Spedycja krajowa i międzynarodowa
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Spedycja krajowa i międzynarodowa

Autor: Adam Salomon
Okładka: miękka
Format: 17x 24cm
Liczba stron: 588
Rok wydania: 2022

95,00 zł (brutto) 90,48 zł (netto)
Brutto
check w magazynie

Książka Adama Salomona pt. „Spedycja krajowa i międzynarodowa” w sposób dogłębny i uporządkowany omawia problematykę, dotyczącą procesu przemieszczania ładunków od pierwszego nadawcy do ostatniego odbiorcy, zmiany środków transportowych w tymże procesie oraz usług spedycyjnych.

Zasadnicza część podręcznika składa się z 15 rozdziałów i 24 załączników. W rozdziałach omówiono m.in. definicję transportu, logistyki i spedycji, podziały spedycji według różnych kryteriów, rolę spedytora jako realizatora usług spedycyjnych. Zanalizowano cenę za te usługi oraz wiele pojęć związanych z procesem spedycyjno-transportowym, a także podstawowe dokumenty, wykorzystywane w spedycji i transporcie, zwyczaje i uzanse. Scharakteryzowano również ładunki i opakowania, stosowane w spedycji krajowej i międzynarodowej – ich pojęcie, rodzaje, podziały, wymagania im stawiane. Nie pominięto znaków wprowadzanych na opakowaniach, szczegółowo przedstawiając ich grupy i funkcje. Podkreślono także znaczenie magazynowania ładunków w spedycji, omawiając m.in. typy konstrukcyjne budowli magazynowych, metody rozmieszczania ładunków oraz usługi i stawki związane z magazynowaniem. Poruszono temat zastosowania kodów kreskowych w spedycji, ich elementów i rodzajów.
W kolejnych rozdziałach scharakteryzowano jednostki spedycyjno-logistyczne, ich formowanie z podziałem na ładunki oraz transport multimodalny. Zaprezentowano metody finansowania międzynarodowych transakcji handlowych z punktu widzenia spedycyjnego.
Jeden z rozdziałów poświęcono znaczeniu ubezpieczenia w spedycji krajowej i międzynarodowej, przedstawiając pojęcie ubezpieczenia, jego rodzaje oraz najważniejsze dokumenty ubezpieczeniowe. Ponadto omówiono procedury celne, stosowane w spedycji krajowej, a przede wszystkim międzynarodowej.
Załączniki (24) zawierają m.in. wykaz najważniejszych pojęć, oznaczeń i skrótów spedycji i transportu, uwagi w języku angielskim, postanowienia Kodeksu Cywilnego, dotyczące umowy spedycji, blankiety różnych dokumentów spedycyjno-transportowych oraz słowniczek terminów spedycyjnych: angielsko-francusko-niemiecko-hiszpańsko-polski.

Podręcznik, skierowany zarówno do studentów kierunków związanych ze spedycją i transportem, jak i menedżerów firm spedycyjno-transportowych, stanowi obszerne i wnikliwe kompendium wiedzy w tej dziedzinie.

I3-2950
Nowy
978-83-7421-441-4
Autor
Adam Salomon
Oprawa
miękka
Format
17 x 24 cm
Liczba stron
588
Rok wydania
2022
ISBN
978-83-7421-441-4

WSTĘP
1. WPROWADZENIE W ZAGADNIENIA SPEDYCJI KRAJOWEJ I MIĘDZYNARODOWEJ
1.1. Definicje transportu, logistyki i spedycji
1.2. Podziały spedycji według różnych kryteriów
1.3. Spedytor jako realizator usług spedycyjnych
1.4. Umowa spedycji
     1.4.1. Obowiązki spedytora
     1.4.2. Prawa spedytora
     1.4.3. Odpowiedzialność spedytora
1.5. Umowa przewozu
1.6. Ceny za usługi spedycyjne
1.7. Pojęcia związane z terminami operacji spedycyjno-transportowych
     1.7.1. Data wysyłki towaru
     1.7.2. Szacowana data wysyłki towaru
     1.7.3. Szacowany termin dostawy towaru
     1.7.4. Data wystawienia faktury za towar/usługę
     1.7.5. Termin dostawy towaru
     1.7.6. Data zwrotu towaru
1.8. Historia spedycji
1.9. Pytania kontrolne do rozdziału

