Podręcznik zawiera zbiór wiadomości wymaganych do zdania egzaminu na stopień sternika motorowodnego, zarówno elementy teorii, jak i porady praktyczne niezbędne do bezpiecznego, odpowiedzialnego, dającego satysfakcję pływania jachtami motorowymi. Mogą z niego skorzystać także osoby już posiadające patent, uzupełniając swą wiedzę i konfrontując ją z już posiadaną.
Książka ta, bogato ilustrowana i zawierająca najnowsze przepisy, może przydać się wszystkim tym, którzy zasiądą za sterami jachtu motorowego, na jeziorach, rzekach, kanałach oraz na akwenach treningowych Morza Bałtyckiego.
W przystępny sposób omawia:
- typy jachtów motorowych (jachty ze sztywnym kadłubem, RIB-y, skutery wodne, jetboaty, pontony i poduszkowce), ich zalety i wady, sposoby użytkowania i konserwacji,
- silniki wszystkich wiodących w świecie marek, ze szczególnym uwzględnieniem ich najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych,
- przygotowanie jachtów motorowych do pływania,
- manewrowanie jachtem motorowym,
- profilaktykę i sposoby udzielania pomocy oraz umiejętność planowania trasy, określania pozycji, czy przewidywania pogody,
- sygnalizację i zasady ruchu żeglugowego oraz uregulowania prawne, umożliwiające bezpieczne pływanie jednostek korzystających z śródlądowych i morskich dróg wodnych.
Czytelnicy nowego, dziewiątego wydanie książki "Sternik motorowodny" mogą skorzystać z aplikacji multimedialnej dostepnej na urządzenia mobilne i na komputery stacjonarne (link QR zamieszczony jest w książce).
W aplikacji znajdziemy przykładowe prezentacje, bazę pytań sprawdzających, próbny egzamin oraz wybrane animacje manewrów łodzią motorową.
- Autor
- Andrzej Ostrowski
- Oprawa
- twarda
- Format
- 17 x 24 cm
- Liczba stron
- 255
- Rok wydania
- 2020
- ISBN
- 978-83-7020-797-7
- Wydanie
- IX
Od autora
1. Wiadomości ogólne
1.1. Krótka charakterystyka sportów motorowodnych
1.2. Patent sternika motorowodnego i warunki jego uzyskania
Egzamin
Patent
2. Drogi wodne w Polsce
2.1. Rodzaje dróg wodnych
Śródlądowe drogi wodne
Wody morskie
2.2. Oznakowanie dróg wodnych
Oznakowanie śródlądowych dróg wodnych
Oznakowanie morskich wód przybrzeżnych
2.3. Zabezpieczenie dróg wodnych
Zabezpieczenie śródlądowych dróg wodnych
Zabezpieczenie morskich wód przybrzeżnych
3. Jachty motorowe
3.1. Rodzaje jachtów motorowych
Jachty ze sztywnym kadłubem
Jachty ze sztywnym dnem i miękkimi burtami – RIB
Skutery wodne
Jetboat
Pontony i poduszkowce
Barki
4. Silniki jachtów motorowych
4.1. Mechanizmy i układy silników
4.2. Układ przeniesienia napędu
Przekładnie
4.3. Pędniki
Śruby napędowe
Dysze strugowodne
4.4. Podział silników ze względu na sposób i źródło zasilania
Silniki dwusuwowe z gaźnikiem
Silniki dwusuwowe z bezpośrednim wtryskiem
Silniki czterosuwowe
Silniki wysokoprężne
Silniki elektryczne
4.5. Podział silników ze względu na sposób montażu na jednostce pływającej
Silniki zaburtowe
Silniki stacjonarne
4.6. Obsługa i eksploatacja silnika zaburtowego
Instalowanie silnika
Tankowanie paliwa
Eksploatacja silnika
Pływanie z częściowo podniesionym silnikiem po płytkiej wodzie
Dolewanie lub wymiana oleju
Zdejmowanie i zakładanie śruby napędowej
Przeglądy i konserwacja silnika
Objawy awarii i usterek silnika
5. Przygotowanie jachtu do pływania
5.1. Ogólne wymogi stawiane jachtom motorowym
5.2. Przygotowanie jachtu do pływania po śródlądowych drogach wodnych
Wyposażenie jachtu
Przegląd techniczny
Rejestracja
5.3. Przygotowanie jachtu do pływania w obrębie portów i po morskich wodach w pasie do 2 Mm
Wyposażenie jachtu
Inspekcje i dokumenty bezpieczeństwa jachtu
Rejestracja
6. Manewrowanie jachtem motorowym
6.1. Czynności załogi przed wypłynięciem
Przygotowanie jachtu motorowego do wypłynięcia
Zapoznanie załogi z czynnościami ratowniczymi w przypadku wystąpienia zagrożeń i wypadków
