Używamy plików cookies i podobnych technologii, by dostosować ten serwis do potrzeb użytkowników i w celach statystycznych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Brak zmiany tych ustawień oznacza akceptację dla stosowanych cookies zamknij
Nawigacja elektroniczna

Nawigacja elektroniczna

40,00 zł

Autor: Tim Bartlett
Tłumaczenie: Milka Jung
Okładka: miękka foliowana
Format: 16 x 24 cm
Liczba stron: 152
Rok wydania: 2013
ISBN: 978-83-7020-511-9

Ilość

 

 

 

Tim Bartlett, były oficer marynarki, instruktor żeglarstwa był jednym z pierwszych, który zaczął w latach 90. przybliżać nawigatorom na małych jednostkach turystycznych możliwości i ograniczenia nowego sprzętu nawigacyjnego, torującego sobie nagle drogę na jachty żaglowe i motorowe. W swojej najnowszej książce nie tylko tłumaczy, jak korzystać z radaru, GPS-a, wyświetlacza map elektronicznych oraz innych urządzeń stosowanych w codziennej żegludze na małej jednostce, ale prostym językiem, unikając hermetycznych pojęć, objaśnia jak działają poszczególne systemy i omawia ich praktyczne zalety i wady. Czy GPS jest bardziej dokładny w trybie 2D czy w 3D? Jaki jest najważniejszy przycisk na radarze? O co chodzi, jeżeli GPS podaje, że jacht jest na wysokości 57 metrów? Czy więcej informacji znajdziesz na mapie rastrowej czy wektorowej? Co to jest ETRS89 i czy ma coś wspólnego z EBL i VRM albo NMEA0183? Na te i wiele jeszcze innych pytań znajdzie Czytelnik odpowiedź w tej książce.
Lektura godna polecenia wszystkim, którzy żeglują po morzu.

D3-452

Dane ogólne

Autor
Tim Bartlett
Oprawa
miękka, foliowana
Tłumaczenie
Milka Jung
Format
16 x 24 cm
Liczba stron
152
Rok wydania
2013
ISBN
978-83-7020-511-9

Zamiast wstępu – kilka uwag o prowadzeniu nawigacji elektronicznej

1. Nawigacja elektroniczna – czy jest nam potrzebna?
Przypadek 1: Jacht Kishmul of Ayr
Przypadek 2: Jacht Wahkuna

2. Nowe rozwiązania, nowe problemy
• Kształt Ziemi
• Odwzorowania poziome
• Błąd? Jaki błąd?
•…i różne rodzaje dokładności
• Obniżenie precyzji
• Błąd pomiaru

3. Sprzęt, oprogramowanie i dane Interfejs człowiek/maszyna
• Panele kontrolne
• Menu i klawisze programowe
• Ekrany • Interfejs maszyna/maszyna
• Porty szeregowe w komputerze PC
• NMEA 0183

4. Czym jest GPS? Jak to działa
• Satelity
• Poprawianie dokładności GPS
• DGPS – GPS różnicowy • Dlaczego DGPS? • Inne systemy nawigacji satelitarnej

5. Praca z GPS
• Inicjalizacja
• Opcje ustawień
• Wyświetlacze • Nawigacja na wyznaczony punkt
• Nawigacja po trasie
• Trasy i waypointy w trakcie rejsu
• Wykorzystanie wyznaczonych punktów do monitoringu pozycji
• Żegluga pod wiatr
• Nawigacja terestryczna z GPS

6. Wyświetlacze map elektronicznych – plotery ECDIS czy ECS?
• Mapy rastrowe
• Mapy ARCS
• Mapy wektorowe
• Planowanie rejsu przy użyciu plotera
• Warstwy

7. Komputery na pokładzie
• Laptopy
• Wbudowane komputery PC
• Zasilanie
• Monitory i klawiatury
• Spojrzenie w przyszłość

8. Echosondy
• Jak działają
• Cyfrowe echosondy
• Sondy skierowane do przodu
• Instalacja echosond
• Montaż zewnętrzny
• Kalibracja echosondy

9. Logi
• Jak to działa
• Instalacja logu
• Kalibracja logu

10. Kompasy elektroniczne
• Jak działa kompas elektromagnetyczny
• Instalacja
• Samodzielne wprowadzanie poprawki

11. Radar – jak to działa
• Sprawy podstawowe
• Główne części radaru
• Ekran
• Zużycie energii i bezpieczeństwo

12. Radar – jak uzyskać obraz
• Włączanie i ustawianie
• Poprawa jakości obrazu
• Stabilizacja obrazu
• Narzędzia pomiarowe

13. Radar – co na nim widać?
• Ślepe łuki i sektory cienia
• Co widać?
• Reflektory radarowe
• Transpondery radarowe
• Fałszywe echa
• Oddziaływanie pogody

14. Wykorzystanie radaru w zapobieganiu zderzeniom
• Radar i MPZZM
• Ocena ryzyka
• Punkt największego zbliżenia
• Określanie kursu i prędkości
• Zaawansowane nakresy radarowe
• Strefy dozoru
• ARPA i MARPA

15. Zastosowanie radaru w nawigacji pełnomorskiej i terestrycznej
• Pozycja z namiarów radarowych
• Pozycja z odległości
• Pozycja z odległości
• Pozycja z różnych namiarów
• Nawigacja terestryczna

Słownik skrótów i terminów najczęściej spotykanych w urządzeniach nawigacji elektronicznej

Tim Bartlett - były oficer marynarki, instruktor żeglarstwa był jednym z pierwszych, który zaczął w latach 90. przybliżać nawigatorom na małych jednostkach turystycznych możliwości i ograniczenia nowego sprzętu nawigacyjnego, torującego sobie nagle drogę na jachty żaglowe i motorowe.
Autor wielu książek dla żeglarzy, np. "Silniki zaburtowe", "Radiooperator bliskiego zasięgu SRC", "Radar na jachcie", "Nawigacja elektroniczna".

Ten produkt nie ma jeszcze dodanych opinii

Może także Cię zainteresuje