2. ORGANIZACJA PROCESÓW SPEDYCYJNYCH I PODSTAWOWA DOKUMENTACJA SPEDYCYJNO-TRANSPORTOWA
2.1. Proces spedycyjny
2.2. Dokumenty stosowane w procesach spedycyjno-transportowych
2.3. Zlecenie spedycyjne
2.4. Instrukcja wysyłkowa
2.5. Dowód dostawy
2.6. Świadectwa / Certyfikaty
     2.6.1. Świadectwo pochodzenia
     2.6.2. Świadectwo antydumpingowe
     2.6.3. Świadectwo próbobrania
     2.6.4. Świadectwo analizy
     2.6.5. Świadectwo standaryzacyjne
     2.6.6. Świadectwo weterynaryjne
     2.6.7. Świadectwo fitopatologiczne
     2.6.8. Świadectwo kondycjonowania
     2.6.9. Świadectwo dezynfekcji
     2.6.10. Świadectwo fumigacji
     2.6.11. Świadectwo wieku
     2.6.12. Świadectwo o rodowodzie zwierząt
     2.6.13. Świadectwo kwalifikacyjne
     2.6.14. Świadectwo liczenia/mierzenia (Tally Sheet)
     2.6.15. Świadectwo o sile wyższej
     2.6.16. Świadectwo zgodności pojazdu
     2.6.17. Świadectwo koszerności
     2.6.18. Świadectwo Halal
2.7. Specyfikacja towarowa (Packing List)
2.8. Zlecenie A/C (deklaracja podjęcia ładunku) i zlecenie B (deklaracja złożenia ładunku)
2.9. Pokwitowanie wymiany kontenera (Container Interchange Receipt) – potwierdzenie wymiany sprzętu (Equipment Interchange Receipt)
2.10. Listy przewozowe
2.11. Czarter (Charterparty) i nota bukingowa (w spedycji morskiej)
     2.11.1. Czarter goły (Bareboat Charter)
     2.11.2. Czarter na podróż (Voyage Charter)
     2.11.3. Czarter na czas (Time Charter)
2.12. Dokumenty za- i wyładunku (Time Sheet) i (Statement of Facts)
2.13. Międzynarodowa faktura proforma, międzynarodowa faktura handlowa, faktura spedytora
2.14. List polecający (Routing Order)
2.15. Deklaracja ładunku niebezpiecznego
2.16. Zlecenie dostawy (Delivery Order, DO)
2.17. Zwolnienie teleksowe (Telex Release, TR)
2.18. Dokumenty celne
2.19. Dokumenty ubezpieczeniowe
2.20. Pytania kontrolne do rozdziału

3. SPEDYCJA KRAJOWA I MIĘDZYNARODOWA W POSZCZEGÓLNYCH GAŁĘZIACH TRANSPORTU
3.1. Spedycja drogowa
     3.1.1. Proces spedycyjny w transporcie drogowym
     3.1.2. Tabor drogowy
     3.1.3. Specyficzne dokumenty w spedycji drogowej
          3.1.3.1. Międzynarodowy drogowy list przewozowy CMR
          3.1.3.2. Karnet TIR
          3.1.3.3. Karnet ATA
     3.1.4. Czas pracy kierowcy
          3.1.4.1. Czas pracy kierowcy w cyklu dobowym w obsadzie jednoosobowej
          3.1.4.2. Czas pracy kierowcy w cyklu tygodniowym w obsadzie jednoosobowej
          3.1.4.3. Czas pracy kierowcy w obsadzie dwuosobowej
          3.1.4.4. Artykuł 12 Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 umożliwiający przekroczenie norm
3.2 Spedycja kolejowa
     3.2.1 Proces spedycyjny w transporcie kolejowym
     3.2.2. Tabor kolejowy
     3.2.3. Specyficzne dokumenty w spedycji kolejowej
          3.2.3.1. Kolejowy list przewozowy CIM
          3.2.3.2. Kolejowy list przewozowy SMGS
          3.2.3.3. Wspólny kolejowy list przewozowy CIM/SMGS
3.3. Spedycja lotnicza
     3.3.1. Proces spedycyjny w transporcie lotniczym
     3.3.2. Tabor lotniczy
     3.3.3. Specyficzne dokumenty w spedycji lotniczej
     3.3.3.1. Lotniczy list przewozowy AWB
     3.3.3.2. Elektroniczny lotniczy list przewozowy eAWB
3.4. Spedycja portowo-morska
     3.4.1. Proces spedycyjny w transporcie morskim
     3.4.2. Tabor morski
     3.4.3. Specyficzne dokumenty w spedycji portowo-morskiej
          3.4.3.1. Kwity sternika
          3.4.3.2. Konosament morski
          3.4.3.3. List gwarancyjny (rewers)
3.5. Spedycja śródlądowa
     3.5.1. Proces spedycyjny w transporcie śródlądowym
     3.5.2. Tabor śródlądowy
     3.5.3. Specyficzne dokumenty w spedycji śródlądowej
3.6. Pytania kontrolne do rozdziału

