Skrypt przeznaczony jest dla studentów Wydziału Nawigacyjnego specjalności Transport morski. Materiały w nim zawarte dotyczą zagadnienia transportu morskiego w zakresie programu III roku studiów. Przedmiotem wykładów jest zapoznanie studentów z problemami związanymi z przygotowaniem statku do przyjęcia ładunku oraz opieką nad nim w trakcie podróży morskiej. Omówiono tu różnego rodzaju ładunki spotykane w transporcie morskim oraz jednostki do ich przewozu. W zarysie przedstawiono zagrożenia, wynikające z przewozu ładunków, oraz związane z nimi przepisy, nakazujące sposób mocowania lub też segregacji różnych typów ładunków ze względu na ich właściwości fizyczne czy chemiczne. Podjęta przez autorów problematyka jest rzadko spotykaną w polskim piśmiennictwie naukowym próbą kompleksowej wypowiedzi w w/w temacie.
- Oprawa
- miękka
- Format
- 17x 24 cm
- Liczba stron
- 282
- Autorzy
- Tadeusz Misorz, Marek Czerniak
- Rok wydania
- 2022
- ISBN
- 978-83-7421-415-5
WYKAZ NIEKTÓRYCH SKRÓTÓW STOSOWANYCH W TEKŚCIE
WSTĘP
1. KONWENCJE I KODEKSY MIĘDZYNARODOWE. PRZEPISY OBOWIĄZUJĄCE W TRANSPORCIE MORSKIM
1.1. Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu 1974 (SOLAS 1974)
1.2. Międzynarodowa konwencja o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r.
1.3. Międzynarodowa konwencja o liniach ładunkowych z 1966 r. (Konwencja LL 1966)
1.4. Międzynarodowa konwencja o bezpiecznych kontenerach z 1972 r. (CSC)
1.5. Kodeks bezpiecznego postępowania przy rozmieszczaniu i mocowaniu ładunku z 1996 r. (CSS) 1.6. Międzynarodowy morski kodeks ładunków niebezpiecznych (IMDG)
1.7. Kodeks bezpiecznego postępowania na statkach przewożących pokładowe ładunki drewna 2011
1.8. Międzynarodowy kodeks stateczności w stanie nieuszkodzonym 2008
1.9. Międzynarodowa konwencja o kontroli i zarządzaniu wodami balastowymi i osadami na statku (BWM 2004)
1.10. Międzynarodowy kodeks dla przewozu morzem suchych ładunków masowych (IMSBC)
1.11. Kodeks bezpiecznego przewozu masowych ładunków ziarna luzem (GC)
1.12. Kodeksy dotyczące przewozu płynnych chemikaliów luzem (IBC i BCH)
1.13. Międzynarodowy kodeks budowy i wyposażenia statków przewożących skroplone gazy luzem (Kodeks IGC)
2. ŁADUNKI NIEBEZPIECZNE
2.1. Kodeks IMDG
2.2. Podział materiałów niebezpiecznych
2.3. Opakowania i oznakowanie
2.4. Segregacja ładunków niebezpiecznych
2.5. Procedury w nagłych wypadkach – EmS i MFAG
3. WYMAGANIA KONWENCJI MARPOL DOTYCZĄCE PRZEWOZU ŁADUNKÓW
4. OPIEKA NAD ŁADUNKIEM
4.1. Przygotowanie ładowni na przyjęcie ładunku
4.2. Materiał sztauerski
4.3. Mikroklimat ładowni. Zasady wentylacji
4.4. Szkody ładunkowe
5. ŁADUNKI DROBNICOWE I ICH PRZEWÓZ
5.1. Charakterystyka drobnicowca
5.2. Stosowane jednostki miar i wag
5.3. Opakowania towarów przewożonych drogą morską
5.4. Plan ładunkowy drobnicowca
5.5. Ocena stateczności statku na podstawie informacji o stateczności dla kapitana
5.6. Ocena wytrzymałości kadłuba na podstawie informacji o stateczności dla kapitana
