Dewiacja kompasu magnetycznego
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Dewiacja kompasu magnetycznego

Autor: Ewgienij Łusznikow, Remigiusz Dzikowski
Okładka: miękka, foliowana
Format: 17 x 24 cm
Liczba stron: 103
Rok wydania: 2012
ISBN: 978-83-89901-71-2

77,00 zł (brutto) 73,33 zł (netto)
Brutto
check w magazynie

Książka „Dewiacja kompasu magnetycznego” zawiera opisany w sposób systemowy materiał o polu magnetycznym Ziemi i materiałach ferromagnetycznych, a także o zasadzie działania kompasu magnetycznego i jego dewiacji oraz o sposobach jej kompensacji. Podane zostały zasady funkcjonowania kompasu magnetycznego typu Fluxgate. Rozpatrzono również problemy zwiększenia dokładności wskazań kompasów magnetycznych i perspektywicznych metod wyeliminowania dewiacji oraz kompleksowej automatyzacji jej kompensacji.

Podręcznik przeznaczony jest głownie dla studentów wydziałów nawigacyjnych akademii morskich, ale nie tylko. Będzie on przydatny również kapitanom i oficerom nawigatorom, żeglarzom... Wszystkim tym, którzy zajmują się zawodowo czy hobbystycznie problemami nawigacji i bezpieczeństwa żeglugi.

Kilka słów o autorach książki:
EWGIENIJ M. ŁUSZNIKOW – kapitan żeglugi wielkiej, doktor habilitowany, profesor zwyczajny, pracownik naukowo-badawczy Akademii Morskiej w Szczecinie. Autor 231 prac naukowych, w tej liczbie 172 artykuły naukowe, 13 podręczników i monografii, 3 patenty w technice żyroskopowej, 28 sprawozdań naukowych w języku rosyjskim, angielskim i polskim. Zasłużony pracownik morza (Polska), członek Rosyjskiej Akademii Transportu.
REMIGIUSZ K. DZIKOWSKI – kapitan żeglugi wielkiej, starszy wykładowca Akademii Morskiej w Szczecinie, kierownik Zakładu Nawigacji Morskiej. Jego kariera zawodowa związana była z pracą na statkach kontenerowych, masowych i typu ro-ro. Uzyskał uprawnienia pilotowe na wodach norweskich oraz do portów angielskich.

D4-338
978-83-89901-71-2
Autor
Ewgienij Łusznikow, Remigiusz Dzikowski
Oprawa
miękka, foliowana
Format
17 x 24 cm
Liczba stron
103
Rok wydania
2012
ISBN
978-83-89901-71-2

Przedmowa
Ważniejsze skróty
Wstęp
1. Podstawy teorii magnetyzmu
  1.1 Pole magnetyczne i jego charakterystyka
  1.2 Magnetyzm ziemski
  1.3 Zasady budowy kompasu magnetycznego
2. Pole magnetyczne statku
  2.1 Zachowanie się metali w polu magnetycznym
  2.2 Rodzaje żelaza okrętowego
  2.3 Okrętowe siły magnetyczne
  2.4 Równania sił magnetycznych Poissona
3. Dewiacja kompasu magnetycznego
  3.1 Dewiacja półokrężna wywołana żelazem twardym
  3.2 Dewiacja półokrężna wywołana żelazem miękkim
  3.3 Całkowita dewiacja półokrężna
  3.4 Dewiacja ćwierćokrężna wywołana symetrycznym żelazem miękkim
  3.5 Dewiacja ćwierćokrężna i stała wywołana żelazem miękkim
  3.6 Całkowita dewiacja kompasu magnetycznego
    3.6.1 Równanie Archibalda Smitha
    3.6.2 Stabilność współczynników dewiacji kompasu magnetycznego
    3.6.3 Dewiacja od indukcji
    3.6.4 Określanie współczynników dewiacji
4. Dewiacja przechyłowa
  4.1 Przyczyny dewiacji przechyłowej
    4.1.1 Dewiacja przechyłowa wywołana stałym magnetyzmem okrętowym
    4.1.2 Dewiacja przechyłowa wywołana żelazem miękkim
  4.2 Całkowita dewiacja przechyłowa
5. Kompensacja dewiacji kompasu magnetycznego
  5.1 Ogólne zasady kompensacji dewiacji
    5.1.1 Uzasadnienie potrzeby kompensacji dewiacji
    5.1.2 Zasady kompensacji dewiacji
  5.2 Kompensacja półokrężnej dewiacji sposobem Airy
    5.2.1 Magnetyczne uzasadnienie sposobu Airy
    5.2.2 Praktyczne wykonanie kompensacji dewiacji sposobem Airy
  5.3 Kompensacja współczynnika dewiacji ćwierćokrężnej D
  5.4 Kompensacja współczynnika dewiacji ćwierćokrężnej E
  5.5 Kompensacja współczynnika dewiacji stałej A
  5.6 Kompensacja dewiacji spowodowanej indukcją
  5.7 Kompensacja dewiacji szerokościowej
  5.8 Kompensacja dewiacji przechyłowej
  5.9 Określenie końcowej tabeli dewiacji
  5.10 Kompensacja dewiacji za pomocą deflektora
    5.10.1 Budowa i zasady działania deflektora
    5.10.2 Kompensacja współczynników dewiacji B, C i D za pomocą deflektora
  5.11 Określenie współczynników na podstawie tabel dewiacji
  5.12 Dewiaskop
6. Kompas magnetyczny typu Fluxgate
  6.1 Zasada działania kompasu typu Fluxgate
  6.2 Elektroniczny kompas magnetyczny KF-1
  6.3 Analiza zalet i wad kompasu typu Fluxgate
7. Zwiększenie dokładności wskazań kompasu magnetycznego
  7.1 Korekta tabeli dewiacji w czasie rejsu
  7.2 Aktualizacja tabel dewiacji bez jej ponownego wyznaczania
  7.3 Kompensacja dewiacji na jednym dowolnym kursie
    7.3.1 Analiza współczesnych zasad i wymagań dotyczących kompensacji dewiacji
    7.3.2 Koncepcja rozwiązania zagadnienia jednego kursu
    7.3.3 Analiza dokładności metody jednego dowolnego kursu
    7.3.4 Problem dokładności współczynnika λ
  7.4 Kontrola systemu wskazań kursu
8. Automatyzacja kompensacji dewiacji
  8.1 Zagadnienia automatyzacji nawigacji
  8.2 Automatyzacja kompensacji dewiacji
  8.3 Zagadnienie jednego kursu w kompasach typu Fluxage
  8.4 Automatyczna aktualizacja tabeli dewiacji
  8.5 Dokładność systemu zautomatyzowanego
  8.6 Problem autonomiczności kompasów Fluxgate
  8.7 Przejście przez ocean za pomocą kompasu nieskompensowanego
9. Międzynarodowe przepisy dotyczące wyposażenia statków morskich w kompasy magnetyczne
  9.1 Wymóg wyposażenia statków w kompasy magnetyczne
  9.2 Międzynarodowe wymagania dotyczące dokładności wskazań kompasów magnetycznych
  9.3 Międzynarodowe wymagania dla urządzeń transmisji kursu
Ćwiczenia laboratoryjne
ćwiczenie nr 1. Określenie charakterystyk dewiacji kompasu magnetycznego
ćwiczenie nr 2. Coroczna kompensacja dewiacji na statku
ćwiczenie nr 3. Określenie końcowej tabeli dewiacji
ćwiczenie nr 4. Określenie końcowej tabeli dewiacji
Literatura

Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

PACZKA W RUCHU

Paczka w ruchu

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.