UWAGA - egzemplarz podpisany przez pierwszego właściciela
------------------------------------------------------------------------------------------
Książka, której pierwsze wydanie w roku 1957 przyniosło Czesławowi Marchajowi międzynarodową sławę. Niniejsze, drugie wydanie "Teorii żeglowania" różni się dość zasadniczo od wydania z roku 1957. Niemal wszystkie rozdziały zostały przepracowane od nowa. Zupełnie odmienny materiał został wprowadzony w częściach dotyczących aerodynamiki żagla oraz hydrodynamiki kadłuba z uwzględnieniem w szerokim zakresie wyników eksperymentalnych jakie dane było autorowi przeprowadzić osobiście lub w których uczestniczył pośrednio w czasie jego pobytu na terenie Uniwersytetu w Southampton. Jest to właściwie nowa książką napisana na ten sam temat.
- Autor
- Czesław Marchaj
- Oprawa
- twarda
- Format
- 11.5 x 21 cm
- Liczba stron
- 475
- Rok wydania
- 1966
- Wydanie
- II
Przedmowa
CZĘŚĆ I
JACHTY I FORMUŁY POMIARU KLASOWEGO
1. Ewolucja jachtu i formuły pomiarowej
2. Współczesne formuły pomiarowe
a) Formuła C.R.
b) Formuła C.C.A.
c) Formuła R.O.R.C.
3. Międzynarodowe klasy regatowe
Klasa 5,5 M
Star
Dragon
Scow
Finn
Latający Holender - FD
Klasa 5-0-5
Słonka
Kadet
Międzynarodowa klasa Canoe
Katamarany
4. Rysunek konstrukcyjny jachtu
5. Ogólne zasady ruchu jachtu
CZĘŚĆ II
AERODYNAMIKA OŻAGLOWANIA
1. Pojęcie siły aerodynamicznej
2. Rozkład ciśnienia na żaglu
3. Skutki działania siły aerodynamicznej
4. Pomiar sił aerodynamicznych
a) Powolna zmiana kąta natarcia żagla
b) Opór tarcia
c) Opór kształtu
d) Dodatkowy opór aerodynamiczny jachtu
6. Struktura wiatru pozornego
7. Znaczenie kąta natarcia
8. Zależność kąta natarcia żagla od siły wiatru oraz kursu na wiatr
9. Znaczenie wybrzuszenia żagla
a) Wybór wybrzuszenia żagla
b) Regulacja wybrzuszenia żagla, refowanie
c) Wpływ położenia maksymalnego wybrzuszenia
10. Żegluga na wiatrach pełnych
11. Kształt żagli
12. Współdziałanie żagli
a) Wpływa żagla przedniego na grot
b) Wpływ kąta trymu żagla przedniego
c) Dostrajanie żagli
d) Pokrycie grota przez żagiel przedni
e) Spinaker
13. Środek ożaglowania (środek parcia)
a) Środek ożaglowania a kierunkowa równoległa jachtu
b) Wędrówka "środka parcia" sił aerodynamicznych
c) SOż dla układu grot, fok i bezan
14. Nieco uwag o kroju, trymowanie i wadach żagli
a) Właściwości wytrzymałościowe tkaniny
b) Zasady kroju grota
c) Problem giętkich drzewc
d) Krój żagli przednich
e) Dostrajanie otaklowania
CZĘŚĆ III
RUCH JACHTU
1. Hydrodynamiczne opory kadłuba
a) Opór tarcia
b) Opór falowy
c) Zasadnicze stany ruchu jachtu
d) Opór indukowany (spowodowany przez dryf)
e) Opór przechyłu
2. Sprawność regatowa jachtu
a) Ogólna sprawność jachtu
b) Sprawność regatowa jachtu w żegludze na wiatr
c) Metoda przewidywania osiągów jachtu
3. Stateczność i "równowaga" jachtu
a) Stateczność poprzeczna
b) Stateczność podłużna
c) Stateczność kierunkowa
d) Manewrowanie
CZĘŚĆ IV
WIATR I WODA
1. Wiatr
a) Wyzyskanie układów niżowych
b) Struktura wiatru
c) Wiatry lokalne
d) Wiatr w polu regatowym
2. Woda
a) Zachowanie się fal
b) Żegluga ba wiatr przeciw fali
c) Żegluga z wiatrem i falą
d) Prądy i pływy
e) Żegluga na wodach płytkich
Współczynniki przeliczeniowe z miar angielskich na metryczne
Spis literatury
Indeks rzeczowy
Ilustracje
Czesław Marchaj ((ur. 9 lipca 1918 w Słomnikach, zm. 21 lipca 2015 w Warszawie) -polski ekspert w dziedzinie aero- i hydrodynamiki oraz teorii żeglowania. Autor znanego podręcznika Teoria żeglowania. Członek brytyjskiego Królewskiego Stowarzyszenia Architektów Okrętowych. To jeden z najwybitniejszych na świecie specjalistów z dziedziny aero- i hydrodynamiki oraz teorii żeglugi. Autor około 60 publikacji naukowych i kilku książek. Prowadził wykłady na temat aerodynamiki i zachowania jednostek pływających w warunkach ciężkiej pogody w Anglii, USA, a także w Indiach, Izraelu, Niemczech, Holandii, we Włoszech i na Filipinach.
W okresie okupacji żołnierz Armii Krajowej. Po II wojnie światowej czołowy polski żeglarz, wicemistrz Polski w klasie Finn, później wiceprezes Polskiego Związku Żeglarskiego, od połowy lat 60 ub. wieku pracował na Uniwersytecie w Southampton w Anglii, później mieszkał we Francji. Na stałe wrócił do Polski w roku 2012.
Sławę w Polsce przyniosło mu wydanie „Teorii żeglowania" w 1957 r. Kolejne edycje ukazały się w latach 1965 i 1970. Książka składała się z części poświęconych odpowiednio aerodynamice żagla i hydrodynamice kadłuba „Teoria żeglowania. Aerodynamika żagla” ukazała się już kilkakrotnie nakładem Alma-Press, po raz pierwszy w roku 2000. Na część drugą czekaliśmy do teraz.

Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.