W książce przedstawiono ogólne zasady i metody planowania przejść nawigacyjnych w zależności od obszarów i faz żeglugi oraz panujących warunków i od możliwości technicznych. Opracowanie uwzględnia aktualne źródła prawne i zalecenia Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
Książka przeznaczona jest dla oficerów statków handlowych i rybackich, słuchaczy Studium Doskonalenia Kadr Oficerskich PMH oraz dla studentów wyższych szkól morskich.
- Autor
- Mirosław Jurdziński
- Oprawa
- miękka
- Format
- 17 x 24.5 cm
- Liczba stron
- 186
- Rok wydania
- 1989
- ISBN
- 83-215-1141-4
Przedmowa
1. PODSTAWY NAWIGACYJNEGO PLANOWANIA TRASY MORSKIEJ
1.1. Źródła prawne planowania trasy
1.2. Przyczyny awarii nawigacyjnych
1.3. Podstawowe pojęcia teorii planowania w nawigacji morskiej
1.3.1. Cel i zakres nawigacji
1.3.2. Podstawowe definicje planowania przejścia nawigacyjnego
1.4. Metody planowania
1.4.1. Metoda programowania dynamicznego
1.5. Kryteria i ograniczenia w planowaniu tras
1.6. Wieloaspektowość procesu planowania
1.7. Rodzaje rejonów żeglugi
1.8. Elementy plan przejścia nawigacyjnego
1.8.1. Elementy składowe informacji
1.9. Kolejność opracowywania informacji
1.10. Kryteria planowania przejścia nawigacyjnego
2. PLANOWANIE TRASY W REJONACH O DUŻYM ZAGROŻENIU NAWIGACYJNYM
2.1. Określenie obszarów trudnych pod względem nawigacyjnym
2.2. Planowanie nawigacyjne trasy w wąskich i płytkich rejonach
2.2.1. Cechy manewrowe na wodach płytkich i w kanałach
2.2.2. Ograniczenie ruchu statku w wąskich przejściach w wyniku działania czynników zakłócających.
2.2.3. Wpływ zakłóceń zewnętrznych na ruch statku
2.2.4. Szerokość pasa zajmowanego przez kadłub w ruchu
2.2.5. Wpływ prądu na ruch statku
2.2.6. Planowanie szerokości przejścia
2.3. Planowanie prędkości statku
2.3.1. Wpływ głębokości morza na prędkość statku
2.4. Planowanie zwrotów na torach krzywoliniowych
2.5. Uwzględnianie etapów cyrkulacji przy planowaniu zwrotów
2.6. Prędkość dryfu statku unieruchomionego
2.7. Planowanie rezerwy wody pod stepką
2.7.1. Elementy składowe statycznej części rezerwy wody pod stepką
2.7.2. Obliczanie wartości elementów składowych wody pod stepką
2.7.3. Uproszczona metoda określania rezerwy wody pod stepką
2.8. Parametry dokładności pozycji w planowaniu zalecenia IMO
3. PRAKTYCZNE PLANOWANIE PRZEJŚCIA W REJONACH ŻEGLUGI PRZYBRZEŻNEJ
3.1. Poranki do planowania żeglugi w rejonach nawigacyjnie trudnych
3.1.1. Mapa Admiralicji Brytyjskiej 5500 dla kanału La Manche
3.2. Podstawowe elementy, które należy sprawdzić przy wykonywaniu planu przejścia nawigacyjnego (Check list)
3.2.1. Zastrzeżenia dotyczące wykorzystania map innych pomocy do planowania
3.3. Przykład planowania trasy w rejonach zagęszczonego ruchu. Plan przejścia ujście Tamizy- Le Havre .
3.3.1. Podstawowe informacje i opis ogólny trasy
3.3.2. Dobór publikacji i pomocy na trasę
3.3.3. Uwagi specjalne
3.3.4. Proces planowania trasy
4. PLANOWANIE TRAS OCEANICZNYCH
4.1. Najważniejsze problemy na trasach oceanicznych
4.2. Informacje o warunkach hydrometeorologicznych na trasach oceanicznych
4.2.1. Hydrometeorologiczne informacje o charakterze archiwalnym
4.2.2. Bieżące informacje hydrometeorologiczne i prognozy
4.2.3. Źródła informacji meteorologicznych charakterze prognostycznym
4.3. Zagadnienie długości planowanych tras oceanicznych
4.4. Klasyfikacja metod planowania tras oceanicznych
4.4.1. Planowanie tras na podstawie danych klimatycznych
4.4.2. Planowanie tras strategicznych - na podstawie prognoz pogody
4.4.3. Planowanie tras taktycznych - na podstawie stanu pogody
4.4.4. Planowanie tras optymalnych dla założonych kryteriów
4.5. Podstawowe informacje dotyczące ruchu niżów barycznych i cyklonów tropikalnych
4.5.1. Parametry ruchu cyklonów tropikalnych (orkanów)
4.5.2. Ruch niżów
4.5.3. Rozwój i zanik okładów barycznych
