Dewiacja i kompensacja morskich kompasów magnetycznych
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Dewiacja i kompensacja morskich kompasów magnetycznych - wyd. 2021

Autor: Mirosław Jurdziński
Okładka: twarda
Format: 17,50 x 34,50
Liczba stron: 191
Rok wydania: 2021
Wydanie: IV
ISBN: 978-83-7421-333-2

50,00 zł (brutto) 47,62 zł (netto)
Brutto
check w magazynie

Książka "Dewiacja i kompensacja morskich kompasów magnetycznych" przeznaczona jest przede wszystkim dla studentów akademii morskich, słuchaczy szkół morskich, uczestników kursów kwalifikacyjnych oraz oficerów wachtowych, pływających na jednostkach pełnomorskich w żegludze międzynarodowej.

W niniejszej książce zawarto podstawowe wiadomości o budowie i działaniu morskich kompasów magnetycznych.
Wprowadzenie zawiera pełny zakres podstawowych pojęć dotyczących magnetyzmu ziemskiego, okrętowego oraz nazewnictwa związanego z budową kompasów magnetycznych. Uwzględniono również pojęcia określające błędy kompasów magnetycznych.Rozdział związany z magnetyzmem ziemskim opracowano pod kątem zainteresowań nawigatorów morskich. Bardziej szczegółowo opisano magnetyzm okrętowy oraz podstawy różnych typów dewiacji w zależności od charakteru i typu stali okrętowej.Budowę oraz badania kompasów ujęto i zanalizowano w stopniu obejmującym niezbędny zakres wiedzy nawigatorów - oficerów wachtowych.Dość szczegółowo omówiono kompensację dewiacji wraz z uzasadnieniem matematycznym procesu. Przedstawiono również zamiany dewiacji kompasu, w wyniku zmian przez statek znaczniej wartości szerokości magnetycznej, oraz zachowanie się kompasu w warunkach morskich podczas pracy statku na fali.Najbardziej rozbudowano rozdział prezentujący metody praktycznego określania dewiacji, poszerzając możliwości samodzielnego określania dewiacji przez nawigatorów i kapitana statku

J5-2653
Nowy
978-83-7421-333-2
Autor
Mirosław Jurdziński
Oprawa
twarda
Format
17,50 x 34,50
Liczba stron
191
Rok wydania
2021
ISBN
978-83-7421-333-2
Wydanie
IV

