Podręcznik zawiera zarówno podstawowe informacje z zakresu automatyki podane w sposób popularno-naukowy, jak i rozważania teoretyczne, wymagające znajomości elementów wyższej matematyki. Przeznaczony jest dla słuchaczy nastepujących kierunków studiów:
- Elektrotechnika, w specjalności Elektroautomatyka okrętowa oraz Komputerowe systemy sterowania,
- Nawigacja, w specjalności Transport morski,
- Transport, w specjalności Transport i logistyka,
- Mechanika i budowa maszyn, w specjalności Eksploatacja siłowni okrętowych,
- Automatyka i robotyka, w specjalności Automatyka okrętowa.
- Autor
- Józef Lisowski
- Oprawa
- miękka
- Format
- 17 x 24 cm
- Liczba stron
- 460
- Rok wydania
- 2022
- ISBN
- 978-83-7421-409-4
- Wydanie
- II
PRZEDMOWA
WSTĘP
1. POJĘCIA PODSTAWOWE I RODZAJE UKŁADÓW AUTOMATYKI
1.1. Automatyka, sterowanie i regulacja
1.2. Obiekt regulacji i proces sterowania
1.3. Układ otwarty i zamknięty
1.4. Sygnały
1.5. Elementy układów automatyki
1.6. Podział układów ze względu na liniowość elementów
1.7. Podział układów ze względu na rodzaj sygnałów
1.8. Podział układów ze względu na zadanie
1.9. Podział układów ze sztuczną inteligencją
1.10. Pytania
2. METODY OPISU UKŁADÓW AUTOMATYKI
2.1. Równanie różniczkowe
2.1.1. Zasada Hamiltona i równanie Lagrange’a
2.1.2. Podstawowe elementy rzeczywistych układów automatyki
2.1.3. Ogólne równanie różniczkowe
2.2. Transmitancja
2.2.1. Przekształcenie Laplace’a
2.2.2. Transmitancja operatorowa
2.2.3. Transmitancja widmowa
2.2.4. Macierz transmitancji
2.3. Równania stanu i wyjścia
2.3.1. Postać ogólna
2.3.2. Równania liniowe
2.4. Charakterystyki czasowe
2.4.1. Charakterystyka skokowa
2.4.2. Charakterystyka impulsowa
2.4.3. Charakterystyka prędkościowa
2.4.4. Charakterystyka przyspieszeniowa
2.5. Charakterystyki częstotliwościowe
2.5.1. Charakterystyki – amplitudowa i fazowa
2.5.2. Wykres Nyquista
2.5.3. Wykres Bode’a
2.6. Pytania
3. PODSTAWOWE ELEMENTY UKŁADÓW AUTOMATYKI
3.1. Element bezinercyjny
3.1.1. Przykłady elementów bezinercyjnych
3.2. Element inercyjny
3.2.1. Element inercyjny I rzędu
3.2.2. Przykłady elementów inercyjnych I rzędu
3.2.3. Element inercyjny II rzędu
3.2.4. Przykłady elementów inercyjnych II rzędu
3.3. Element różniczkujący
3.3.1. Element różniczkujący idealny
3.3.2. Przykłady elementów różniczkujących idealnych
3.3.3. Element różniczkujący rzeczywisty
3.3.4. Przykłady elementów różniczkujących rzeczywistych
3.4. Element całkujący
3.4.1. Element całkujący idealny
3.4.2. Przykłady elementów całkujących idealnych
3.4.3. Element całkujący rzeczywisty
3.4.4. Przykłady elementów całkujących rzeczywistych
3.5. Element oscylacyjny
3.5.1. Przykłady elementów oscylacyjnych
3.6. Element opóźniający
3.6.1. Przykłady elementów opóźniających
3.7. Pytania
4. IDENTYFIKACJA OBIEKTÓW REGULACJI
4.1. Identyfikacja czynna
4.2. Identyfikacja bierna
4.3. Charakterystyki skokowe typowych obiektów regulacji
4.3.1. Obiekt statyczny
4.3.2. Obiekt astatyczny
4.4. Pytania
5. SCHEMATY BLOKOWE UKŁADÓW AUTOMATYKI
5.1. Układanie schematów
5.2. Zasady przekształcania schematów
5.2.1. Połączenie szeregowe
5.2.2. Połączenie równoległe
5.2.3. Połączenie ze sprzężeniem zwrotnym
5.2.4. Połączenie mieszane
5.3. Pytania
6. WYMAGANIA DLA UKŁADÓW AUTOMATYKI
6.1. Zapas stabilności
6.1.1. Stabilność asymptotyczna
6.1.2. Kryterium Hurwitza
6.1.3. Kryterium Nyquista
6.1.4. Kryterium logarytmiczne
6.2. Jakość regulacji
6.2.1. Kryteria czasowe
6.2.2. Wskaźnik jakości regulacji
6.2.3. Kryteria całkowe
6.2.4. Linie pierwiastkowe
6.3. Uchyb ustalony
6.3.1. Uchyb nadążania
6.3.2. Uchyb zakłóceniowy
6.3.3. Warunki dla zerowego uchybu ustalonego
6.4. Pytania
7. REGULACJA CIĄGŁA
7.1. Rodzaje regulatorów
7.1.1. Podział regulatorów ze względu na wykorzystanie energii pomocniczej
7.1.2. Podział regulatorów ze względu na rodzaj nośnika energii
7.1.3. Podział regulatorów ze względu na rodzaj sygnału wyjściowego
7.2. Regulatory bezpośredniego działania
7.3. Dobór typu regulatora do obiektu
7.4. Regulator P
7.5. Regulator I
7.6. Regulator PI
7.7. Regulator PD
7.8. Regulator PID