6. PRZEWÓZ KONTENERÓW NA STATKACH KONTENEROWYCH
6.1. Statki do przewozu kontenerów
6.2. Charakterystyka kontenerów morskich
6.3. Zasady przygotowania planu ładunkowego
7. PRZEWÓZ ŁADUNKÓW NA STATKACH RO-RO
7.1. Statki typu ro-ro
7.2. Charakterystyka przewożonych ładunków
7.3. Zasady przygotowania planu ładunkowego
8. PRZEWÓZ ŁADUNKÓW CHŁODZONYCH NA STATKACH SPECJALISTYCZNYCH – CHŁODNIOWCACH
8.1. Chłodniowce – charakterystyka ładunków
8.2. Zasady przygotowania planu ładunkowego
9. PRZEWÓZ DREWNA NA STATKACH PRZYSTOSOWANYCH DO JEGO PRZEWOZU
9.1. Drewnowce
9.2. Podział drewna
9.3. Mocowanie drewna jako ładunku pokładowego
9.4. Zasady przygotowania planu ładunkowego
10. POKRYWY LUKOWE I FURTY ŁADUNKOWE. KONTROLA PRZESTRZENI ŁADUNKOWYCH
10.1. Pokrywy lukowe
10.1.1. Szczelność pokryw lukowych
10.1.2. Kontrola szczelności pokryw lukowych
10.2. Furty ładunkowe
10.3. Wymagania dotyczące włazów zbiorników ładunkowych i balastowych
10.4. Cele i zadania programu rozszerzonych przeglądów ESP
11. OPERACJE PRZEŁADUNKOWE ZGODNIE Z ZALECENIAMI KODEKSU CSS
11.1. Siły działające na ładunek w trakcie podróży
11.2. Mocowanie ładunków niestandardowych
11.3. Mocowanie kontenerów – stosowany osprzęt
11.4. Mocowanie ładunku na statkach ro-ro
11.5. Statkowy poradnik mocowania ładunku CSM (Cargo Securing Manual)
12. STATKOWE URZĄDZENIA I OSPRZĘT PRZEŁADUNKOWY, RODZAJE I PRZEZNACZENIE
12.1. Charakterystyka statkowych urządzeń dźwigowych
12.2. Nadzór nad urządzeniami dźwigowymi w trakcie eksploatacji
12.3. Wykresy do określania obciążenia urządzeń przeładunkowych
12.4. Suwnice pokładowe i urządzenia samowyładowcze
13. PRZEWÓZ SUCHYCH ŁADUNKÓW MASOWYCH LUZEM NA PODSTAWIE KODEKSU IMSBC
13.1. Charakterystyka typowych ładunków masowych suchych
13.2. Zasady przygotowania planu ładunkowego
13.3. Wyznaczenie masy ładunku na podstawie odczytu zanurzenia statku
14. PRZEWÓZ I PRZEŁADUNEK ZIARNA LUZEM
14.1. Przygotowanie ładowni do przewozu ziarna
14.2. Wymagania dla statków przewożących ziarno
14.3. Zasady przygotowania planu ładunkowego
15. PRZEWÓZ PŁYNNYCH ŁADUNKÓW MASOWYCH LUZEM
15.1. Surowa ropa naftowa
15.2. Produkty naftowe (Petroleum Products)
15.3. Wyznaczenie objętości i masy ładunku płynnego
15.4. Zasady przygotowania planu ładunkowego
16. PRZEWÓZ ŁADUNKÓW CHEMICZNYCH LUZEM
16.1. Charakterystyka chemikaliowców i ładunków chemicznych
16.2. Wyznaczenie objętości i masy ładunku płynnego
16.3. Zasady segregacji ładunków niekompatybilnych
16.4. Procedury mycia zbiorników ładunkowych na chemikaliowcach
16.5. Zasady przygotowania planu ładunkowego
17. PRZEWÓZ SKROPLONYCH GAZÓW LUZEM
17.1. Charakterystyka gazów skroplonych
17.2. Statki do przewozu gazów skroplonych
17.3. Zasady przygotowania planu ładunkowego
18. BHP NA STATKU
18.1. Prace przeładunkowe
18.2. Przestrzenie zamknięte
18.3. Fumigacja ładunku
SPIS RYSUNKÓW I TABEL
LITERATURA
ZAŁĄCZNIKI
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.