrowano praktyczne zastosowanie teorii projektowania jachtów. Materiał zawarty w niniejszej książce analizuje każdy aspekt procesu projektowania jachtów żaglowych i motorowych. Autorzy przedstawiają zagadnienia w nadzwyczaj zrozumiały sposób. Książka została zilustrowana wieloma wykresami oraz komputerowo generowanymi rysunkami.

Poczynając od specyfikacji nowo projektowanego jachtu, autorzy rozpatrują:
- Geometrię kadłuba stosując linie teoretyczne i komputerowe z zastosowaniem linii teoretycznych i komputerowego wspomagania projektowania przy użyciu CAD.
- Hydrostatykę i stateczność na wodzie spokojnej oraz na falach.
- Projektowanie kadłuba, płetwy sterowej i balastowej.
- Aerodynamikę żagli i jej wpływ na projektowanie żagli.
- Sposoby równoważenia jachtu.
- Dobór śruby i silnika.
- Zagadnienia hydrodynamiki dla szybkich łodzi motorowych.
- Wpływ obciążeń na kadłub i osprzęt oraz standardy ISO dla ich wymiarowania.
- Różne rodzaje kompozytów, łącznie z konstrukcjami przekładkowymi.
- Ocenę projektu przy zastosowaniu oprogramowania do przewidywania osiągów (VVP), technik eksperymentalnych oraz numerycznej mechaniki płynów (CFD).

C4-1073
Oprawa
twarda
Tłumaczenie
Milka Jung, Katarzyna Rant, Sławomir Piotrowski
Format
17,5 x 24 cm
Liczba stron
431
Autorzy
Lars Larsson, Rolf E. Eliasson, Michał Orych
Rok wydania
2017
ISBN
978-83-7020-652-9

PRZEDMOWA DO WYDANIA IV
LISTA SYMBOLI
WSTĘP
1. METODYKA PROJEKTOWANIA
Spirala projektowa
Komputerowe wspomaganie projektowania (CAD)

2. UWAGI WSTĘPNE
Wybór typu jachtu
Przeznaczenie
Wymiary główne
Koszty
Lista zagadnień do rozpatrzenia oraz dla YD-41

3. GEOMETRIA KADŁUBA
Definicje
Linie teoretyczne
Przybory kreślarskie
Plan pracy
Komputerowe wspomaganie projektowania kadłubów

4. HYDROSTATYKA I STATECZNOŚĆ
Obliczanie powierzchni
Powierzchnia zwilżona
Wyporność
Środek wyporu
Pole powierzchni wodnicy konstrukcyjnej
Stateczność:
- wzdłużna i poprzeczna przy małych kątach przechyłu
- poprzeczna przy dużych kątach przechyłu
Krzywa ramion prostujących
Kołysanie poprzeczne (rolling)
Wpływ fal na moment prostujący
Stateczność: statystyki
Ocena dzielności morskiej

5. PROJEKTOWANIE KADŁUBA
Siły i momenty działające na jacht żaglowy
Składowe oporu
Opór lepkości: pojęcia podstawowe
Opór tarcia
Lepkościowy opór ciśnienia
Opór:
- spowodowany chropowatością kadłuba
- falowy: pojęcia podstawowe
- falowy i resztkowy
- przechyłu
- od falowania morskiego
Inne aspekty dzielności morskiej
Statystyki zmiennych projektowych kadłuba

6. PROJEKTOWANIE PŁETWY STEROWEJ I BALASTOWEJ
Przepływ wokół skrzydła
Definicja obrysu płetwy balastowej
Klasyczna teoria skrzydła
Kształt wierzchołka płetwy balastowej
Siła nośna i opór indukowany jachtu
Zaawansowane projektowanie obrysów płetwy balastowej
Kile wychylne
Ewaluacja wybranych obrysów kila
Definicja przekroju poprzecznego (profilu lotniczego)
Trzy użyteczne profile NACA
Wpływ kształtu przekroju poprzecznego na jego właściwości
Praktyczne wnioski dotyczące kształtu przekroju poprzecznego
Wpływ odstępstw od teoretycznego kształtu przekroju poprzecznego
Zaawansowane projektowanie przekrojów poprzecznych
Statystyki dla powierzchni płetwy balastowej i sterowej
YD-41. 180

