Poradnik ABC żeglowania jest zbiorem wieloletnich doświadczeń żeglarzy, trenerów i instruktorów i został napisany z myślą o początkujących i średnio-zaawansowanych żeglarzach, aby w prosty i przystępny sposób omówić krok po kroku zagadnienia będące tematem wielu kursów i szkoleń.
Duża liczba ilustracji, praktyczne wskazówki oraz odwołania do filmów szkoleniowych, pozwolą na jeszcze lepsze zrozumienie treści zawartych w poradniku.
- Autor
- Jacek Turczynowicz
- Oprawa
- miękka, spirala
- Format
- 23,5 x 16,5 cm
- Liczba stron
- 40
- Rok wydania
- 2017
- ISBN
- 978-83-7020-670-3
1. BĄDŹ ŻEGLARZEM
1.1. Ubiór
1.2. Letnie żeglowanie
1.3. Wiosenno-jesienne żeglowanie
1.4. Worek żeglarski i wyposażenie
2. OTOCZENIE
2.1. Akwen
2.2. Wiatr
2.3. Kierunek i siła wiatru
2.4. Wiatr pozorny i wiatr rzeczywisty
3. JACHT
3.1. Budowa
– rysunek podstawowych części jachtu
– kadłub
3.2. Takielunek
3.3. Urządzenie sterowe
3.4. Urządzenie mieczowe
3.5. Osprzęt jachtowy
3.6. Żagiel
3.7. Wyporność
4. TEORIA ŻEGLOWANIA
4.1. Podstawowe nazewnictwo
4.2. Kursy względem wiatru
5. ŻEGLOWANIE
5.1. Dlaczego jacht płynie
– siła aerodynamiczna
– siła hydrodynamiczna
– środek ożaglowania
– środek bocznego oporu
– dryf
5.2. Balans
5.3. Trym podłużny
5.4. Trym poprzeczny
5.5. Żagiel i prędkość
5.6. Wiatr i przechył
5.7. Sterowanie czyli ciało, żagiel, ster
5.8. Sterowanie sterem
5.9. Sterowanie ciałem
5.10. Sterowanie żaglami
5.11. Nawietrzność i zawietrzność
6. BEZPIECZNE ŻEGLOWANIE
6.1. Zasady bezpiecznego żeglowania
6.2. Prawo drogi
– na przeciwnych halsach
– na tym samym halsie
– wyprzedzanie
– mijanie
– jacht motorowy i jacht żaglowy
6.3. Pierwsza pomoc
– sztuczne oddychanie usta–usta
– hipotermia
– przegrzanie
– udar słoneczny
7. PRZED WYPŁYNIĘCIEM
7.1. Planowanie żeglugi i prognoza pogody
7.2. Wchodzenie i poruszanie się po jachcie
7.3. Sternik i jego załoga
8. TAKLOWANIE
8.1. Olinowanie
– olinowanie stałe
– olinowanie ruchome
8.2. Węzły
– węzeł ratowniczy
– zabezpieczenie liny przed wyślizgnięciem się z kipy, knagi lub bloczka
– łączenie lin
– cumowanie
– porządkowanie lin – klarowanie
– krawaty
8.3. Kadłub i osprzęt
8.4. Stawianie żagli
– przygotowanie żagli do postawienia
– stawianie żagli
8.5. Regulacje żagla
– w warunkach bardzo słabego wiatru
– w warunkach słabego i łagodnego wiatru
– w warunkach umiarkowanego oraz silniejszego wiatru
8.6. Refowanie
9. ODPŁYWANIE
9.1. Cumowanie na biegowo
9.2. Ster, miecz i prędkość
9.3. Żeglowanie na wstecznym
9.4. Pomost/keja
– wiatr dopychający
– wiatr odpychający
9.5. Brzeg
– wiatr dopychający
– wiatr odpychający
9.6. Boja
– wiatr dopychający
– wiatr odpychający
9.7. Boja i pomost
– wiatr dopychający
– wiatr odpychający
10. PODSTAWOWE MANEWRY I TECHNIKA
10.1. Kontrolowanie prędkości
– żagiel, kąt martwy, ster
10.2. Zwrot przez sztag
10.3. Zwrot przez rufę
10.4. Halsowanie
10.5. Żeglowanie z wykorzystaniem icków
10.6. Stawanie w dryfie
10.7. Podejście do człowiek za burtą
10.8. Holowanie
10.9. Wywrotka
11. DOPŁYWANIE
11.1. Umiejętność sprawnego zatrzymania
11.2 Cumy i odbijacze
11.3. Pomost/keja
– wiatr dopychający
– wiatr odpychający
11.4. Brzeg
– wiatr dopychający
– wiatr odpychający
11.5. Boja
– wiatr dopychający
– wiatr odpychający
11.6. Boja i pomost
– wiatr dopychający
– wiatr odpychający
12. KOŃCZYMY ŻEGLOWANIE - KLAROWANIE JACHTU
12.1. żagiel
12.2. liny
12.3. kadłub
13. ĆWICZENIA NA WODZIE
– półwiatr, kontrolowanie prędkości, sterowanie, ostrzenie i odpadanie
– zwrot przez sztag, zwrot przez rufę
– podchodzenie do boi, inercja, żeglowanie na wstecznym
14. trapez , genaker, spinaker
14.1. Balastowanie na trapezie
– uprząż/pas trapezowy
– ustawienie wysokości trapezu
– wychodzenie na trapez
– pozycja i technika
– schodzenie z trapezu
15. WSTĘP DO ŻEGLOWANIA Z GENAKEREM I SPINAKEREM
15.1. Przygotowanie
15.2. Genaker
– taklowanie genakera
– stawianie genakera
– ustawienie czyli trymowanie
– zwrot przez rufę
– zrzucanie genakera
15.3. Spinaker
– taklowanie spinakera
– stawianie spinakera
– ustawienie czyli trymowanie
– zwrot przez rufę
– zrzucanie spinakera
SERIA NIEZBĘDNIK ŻEGLARZA:
1. ABC żeglowania
2. Łączność bliskiego zasięgu na morzu
3. Międzynarodowe Prawo Drogi Morskiej w praktyce
4. Pierwsza pomoc na morzu
5. Prawo drogi, światła i znaki statków na morzu
6. Sygnalizacja na morzu
7. Światła i znaki nawigacyjne na morzu
8. Światła i znaki nawigacyjne na śródlądziu

Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

Paczka w ruchu
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.