4.5.4. Ruch frontów i okluzji
4.6. Prady w żegludze oceanicznej
4.7. Zagadnienie falowania w planowaniu trasy oceaniczne)
4.7.1. Falowanie w obszarach niskiego ciśnienia
4.8. Zlodzenie powierzchni morza w planowaniu trasy
4.9 Określanie drogi taktycznej na statku
410. Metody planowania trasy oceanicznej stosowane przez lądowe ośrodki
4.10.1. Kryterium minimum czasowego - metoda graficzna
4.10.2. Kryterium minimum czasowego – metoda analogii matematycznej
4.10.3. Inne metody optymalizacji trasy oceanicznej
4.11. Kilka uwag o lądowych ośródkach zajmujących się planowaniem tras oceanicznych
4.11.1. Procedura łączności
4.12. Problem planowania i optymalizacji tras oceanicznych na statku lub w ośrodkach lądowych
5. REALIZACJA I AKTUALIZACJA PLANU PODROŻY
5.1. Taktyka realizowania planów podróżny
5.2. Zestawienie czynności nawigacyjnych potrzebnych do realizacji wstępnej fazy podroży
5.2.1. Zapoznanie się z wyposażeniem i obsługą urządzeń mostka nawigacyjnego
5.2.2. Okresowe sprawdzanie urządzeń
5.2.3. Przygotowanie nawigacyjne do wyjścia statku w morze
5.2.4. Przyjmowanie i zdawanie pilota
5.2.5. Wymiana informacji kapitan--pilot
5.3. Prowadzenie nawigacji w rożnych fazach żeglugi
5.3.1. Prowadzenie nawigacji na wodach przybrzeżnych, w rejonach o dużym nasileniu ruchu statków
5.3.2. Prowadzenie nawigacji oceanicznej
5.3.3. Przygotowanie nawigacyjne statku do wejścia do portu
5.4. Procedury nawigacyjne w szczególnych warunkach
5.5. Zachowanie bezpiecznej prędkości w trudnych warunkach nawigacyjnych 112
5.5.1. Określenie prędkości bezpiecznej w wypadku wejścia statku w rejon wysokiej fali oceanicznej
6. ROLA MOSTKA NAWIGACYJNEGO W REALIZACJI PROCESÓW NAWIGACYJNYCH
6.1. Funkcje mostka
6.2. Wyposażenie sterowni
6.2.1. Urządzenia do kontroli bezpieczeństwa zewnętrznego
6.2.2. Urządzenia nawigacyjne
6.2.3. Urządzenia manewrowe
6.2.4. Urządzenia łączności zewnętrznej
6.2.5. Urządzenia kontroli bezpieczeństwa wewnętrznego
6.2.6. Urządzenia do gromadzenia i przechowywania informacji
6.2.7. Urządzenia socjalne
6.3. Warianty organizacji pracy w sterowni
6.3.1. Cumowanie i odcumowanie
6.3.2. Żegluga z pilotem
6.3.3. Żegluga przybrzeżna
6.3.4. Żegluga na wodach ograniczonych bez pilota
6.3.5. Żegluga oceaniczna
6.3.6. Kotwiczenie i odkotwiczanie
6.3.7. Postój na kotwicy
6.3.8. Żegluga w warunkach pogorszonej widoczności
6.3.9. Podział funkcji miedzy pełniącymi wachtę
6.4. Budowa mostka i rozmieszczenie poszczególnych urządzeń
6.5. Mostek nawigacyjny jako miejsce pracy
6.6. Środowisko sterowni
6.7. Praktyczne uwagi o wadliwych konstrukcjach i układach mostk6w nawigacyjnych
6.8. Tendencje unifikacja budowy mostków nawigacyjnych w światowym przemyśle okrętowym
Literatura
ZAŁĄCZNIKI
1. Charakterystyka systemów nawigacyjnych do określania pozycji
2. Słowniczek angielsko-polski - wyposażenie mostka nawigacyjnego
3. Podstawowe kształty torów ruchu cyklonów tropikalnych
4. Zestawienie informacji o przebiegu cyklonów tropikalnych
5. Układ powierzchniowych prądów morskich
6. Fragmenty mapy Admiralicji Brytyjskiej 5500
7. Symbole i skróty stosowane na mapie Admiralicji Brytyjskiej 5500
8. Fragment poradnika do planowania podejścia do Elby od strony zachodniej 170
9. Procedura łączności statku z ośrodkami porad da kapitanów
10. Skrócona instrukcja pełnienia wachty nawigacyjnej na mostku
11. Zalecenia IMO dotyczące przygotowania i przedstawienia informacji o parametrach manewrowych statku
12. Wskazówki dotyczące widoczności na mostku nawigacyjnym
Bibliotek nautyki - jest to seria książek fachowych z zakresu wiedzy zawodowej oficera pokładowego i radiooficera floty transportowej, rybackiej i pomocniczej. Dzieła okazujące się w tej serii tworzą podręczny księgozbiór dla praktykantów, służąc zarazem za podręczniki pomocnicze w szkołach morskich.