7. PROJEKT ŻAGLI I TAKIELUNKU
Przepływ wokół żagli
Obrys
Krzywizna (wybrzuszenie) żagla
Wpływ masztu na powstawanie zakłóceń na żaglu
Sposoby redukcji zakłóceń pochodzących od masztu
Kształty opływowe
Praktyczny model aerodynamiki żagla i takielunku
Statystyki ożaglowania

8. ZRÓWNOWAŻENIE ŻAGLOWE
Wpływ przechyłu
Właściwe zrównoważenie jachtu
Środek ciśnień:
- zanurzonej części kadłuba
- ciśnień żagli
Wyprzedzenie żaglowe
Zrównoważenie steru

9. ŚRUBA NAPĘDOWA I SILNIK
Opór w dobrych warunkach pogodowych i w warunkach trudnych
Charakterystyka śruby napędowej
Projekt optymalnej śruby
Osiągi śruby nieoptymalnej
Sprawdzanie powierzchni śruby
Opory śruby

10. HYDRODYNAMIKA DUŻYCH PRĘDKOŚCI
Ślizg
Podoblenie
Siły działające na kadłub w ślizgu
Redany wzdłużne, redany poprzeczne i klapy pawężowe
Stateczność dynamiczna
Alternatywne urządzenia napędowe
Przykład

11. KONSTRUKCJA TAKIELUNKU
Definicje i zakres norm
Siły działające:
- na wanty
- na sztagi
Porównanie liny stalowej i pręta
Poprzeczna sztywność masztu
Wzdłużna sztywność masztu
Top masztu w takielunku ułamkowym
Bom
Salingi
Otwory w maszcie
Takielunek jachtu YD-41

12. KONSTRUKCJA KADŁUBA
Pojęcia z zakresu mechaniki konstrukcji
Obciążenia ogólne
Lokalne obciążenia:
- hydrostatyczne
- hydrodynamiczne
Rozkład obciążeń poprzecznych
Lokalne odkształcenia kadłuba
Obciążenia:
- od kila (balastu)
- przy wejściu na mieliznę
- od steru
- sumaryczne

13. MATERIAŁY
Zbrojenie szklane
Wpływ wody na własność laminatu
Zmęczenie
Laminaty hi-tech
Konstrukcja przekładkowa
Typowe wyboczenia konstrukcji przekładkowych
Ugięcie dla belki wykonanej w technologii przekładkowej
Przekładka w praktyce

14. WYMIAROWANIE ELEMENTÓW KONSTRUKCYJNYCH
Konstrukcja norm ISO
Definicje dotyczące kadłuba
Laminat podstawowy
Obciążenia:
- projektowe dna jachtu
- projektowe burt.
- projektowe pokładów, nadbudówek i grodzi
- projektowe wewnętrznych elementów konstrukcyjnych
Współczynnik:
- wzdłużnego rozkładu obciążeń
- redukcji obciążeń na powierzchni
Wymiarowanie:
- poszycia
- usztywnień
Trzon osi steru podwieszonego
Podwięzi wantowe i sworznie balastowe
Konstrukcja przekładkowa
Normy projektowania konstrukcji dla jachtu YD-41

15.ROZPLANOWANIE PRZESTRZENNE JACHTU
Ogólne wymagania przestrzenne
Zakwaterowanie
Plan pokładu

16.EWALUACJA PROJEKTU
Parametry bezwymiarowe
Program do przewidywania osiągów (VPP)
Badania w basenach modelowych
Testy w tunelach aerodynamicznych
Numeryczna Mechanika Płynów (CFD)

ANEKS
1 Główne charakterystyki YD-41
2 Analiza ciężarowa
3 Obliczenia STIX

Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

PACZKA W RUCHU

Paczka w ruchu

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.

Może także Cię zainteresuje