Książka stanowi niezbędne uzupełnienie „Vademecum nawigatora” w postaci licznych zadań z zakresu prac na mapie, przeliczania morskich jednostek miar, przeliczania współrzędnych geograficznych, określania różnicy długości i szerokości geograficznej, zamiany kierunków w różnych systemach, obliczania całkowitej poprawki, dewiacji, deklinacji, obliczania prędkości nad dnem i po wodzie, określania pozycji zliczonej i obserwowanej, obliczania loksodromy i ortodromy, korzystania z systemów satelitarnych, map elektronicznych, astronawigacji itd.
Książka jest przeznaczona przede wszystkim dla studentów akademii morskich i morskich szkół pomaturalnych, ale również dla słuchaczy kursów na stopnie oficerskie i oficerów-praktyków pływających na statkach handlowych i w Marynarce Wojennej.
Razem taniej: ZESTAW NAWIGATORA w cenie 230 zł ("Vademecum nawigatora" + "Nawigacja morska. Zadania z objaśnieniami").
- Autor
- Franciszek Wróbel
- Oprawa
- miękka
- Format
- 17 x 24 cm
- Liczba stron
- 488
- Rok wydania
- 2015
- ISBN
- 978-83-62227-52-5
- Wydanie
- II zmienione, poprawione i uzupełnione (dodruk 2023)
SPIS TREŚCI:
1. NAWIGACJA MORSKA, WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE, ZBOCZENIE NAWIGACYJNE. KIERUNEK NA MORZU
1.1 Szerokość i długość geograficzna. Różnica dł. i szer.
Obliczanie: różnicy szer. i różnicy dł. geograficznej, współrzędnych punktu przeznaczenia
1.2 Jednostki miary używane w nawigacji, zboczenie nawigacyjne (ZN)
Zmiana: różnicy długości na ZN
1.3 Kierunek na morzu
Zamiana kierunków:
- z systemu ćwiartkowego na system okrężny (0°-360°)
- z systemu połówkowego (0°-180°) na system okrężny (0°-360°)
- z rumbów na system okrężny, połówkowy, ćwiartkowy
- kątów kursowych. Przejście z jednego systemu liczenia kątów kursowych na inne
2. PODZIAŁ KIERUNKÓW. MAGNETYZM ZIEMI I STATKU
2.1 Podział kierunków. Poprawki kompasów
Poprawka żyrokompasu (PŻ)
Całkowita poprawka (CP)
2.2 Magnetyzm Ziemi. Uaktualnienie deklinacji
2.3 Magnetyzm statku
3. ZAMIANA KIERUNKÓW. KURSY, NAMIARY, PRĘDKOŚĆ I DROGA STATKU
3.1 KŻ na KR. Zamiana NŻ na NR. Wybór dewiacji prędkościowej z tabeli
3.2 KK i KM na KR
3.3 Zamiana NK na NR
3.4 Kontrola dewiacji. Określenie dewiacji i PŻ
3.5 Prędkość i droga statku
3.6 Obliczenie czasu żeglugi i prędkości statku
3.7 Prędkość i droga po wodzie
3.8 Prędkość i droga nad dnem
3.9 Poprawka logu. Współczynnik korekcyjny
3.10 System map elektronicznych ECDIS
4. PRACE GRAFICZNE NA MAPACH
4.1 Podstawowe wiadomości o mapach morskich
Skala i dokładność mapy. Kierunki
Podział map nawigacyjnych
Zero mapy. Głębokości. Rodzaje dna
Wysokość wynurzenia. Wzniesienie źródła światła. Niebezpieczeństwa nawigacyjne
Deklinacja, pływy i prądy pływowe
Informacje o światłach podawane na mapach i w Spisie świateł
4.2 Zasadnicze kreślenia i odczyty na mapie
5. POZYCJA ZLICZONA (PZ)
5.1 Podstawowe definicje i wyjaśnienia
5.2 PZ bez uwzględnienia wpływu wiatru i prądu, prąd i wiatr nie działa
5.3 PZ przy przeciwdziałaniu dryfowi, poprawka na wiatr
5.4 PZ przy przeciwdziałaniu prądowi (znosowi) poprawka na prąd
5.5 PZ przy biernym uwzględnieniu prądu i wiatru
5.6 Uwagi dotyczące graficznego zliczania drogi
5.7 PZ - zapobieganie zagrożeniom
5.8 Ocena dokładności PZ
5.9 Loksodroma. Rachunkowe zliczanie drogi
Trójkąt Merkatora. Trójkąt drogowy
5.10 Pierwszy i drugi problem żeglugi po loksodromie. Obliczanie współrzędnych punktu przeznaczenia za pomocą: średniej szer., powiększonej szer. Obliczanie odl. po loksodromie za pomocą: średniej szer., powiększonej szer.