SPIS TREŚCI
Od autora
Ważniejsze oznaczenia
Wprowadzenie
1. Dewiacja kompasu magnetycznego w ujęciu systemowym
2. Terminologia, podstawowe pojęcia i definicje stosowane w normach
krajowych i międzynarodowych, dotyczących morskich kompasów magnetycznych
3. Badanie kompasu
4. Błędy kompasu i ich kompensacja
1. Magnetyzm ziemski
  1.1. Współrzędne układu magnetycznego Ziemi
  1.2. Parametry pola magnetyzmu ziemskiego
  1.3. Zmiany elementów magnetyzmu ziemskiego
  1.4. Oznaczenia deklinacji na mapach nawigacyjnych
2. Magnetyzm okrętowy
  2.1. Właściwości magnetyczne stali okrętowej
  2.2. Rodzaje magnetyzmu okrętowego
  2.3. Rozkład siły natężenia pola magnetyzmu okrętowego na trzy składowe: P, Q, R
  2.4. Typy stali miękkiej w kadłubie statku
  2.5. Pojęcie współczynnika siły ustawiającej różę kompasową na północ w odniesieniu do kompasu zainstalowanego na statku
  2.6. Równania Poissona
3. Dewiacja półokrężna
  3.1. Dewiacja kompasu magnetycznego na statku nieprzechylonym
  3.2. Siły wywołujące dewiację statku nieprzechylonego
  3.3. Całkowita dewiacja półokrężna na statku nieprzechylonym
4. Dewiacja ćwierćokrężna i stała
  4.1. Dewiacja typu D wywołana poziomą stalą miękką symetryczną
  4.2. Analiza dewiacji ćwierćokrężnej typu D
  4.3. Dewiacje typu E i A wywołane poziomą stalą miękką niesymetryczną
5. Obliczanie podstawowych współczynników dewiacji statku nieprzechylonego
  5.1. Wzór Archibalda Smitha – suma dewiacji statku nieprzechylonego
  5.2. Obliczanie przybliżonych wartości współczynników dewiacji
  5.3. Zmiana wartości współczynników dewiacji wraz ze zmianą szerokości magnetycznej
  5.4. Określanie współczynników λ1 i λ2
6. Dewiacja przechyłowa
  6.1. Przyczyny powstawania dewiacji przechyłowej
  6.2. Dewiacja przechyłowa wywołana działaniem magnetyzmu zaindukowanego w sztabach stali miękkiej
  6.3. Całkowita dewiacja przechyłowa na statku przechylonym
7. Budowa, działanie i badania kompasów magnetycznych
  7.1. Wstępne wiadomości o kompasie magnetycznym
  7.2. Budowa kompasów magnetycznych
  7.3. Układ pomiarowy
  7.4. Zasady pracy układu pomiarowego
  7.5. Kociołki kompasowe
  7.6. Szafki kompasowe
  7.7. Badanie kompasów
8. Układy przekaźnikowe wskazań kompasów magnetycznych
  8.1. Ogólna zasada działania systemów przekaźnikowych
  8.2. Warunki stawiane systemowi zdalnego przekazywania wskazań kompasów magnetycznych
  8.3. Klasyfikacja układów zdalnego przekazywania wskazań kompasów magnetycznych
  8.4. Zdalne przekazywanie kursu w systemie Kelvina-Hughesa
9. Kompensacja dewiacji kompasu
  9.1. Zasady kompensacji dewiacji
  9.2. Rodzaje sztab stalowych i magnesów kompensacyjnych oraz kolejność ich umieszczania w pobliżu kompasu
  9.3. Matematyczne uzasadnienie kompensacji dewiacji
  9.4. Uzasadnienie kompensacji dewiacji przechyłowej
  9.5. Metody kompensacji dewiacji statku nieprzechylonego
  9.6. Kompensacja deflektorem dewiacji statku nieprzechylonego
  9.7. Zmiana dewiacji w zależności od szerokości magnetycznej
  9.8. Obliczanie zmiany wartości współczynnika dewiacji półokrężnej B2 po zmianie szerokości magnetycznej
  9.9. Określenie wartości współczynnika pionowej stali miękkiej typu c na podstawie zmian dewiacji półokrężnej po zmianie szerokości magnetycznej
  9.10. Wpływ ładunków na zmiany dewiacji kompasów magnetycznych
10. Określanie dewiacji kompasów magnetycznych
  10.1. Przyczyny zmian dewiacji kompasu
  10.2. Przygotowanie statku do procesu określania dewiacji kompasów
  10.3. Praktyczne określanie dewiacji kompasu magnetycznego
  10.4. Określanie dewiacji przez porównanie namiarów w czasie przejścia przez nabieżnik o znanym kierunku
  10.5. Określanie dewiacji z porównania namiarów na odległy obiekt stały
  10.6. Określanie dewiacji przez porównanie namiarów na ciała niebieskie
  10.7. Określanie dewiacji kompasu magnetycznego przez porównanie z żyrokompasem o znanej poprawce
  10.8. Określenie dewiacji deflektorem
  10.9. Wykorzystanie wzoru Archibalda Smitha do określania tabelki dewiacji na podstawie obserwacji dewiacji na ośmiu głównych kursach
  10.10. Określanie błędów wskazań kompasów okrętowych przy wykorzystaniu systemów satelitarnych
  10.11. Uwagi praktyczne dotyczące posługiwania się kompasem magnetycznym na statku
11. Usytuowanie kompasu magnetycznego na statku
  11.1. Objawy złej pracy niewłaściwie umiejscowionego kompasu
  11.2. Metody ustalania prawidłowego miejsca instalacji kompasu
  11.3. Instalacja kompasów magnetycznych na statkach w świetle przepisów
Załączniki
Załącznik 1. Podstawowe jednostki magnetyzmu
Załącznik 2. Podstawa matematyczna określania ścisłej wartości dewiacji kompasu na statku nieprzechylonym
Załącznik 3. Dewiaskop
Załącznik 4. Formularz do obliczania współczynników dewiacji
Załącznik 5. Wybrane terminy angielsko-polskie podane w międzynarodowej normie ISO 1069 z 1973 r.
Załącznik 6. Kompasy magnetyczne – spełnienie wymagań i wyposażenie na statkach morskich. Zalecenia odnośnie do kompasów magnetycznych według Rezolucji IMCO A.383(X) z dnia 14 XI 1977 r.
Załącznik 7. Oświadczenie producenta lub importera (Statement of manufacturer or importer)
Załącznik 8. Parametry techniczno-eksploatacyjne dla systemów zdalnego przekazywania kierunku morskich kompasów magnetycznych
(Marine Transmitting Magnetic Heading Devices – TMHD)
Załącznik 9. Pole magnetyczne Ziemi według WMM
Załącznik 10. Wykres zmian deklinacji magnetycznej
Literatura

Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka

ORLEN paczka

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.