Książka „Polskie Linie Oceaniczne 1951-2012. Zarys działalności” jest kolejną publikacją autora Jerzego Drzemczewskiego w morskiej serii „Księgi Floty Ojczystej” i oznaczony jest już numerem 50.
Niniejsza książka poświęcona jest historii największego polskiego przedsiębiorstwa żeglugowego, a zarazem jednego z większych w Europie - Polskim Liniom Oceanicznym (PLO). Ta ogromna polska flota obsługiwała w latach 1970 - 1980 aż 33 regularne linie żeglugowe, z których 14 miało zasięg oceaniczny. Statki PLO zawijały wtedy do ok. 500 portów leżących na wszystkich kontynentach świata, łącznie z Antarktydą.
- Autor
- Jerzy Drzemczewski
- Oprawa
- twarda
- Format
- 23 x 30,5 cm
- Liczba stron
- 344
- Rok wydania
- 2012
- ISBN
- 978-83-62022-36-6
Przedmowa
Od Autora
I. Rodowód i warunki narodzin PLO
- Klejnoty księżniczki Dagmary
- Nowe transatlantyki, nowe linie pasażerskie
- Pierwsze linie bliskiego zasięgu
- Pierwsze oceaniczne linie frachtowe
- Skutki Wielkiego Kryzysu Ekonomicznego
- Skuteczna polityka żeglugowa
- II wojna światowa
- Powojenne porządki
- Trzy lata po wojnie
- Uruchomienie przedwojennych linii
- Trzy transatlantyckie linie pasażerskie
- Wejście na szlaki azjatyckie
- Polska flota w tajnych akcjach
II. Pierwszych 10 lat
- Praca pełna satysfakcji i stresu
- Problemy z "Batorym"
- Pomoc w organizacji Chipolbroku
- Pierwsze joint venture
- "Batory" na linii do Indii i Pakistanu
- Z "bratnią" pomocą
- Cała oceaniczna flota pływa do Chin
- Stagnacja w rozwoju floty
- Linia dalekowschodnia
- Pierwsze własne przedstawicielstwa
- Najbardziej medialne wydarzenia
- Niebywały wyczyn załogi s/s "Kiliński"
- Ryż dla głodującego Wietnamu
- Dostawa 12 statków do ChRL
- Po "odwilży" 1956
- Przełomowy moment w rozwoju PLO
- Rozwój floty w latach 1957 - 1961
- "Batory" znów na Atlantyku
- Kierunek Japonia
- Linia do portów USA
- Połączenie ze Środkowym Wschodem
- INDOPOL - nowa jakość
III. Złote lata polskiej żeglugi liniowej
- Jaskółki nowego
- Linia do Afryki Wschodniej i Południowej
- Kierunek - Południowa Ameryka
- Częściej do Australii
- Dynamiczny rozwój linii śródziemnomorskich
- Najbardziej rentowne - angielskie
- Pierwsze eksperymenty z konteneryzacją
- Rozwój floty zbiornikowców
- Skutki blokady Kanału Sueskiego
- Wzrost pozycji PLO
- Następca "Batorego"
- Smutny koniec najsłynniejszego transatlantyku
- Imponujący bilans dekady
IV. Lata siedemdziesiąte
- Reorganizacja PLO
- Liniowce PŻM przekazane PLO
- Ekspresowcami do Japonii
- Indyjsko - polska umowa żeglugowa
- Nowe linie
- Linie do Wielkich Jezior Amerykańskich
- Rozwój żeglugi promowej
- Szczególna pozycja linii zachodniej Afryki
- Zaminowanie Haiphongu
- Tragedia załogi ''Józefa Conrada"
- Semikontenerowce typu "Franciszek Zubrzycki"
- Liceum Morskie
- Konteneryzacja linii europejskich
- Linia Południowego Pacyfiku
- Koniec kamuflażu Chipolbroku
- Armator chłodniowców
- 10 semikontenerowców nie uczyniło wiosny?
- Sukcesy i kłopoty pioniera konteneryzacji
- "Inowrocław" - pierwszy nowoczesny liniowiec
- Bilans dekady
V. Lata osiemdziesiąte
- Na takie statki polska żegluga czekała od lat
- Statkiem ro-ro do Australii
- Okres stanu wojennego
- Powstanie PTO S.A.
- Nie tylko stan wojenny
- Odrobina optymizmu
- Radykalna zmiana organizacji PLO
- Konteneryzacja wymusza komputeryzację
- Szósty w Europie, 20 w świecie armator kontenerowy
- Ważne przedsięwzięcia żeglugowe 1988 r.
- Kres 57-letniej historii polskich transatlantyków
- Sprzedaż najnowocześniejszych i największych statków
- Spóźniona refleksja
- Rewolucja w remontach
- 1989 - najlepszy rok dekady
- Morskie katastrofy i tragedie
- Akcje ratownicze załóg polskich liniowców
VI. Pierwsze lata po transformacji ustrojowej
- Plan Balcerowicza i jego skutki
- Uprowadzenie "Krzywoustego"
- PLO holdingiem?
