Książka stanowi niezbędne uzupełnienie „Vademecum nawigatora” w postaci licznych zadań z zakresu prac na mapie, przeliczania morskich jednostek miar, przeliczania współrzędnych geograficznych, określania różnicy długości i szerokości geograficznej, zamiany kierunków w różnych systemach, obliczania całkowitej poprawki, dewiacji, deklinacji, obliczania prędkości nad dnem i po wodzie, określania pozycji zliczonej i obserwowanej, obliczania loksodromy i ortodromy, korzystania z systemów satelitarnych, map elektronicznych, astronawigacji itd.
Książka jest przeznaczona przede wszystkim dla studentów akademii morskich i morskich szkół pomaturalnych, ale również dla słuchaczy kursów na stopnie oficerskie i oficerów-praktyków pływających na statkach handlowych i w Marynarce Wojennej.
Razem taniej: ZESTAW NAWIGATORA w cenie 230 zł ("Vademecum nawigatora" + "Nawigacja morska. Zadania z objaśnieniami").
- Autor
- Franciszek Wróbel
- Oprawa
- miękka
- Format
- 17 x 24 cm
- Liczba stron
- 488
- Rok wydania
- 2015
- ISBN
- 978-83-62227-52-5
- Wydanie
- II zmienione, poprawione i uzupełnione (dodruk 2023)
SPIS TREŚCI:
1. NAWIGACJA MORSKA, WSPÓŁRZĘDNE GEOGRAFICZNE, ZBOCZENIE NAWIGACYJNE. KIERUNEK NA MORZU
1.1 Szerokość i długość geograficzna. Różnica dł. i szer.
Obliczanie: różnicy szer. i różnicy dł. geograficznej, współrzędnych punktu przeznaczenia
1.2 Jednostki miary używane w nawigacji, zboczenie nawigacyjne (ZN)
Zmiana: różnicy długości na ZN
1.3 Kierunek na morzu
Zamiana kierunków:
- z systemu ćwiartkowego na system okrężny (0°-360°)
- z systemu połówkowego (0°-180°) na system okrężny (0°-360°)
- z rumbów na system okrężny, połówkowy, ćwiartkowy
- kątów kursowych. Przejście z jednego systemu liczenia kątów kursowych na inne
2. PODZIAŁ KIERUNKÓW. MAGNETYZM ZIEMI I STATKU
2.1 Podział kierunków. Poprawki kompasów
Poprawka żyrokompasu (PŻ)
Całkowita poprawka (CP)
2.2 Magnetyzm Ziemi. Uaktualnienie deklinacji
2.3 Magnetyzm statku
3. ZAMIANA KIERUNKÓW. KURSY, NAMIARY, PRĘDKOŚĆ I DROGA STATKU
3.1 KŻ na KR. Zamiana NŻ na NR. Wybór dewiacji prędkościowej z tabeli
3.2 KK i KM na KR
3.3 Zamiana NK na NR
3.4 Kontrola dewiacji. Określenie dewiacji i PŻ
3.5 Prędkość i droga statku
3.6 Obliczenie czasu żeglugi i prędkości statku
3.7 Prędkość i droga po wodzie
3.8 Prędkość i droga nad dnem
3.9 Poprawka logu. Współczynnik korekcyjny
3.10 System map elektronicznych ECDIS
4. PRACE GRAFICZNE NA MAPACH
4.1 Podstawowe wiadomości o mapach morskich
Skala i dokładność mapy. Kierunki
Podział map nawigacyjnych
Zero mapy. Głębokości. Rodzaje dna
Wysokość wynurzenia. Wzniesienie źródła światła. Niebezpieczeństwa nawigacyjne
Deklinacja, pływy i prądy pływowe
Informacje o światłach podawane na mapach i w Spisie świateł
4.2 Zasadnicze kreślenia i odczyty na mapie
5. POZYCJA ZLICZONA (PZ)
5.1 Podstawowe definicje i wyjaśnienia
5.2 PZ bez uwzględnienia wpływu wiatru i prądu, prąd i wiatr nie działa
5.3 PZ przy przeciwdziałaniu dryfowi, poprawka na wiatr
5.4 PZ przy przeciwdziałaniu prądowi (znosowi) poprawka na prąd
5.5 PZ przy biernym uwzględnieniu prądu i wiatru
5.6 Uwagi dotyczące graficznego zliczania drogi
5.7 PZ - zapobieganie zagrożeniom
5.8 Ocena dokładności PZ
5.9 Loksodroma. Rachunkowe zliczanie drogi
Trójkąt Merkatora. Trójkąt drogowy
5.10 Pierwszy i drugi problem żeglugi po loksodromie. Obliczanie współrzędnych punktu przeznaczenia za pomocą: średniej szer., powiększonej szer. Obliczanie odl. po loksodromie za pomocą: średniej szer., powiększonej szer.
