Używamy plików cookies i podobnych technologii, by dostosować ten serwis do potrzeb użytkowników i w celach statystycznych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Brak zmiany tych ustawień oznacza akceptację dla stosowanych cookies zamknij
Polskie Linie Oceaniczne 1951-2012. Zarys działalności
  • Polskie Linie Oceaniczne 1951-2012. Zarys działalności

Polskie Linie Oceaniczne 1951-2012. Zarys działalności

85,00 zł

Autor: Jerzy Drzemczewski
Okładka: twarda
Format: 23 x 20,5 cm
Liczba stron: 344
Rok wydania: 2012
ISBN: 978-83-62022-36-6

Ilość

  • Polityka bezpieczeństwa (edytuj za pomocą modułu „Bezpieczeństwo klienta”) Polityka bezpieczeństwa (edytuj za pomocą modułu „Bezpieczeństwo klienta”)
  • Zasady dostawy (edytuj za pomocą modułu „Bezpieczeństwo klienta”) Zasady dostawy (edytuj za pomocą modułu „Bezpieczeństwo klienta”)
  • Zasady zwrotu (edytuj za pomocą modułu „Bezpieczeństwo klienta”) Zasady zwrotu (edytuj za pomocą modułu „Bezpieczeństwo klienta”)

Książka „Polskie Linie Oceaniczne 1951-2012. Zarys działalności” jest kolejną publikacją autora Jerzego Drzemczewskiego w morskiej serii „Księgi Floty Ojczysteji oznaczony jest już numerem 50.

Niniejsza książka poświęcona jest historii największego polskiego przedsiębiorstwa żeglugowego, a zarazem jednego z większych w Europie - Polskim Liniom Oceanicznym (PLO). Ta ogromna polska flota obsługiwała w latach 1970 - 1980 aż 33 regularne linie żeglugowe, z których 14 miało zasięg oceaniczny. Statki PLO zawijały wtedy do ok. 500 portów leżących na wszystkich kontynentach świata, łącznie z Antarktydą.

Kilka słów o autorze – Jerzy Drzemczewski pisarz i wydawca, przez 17 lat był rzecznikiem prasowym PLO równolegle pełniącym stanowiska redaktora naczelnego zakładowego miesięcznika „Namiary”. Pracował również jako kierownik pracowni badań rynków żeglugowych w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym jest autorem wielu książek dotyczących dziejów polskiej floty handlowej. Obecnie stale współpracuje z miesięcznikiem „Obserwator Morski”, redagując m.in. stałą rubrykę „Kartki z historii gospodarki morskiej - Wydarzyło się przed laty”

Pozostałe książki Jerzego Drzemczewskiego dostępne w naszej księgarni:
1) Legenda "Batorego" w fotografii
2) Morskie Gracje
3) Na śródziemnomorskim szlaku 1924-2008
4) Ostatni transatlantyk "Stefan Batory"
5) Polskie Linie Oceaniczne. Album floty 1951-2011
6) Przez tradycję do nowoczesności
7) Transatlantyki polskie

SPIS TREŚCI:

Przedmowa
Od Autora

I. Rodowód i warunki narodzin PLO
- Klejnoty księżniczki Dagmary
- Nowe transatlantyki, nowe linie pasażerskie
- Pierwsze linie bliskiego zasięgu
- Pierwsze oceaniczne linie frachtowe
- Skutki Wielkiego Kryzysu Ekonomicznego
- Skuteczna polityka żeglugowa
- II wojna światowa
- Powojenne porządki
- Trzy lata po wojnie
- Uruchomienie przedwojennych linii
- Trzy transatlantyckie linie pasażerskie
- Wejście na szlaki azjatyckie
- Polska flota w tajnych akcjach

II. Pierwszych 10 lat
- Praca pełna satysfakcji i stresu
- Problemy z "Batorym"
- Pomoc w organizacji Chipolbroku
- Pierwsze joint venture
- "Batory" na linii do Indii i Pakistanu
- Z "bratnią" pomocą
- Cała oceaniczna flota pływa do Chin
- Stagnacja w rozwoju floty
- Linia dalekowschodnia
- Pierwsze własne przedstawicielstwa
- Najbardziej medialne wydarzenia
- Niebywały wyczyn załogi s/s "Kiliński"
- Ryż dla głodującego Wietnamu
- Dostawa 12 statków do ChRL
- Po "odwilży" 1956
- Przełomowy moment w rozwoju PLO
- Rozwój floty w latach 1957 - 1961
- "Batory" znów na Atlantyku
- Kierunek Japonia
- Linia do portów USA
- Połączenie ze Środkowym Wschodem
- INDOPOL - nowa jakość

III. Złote lata polskiej żeglugi liniowej
- Jaskółki nowego
- Linia do Afryki Wschodniej i Południowej
- Kierunek - Południowa Ameryka
- Częściej do Australii
- Dynamiczny rozwój linii śródziemnomorskich
- Najbardziej rentowne - angielskie
- Pierwsze eksperymenty z konteneryzacją
- Rozwój floty zbiornikowców
- Skutki blokady Kanału Sueskiego
- Wzrost pozycji PLO
- Następca "Batorego"
- Smutny koniec najsłynniejszego transatlantyku
- Imponujący bilans dekady

