Morskie kompasy magnetyczne
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Morskie kompasy magnetyczne (antykwariat)

Autor: Mirosław Jurdziński
Okładka: miękka
Format: 17 x 24.5 cm
Liczba stron: 150
Rok wydania: 1984

23,00 zł (brutto) 21,90 zł (netto)
Brutto
check w magazynie

Książka zawiera podstawowe wiadomości o prawidłowym działaniu kompasów magnetycznych na statkach morskich, ich dewiacji i kompensacji, jak również ogólne wiadomości o magnetyzmie ziemskim i okrętowym. Przeznaczona jest dla oficerów PMH i rybołówstwa dalekomorskiego, jak również studentów wyższych szkół morskich i żeglarzy.

X4-2496
Używane
83-215-1120-1
Autor
Mirosław Jurdziński
Oprawa
miękka
Format
17 x 24.5 cm
Liczba stron
150
ISBN
83-215-1120-1

WAŻNIEJSZE OZNACZENIA

PRZEDMOWA

1. MAGNETYZM ZIEMSKI
1.1. Współrzędne układu magnetycznego Ziemi
1.2. Natężenie pola magnetyzmu ziemskiego
     1.2.1. Wartości względne magnetyzmu ziemskiego
     1.2.2. Wartości absolutne magnetyzmu ziemskiego
1.3. Zmiany elementów magnetyzmu ziemskiego
     1.3.1. Zmiany wiekowe deklinacji
     1.3.2. Okresowe roczne zmiany deklinacji
     1.3.3. Okresowe dobowe zmiany elementów magnetyzmu
     1.3.4. Nieregularne zmiany pola magnetycznego Ziemi
     1.3.5. Anomalie magnetyczne - zakłócenia lokalne
1.4. Oznaczenia deklinacji na mapach nawigacyjnych

2. MAGNETYZM OKRĘTOWY
2.1. Własności magnetyczne stali okrętowej
2.2. Rodzaje magnetyzmu okrętowego
     2.2.1. Magnetyzm okrętowy stały
     2.2.2. Wpływ kursu budowy na indukcje biegunów magnetyzmu okrętowego stałego
2.3. Rozkład natężenia pola magnetyzmu okrętowego na trzy składowe P, Q, R
2.4. Podział typów stali miękkiej w kadłubie statku
2.4.1. Charakterystyka typów stali miękkiej
2.5. Pojecie współczynnika siły ustawiającej róże kompasową na północ dla kompasu zainstalowanego na statku
2.6. Równania Poissona
     2.6.1. O magnetyzmie półstałym

3. DEWIACJA PÓŁOKRĘŻNA
3.1. Dewiacja kompasu magnetycznego na statku nieprzechylonym pod wpływem działania sił magnetyzmu stałego
3.2. Siły wywołujące dewiacje statku nieprzechylonego
     3.2.1. Dewiacja wywołana silą P działającą wzdłuż linii symetrii statku
     3.2.2. Dewiacja wywołana silą Q działającą poprzecznie do linii symetrii statku
3.3. Całkowita dewiacja półokreżna na statku nieprzechylonym

4. DEWIACJA ĆWIERCOKRĘŻNA I STALA
4.1. Dewiacja typu D wywołana poziomym żelazem miękkim symetrycznym
     4.1.1. Sztaba typu a
     4.1.2. Sztaba typu e
4.2. Omówienie dewiacji ćwierćokrężnej typu D
4.3. Dewiacja typu E i A wywołana poziomym żelazem miękkim niesymetrycznym
     4.3.1. Sztaby typu b, d
     4.3.2. Inne przyczyny powstawania dewiacji stałej

5. OBLICZANIE PODSTAWOWYCH WSPÓŁCZYNNIKÓW DEWIACJI STATKU NIEPRZECHYLONEGO
5.1. Wzór Archibalda Smitha - suma dewiacji statku nieprzechylonego
     5.1.1. Dewiacja półstała a współczynniki dewiacji
5.2. Obliczanie przybliżonych wartości współczynników dewiacji
     5.2.1. Obliczanie współczynnika A dewiacji stałej
     5.2.2. Obliczanie współczynnika B dewiacji półokrężnej
     5.2.3. Obliczanie współczynnika C dewiacji półokrężnej
     5.2.4. Obliczanie współczynnika D dewiacji ćwierćokrężnej
     5.2.5. Obliczanie współczynnika E dewiacji ćwierćokrężnej
5.3. Zmiana wartości współczynników dewiacji z szerokością magnetyczną
     5.3.1. Stosunek zmian współczynników B1 i B2, przy zmianie szerokości magnetycznej na kursach zbliżonych do głównych
5.4. Określanie współczynników λ1 i λ2