4. ZWYCZAJE I UZANSE HANDLOWE – INCOTERMS®2020
4.1. Zwyczaje i uzanse handlowe
4.2. Incoterms®2020
4.3. Formuła EXW Incoterms®2020
4.4. Formuła FCA Incoterms®2020
4.5. Formuła FAS Incoterms®2020
4.6. Formuła FOB Incoterms®2020
4.7. Formuła CFR Incoterms®2020
4.8. Formuła CIF Incoterms®2020
4.9. Formuła CPT Incoterms®2020
4.10. Formuła CIP Incoterms®2020
4.11. Formuła DAP Incoterms®2020
4.12. Formuła DPU Incoterms®2020
4.13. Formuła DDP Incoterms®2020
4.14. Procedury bezpieczeństwa w Incoterms®2020
4.15. Wnioski dotyczące Incoterms®2020
4.16. Pytania kontrolne do rozdziału

5. ZWYCZAJE I UZANSE HANDLOWE – OPRÓCZ INCOTERMS®2020
5.1. Zwyczaje i praktyka dotyczące ilości ładunków
5.2. Zwyczaje i praktyka dotyczące terminów dostaw
5.3. Zwyczaje i praktyka dotyczące przewozu i liczenia czasu dozwolonego
5.4. Reguły Haskie / Reguły Visbijskie (RH/RHV)
5.5. Reguły Hamburskie (RH)
5.6. Reguły Rotterdamskie (RR)
5.7. Reguły Yorku-Antwerpii (YAR)
5.8. Konwencja CMR
5.9. Konwencja COTIF
5.10. Konwencja Warszawska
5.11. Zwyczaje i praktyka dotyczące akredytyw
5.12. Zwyczaje i praktyka dotyczące inkasa
5.13. Pytania kontrolne do rozdziału

6. ŁADUNKI I OPAKOWANIA W SPEDYCJI KRAJOWEJ I MIĘDZYNARODOWEJ
6.1. Pojęcie i rodzaje ładunków
6.1.1. Podział ładunków według naturalnej podatności przewozowej
6.1.2. Podział ładunków według technicznej podatności przewozowej
6.1.3. Podział ładunków według wartościowej podatności przewozowej
6.2. Pojęcie opakowań
6.3. Funkcje opakowań
6.4. Wymagania stawiane opakowaniom w różnych gałęziach transportu
6.5. Rodzaje opakowań
6.6. Charakterystyka najczęściej spotykanych form konstrukcyjnych opakowań spedycyjno-transportowych
     6.6.1. Opakowania metalowe
     6.6.2. Opakowania szklane
     6.6.3. Opakowania papierowe
     6.6.4. Opakowania z tworzyw sztucznych
     6.6.5. Opakowania drewniane
6.7. Pytania kontrolne do rozdziału

7. ZNAKI NA OPAKOWANIACH
7.1. Grupy i funkcje znaków na opakowaniach
7.2. Znaki dotyczące przemieszczania oraz warunków przechowywania ładunków
7.3. Znaki niebezpieczeństwa
7.4. Znaki identyfikujące materiał opakowania
7.4. Pytania kontrolne do rozdziału

8. MAGAZYNOWANIE ŁADUNKÓW W SPEDYCJI KRAJOWEJ I MIĘDZYNARODOWEJ
8.1. Pojęcie magazynowania i magazynu
8.2. Rodzaje magazynów
8.3. Typy konstrukcyjne budowli magazynowych
8.4. Obszary funkcjonalne magazynów i metody rozmieszczenia ładunku
8.5. Usługi i podstawowe stawki związane z magazynowaniem ładunków
8.6. Pytania kontrolne do rozdziału

9. ZASTOSOWANIE KODÓW KRESKOWYCH W PRACY SPEDYTORA KRAJOWEGO I MIĘDZYNARODOWEGO
9.1. Pojęcie i elementy kodu kreskowego
9.2. Rodzaje kodów kreskowych
9.3. Korzyści płynące z wykorzystywania kodów kreskowych w sektorze TSL
9.4. Pytania kontrolne do rozdziału