- Rezygnacja dyr. Kazimierza Misiejuka
- Nowy dyrektor naczelny
- Nowa polityka żeglugowa
- Własne spółki za granicą
- Rok 1991 - bez euforii
- Polski rząd - obojętny
- Dwuwładza
- Zmiana goni zmianę
- Minister i dyrektor o sytuacji w PLO
- Nowy armator - Euroafrica
- Minorowy przełom roku
- Bariery dla efektywnego działania
- Rujnujące raty
- Dwie kolejne spółki Grupy PLO
- Próby aktywizacji linii południowoamerykańskich
- Syzyfowa walka z kryzysem
- Być albo nie być linii północnoamerykańskich
- Sprzedaż najcenniejszych klejnotów
- Tragedia, która poraziła Polskę
VII. Zarząd komisaryczny w PLO
- Powołanie zarządu komisarycznego
- Powstanie spółek: POL-Levant i POL-America
- Porozumienie PLO z ACL i MSC
- PLO czekają na koło ratunkowe
- EURO-EAST Lines Luxemburg
- Związki zawodowe protestują
- System kontraktowy i zwolnienia grupowe
- Przyśpieszenie procesu restrukturyzacji PLO
- Skutki przyśpieszonej edukacji decydentów?
- Zmiana głównego sternika PLO
- Racjonalizacja głównych serwisów
- Minister powołuje radę nadzorczą
- Sprzedaż majątku lądowego
- Konsolidacja Grupy PLO
- Trzeci komisarz PLO
- Podobno było widać światło w tunelu
- Kierunek Antarktyda
- Zmiany na szlaku dalekowschodnim
- Gdynia Travel Center
- POL-Atlantic - kolejna próba ratowania linii północnoamerykańskiej
- PLO bez deficytu
- Przed PLO siedem lat tłustych?
- Kryzys azjatycki zniweczył rozwój holdingu
- Kontrakt z VROON - szansa na odzyskanie rynku azjatyckiego?
- Dom Marynarza w wersji luks
- Upadłość spółek: POL-Atlantic i POLCONTAINER
- Rezygnacja M. Hapki z funkcji zarządcy komisarycznego
VIII. Przełom XX i XXI w.
- Nowi sternicy PLO
- Upadła gwiazda oceanów
- Dramatyczna sytuacja polskiej żeglugi
- Okoliczności upadłości lub likwidacji najcenniejszych zagranicznych spółek PLO
- Bilans dekady
- Fatalny początek XXI wieku
- Bankructwo POL-America S.A. i jego przyczyny
- Areszty statków grupy PLO
- Upadłość spółki POL-Asia Linie Żeglugowe
IX. Walka o przetrwanie
- Związkowcy NSZZ "S" o winnych samolikwidacji polskiej floty
- Grupa PLO pod lupą prokuratury i NIK-u
- Zwycięski bój o samodzielność Euroafriki
- Bliska współpraca ze Stocznią Gdynia szansą dla PLO?
- POL-Euro - nowy armator grupy Grupy PLO
- Jak Stocznia Gdynia została właścicielem POL-Supply?
- Personalne roszady
- Ambitne nowe cele PLO
- Cała naprzód POL-Levantu
- Zmiana strategii PLO
- Okres stabilizacji PLO S.A.
- Lata koniunktury i kryzysu
- Zmiana wachty w PLO i POL-Levancie
Kalendarium najważniejszych wydarzeń bezpośrednio i pośrednio związanych z historią PLO
Wykaz ważniejszych źródeł i literatura uzupełniająca
Indeks nazwisk
Księgi Floty Ojczystej
Pozostałe książki Jerzego Drzemczewskiego dostępne w naszej księgarni:
1) Legenda "Batorego" w fotografii
2) Morskie Gracje
3) Ostatni transatlantyk "Stefan Batory"
4) Polskie Linie Oceaniczne. Album floty 1951-2023
5) Przez tradycję do nowoczesności
6) Wycieczkowce w Gdyni
Jerzy Drzemczewski pisarz i wydawca, przez 17 lat był rzecznikiem prasowym PLO równolegle pełniącym stanowiska redaktora naczelnego zakładowego miesięcznika „Namiary”. Pracował również jako kierownik pracowni badań rynków żeglugowych w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym jest autorem wielu książek dotyczących dziejów polskiej floty handlowej. Obecnie stale współpracuje z miesięcznikiem „Obserwator Morski”, redagując m.in. stałą rubrykę „Kartki z historii gospodarki morskiej - Wydarzyło się przed laty”
![Rodzaje dostawy](/img/delivery.jpg)
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
![ORLEN paczka](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-orlen-paczka.jpg)
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
![PACZKOMATY INPOST](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-inpost.jpg)
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.![Poczta Polska](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-poczta-polska.jpg)
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
![Kurier DHL](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-dhl.jpg)
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.