UWAGA - egzemplarz wycofany z obiegu bibliotecznego.
------------------------------------------------------------------------------------------
Książka ta powstała w niecodziennych okolicznościach. W 1971 r. zostałem kapitanem Portu Warri, lezącego nad Escravos River - Rzeką Niewolniczą w Nigerii. Kiedy nieco ochłonąłem po pierwszych wrażeniach i wciągnąłem się do pracy, zaintrygowany nazwą rzeki zacząłem rozmawiać z Nigeryjczykami na temat niewolnictwa. Szperałem po rożnych bibliotekach i muzeach, pojechałem do miejscowości Badagry, gdzie sfotografowałem autentyczne okowy, używane w XIX wieku przez tamtejszych mieszkańców do „składowania" żywego towaru, owej „czarnej kości słoniowej" dostarczanej z głębi lądu.
Zaciekawiony przeszłością Wybrzeża Niewolniczego i handlem niewolnikami szukałem na ten temat wiadomości w książkach angielskich, niemieckich, francuskich i polskich, wynotowywałem i tłumaczyłem ,,na gorąco" interesujące mnie fragment, chcąc sobie wyrobić pogląd na problem handlu niewolnikami z punktu widzenia marynarza.
Interesujące mnie materiały gromadziłem spontanicznie, w sposób nienaukowy, nie badając, czy któryś z tych tekstów był już przełożony na język polski, ograniczając się jedynie do zanotowania autora i tytułu książki. Dotarłem do publikacji autorów współczesnych, do źródeł oryginalnych, pamiętników kapitanów, marynarzy, kupców, do opisów podróży i innych materiałów archiwalnych...
Natrafiłem na rzeczy ciekawe i wręcz zaskakujące. W ciągu pond czterystu lat od chwili przybycia pierwszych europejskich żeglarzy z Portugalii do Afryki Zachodniej wywieziono z tego kontynentu na drugi brzeg Atlantyku od 8 wg Curtina do 24 g Du Bois milionów Murzynów. Ich dokładnej liczby chyba nigdy nie da się ustalić, a trzeba pamiętać, że co najmniej drugie tyle zginęło w czasie wojen powstałych z podjudzenia handlarzy niewolników i podczas drogi z wnętrza lądu na wybrzeże, a także w podroży przez ocean i w okresie „przystosowywania” do pracy w Nowym Świecie. Dopiero po prawie 350 latach handlu czarnymi niewolnikami, uznawanego przez wszystkie ówczesne wadze państwowe, a wynikłego z zapotrzebowania na siłę roboczą w krajach obu Ameryk, proceder ten został najpierw zakazany, a następnie uznany za brodnie przeciwko ludzkości.
W drugiej połowie XVIII wieku, kiedy transatlantycki handel niewolnikami był u szczytu rozwoju, angielska opinia publiczna została poinformowana o nadużyciach i okrucieństwach popełnianych w tej „gałęzi" gospodarki i zainteresowała się zarówno warunkami przewozu niewolników, jak i rosnąca śmiertelnością wśród angielskich marynarzy.
W 1788 r. ukazały się dwie gniewne książki na ten temat. Autorem jednej z nich by dr Alexander Falconbridge, chirurg, przez całe lata pływający na wielu statkach niewolniczych, a drugiej John Newton, eks-kapitan statku niewolniczego, który w późniejszych latach swego życia został duchownym.
Najpierw Rada Królewska, a później Parlament rozpoczęły w sprawie handlu niewolnikami serie dochodzeń ciągnących się aż do roku 1791. Jako świadków przesłuchano setki osób: kapitanów, lekarzy, marynarzy ze statków niewolniczych, liverpoolskich kupców, plantatorów z Indii Zachodnich, oficerów Brytyjskiej Marynarki Wojennej, faktorów z Afryki. Oficjalny raport powołanej komisji parlamentarnej opublikowano w grubych tomiskach. Słynny abolicjonista Thomas Clarkson dla użytku szerokiej publiczności skrócił go do „Wyciągu z dowodów" oraz do dłuższego i bardziej prawniczo opracowanego „Skrótu z dowodów". Raport owe komisji parlamentarne stanowi dzisiaj jedno z głównych źródeł do poznania handlu niewolnikami w jego szczytowym okresie, a wyjątki z owego raportu zatytułowanego „Minutes of Evidence” będą często przytaczane na stronach tej książki.
Zawsze frapowały mnie szczegóły codziennego życia naszych poprzedników na morzu i na podstawie lektury wielu książek zarysowały mi się obrazy zarówno „handlu po trójkącie" obejmującego w Afryce brzegi Zatoki Gwinejskiej, wysp Morza Karaibskiego północnej Europy i północnej Ameryki, jak i prac na anglosaskich statkach niewolniczych XVIII wieku które to obrazy chce przekazać czytelnikom.
Autor
- Autor
- Antoni Strzelbicki
- Oprawa
- miękka
- Format
- 11,50 x 16 cm
- Liczba stron
- 335
- Rok wydania
- 1982
Wstęp
Rozdział I Czarny towar
Rozdział II Kierunek - Afryka Zachodnia
Rozdział III Armatorzy i kapitanowie
Rozdział IV Załogi
Rozdział V Statki niewolnicze
Rozdział VI Po drugiej stronie Atlantyku
Rozdział VII Jankesi nie pozostają w tyle
Rozdział VIII Abolicjonizm - zakaz sprowadzania niewolników
Bibliografia
Książki z serii „Człowiek na morzu”
1) "13 stopni w skali Beauforta" Kosiorowski Zbigniew
2) "Blindziarze z San Pedro" Daszkowski Eugeniusz Andrzej
3) "Czarne ładunki w kajdanach" Strzelbicki Antoni
4) "Dziękuję ci, Pacyfiku" Urbańczyk Andrzej
5) "Jak opłynąłem Ocean Atlantycki" Strelczyk Bogdan
6) "Jaki naprawdę był kapitan Kidd?" Strzelbicki Antoni
7) "Kajutkompania" Pawlik Andrzej
8) "Klar po morsku" Guttman Piotr
9) "Krew na oceanach" Gelewski Tadeusz Maria
10) "Kurs na siebie" Guttman Piotr
11) "Ludzie, wraki, skarby" Frołow Piotr
12) "Małpi rejs" Daszkowski Eugeniusz Andrzej
13) "Marynarski groch z kapustą" Strzelbicki Antoni
14) "Miasto z morza" Ciemiński Ryszard
15) "Niespokojne opowieści Oceanu Spokojnego" Strzelbicki Antoni
16) "Pod żaglami i na cumach" Moczydłowski Eugeniusz
17) "Przerwany rejs w Talcahuano" Czubasiewicz Bogdan
18) "Przygodzie na imię "Pogoria" Szczepaniak Zdzisław
19) "Saga rodów morskich" Mąka Henryk
20) "Szkoła pod żaglami" Czajewski Jacek
21) "Szlakami rekinów" Frołow Piotr
22) "Tak blisko życia" Krzysztof Pohl
23) "Z Pacyfiku na talery" Mąka Henryk
24) "Z psiej wachty" Frankowski Marek
25) "Z wiatrem i pod wiatr" Urbańczyk Andrzej
26) "Z workiem po słońce" Czubasiewicz Bogdan
27) "Zahi" Daszkowski Eugeniusz Andrzej
28) "Zatoka Fińska w ogniu" Woliński Stanisław
29) "Zmagania z "Aisą" Pohl Krzysztof
30) "Żagle wracają na oceany" Czajewski Jacek
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.