5.12 Rachunkowe zliczanie drogi: bez uwzględnienia wpływu wiatru i prądu, z uwzględnieniem dryfu, dryfu i prądu
6. POZYCJA OBSERWOWANA. OKREŚLENIE POZYCJI NA PODSTAWIE OBSERWACJI OBIEKTÓW STAŁYCH, POKAZANYCH NA MAPIE
6.1 Pomiar odległości
Radar w nawigacji
Pomiar odległości za pomocą radaru.
Odległość z kąta pionowego.
6.2 Określanie pozycji na podstawie obserwacji 1 obiektu
6.3 Określanie pozycji na podstawie obserwacji 2 obiektów
6.4. Określanie pozycji na podstawie obserwacji 3 obiektów
Ocena dokładności pozycji obserwowanej określonej na podstawie obserwacji 2 i 3 obiektów
7. POZYCJA OBSERWOWANA. POZYCYJNE SYSTEMY SATELITARNE
7.1 Pozycyjne systemy satelitarne, System GPS Navstar
Określanie pozycji, dokładność, nanoszenie na mapę pozycji według współrzędnych określonych przez system
Wykorzystanie systemu GPS wspólnie z metodami klasycznymi
System DGPS
Wykorzystanie: monitora prezentacji danych nawigacyjnych, systemu map elektronicznych
8. POZYCJA OBSERWOWANA. WSPÓŁCZESNA NAWIGACJA
8.1 Planowanie podróży
8.2 Rozpoczęcie podróży. Podróż. Wykorzystanie radaru, systemu map elektronicznych, ARPA i AIS
8.3 Realizacja podróży, wykorzystanie systemu map elektronicznych
8.4 Wykorzystanie elektronicznego wskaźnika namiaru i odległości
8.5 Podejście do miejsca cumowania. Wąskie przejścia. Informacje AIS o obiektach nawigacyjnych
8.6 Zapobieganie zderzeniom w czasie ograniczonej widzialności. Radar, mapy elektroniczne, systemy ARPA i AIS
8.7 System ECDIS. Zasady działania
8.8 System ECDIS. Dokładność informacji
9. WSPÓŁCZESNA ASTRONAWIGACJA
9.1 Astronomiczne układy współrzędnych: horyzontalny i równikowy, trójkąt sferyczny paralaktyczny
9.2 Obliczanie średniego czasu miejscowego i strefowego, zmiana czasów, chronometr, granica daty
9.3 Słońce. Obliczanie momentów świtu, wschodu, kulminacji, zachodu i zmroku. Okresy obserwacji astronomicznych
Identyfikacja gwiazd i planet za pomocą identyfikatora typu NP.323
Podstawowe zasady określania pozycji na podstawie obserwacji ciał niebieskich
Astronomiczna linia pozycyjna. Pozycja astronomiczna. Metoda wysokościowa. Metoda szerokościowa i długościowa
9.4 Pomiar wysokości ciał niebieskich. Obliczanie elementów astronomicznej linii pozycyjnej
Sekstant. Błędy sekstantu, błąd indeksu
Poprawianie zmierzonych wysokości: ciał niebieskich, Słońca, gwiazd, planet, Księżyca
Obliczanie miejscowych kątów godzinnych i deklinacji: Słońca, Księżyca, planet, gwiazd
Obliczanie wysokości zliczonych i azymutów za pomocą
- wzorów, wykreślanie linii pozycyjnych z PZ
- tablic NP 401 (H.D. 605); wykreślanie linii pozycyjnych z pozycji skalkulowanej
- szer. geograf. w momencie kulminacji Słońca
- szer. geograf. z obserwacji Gwiazdy Polarnej
- CP i PŻ w momencie widocznego wschodu lub zachodu Słońca
- CP i PŻ z obserwacji ciał niebieskich
9.5 Określanie pozycji: z obserwacji ciał niebieskich
Metoda wysokościowa i szerokościowa: na podstawie obserwacji Słońca, pozycji z obserwacji gwiazd i planet
10. ORTODROMA
10.1 Rachunkowe rozwiązywanie problemów żeglugi po ortodromie
Obliczanie: odległości po ortodromie, początkowego, końcowego kąta drogi współrzędnych: wierzchołka ortodromy, punktów zwrotnych
Zadania kompleksowe. Przykłady sporządzania odręcznych rysunków poglądowych
10.2 Żegluga mieszana
10.3 Praktyczna żegluga po ortodromie
Wybór drogi oceanicznej na podstawie: specjalnych map drogowych, Dróg oceanicznych świata
Zadania praktyczne. Realizacja drogi po ortodromie metodą klasyczną i z wykorzystaniem zintegrowanych systemów naw. i ECDIS
![Rodzaje dostawy](/img/delivery.jpg)
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
![ORLEN paczka](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-orlen-paczka.jpg)
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
![PACZKOMATY INPOST](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-inpost.jpg)
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.![Poczta Polska](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-poczta-polska.jpg)
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
![Kurier DHL](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-dhl.jpg)
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.