23) "Okrętowe urządzenia antenowe" J. Bem, O. Teisseyre
24) "Okrętowe pompy, sprężarki i wentylatory" A. Perepeczko
25) "Okrętowe urządzenia oczyszczające" A. Perepeczko
26) "Okrętowe wymienniki ciepła" A. Perepeczko
27) "Poradnik manewrowania statkiem" W. Lekki
28) "Poradnik morskiej służby radiotelefonicznej" Andrzej Górski, Andrzej Osiński, Olgierd Teisseyre
29) "Paliwa, smary i woda dla statków morskich" P. Urbański
30) "Systemy i urządzenia nadawcze radiokomunikacji Morskiej" A. Górski
31) "Morska służba radiokomunikacyjna" A. Osiński
32) "Ocena dokładności w nawigacji morskiej" S. Górski
33) "Vademecum oficera wachtowego" F. Wróbel
34) "Wykorzystanie systemów nawigacyjnych" J. Urbański, Z. Kopacz, J. Posiła
35) "Eksploatacja statku handlowego" J. Pszenny
36) "Wiedza o manewrowaniu statkami morskimi" A. Nowicki
37) "Nawigacja morska" J. Urbański, Z. Kopacz, J. Posiła
38) "Astronawigacja" M. Jurdziński, Z. Szczepanek
39) "Odprawy portowe" Praca zbiorowa
40) "Trygonometria dla nawigatorów" S. Klekowski
41) "Technika ochrony przed zanieczyszczeniami ze statków" M. Małczyński
42) "Podstawy meteorologii i nawigacji meteorologicznej" M. Holec, P. Tymański
43) "Systemy morskiej nawigacji satelitarnej" M. Jurdziński, M,Szymoński
44) "Vademecum nawigatora" F. Wróbel
45) "Logi morskie" E. Krajczyński
46) "Urządzenia hydroakustyczne w nawigacji" E. Krajczyński
47) "Mapy faksymilowe w nawigacji morskiej" B. Wiśniewski, Z. Grzesiak
48) "Radionamierzanie w nawigacji morskiej" M. Łucznik, Z. Sochacki
49) "Systemy hiperboliczne w nawigacji morskiej" J. Januszewski, M. Szymoński
50) "Morskie kompasy magnetyczne" M. Jurdziński
51) "Wyposażenie pokladowe statku handlowego" W. Orszulok, S. Wewiórski
52) "Wytrzymałość kadłuba statku w eksploatacji" W. Orszulok
53) "Autopiloty okrętowe" S. Wyszkowski
54) "Podstawowe wiadomości z nawigacji" P. Czerwiński, A. Marsz, W. Kon
55) " Morskie radary nawigacyjne" M. Łucznik, S. Witkowski
56) "Wykorzystanie radaru do zapobiegania zderzeniom" W. Kon
57) "Praktyka radarowa na małych statkach" W. Kon, J. Januszewski, J. Więckowski
58) "Urządzenia meteorologiczne na statkach" Jan Malicki
60) "Międzynawowe prawo drogi morskiej" Władysław Rymarz
61) "Nawigacja morska. Zadania z objaśnieniami" Tom 1 Franciszek Wróbel
62) "Nawigacja morska. Zadania z objaśnieniami" Tom 2 Franciszek Wróbel
63) "Okrętowe kompasy żyroskopowe" Edward Krajczyński
64) "Urządzenia przeładunkowe drobnicowców" Bogdan Wojtaszczyk
65) "Podstawy meteorologii i nawigacji meteorologicznej" Michał Holec, Piotr Tymański
67) "Wiedza o manewrowaniu statkami morskimi" A. Nowicki
68) "Vademecum nawigatora" wydanie III, Franciszek Wróbel

Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.