6. DEWIACJA PRZECHYŁOWA
6.1. Przyczyny powstawania dewiacji przechyłowej
     6.1.1. Definicja współczynnika dewiacji przechyłowej J
     6.1.2. Powstawanie dewiacji kompasu na statku przechylonym pod wpływem pionowej składowej R magnetyzmu stałego
6.2. Dewiacja przechyłowa wywołana działaniem magnetyzmu zaindukowanego w sztabach stali miękkiej
6.3. Całkowita dewiacja przechyłowa na statku przechylonym

7. BUDOWA I DZIAŁANIE KOMPASÓW MAGNETYCZNYCH
7.1. Wstępne wiadomości o kompasie magnetycznym
     7.1.1. Definicja kompasu magnetycznego
     7.1.2. Podział kompasów magnetycznych
7.2. Budowa kompasów magnetycznych
     7.2.1. Elementy składowe kompasów
7.3. Układ pomiarowy
     7.3.1. Warunki, jakie musi spełniać układ kierujący
     7.3.2. Róża kompasowa
     7.3.3. Magnesy róży kompasowej
7.4. Zasady pracy układu pomiarowego
7.5. Kociołki kompasowe
7.5.1. Praca róży kompasowej w kociołku z płynem
7.6. Szafki kompasowe
7.7. Badania kompasów
     7.7.1. Podział badań
     7.7.2. Oględziny zewnętrzne
     7.7.3. Badania szczegółowe
     7.7.4. Badanie namierników
     7.7.5. Badanie momentów magnetycznych magnesów korekcyjnych

8. SYSTEMY ZDALNEGO PRZEKAZYWANIA WSKAZAŃ
8.1. Ogólna zasada działania systemów
8.2. Warunki, jakie musi spełniać system zdalnego przekazywania wskazań kompasów magnetycznych
8.3. Klasyfikacja układów zdalnego przekazywania wskazań kompasów magnetycznych
     8.3.1. Systemy otwarte
     8.3.2. Systemy zamknięte
     8.3.3. Klasyfikacja nadajników
     8.3.4. Klasyfikacja odbiorników
8.4. Zdalne przekazywanie kursu w systemie Kelvina-Hughesa

9. KOMPENSACJA DEWIACJI KOMPASU
9.1. Zasady kompensacji dewiacji
9.2. Rodzaje sztab stalowych i magnesów kompensacyjnych oraz kolejność ich umieszczenia w pobliżu kompasu
     9.2.1. Magnesy do kompensacji sil Pi i Q1
     9.2.2. Magnesy do kompensacji sil pionowych R i kZ
     9.2.3. Korektor siły cZ
     9.2.4. Kule kompensacyjne (D-korektory)
     9.2.5. Kolejność umieszczania stali kompensacyjnej w pobliżu kompasu
9.3. Matematyczne uzasadnienie kompensacji dewiacji
9.4. Uzasadnienie kompensacji dewiaci przechyłowej za pomocą przechyłu
     9.4.1. Zasada kompensacji dewiacji przechyłowej na statku przechylonym
     9.4.2. Uzasadnienie matematyczne kompensacji statku przechylonego
     9.4.3. Kompensacja dewiacji przechyłowej na statku nieprzechylonym
9.5. Metody kompensacji dewiacji statku nieprzechylonego
9.5.1. Kompensacja sposobem Airy
9.6. Kompensacja dewiacji deflektorem
     9.6.1. Budowa i działanie deflektora
     9.6.2. Kompensacja dewiacji typu B, C, D deflektorem
9.7. Zmiana dewiacji w zależności od szerokości magnetycznej

10. OKREŚLANIE DEWIACJI KOMPASÓW MAGNETYCZNYCH
10.1. Przyczyny zmian dewiacji kompasu
10.2. Przygotowanie statku do procesu określania dewiacji i podkompensowania
10.3. Sposoby określania dewiacji
10.4. Określanie dewiacji przez porównanie namiarów przy przejściu przez nabieżnik o znanym kierunku
10.5. Określanie dewiacji przez porównanie namiarów na ciała niebieskie
10.6. Określanie dewiacji z porównania namiarów na odległy przedmiot
10.7. Określanie dewiacji kompasu przez porównanie z kompasem o znanej poprawce
10.8. Określanie dewiacji deflektorem
10.9. Określanie tabelki dewiacji w oparciu o obserwacje dewiacji na ośmiu głównych kursach
10.10. Uwagi praktyczne o obchodzeniu się, z kompasem magnetycznym na statku

11. USYTUOWANIE KOMPASU MAGNETYCZNEGO NA STATKU
11.1. Objawy złej pracy kompasu niewłaściwie nieumasowionego na statku
11.2. Metody ustalania prawidłowego miejsca instalacji kompasu
11.3. Instalacja kompasów magnetycznych na statkach w świetle przepisowa

