Jest to książka mogąca śmiało pretendować do miana najbardziej kompletnie, ale też przystępnie traktującej o astronawigacji, spośród pozycji dostępnych na rynku księgarskim. Poza znakomicie wytłumaczonymi metodami prowadzenia nawigacji morskiej w oparciu o pomiar pozycji ciał niebieskich, można znaleźć tu również genezę i podstawę naukową tych metod. Znakomitym uzupełnieniem jest rys i kontekst historyczny poszczególnych odkryć i wynalazków związanych z nawigacją i astronawigacją.
Zamieszczone w pierwszym rozdziale usystematyzowanie i opisanie podstawowych pojęć z zakresu klasycznej nawigacji stanowi wartościowy punkt wyjścia do nauki astronawigacji.
Najwyższą jakość przekazywanej wiedzy gwarantuje osoba Autora: kpt. Jerzy Idzikowski to wieloletni praktyk, mający doświadczenie zarówno jako kapitan statków handlowych, jak i jachtów oraz żaglowców. Nie do przecenienia jest również jego wieloletnie doświadczenie dydaktyczne związane z kształceniem kadr morskich.
Książka jest polecana zarówno studentom szkół morskich, jak również zaangażowanym żeglarzom i wszystkim pasjonatom sztuki astronawigacyjnej.
Przedmowa xi
Wstęp xiii
Podziękowanie xvii
Skróty i oznaczenia xix
Podstawy nawigacji 1
1. ABC klasycznej nawigacji zliczeniowej 31.1 Współrzędne geograficzne 3
1.2 Mapa Merkatora 6
1.2.1 Wykreślny sposób sporządzania prostej mapy Merkatora 6
1.2.2 Arkusz zliczeniowy uniwersalny American Plotting Sheet 9
1.3 Kursy 11
1.4 Deklinacja magnetyczna 14
1.5 Dewiacja magnetyczna 16
1.6 Dryf 19
1.7 Znos 20
1.8 Prędkość statku 21
1.8.1 Log burtowy 24
1.9 Odczytywanie odległości na mapie nawigacyjnej 25
1.9.1 Nanoszenie punktów na mapie nawigacyjnej 26
1.9.2 Wykreślanie kierunku na mapie Merkatora 27
1.10 Podstawy nawigacji zliczeniowej 29
Astronawigacja 31
2. Podstawy astronawigacji 33
2.1 Idea astronawigacji, metoda wysokościowa, Δh 33
2.2 Określenie pozycji metodą wysokościową
(Marcq de Saint Hilaire – 1875) 35
2.3 Praktyczne wykreślanie astronomicznej linii pozycyjnej 39
3. Sekstant 49
3.1 Historia i zasada działania sekstantu 51
3.2 Idea sekstantu 56
3.3 Budowa sekstantu 58
3.3.1 Przykłady sekstantów 65
3.4 Obsługa sekstantu 68
3.5 Błędy sekstantu 73
3.5.1 Błąd prostopadłości lusterka ruchomego 74
3.5.2 Błąd prostopadłości lusterka stałego (nieruchomego) 79
3.5.3 Błąd indeksu 81
3.6 Określanie i eliminacja błędów sekstantu 83
3.6.1 Określenie i eliminacja błędu indeksu sposobem na widnokrąg 83
3.6.2 Określenie i eliminacja błędu indeksu sposobem na gwiazdę 84
3.6.3 Określenie i eliminacja błędu indeksu sposobem na Słońce 85
3.6.4 Usuwanie błędów sekstantu sposobem Hentona Jaabacka 87
3.6.5 Błąd równoległości lunetki sekstantu 90
3.7 Mierzenie wysokości ciał niebieskich sekstantem klasycznym 91
3.7.1 Metoda „dwoje oczu otwartych, bez lunetki” 98
3.7.2 Sztuczny horyzont 101
3.7.3 Zasady pomiaru wysokości Słońca z zastosowaniem sztucznego horyzontu 105
3.7.4 Sekstanty z przystawką sztucznego horyzontu 107
4. Poprawianie zmierzonych wysokości ciał niebieskich 111
4.1 Poprawka na obniżenie widnokręgu 111
4.2 Poprawka na refrakcję astronomiczną 114
4.3 Poprawka na paralaksę 115
4.4 Poprawka na widoczny promień ciała 117
4.5 Tablice poprawek wysokości Słońca, planet i gwiazd 119
4.6 Tablice poprawek wysokości Księżyca 124