6.2. Manewry w porcie
Czynności załogi przy manewrach
Odejścia od nabrzeża
Dojścia do nabrzeża
Kotwiczenie
Cumowanie do boi
Klarowanie jachtu motorowego po dopłynięciu
6.3. Manewry na otwartym akwenie
Pływanie na wprost, zakręty, nawroty, cyrkulacje
Wyprzedzanie
Mijanie
Przecinanie kursu
Zawracanie
6.4. Pływanie skuterem wodnym
Sprawdzenie stanu technicznego przed wypłynięciem
Zasady bezpiecznego pływania skuterem wodnym
7. Pływanie po otwartych i ograniczonych akwenach
7.1. Pływanie po otwartych akwenach
Pływanie po jeziorach i zalewach
Pływanie w obrębie portów i po morskich wodach przybrzeżnych w pasie do 2 Mm
7.2. Pływanie po ograniczonych akwenach
Pływanie po rzekach
Pływanie po kanałach
Przepływanie przez śluzy
Przepływanie pod mostami
8. Nawigacja
8.1. Nawigacja z wykorzystaniem publikacji turystycznych
8.2. Nawigacja terestryczna i zliczeniowa
Korzystanie z kompasu
Korzystanie z map morskich
Korzystanie ze zidentyfikowanych obiektów
Wyznaczanie pozycji jachtu poprzez namiary i zliczenia
8.3. Nawigacja satelitarna i elektroniczna
Korzystanie z GPS
Korzystanie z radaru
Korzystanie z echosondy
Korzystanie z internetu
Korzystanie ze zintegrowanych systemów nawigacyjnych
9. Ratownictwo
9.1. Działania profilaktyczne
Działania profilaktyczne organów administracyjnych
Działania profilaktyczne prowadzącego jacht motorowy
Działania profilaktyczne członków załogi
Wyposażenie jachtu motorowego w sprzęt ratunkowy
Apteczka jachtowa
9.2. Ratowanie ludzi
Zapoznanie z sygnałami wzywania pomocy i z procedurami alarmowymi
Alarm „człowiek za burtą”
Sposoby udzielania pierwszej pomocy
9.3. Ratowanie sprzętu
Postępowanie w przypadku awarii własnego jachtu motorowego
Postępowanie po wywróceniu lub zalaniu jachtu motorowego
Holowanie uszkodzonego jachtu
Postępowanie w przypadku pożaru na jachcie
Postępowanie w przypadku konieczności opuszczenia jachtu
10. Meteorologia
10.1. Czynniki kształtujące pogodę
Ciśnienie atmosferyczne
Wiatr
Temperatura i wilgotność powietrza
Widzialność
Opady atmosferyczne
Chmury
10.2. Ocena i prognozowanie pogody
Objawy dobrej pogody
Objawy poprawy pogody
Objawy pogorszenia pogody
Objawy złej pogody
10.3. Informacje o pogodzie z mediów
Prasa, radio, telewizja, telefonia komórkowa
Zaawansowane systemy radiowe
Internet
11. Ochrona środowiska i etykieta żeglarska
11.1. Ustawy i dyrektywy związane z ochroną środowiska
11.2. Unormowania prawne obowiązujące żeglarzy w zakresie ochrony środowiska
11.3. Unormowania prawne dotyczące sprzedaży silników spalinowych i farb z zawartością biocydów
11.4. Etykieta żeglarska
Etykieta żeglarska związana z ochroną środowiska
Etykieta żeglarska związana z zachowaniem się załogi
12. Sygnalizacja statków i zasady ruchu żeglugowego
12.1. Przepisy ruchu żeglugowego na śródlądowych drogach wodnych
Sygnalizacja wzrokowa statków
Sygnalizacja dźwiękowa statków
Przepisy ruchu żeglugowego na wodach śródlądowych
Przepisy ruchu żeglugowego na podstawie przepisów lokalnych
12.2. Przepisy ruchu żeglugowego na wodach morskich
Sygnalizacja wzrokowa statków
Sygnalizacja dźwiękowa statków
Przepisy ruchu żeglugowego na wodach morskich
13. Akty prawne regulujące uprawianie sportów motorowodnych
13.1. Akty prawne regulujące ogólne warunki uprawiania sportów motorowodnych
13.2. Akty prawne regulujące uprawianie sportów motorowodnych na śródlądowych drogach wodnych
13.3. Akty prawne regulujące uprawianie sportów motorowodnych w strefie do 2 Mm po Morzu Bałtyckim
13.4. Ubezpieczenia jachtów
Ogólne warunki kompleksowego ubezpieczenia jachtów śródlądowych
Ogólne warunki kompleksowego ubezpieczenia jachtów morskich
Bibliografia

Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

Paczka w ruchu
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.