7.8.1. Struktury realizacyjne regulatorów PID
7.9. Metody doboru nastaw regulatorów PID
7.9.1. Metoda Zieglera-Nicholsa
7.9.2. Metody tabelaryczne
7.9.3. Metody symulacyjne
7.10. Przykłady okrętowych regulatorów PID
7.11. Pytania
8. REGULACJA STANU OBIEKTU
8.1. Opis stanu obiektu sterowania
8.2. Schemat blokowy układu regulacji wykorzystującego zmienne stanu do sterowania
8.3. Wyznaczanie współczynników regulatora stanu obiektu
8.4. Pytania
9. REGULACJA KOREKCYJNA
9.1. Korekcja szeregowa
9.1.1. Człon korekcyjny różniczkujący
9.1.2. Człon korekcyjny całkujący
9.1.3. Człon korekcyjny różniczkująco-całkujący
9.1.4. Dobór korektora szeregowego do obiektu
9.1.5. Realizacja elektryczna członów korekcji szeregowej
9.2. Korekcja równoległa
9.2.1. Człon korekcyjny całkujący idealny
9.2.2. Człon korekcyjny różniczkujący rzeczywisty
9.2.3. Dobór korektora równoległego do obiektu
9.2.4. Korekcja równoległa addytywna
9.3. Korekcja ze sprzężeniem zwrotnym
9.3.1. Człon korekcyjny inercyjny
9.3.2. Człon korekcyjny różniczkujący rzeczywisty
9.3.3. Człon korekcyjny różniczkujący rzeczywisty z inercją
9.3.4. Dobór korektora w sprzężeniu zwrotnym do obiektu
9.4. Pytania
10. REGULACJA KASKADOWA
10.1. Linearyzacja nieliniowej charakterystyki statycznej obiektu
10.2. Kompensacja dynamiki części obiektu
10.3. Kompensacja zakłóceń
10.4. Układ zamknięto-otwarty
10.5. Pytania
11. REGULACJA WIELOWYMIAROWA
11.1. Wielowymiarowy układ regulacji
11.2. Wielowymiarowy obiekt regulacji
11.3. Regulator wielowymiarowy
11.4. Odsprzężenie układu regulacji
11.5. Pytania
12. REGULACJA CYFROWA
12.1. Układ dyskretny
12.1.1. Twierdzenie Kotielnikowa-Shannona
12.1.2. Opis dyskretny obiektu ciągłego
12.1.3. Przekształcenie z
12.1.4. Transmitancja impulsowa
12.1.5. Stabilność układu
12.2. Bezpośrednie sterowanie cyfrowe
12.2.1. Algorytm pozycyjny PID
12.2.2. Algorytm przyrostowy PID
12.3. Dobór parametrów regulatora metodą Takahashiego
12.4. Sterowniki programowalne PLC
12.5. Mikrokontrolery
12.6. Pytania
13. REGULACJA NIELINIOWA
13.1. Charakterystyki statyczne elementów nieliniowych
13.1.1. Zastępcze charakterystyki statyczne podstawowych połączeń układów nieliniowych
13.2. Stabilność układów nieliniowych
13.2.1. I metoda Lapunowa
13.2.2. II metoda Lapunowa
13.3. Metody analizy układów nieliniowych
13.3.1. Płaszczyzna fazowa
13.3.2. Funkcja opisująca
13.4. Kryterium stabilności Nyquista
13.5. Regulacja przekaźnikowa
13.5.1. Regulacja dwupołożeniowa
13.5.2. Regulacja trójpołożeniowa
13.5.3. Regulacja krokowa
13.5.4. Przemysłowe regulatory przekaźnikowe
13.6. Pytania
14. REGULACJA EKSTREMALNA
14.1. Struktury układów sterowania
14.2. Metody szukania ekstremum
14.3. Przebieg procesu regulacji
14.4. Pytania
15. STEROWANIE OPTYMALNE
15.1. Rodzaje zadań i metod optymalizacji
15.2. Optymalizacja statyczna
15.2.1. Metody deterministyczne
15.2.2. Metody stochastyczne
15.3. Optymalizacja dynamiczna
15.4. Optymalizacja wielokryterialna
15.4.1. Optymalizacja wielokryterialna statyczna
15.4.2. Optymalizacja wielokryterialna dynamiczna
15.5. Pytania
16. STEROWANIE ADAPTACYJNE
16.1. Układ z przestrajaniem wzmocnienia
16.2. Układ z modelem odniesienia
16.3. Regulator samonastrajalny
16.4. Okrętowe regulatory adaptacyjne
16.5. Pytania
17. STEROWANIE ROZGRYWAJĄCE
17.1. Klasyfikacja gier
17.2. Gra różniczkowa procesu sterowania obiektami
17.3. Rozgrywające sterowanie statkiem
17.3.1. Rodzaje sterowania ruchem statku
17.3.2. Gra dynamiczna
17.3.3. Gra pozycyjna
17.3.4. Gra macierzowa
17.4. Wrażliwość sterowania rozgrywającego
17.5. Pytania
18. METODY SZTUCZNEJ INTELIGENCJI W AUTOMATYCE
18.1. Systemy ekspertowe
18.2. Sterowanie rozmyte
18.3. Sztuczne sieci neuronowe
18.4. Algorytmy ewolucyjne
18.5. Pytania
19. AUTOMATYZACJA PROCESÓW STEROWANIA STATKIEM
19.1. Regulacja kursu
19.2. Stabilizacja trajektorii
19.3. Sterowanie prędkością
19.4. Sterowanie precyzyjne
19.5. Dynamiczne pozycjonowanie
19.6. Kompensacja przechyłów
19.7. Sterowanie bezpieczne
19.8. Optymalizacja drogi
19.9. Pytania
LITERATURA
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.