10. JEDNOSTKI SPEDYCYJNO-LOGISTYCZNE STOSOWANE W SPEDYCJI ŁADUNKÓW
10.1. Pojęcie jednostki spedycyjno-logistycznej
10.2. Zasady jednostkowania ładunków
10.3. Pakietowanie ładunków
10.4. Typy konstrukcyjne palet
10.5. Typy konstrukcyjne kontenerów ładunkowych
10.6. Jednostki ULD
10.7. Pojemniki ładunkowe
10.8. Pytania kontrolne do rozdziału

11. FORMOWANIE JEDNOSTEK SPEDYCYJNO-LOGISTYCZNYCH
11.1 Ładunki sztukowe
11.2 Ładunki suche luzem
11.3 Ładunki płynne i gazowe
11.4 Pytania kontrolne do rozdziału

12. TRANSPORT MULTIMODALNY
12.1. Pojęcie transportu multimodalnego
12.2. Rodzaje transportu multimodalnego
12.3. Dokumenty normatywne FIATA
     12.3.1. FIATA Bill of Lading
     12.3.2. FIATA Forwarder’s Certificate of Receipt
     12.3.3. FIATA Forwarder’s Certificate of Transport
     12.3.4. FIATA Warehouse Receipt
     12.3.5. Non-negotiable FIATA Multimodal Transport Waybill
     12.3.6. FIATA Shippers Declaration for the Transport of Dangerous Goods
     12.3.7. FIATA Forwarding Instructions
     12.3.8. FIATA Shippers Intermodal Weight Certificate
     12.3.9. Dokumenty modelowe FIATA
12.4. Pytania kontrolne do rozdziału

13. METODY FINANSOWANIA MIĘDZYNARODOWYCH TRANSAKCJI HANDLOWYCH Z PUNKTU WIDZENIA SPEDYCYJNEGO
13.1. Zapłata z góry
13.2. Rachunek otwarty
13.2. Czek
13.3. Weksel
13.4. Faktoring
13.5. Forfaiting
13.6. Akredytywa dokumentowa
13.7. Inkaso dokumentowe
13.8. Gwarancje bankowe
13.9. Pytania kontrolne do rozdziału

14. ZNACZENIE UBEZPIECZENIA W SPEDYCJI KRAJOWEJ I MIĘDZYNARODOWEJ
14.1. Pojęcie ubezpieczenia
14.2. Rodzaje ubezpieczeń
     14.2.1. Ubezpieczenie przewożonych ładunków (cargo)
     14.2.2. Ubezpieczenie środków transportowych (casco)
     14.2.3. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej spedytora
     14.2.4. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika (drogowego)
14.3. Dokumenty ubezpieczeniowe
     14.3.1. Wniosek ubezpieczeniowy
     14.3.2. Polisa ubezpieczeniowa
          14.3.2.1. Instytutowe Klauzule Ładunkowe (C, B i A)
          14.3.2.2. Instytutowe Klauzule Ładunkowe (Lotnicze)
          14.3.2.3. Instytutowe Klauzule Wojenne
          14.3.2.4. Instytutowe Klauzule Strajkowe
          14.3.2.5. Instytutowe Klauzule Handlowe
          14.3.2.6. Dodatkowe klauzule
          14.3.2.7. Warunki dodatkowe
     14.3.3. Certyfikat ubezpieczeniowy
     14.3.4. Dziennik ubezpieczeń
     14.3.5. List gwarancyjny, rewers (Letter of Idemnity)
14.4. Rodzaje franszyz ubezpieczeniowych
14.5. Pytania kontrolne do rozdziału

15. PROCEDURY CELNE
15.1. Dopuszczenie do obrotu
15.2. Procedura wywozu
15.3. Procedura tranzytu
15.4. Procedura składu celnego
15.5. Procedura uszlachetniania czynnego
15.6. Procedura uszlachetniania biernego
15.7. Przetwarzanie pod kontrolą celną
15.8. Procedura odprawy czasowej
15.9. Pytania kontrolne do rozdziału

WNIOSKI
SPIS RYSUNKÓW
SPIS TABEL
BIBLIOGRAFIA
ZAŁĄCZNIKI

Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka

ORLEN paczka

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.

Może także Cię zainteresuje