5.12 Rachunkowe zliczanie drogi: bez uwzględnienia wpływu wiatru i prądu, z uwzględnieniem dryfu, dryfu i prądu
6. POZYCJA OBSERWOWANA. OKREŚLENIE POZYCJI NA PODSTAWIE OBSERWACJI OBIEKTÓW STAŁYCH, POKAZANYCH NA MAPIE
6.1 Pomiar odległości
Radar w nawigacji
Pomiar odległości za pomocą radaru.
Odległość z kąta pionowego.
6.2 Określanie pozycji na podstawie obserwacji 1 obiektu
6.3 Określanie pozycji na podstawie obserwacji 2 obiektów
6.4. Określanie pozycji na podstawie obserwacji 3 obiektów
Ocena dokładności pozycji obserwowanej określonej na podstawie obserwacji 2 i 3 obiektów
7. POZYCJA OBSERWOWANA. POZYCYJNE SYSTEMY SATELITARNE
7.1 Pozycyjne systemy satelitarne, System GPS Navstar
Określanie pozycji, dokładność, nanoszenie na mapę pozycji według współrzędnych określonych przez system
Wykorzystanie systemu GPS wspólnie z metodami klasycznymi
System DGPS
Wykorzystanie: monitora prezentacji danych nawigacyjnych, systemu map elektronicznych
8. POZYCJA OBSERWOWANA. WSPÓŁCZESNA NAWIGACJA
8.1 Planowanie podróży
8.2 Rozpoczęcie podróży. Podróż. Wykorzystanie radaru, systemu map elektronicznych, ARPA i AIS
8.3 Realizacja podróży, wykorzystanie systemu map elektronicznych
8.4 Wykorzystanie elektronicznego wskaźnika namiaru i odległości
8.5 Podejście do miejsca cumowania. Wąskie przejścia. Informacje AIS o obiektach nawigacyjnych
8.6 Zapobieganie zderzeniom w czasie ograniczonej widzialności. Radar, mapy elektroniczne, systemy ARPA i AIS
8.7 System ECDIS. Zasady działania
8.8 System ECDIS. Dokładność informacji
9. WSPÓŁCZESNA ASTRONAWIGACJA
9.1 Astronomiczne układy współrzędnych: horyzontalny i równikowy, trójkąt sferyczny paralaktyczny
9.2 Obliczanie średniego czasu miejscowego i strefowego, zmiana czasów, chronometr, granica daty
9.3 Słońce. Obliczanie momentów świtu, wschodu, kulminacji, zachodu i zmroku. Okresy obserwacji astronomicznych
Identyfikacja gwiazd i planet za pomocą identyfikatora typu NP.323
Podstawowe zasady określania pozycji na podstawie obserwacji ciał niebieskich
Astronomiczna linia pozycyjna. Pozycja astronomiczna. Metoda wysokościowa. Metoda szerokościowa i długościowa
9.4 Pomiar wysokości ciał niebieskich. Obliczanie elementów astronomicznej linii pozycyjnej
Sekstant. Błędy sekstantu, błąd indeksu
Poprawianie zmierzonych wysokości: ciał niebieskich, Słońca, gwiazd, planet, Księżyca
Obliczanie miejscowych kątów godzinnych i deklinacji: Słońca, Księżyca, planet, gwiazd
Obliczanie wysokości zliczonych i azymutów za pomocą
- wzorów, wykreślanie linii pozycyjnych z PZ
- tablic NP 401 (H.D. 605); wykreślanie linii pozycyjnych z pozycji skalkulowanej
- szer. geograf. w momencie kulminacji Słońca
- szer. geograf. z obserwacji Gwiazdy Polarnej
- CP i PŻ w momencie widocznego wschodu lub zachodu Słońca
- CP i PŻ z obserwacji ciał niebieskich
9.5 Określanie pozycji: z obserwacji ciał niebieskich
Metoda wysokościowa i szerokościowa: na podstawie obserwacji Słońca, pozycji z obserwacji gwiazd i planet
10. ORTODROMA
10.1 Rachunkowe rozwiązywanie problemów żeglugi po ortodromie
Obliczanie: odległości po ortodromie, początkowego, końcowego kąta drogi współrzędnych: wierzchołka ortodromy, punktów zwrotnych
Zadania kompleksowe. Przykłady sporządzania odręcznych rysunków poglądowych
10.2 Żegluga mieszana
10.3 Praktyczna żegluga po ortodromie
Wybór drogi oceanicznej na podstawie: specjalnych map drogowych, Dróg oceanicznych świata
Zadania praktyczne. Realizacja drogi po ortodromie metodą klasyczną i z wykorzystaniem zintegrowanych systemów naw. i ECDIS
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.