5. Kula niebieska: układ równikowy, układ horyzontalny, układ biegunowy 127
5.1 Kula (sfera) niebieska 128
5.2 Układ równikowy 128
5.3 Układ horyzontalny 136
5.3.1 Współrzędne układu horyzontalnego 138
5.4 Trójkąt sferyczny (biegunowy, paralaktyczny) 140
6. Czas w astronawigacji 143
6.1 Równanie czasu słonecznego 144
6.2 Czas miejscowy 146
6.3 Miejscowy czas gwiazdowy 147
6.4 Czas strefowy 148
6.5 Linia zmiany daty 150
6.6 Uniwersalny czas koordynowany — UTC 151
6.7 Odbiór radiowych sygnałów czasu 152
6.8 Klasyczny chronometr morski 153
7. Rocznik Astronomiczny — Obliczanie współrzędnych rzutu ciała niebieskiego 157
7.1 Kilka uwag historycznych 158
7.1.1 Chronologia 158
7.2 Odczytywanie efemeryd z Rocznika Astronomicznego na podstawie Admiralty Nautical Almanac NP 314 159
7.3 Efemerydy na okres dłuższy niż jeden rok (Sight Reduction Tables for Air Navigation) 166
7.3.1 GHA i deklinacja Słońca na lata 2001–2036 166
7.3.2 GHA⋎ punktu Barana na lata 2021–2029 172
7.4 Obliczanie współrzędnych rzutu ciała niebieskiego 172
7.4.1 Słońce 173
7.4.2 Księżyc i planety 177
7.4.3 Gwiazda 181
7.5 Obliczanie momentów wschodów, zachodów, świtów i zmierzchów 188
7.6 Obliczanie momentów kulminacji ciał niebieskich 189
7.6.1 Słońce 189
7.6.2 Księżyc 191
7.6.3 Planety 192
7.7 Korzystanie z Rocznika Astronomicznego przy przekraczaniu linii zmiany daty 192
8. Znajomość nieba 197
8.1 Gwiazdy półkuli północnej o deklinacji od 30◦ do 90◦ 197
8.2 Gwiazdy po obu stronach równika o Dec od 30◦N do 30◦S i SHA od 000◦ do 180◦ 197
8.3 Gwiazdy po obu stronach równika o Dec od 30◦N do 30◦S i SHA od 180◦ do 360◦ 197
8.4 Gwiazdy półkuli południowej o deklinacji od 30◦S do 90◦S 201
8.5 Proste optyczne sposoby identyfikacji najważniejszych gwiazd nawigacyjnych 202
8.6 Identyfikatory gwiazd 205
8.7 Tablice lotnicze Pub 249 Vol 1 — zastosowanie do identyfikacji gwiazd 213
Metody obliczeniowe 215
9. Linia pozycyjna z Gwiazdy Polarnej (Polaris) 217
9.1 Rocznik Astronomiczny 219
9.2 Tablice lotnicze Pub 249 (HO 249) Vol 1 223
10. Metoda szerokościowa 225
10.1 Teoria metody szerokościowej 227
10.2 Kulminacja górna 228
10.3 Kulminacja dolna 233
10.4 Długość geograficzna z obserwacji symetrycznej Słońca, przed i po kulminacji 237
11. Metoda wysokościowa 241
11.1 Tablice HD 605 242
11.2 Tablice lotnicze Pub 249 (HO 249) 247
11.3 Kalkulatory 259
11.4 Programy astronawigacyjne 260
12. Metoda długościowa 265
13. Astronomiczne określanie całkowitej poprawki kompasu 275
13.1 Amplitudy wschodu i zachodu Słońca 275
13.1.1 American Practical Navigator 281
13.1.2 Tablice nawigacyjne TN–89 (Tablice 36) 284
13.1.3 Program Sight Reduction for the Sun 288
13.1.4 Tablice ABC (TN–89, tablica 37) 289
14. Dokładność pozycji w astronawigacji 295
15. Metoda wysokościowa: Robert Doniol — Hanno Ix 301
16. Nawigacja awaryjna 311
17. Metoda odległości księżycowych 315
17.1 Podstawy zasady metody odległości księżycowych 321
17.2 Poprawianie zmierzonej odległości księżycowej Clearing the Lunar Distance 323
17.3 Pomiar, problemy techniczne, błędy metody 331
17.4 Przykłady obliczeń tej samej odległości księżycowej różnymi sposobami 333
17.5 Sprawdzanie obliczeń przy użyciu specjalnych tablic 339
Dodatki
Dodatek A Podstawowe zagadnienia trygonometrii 343
A.1 Funkcje trygonometryczne 345
