Wyprawa lorda Ansona dookoła świata 1740-1744
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Wyprawa lorda Ansona dookoła świata 1740-1744 (antykwariat)

Autor: Ryszard Walter
Okładka: miękka
Format: 12.5 x 19.5 cm
Liczba stron: 232
Rok wydania: 1962

25,00 zł (brutto) 23,81 zł (netto)
Brutto
check w magazynie

UWAGA - egzemplarz wycofany z obiegu bibliotecznego.
------------------------------------------------------------------------------------------

“Wyprawa lorda Ansona dookoła świata: 1740-1744“ jest cenną kartą z dziejów żeglugi po nieznanych wówczas obszarach Oceanu Spokojnego, z dziejów walk na morzu o supremację między Anglią i Hiszpanią. Książka powstała ponad dwieście lat temu, jej autorem jest R. Walter, kapelan wyprawy, ale złożyły się na nią również zapiski dowódcy wyprawy i notatki z dzienników okrętowych. Skrupulatny, beznamiętny zapis codziennych zdarzeń i faktów, które dziś wydają się niewiarygodne, a które były chlebem powszednim marynarzy tamtych czasów, stał się bestselerem światowej prozy morskiej. W swej ojczyźnie doczekał się przeszło dwudziestu wydań w różnych opracowaniach.

------------------------------------------------------------------------------------------

Wyprawa lorda George'a Ansona, znana również jako Ekspedycja Ansona dookoła świata, odbyła się w latach 1740-1744. Celem wyprawy było zaatakowanie hiszpańskich kolonii w Ameryce Łacińskiej, zdobycie hiszpańskiego srebra i osłabienie hiszpańskiej floty w okresie wojny o sukcesję austriacką.

Ekspedycja rozpoczęła się 18 września 1740 roku w Plymouth w Anglii, gdzie flota lorda Ansona, składająca się z czterech galeonów, korwety i trzech pinas, wyruszyła wzdłuż Cape Horn. Pierwszym etapem podróży było dotarcie do Hawajów i Ekwiadoru, gdzie lord Anson zdobył hiszpański statek podczas powstania w Guayaquil.

Następnie flota kierowała się na północ wzdłuż wybrzeża Ameryki Południowej i Pacyfiku, zatrzymując się na różnych wyspach na odcinku od Peruwiańskiego Wybrzeża do Filipin. Podczas podróży załoga zmagała się z trudnościami, takimi jak choroby, trudności żeglugowe i ataki hiszpańskich statków.

W 1742 roku flota dotarła na Filipiny, gdzie zdobyła hiszpańskie skarby. Jednak okręty były już w złym stanie technicznym i z powodu chorób załogi, zdecydowano się kontynuować podróż bez większych zdobyczy.

W 1744 roku, po zatrzymaniu się na różnych wyspach Pacyfiku, flota lorda Ansona w końcu powróciła do Anglii. Z dziewięciu początkowych okrętów, jedynie jeden powrócił do kraju, a z oryginalnej załogi zginęło blisko 1000 osób głównie z powodu szkorbutu.

Ekspedycja lorda Ansona była jednym z najbardziej epickich i nieudanych przedsięwzięć morskich w historii Wielkiej Brytanii. Pomimo braku zamierzonych zdobyczy, wyprawa przyniosła wiele naukowych odkryć i miała wpływ na rozwój brytyjskiej marynarki wojennej.

W 1751 roku George Anson otrzymał awans na Pierwszego Lorda Admiralicji. Za swojej służby Anson przyczynił się do zreformowania marynarki brytyjskiej, wprowadził jednolite mundury, nową klasyfikację okrętów, nowy regulamin służby okrętowej oraz zorganizował stały korpus piechoty morskiej.

Z5-3182
Używane
Autor
Ryszard Walter
Oprawa
miękka
Format
12.5 x 19.5 cm
Liczba stron
232
Rok wydania
1962

Wstęp

KSIĘGA PIERWSZA


1. O wyposażeniu eskadry od chwili jej zorganizowania do wyruszenia z St. Helens
2. Przejście z St. Helens na Maderę
3. Historia eskadry hiszpańskiej, dowodzonej przez Don Pizarro
4. Z Madery na Wyspę Św. Katarzyny
5. Dzieje pobytu na Wyspie Św. Katarzyny, opis tejże i krótkie wiadomości o Brazylii

6. Od Wyspy Św. Katarzyny do Zatoki Św. Juliana. Krótkie wiadomości o tej zatoce i o krainie na południe od Rio de la Plata

7. Odbicie z Zatoki Św. Juliana i żegluga do cieśniny Le Maire

8. Od cieśniny Le Maire do Przylądka Noir

9. Obserwacje i wskazówki, które mogą ułatwić w przyszłości opłyniecie Przylądka Horn

10. Od Przylądka Noir do wysp Juan Fernandez.

KSIĘGA DRUGA

1. Czerwiec 1741. Przybycie „Centuriona" na wyspy Juan Fernandez. Opis wysp

2. Przybycie okrętu „Gloucester" i pinasa „Anna" i ich przygody

3. Krótki opis przygód pinasa „Anna". Wiadomość o katastrofie „Wagera" i o wycofaniu się dwóch pozostałych okrętów eskadry „Severna" i „Pearla"

4. Nasze poczynania na wyspie Juan Fernandez od chwili przybycia „Anny" aż do odbicia od wyspy

5. Żegluga od chwili opuszczenia Juan Fernandez do osiągnięcia Paity

6. Zdobycie Paity

7. Odbicie z Paity i zawiniecie na Quibo

8. Pobyt na Quibo i opis tej miejscowości

9. Z Quibo do wybrzeży Meksyku

10. Handel miedzy Manila na wyspie Luzon a portem Acapulco na wybrzeżu Meksyku

11. Krążymy przed Acapulco

12. Opis zatoki Chequetan, sąsiedniego wybrzeża i okolicy

13. Wydarzenia w zatoce Chequetan aż do wyruszenia eskadry do Azji

KSIĘGA TRZECIA

1. Od brzegów Meksyku do Wysp Ladrones, czyli Marianów

2. Nasze przybycie na Tinian, opis wyspy i naszych poczynań do chwili dryfowania „Centuriona" na morze

3. Wydarzenia na Tinian

4. Przygody „Centuriona" po wygnaniu go na morze

5. Prace na Tinian aż do odbicia „Centuriona". Opis Wysp Ladrones

6. Z Tinian do Makau

7. Pobyt w Makau

8. Z Makau do Przylądka Espiritu Santo. Zdobycie galeonu z Manili

9. Wydarzenia na rzece Kanton

10. Wydarzenia w Kantonie i powrót „Centuriona" do Anglii

Stolniczek użytych w tekście terminów żeglarskich

Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka

ORLEN paczka

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.

Może także Cię zainteresuje