LITERATURA
Załącznik 1: Symbole i jednostki układów SI i CGS
Załącznik 2: Zalecenia odnośnie do wymogów konstrukcji kompasów magnetycznych w świetle przepisów PRS-1978
Załącznik 3: Podstawa matematyczna określenia ścisłej wartości dewiacji kompasu na statku nieprzechylonym
Załącznik 4: Dawiaskop
Załącznik 5: Zestaw określeń angielsko-polskich dotyczących kompasów magnetycznych wg ISO 1069
Załącznik 6: Zalecenia odnośnie do kompasów magnetycznych wg rezolucji IMCO A. 382

Bibliotek nautyki - jest to seria książek fachowych z zakresu wiedzy zawodowej oficera pokładowego i radiooficera floty transportowej, rybackiej i pomocniczej. Dzieła okazujące się w tej serii tworzą podręczny księgozbiór dla praktykantów, służąc zarazem za podręczniki pomocnicze w szkołach morskich.

23) "Okrętowe urządzenia antenowe" J. Bem, O. Teisseyre
24) "Okrętowe pompy, sprężarki i wentylatory" A. Perepeczko
25) "Okrętowe urządzenia oczyszczające" A. Perepeczko
26) "Okrętowe wymienniki ciepła" A. Perepeczko
27) "Poradnik manewrowania statkiem" W. Lekki
28) "Poradnik morskiej służby radiotelefonicznej" Andrzej Górski, Andrzej Osiński, Olgierd Teisseyre
29) "Paliwa, smary i woda dla statków morskich" P. Urbański
30) "Systemy i urządzenia nadawcze radiokomunikacji Morskiej" A. Górski
31) "Morska służba radiokomunikacyjna" A. Osiński
32) "Ocena dokładności w nawigacji morskiej" S. Górski
33) "Vademecum oficera wachtowego" F. Wróbel
34) "Wykorzystanie systemów nawigacyjnych" J. Urbański, Z. Kopacz, J. Posiła
35) "Eksploatacja statku handlowego" J. Pszenny
36) "Wiedza o manewrowaniu statkami morskimi" A. Nowicki
37) "Nawigacja morska" J. Urbański, Z. Kopacz, J. Posiła
38) "Astronawigacja" M. Jurdziński, Z. Szczepanek
39) "Odprawy portowe" Praca zbiorowa
40) "Trygonometria dla nawigatorów" S. Klekowski
41) "Technika ochrony przed zanieczyszczeniami ze statków" M. Małczyński
42) "Podstawy meteorologii i nawigacji meteorologicznej" M. Holec, P. Tymański
43) "Systemy morskiej nawigacji satelitarnej" M. Jurdziński, M,Szymoński
44) "Vademecum nawigatora" F. Wróbel
45) "Logi morskie" E. Krajczyński
46) "Urządzenia hydroakustyczne w nawigacji" E. Krajczyński
47) "Mapy faksymilowe w nawigacji morskiej" B. Wiśniewski, Z. Grzesiak
48) "Radionamierzanie w nawigacji morskiej" M. Łucznik, Z. Sochacki
49) "Systemy hiperboliczne w nawigacji morskiej" J. Januszewski, M. Szymoński
50) "Morskie kompasy magnetyczne" M. Jurdziński
51) "Wyposażenie pokladowe statku handlowego" W. Orszulok, S. Wewiórski
52) "Wytrzymałość kadłuba statku w eksploatacji" W. Orszulok
53) "Autopiloty okrętowe" S. Wyszkowski
54) "Podstawowe wiadomości z nawigacji" P. Czerwiński, A. Marsz, W. Kon
55) " Morskie radary nawigacyjne" M. Łucznik, S. Witkowski
56) "Wykorzystanie radaru do zapobiegania zderzeniom" W. Kon
57) "Praktyka radarowa na małych statkach" W. Kon, J. Januszewski, J. Więckowski
58) "Urządzenia meteorologiczne na statkach" Jan Malicki
60) "Międzynawowe prawo drogi morskiej" Władysław Rymarz
61) "Nawigacja morska. Zadania z objaśnieniami" Tom 1 Franciszek Wróbel
62) "Nawigacja morska. Zadania z objaśnieniami" Tom 2 Franciszek Wróbel
63) "Okrętowe kompasy żyroskopowe" Edward Krajczyński
64) "Urządzenia przeładunkowe drobnicowców" Bogdan Wojtaszczyk
65) "Podstawy meteorologii i nawigacji meteorologicznej" Michał Holec, Piotr Tymański
67) "Wiedza o manewrowaniu statkami morskimi" A. Nowicki
68) "Vademecum nawigatora" wydanie III, Franciszek Wróbel

Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka

ORLEN paczka

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.

Może także Cię zainteresuje