A.1.1 Rodzaje funkcji trygonometrycznych 346
A.1.2 Inne funkcje trygonometryczne używane w astronawigacji 347
A.2 Trygonometria sferyczna — wybrane zagadnienia 350
A.2.1 Właściwości trójkąta sferycznego 350
A.2.2 Wybrane wzory do obliczania boków i kątów trójkąta biegunowego 351
Dodatek B Formularze do obliczeń w astronawigacji 353
Dodatek C Tablice Starka 359
Dodatek D Ruchy wybranych ciał niebieskich 377
D.1 Ruch dobowy ciał niebieskich widziany przez obserwatorów na biegunie, równiku i na średnich szerokościach 377
D.2 Słońce i jego ruch w zależności od czasu i miejsca 382
D.2.1 Roczny ruch Słońca — ekliptyka słoneczna 382
D.2.2 Precesja i nutacja osi ziemskiej — wpływ na ruch Słońca po ekliptyce 384
D.2.3 Wypadkowy ruch Słońca 387
D.2.4 Ruch Słońca dla obserwatora na biegunie 387
D.2.5 Ruch Słońca dla obserwatora na kołach podbiegunowych 388
D.2.6 Ruch Słońca dla obserwatora na zwrotnikach 389
D.2.7 Ruch Słońca dla obserwatora na równiku 389
D.3 Księżyc i jego ruch na sferze niebieskiej 390
D.3.1 Fazy Księżyca 393
D.4 Planety nawigacyjne 396
Spis rysunków 399
Spis tabel 407
Skorowidz 411
Bibliografia 417
Jerzy T. Idzikowski
Urodzony 24.10.1951 w Częstochowie. Związany z żeglarstwem i morzem od lat młodzieńczych. Pierwszy patent żeglarski – żeglarza otrzymał w roku 1966 w klubie LOK przy Hucie Częstochowa. Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni z roku 1975.
W tym samym roku zdał też egzaminy na patent jachtowego kapitana żeglugi wielkiej i zorganizował rejs oceaniczny dookoła Islandii i przez Pentland Firth na jachcie „Konstanty Maciejewicz”, za co otrzymał „Trzecią Nagrodę Honorową Głosu Wybrzeża – Rejs Roku 1975”. Rok później prowadził jacht „Otago” do Arktyki (Archangielsk, Murmańsk, Wyspa Niedźwiedzia). Wyprawa niestety zakończyła się utratą jachtu; na szczęście tylko jachtu. Wypadek ten stał się dla niego swoistą „smugą cienia”. Od listopada 1976 przez następne 11 lat był zatrudniony w Polskich Liniach Oceanicznych w Gdyni, od stanowiska asystenta pokładowego do stanowiska starszego oficera. Dyplom kapitana żeglugi wielkiej uzyskał w roku 1986. Pierwszym jego samodzielnym był rejs próbny na bliźniaku „Daru Młodzieży” – fregacie „Drużba” – w roku 1987. Od stycznia 1988 do października 2017 – pracował jako kapitan na statkach handlowych różnych bander, w tym także brytyjskiej. Pomiędzy rejsami na statkach obcych bander, w roku 1989, przez siedem miesięcy dowodził żaglowcem naukowo-badawczym Polskiej Akademii Nauk „Oceania”. Na morzach i oceanach świata przepłynął prawie milion trzysta pięćdziesiąt tysięcy mil morskich, to jest ponad 62 razy świat dookoła. Obecnie jest wykładowcą w Szkole Morskiej w Gdyni, oraz instruktorem w Ośrodku Manewrowania Statkami w Iławie. Jest autorem wielu publikacji popularyzujących sprawy morskie i żeglarskie.
„Szanowna Czytelniczko/Czytelniku! Leży oto przed Tobą dzieło niezwykłe, jedyne w swoim rodzaju. Warto „wycisnąć” z niego całe bogactwo --- z zakresu teorii i praktyki --- tego, co zakochany przez całe życie w astronawigacji kapitan Jerzy Idzikowski, „Ojo”, pragnie Ci przekazać. A jest to dar niezwykle cenny: dogłębna wiedza, zilustrowana ogromną praktyką i przyprawiona prawdziwą pasją!”
(Wacław Pertyński – Przedmowa)
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.