IV. Lata siedemdziesiąte
- Reorganizacja PLO
- Liniowce PŻM przekazane PLO
- Ekspresowcami do Japonii
- Indyjsko - polska umowa żeglugowa
- Nowe linie
- Linie do Wielkich Jezior Amerykańskich
- Rozwój żeglugi promowej
- Szczególna pozycja linii zachodniej Afryki
- Zaminowanie Haiphongu
- Tragedia załogi ''Józefa Conrada"
- Semikontenerowce typu "Franciszek Zubrzycki"
- Liceum Morskie
- Konteneryzacja linii europejskich
- Linia Południowego Pacyfiku
- Koniec kamuflażu Chipolbroku
- Armator chłodniowców
- 10 semikontenerowców nie uczyniło wiosny?
- Sukcesy i kłopoty pioniera konteneryzacji
- "Inowrocław" - pierwszy nowoczesny liniowiec
- Bilans dekady

V. Lata osiemdziesiąte
- Na takie statki polska żegluga czekała od lat
- Statkiem ro-ro do Australii
- Okres stanu wojennego
- Powstanie PTO S.A.
- Nie tylko stan wojenny
- Odrobina optymizmu
- Radykalna zmiana organizacji PLO
- Konteneryzacja wymusza komputeryzację
- Szósty w Europie, 20 w świecie armator kontenerowy
- Ważne przedsięwzięcia żeglugowe 1988 r.
- Kres 57-letniej historii polskich transatlantyków
- Sprzedaż najnowocześniejszych i największych statków
- Spóźniona refleksja
- Rewolucja w remontach
- 1989 - najlepszy rok dekady
- Morskie katastrofy i tragedie
- Akcje ratownicze załóg polskich liniowców

VI. Pierwsze lata po transformacji ustrojowej
- Plan Balcerowicza i jego skutki
- Uprowadzenie "Krzywoustego"
- PLO holdingiem?
- Rezygnacja dyr. Kazimierza Misiejuka
- Nowy dyrektor naczelny
- Nowa polityka żeglugowa
- Własne spółki za granicą
- Rok 1991 - bez euforii
- Polski rząd - obojętny
- Dwuwładza
- Zmiana goni zmianę
- Minister i dyrektor o sytuacji w PLO
- Nowy armator - Euroafrica
- Minorowy przełom roku
- Bariery dla efektywnego działania
- Rujnujące raty
- Dwie kolejne spółki Grupy PLO
- Próby aktywizacji linii południowoamerykańskich
- Syzyfowa walka z kryzysem
- Być albo nie być linii północnoamerykańskich
- Sprzedaż najcenniejszych klejnotów
- Tragedia, która poraziła Polskę

VII. Zarząd komisaryczny w PLO
- Powołanie zarządu komisarycznego
- Powstanie spółek: POL-Levant i POL-America
- Porozumienie PLO z ACL i MSC
- PLO czekają na koło ratunkowe
- EURO-EAST Lines Luxemburg
- Związki zawodowe protestują
- System kontraktowy i zwolnienia grupowe
- Przyśpieszenie procesu restrukturyzacji PLO
- Skutki przyśpieszonej edukacji decydentów?
- Zmiana głównego sternika PLO
- Racjonalizacja głównych serwisów
- Minister powołuje radę nadzorczą
- Sprzedaż majątku lądowego
- Konsolidacja Grupy PLO
- Trzeci komisarz PLO
- Podobno było widać światło w tunelu
- Kierunek Antarktyda
- Zmiany na szlaku dalekowschodnim
- Gdynia Travel Center
- POL-Atlantic - kolejna próba ratowania linii północnoamerykańskiej
- PLO bez deficytu
- Przed PLO siedem lat tłustych?
- Kryzys azjatycki zniweczył rozwój holdingu
- Kontrakt z VROON - szansa na odzyskanie rynku azjatyckiego?
- Dom Marynarza w wersji luks
- Upadłość spółek: POL-Atlantic i POLCONTAINER
- Rezygnacja M. Hapki z funkcji zarządcy komisarycznego

VIII. Przełom XX i XXI w.
- Nowi sternicy PLO
- Upadła gwiazda oceanów
- Dramatyczna sytuacja polskiej żeglugi
- Okoliczności upadłości lub likwidacji najcenniejszych zagranicznych spółek PLO
- Bilans dekady
- Fatalny początek XXI wieku
- Bankructwo POL-America S.A. i jego przyczyny
- Areszty statków grupy PLO
- Upadłość spółki POL-Asia Linie Żeglugowe

IX. Walka o przetrwanie
- Związkowcy NSZZ "S" o winnych samolikwidacji polskiej floty
- Grupa PLO pod lupą prokuratury i NIK-u
- Zwycięski bój o samodzielność Euroafriki
- Bliska współpraca ze Stocznią Gdynia szansą dla PLO?
- POL-Euro - nowy armator grupy Grupy PLO
- Jak Stocznia Gdynia została właścicielem POL-Supply?
- Personalne roszady
- Ambitne nowe cele PLO
- Cała naprzód POL-Levantu
- Zmiana strategii PLO
- Okres stabilizacji PLO S.A.
- Lata koniunktury i kryzysu
- Zmiana wachty w PLO i POL-Levancie

Kalendarium najważniejszych wydarzeń bezpośrednio i pośrednio związanych z historią PLO
Wykaz ważniejszych źródeł i literatura uzupełniająca
Indeks nazwisk
Księgi Floty Ojczystej

B1-374

Dane ogólne

Autor
Jerzy Drzemczewski
Oprawa
twarda
Format
23 x 20,5 cm
Liczba stron
344
Rok wydania
2012
ISBN
978-83-62022-36-6

Ten produkt nie ma jeszcze dodanych opinii

Może także Cię zainteresuje