UWAGA - egzemplarz wycofany z obiegu bibliotecznego.
------------------------------------------------------------------------------------------
Od autora
W okresie kiedy w skład flot wojennych wchodziły pierwsze okręty podwodne, Polska nie istniała na politycznej mapie świata. Kraj nasz dopiero po odzyskaniu niepodległości mógł przystąpić do tworzenia swych sił morskich, w składzie których miały znaleźć się także okręty podwodne. Starania o nabycie tych jednostek rozpoczęto w pierwszych latach po zorganizowaniu marynarki wojennej, a uwieńczone one zostały zbudowaniem w stoczniach francuskich w latach 1926 -1932 trzech okrętów podwodnych - „Wilka"; „Rysia" i „Żbika". Później, w latach 1936-1939, zbudowano w stoczniach holenderskich okręty podwodne „Orzeł" i „Sęp". Te pięć jednostek oraz trzy wydzierżawione Polskiej Marynarce Wojennej - „Jastrząb", „Sokół" i „Dzik", uczestnicząc w działaniach bojowych podczas II wony światowej trwale zapisało się w dziejach oręża polskiego na morzu.
Zastrugujące na uwagę dzieje polskich okrętów podwodnych nie zostały dotychczas całościowo opracowane, dartego celem niniejszej książki jest próba wypełnienia istniejącej luki w stanie badań nad ich przeszłością. Wybór i zakres przedstawionych w pracy problemów uzależnione zostały od źródeł i stanu badań nad podjętym tematem. Z uwagi na wycinkowy, traktujący fragmentarycznie przeszłość okrętów podwodnych charakter dotychczasowych publikacji i niekompletne zasoby archiwalne nieocenioną wprost wartość w niniejszym opracowaniu stanowiły materiały będące w posiadaniu osób prywatnych. Są to rożnego rodzaju notatki - dzieje okrętów, listy imienne, pisma, a także pamiątki, zdjęcia, schematy, książki rozkazów dziennych. Ich treść, wzbogacona rozmowami konsultacyjnymi z podwodnikami, pozwoliła na wypełnienie luk powstałych na skutek braku dokumentów podstawowych - w pojedynczych przypadkach byty to jedyne przekazy umożliwiające utrwalenie przeszłości naszych okrętów podwodnych.
Praca niniejsza powstała na podstawie rozprawy doktorskiej przyjętej przez Radę Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Gdańskiego w 1979 r. Pragnę ta drogą gorąco podziękować promotorowi, prof. dr. hab. Romanowi Wapieńskiemu za okazaną życzliwość, cenne rady i wskazówki. Dziękuję również recenzentom: pik. prof. dr. hab. Emilowi Jadziakowi i doc. dr. Czesławowi Ciesielskiemu za ich wnikliwa ocenę i rzeczowe uwagi.
Kmdr dr Czesław Rudzki
- Autor
- Czesław Rudzki
- Oprawa
- miękka z obwolutą
- Format
- 16,5 x 23,5 cm
- Liczba stron
- 214
- Rok wydania
- 1985
- ISBN
- 83-11-07159
Od autora
I. Okręty podwodne w koncepcjach rozwojowych Polskiej Marynarki Wojennej II Rzeczypospolitej
Nowy rozdział w historii walk morskich
Poglądy na rolę i znaczenie okrętów podwodnych po I wojnie światowej
Tendencje rozwojowe budowy okrętów podwodnych w okresie międzywojennym
Okręty podwodne w programach rozbudowy polskie flot wojenne
II. Budowa we Francji okrętów podwodnych typu „Will" (1927-1932)
Wybór oferty
Przebieg prac stoczniowych i próby odbiorcze okrętów
Taktyczno-techniczna charakterystyka okrętów typu „Wilk"
Koszt budowy i rozliczenia finansowe
III. Powstanie i rozwój dywizjonu okrętów podwodnych (1932-1939)
Utworzenie dywizjonu okrętów podwodnych
Struktura organizacyjna dywizjonu
Personel
Szkolenie
Wizyty zagraniczne dywizjonu
Remont garancyny oraz innowacje techniczne
IV. Budowa polskich okrętów podwodnych typu „Orzeł'" (1936-1939)
Wybór oferty
Warunki umowy ze stoczniami holenderskimi
Przebieg budowy i próby odbiorcze okrętów
Ucieczka „Sępa"
Taktyczno-techniczna charakterystyka okrętów podwodnych typu „Orzeł"
Koszt budowy okrętów i rozliczenia finansowe
Udział kooperantów w budowie okrętów
Okręty podwodne typu „Orzeł" w składzie dywizjonu
Budowa kolejnych okrętów typu „Orzeł" we Francji
V. Przygotowanie dywizjonu okrętów podwodnych do działań wojennych na Bałtyku (marzec-wrzesień 1939г.)
Sytuacja polityczna i wojskowa na wybrzeżu w pierwszej połowie 1939r.
Możliwości bojowych działań okrętów podwodnych na Bałtyku
Plany operacyjne Polski i Niemiec
Bezpośrednie przygotowanie do działań wojennych
VI. Działania dywizjonu okrętów podwodnych w obronie wybrzeża polskiego we wrześniu 1939r
Realizacja planu „Worek"
Pozycyjne dozorowanie okrętów podwodnych (1 - 6 września)
Stawianie min
Patrolowanie w rejonie środkowego Bałtyku (7-14 września)
Działania na środkowym Bałtyku (15-19 września)
Samodzielne działania „Żbika" i „Orła" (20 września - 7 października)
VII. Działania bojowe z baz brytyjskich
„Wilk" i „Orzeł" w składzie Polskiej Marynarki Wojennej w Wielkiej Brytanii
Działania bojowe „Wilka" i „Orła"
Alianckie okręty podwodne pod polską banderą wojenną
VIII. Internowanie polskich okrętów podwodnych w Szwecji (17 września 1939 r. - 22 października 1945 r.)
Przyczyny internowania
Pierwszy okres internowania (17 września 1939r. - 11 października 1940 r.)
Obozowy okres pobytu w Szwecji (11 października 1940r. - 22 października 1945r.)
IX. Powrót „Sępa", „Rysia" i „Żbika" do kraju. Utworzenie dywizjonu okrętów podwodnych
Rewindykacja okrętów
Powitanie załóg przybyłych z internowania
Utworzenie dywizjonu okrętów podwodnych
Remonty okrętów
Ponownie w kampanii morskiej
Zakończenie
Aneksy
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks nazw okrętów
Wykaz ilustracji
Wykaz map
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.