Jak napisać poprawnie list handlowy w języku angielskim ?
Pytanie to zadają sobie dziesiątki pracowników biurowych, którzy codziennie stają przed taką koniecznością. Sama znajomość języka mówionego, nawet bardzo dobra, w tym wypadku nie wystarczy. Sztuka korespondowania jest bowiem umiejętnością specjalną, wymagającą znajomości zarówno form przyjętych w danym języku, jak i odpowiednich zwrotów. Użycie niewłaściwej formy lub nieodpowiednich zwrotów w liście prowadzi nieraz do niezamierzonych nieporozumień między korespondentami, a często wywołuje wrażenie nieuprzejmości. Zatem, aby dokonać trafnego wyboru formy i języka listu, trzeba poznać zasady korespondencji w danym języku.
Niniejsze opracowanie ma przede wszystkim służyć jako skrypt do zajęć z korespondencji handlowej i Business English studentom studiów dziennych i zaocznych, ale także może być wykorzystywane przez wszystkich, którzy na co dzień w biurach mają do czynienia z pisaniem korespondencji lub po prostu przez tych, którzy chcą poszerzyć swoją znajomość języka angielskiego w prezentowanym tu zakresie.
Ze względu na wymogi programowe, dotyczące przedmiotów korespondencja handlowa i Business English, przedstawiony materiał zawiera jedynie wybrane przykłady korespondencji handlowej w języku angielskim. Są one jednak na tyle reprezentatywne, że oddają specyfikę formy i treści, umożliwiając ogólną wizję tego, jak powinna wyglądać nowoczesna korespondencja handlowa. Zamieszczone liczne przykłady i wzory angielskie, w przekładzie autorki, mają na celu uświadomienie uczącym się. że również język polski ma swoje specyficzne formy i zwroty korespondencyjne, które niejednokrotnie daleko odbiegają od form i zwrotów używanych w języku angielskim. Zbyt wierne przekłady, które brzmią śmiesznie i nienaturalnie po polsku, a takie niestety pojawiają się w wydawnictwach dostępnych obecnie na rynku, sprawiają, że uczący się traci świadomość, jak właściwie powinien konstruować daną wypowiedź i przez to popełnia często kardynalne błędy. Autorka jako nauczyciel akademicki uważa, że pod względem osiągnięcia określonego celu dydaktycznego, korzystniejsze jest poznawanie przez uczącego się zarówno prawidłowych zwrotów i wyrażeń w języku angielskim, jak i poprawnych sformułowań w języku polskim, z zachowaniem odpowiedniego stylu i szyku zdań. Po pewnym czasie, w efekcie odpowiedniego treningu, uczący się będzie w stanie pisać poprawnie listy w obu językach.
Komentarz w poszczególnych rozdziałach jest celowo napisany w języku polskim, ponieważ niniejsze opracowanie ma służyć zarówno tym, którzy dobrze znają język angielski, jak i osobom o niższym stopniu znajomości języka.
Opracowanie składa się z dziesięciu rozdziałów oraz trzech załączników. Pierwszy rozdział poświęcony jest ogólnej formie pisma handlowego, to jest listom i korespondencji elektronicznej. W rozdziale drugim omówiono zapytania ofertowe, natomiast przykłady odpowiedzi zawiera rozdział trzeci. Następny rozdział poświęcony jest zamówieniom, a zatem kolejnemu ważnemu etapowi korespondencji handlowej po przyjęciu oferty. Listy ofertowe (reklamowe), które są specyficzną formą ofert, zostały omówione w piątym rozdziale. Kolejne cztery rozdziały zawierają przykłady korespondencji związanej ze spotkaniami i wizytami, rezerwacją biletów i hotelu, a także zawierają przykłady zaproszeń i podziękowań za gościnność. W ostatnim rozdziale podano przykłady podań o pracę i życiorysów. Załączniki zawierają wykaz skrótów powszechnie stosowanych w korespondencji handlowej, kierunków i specjalności studiów w Akademii Morskiej w Gdyni oraz wykaz skrótów stopni naukowych i zawodowych.
- Autor
- Mirosława Sztramska
- Oprawa
- miękka
- Format
- 17 x 24 cm
- Liczba stron
- 185
- Rok wydania
- 2013
- ISBN
- 978-83-7421-189-5
![Rodzaje dostawy](/img/delivery.jpg)
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
![ORLEN paczka](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-orlen-paczka.jpg)
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
![PACZKOMATY INPOST](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-inpost.jpg)
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.![Poczta Polska](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-poczta-polska.jpg)
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
![Kurier DHL](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-dhl.jpg)
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.