Polskie okręty podwodne 1926-1969
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Polskie okręty podwodne 1926-1969 (antykwariat)

Autor: Czesław Rudzki
Okładka: miękka z obwolutą
Format: 16,5 x 23,5 cm
Liczba stron: 214
Rok wydania: 1985

24,00 zł (brutto) 22,86 zł (netto)
Brutto
check w magazynie

UWAGA - egzemplarz wycofany z obiegu bibliotecznego.
------------------------------------------------------------------------------------------

Od autora
          W okresie kiedy w skład flot wojennych wchodziły pierwsze okręty podwodne, Polska nie istniała na politycznej mapie świata. Kraj nasz dopiero po odzyskaniu niepodległości mógł przystąpić do tworzenia swych sił morskich, w składzie których miały znaleźć się także okręty podwodne. Starania o nabycie tych jednostek rozpoczęto w pierwszych latach po zorganizowaniu marynarki wojennej, a uwieńczone one zostały zbudowaniem w stoczniach francuskich w latach 1926 -1932 trzech okrętów podwodnych - „Wilka"; „Rysia" i „Żbika". Później, w latach 1936-1939, zbudowano w stoczniach holenderskich okręty podwodne „Orzeł" i „Sęp". Te pięć jednostek oraz trzy wydzierżawione Polskiej Marynarce Wojennej - „Jastrząb", „Sokół" i „Dzik", uczestnicząc w działaniach bojowych podczas II wony światowej trwale zapisało się w dziejach oręża polskiego na morzu.
          Zastrugujące na uwagę dzieje polskich okrętów podwodnych nie zostały dotychczas całościowo opracowane, dartego celem niniejszej książki jest próba wypełnienia istniejącej luki w stanie badań nad ich przeszłością. Wybór i zakres przedstawionych w pracy problemów uzależnione zostały od źródeł i stanu badań nad podjętym tematem. Z uwagi na wycinkowy, traktujący fragmentarycznie przeszłość okrętów podwodnych charakter dotychczasowych publikacji i niekompletne zasoby archiwalne nieocenioną wprost wartość w niniejszym opracowaniu stanowiły materiały będące w posiadaniu osób prywatnych. Są to rożnego rodzaju notatki - dzieje okrętów, listy imienne, pisma, a także pamiątki, zdjęcia, schematy, książki rozkazów dziennych. Ich treść, wzbogacona rozmowami konsultacyjnymi z podwodnikami, pozwoliła na wypełnienie luk powstałych na skutek braku dokumentów podstawowych - w pojedynczych przypadkach byty to jedyne przekazy umożliwiające utrwalenie przeszłości naszych okrętów podwodnych.
          Praca niniejsza powstała na podstawie rozprawy doktorskiej przyjętej przez Radę Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Gdańskiego w 1979 r. Pragnę ta drogą gorąco podziękować promotorowi, prof. dr. hab. Romanowi Wapieńskiemu za okazaną życzliwość, cenne rady i wskazówki. Dziękuję również recenzentom: pik. prof. dr. hab. Emilowi Jadziakowi i doc. dr. Czesławowi Ciesielskiemu za ich wnikliwa ocenę i rzeczowe uwagi.
Kmdr dr Czesław Rudzki

Y1-3211
83-11-07159
Autor
Czesław Rudzki
Oprawa
miękka z obwolutą
Format
16,5 x 23,5 cm
Liczba stron
214
Rok wydania
1985
ISBN
83-11-07159

Od autora

I. Okręty podwodne w koncepcjach rozwojowych Polskiej Marynarki Wojennej II Rzeczypospolitej

Nowy rozdział w historii walk morskich

Poglądy na rolę i znaczenie okrętów podwodnych po I wojnie światowej

Tendencje rozwojowe budowy okrętów podwodnych w okresie międzywojennym

Okręty podwodne w programach rozbudowy polskie flot wojenne

II. Budowa we Francji okrętów podwodnych typu „Will" (1927-1932)

Wybór oferty

Przebieg prac stoczniowych i próby odbiorcze okrętów

Taktyczno-techniczna charakterystyka okrętów typu „Wilk"

Koszt budowy i rozliczenia finansowe

III. Powstanie i rozwój dywizjonu okrętów podwodnych (1932-1939)

Utworzenie dywizjonu okrętów podwodnych

Struktura organizacyjna dywizjonu

Personel

Szkolenie

Wizyty zagraniczne dywizjonu

Remont garancyny oraz innowacje techniczne

IV. Budowa polskich okrętów podwodnych typu „Orzeł'" (1936-1939)

Wybór oferty

Warunki umowy ze stoczniami holenderskimi

Przebieg budowy i próby odbiorcze okrętów

Ucieczka „Sępa"

Taktyczno-techniczna charakterystyka okrętów podwodnych typu „Orzeł"

Koszt budowy okrętów i rozliczenia finansowe

Udział kooperantów w budowie okrętów

Okręty podwodne typu „Orzeł" w składzie dywizjonu

Budowa kolejnych okrętów typu „Orzeł" we Francji

V. Przygotowanie dywizjonu okrętów podwodnych do działań wojennych na Bałtyku (marzec-wrzesień 1939г.)

Sytuacja polityczna i wojskowa na wybrzeżu w pierwszej połowie 1939r.

Możliwości bojowych działań okrętów podwodnych na Bałtyku

Plany operacyjne Polski i Niemiec

Bezpośrednie przygotowanie do działań wojennych

VI. Działania dywizjonu okrętów podwodnych w obronie wybrzeża polskiego we wrześniu 1939r

Realizacja planu „Worek"

Pozycyjne dozorowanie okrętów podwodnych (1 - 6 września)

Stawianie min

Patrolowanie w rejonie środkowego Bałtyku (7-14 września)

Działania na środkowym Bałtyku (15-19 września)

Samodzielne działania „Żbika" i „Orła" (20 września - 7 października)

VII. Działania bojowe z baz brytyjskich

„Wilk" i „Orzeł" w składzie Polskiej Marynarki Wojennej w Wielkiej Brytanii

Działania bojowe „Wilka" i „Orła"

Alianckie okręty podwodne pod polską banderą wojenną

VIII. Internowanie polskich okrętów podwodnych w Szwecji (17 września 1939 r. - 22 października 1945 r.)

Przyczyny internowania

Pierwszy okres internowania (17 września 1939r. - 11 października 1940 r.)

Obozowy okres pobytu w Szwecji (11 października 1940r. - 22 października 1945r.)

IX. Powrót „Sępa", „Rysia" i „Żbika" do kraju. Utworzenie dywizjonu okrętów podwodnych

Rewindykacja okrętów

Powitanie załóg przybyłych z internowania

Utworzenie dywizjonu okrętów podwodnych

Remonty okrętów

Ponownie w kampanii morskiej

Zakończenie

Aneksy

Bibliografia

Indeks nazwisk

Indeks nazw okrętów

Wykaz ilustracji

Wykaz map

Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka

ORLEN paczka

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.

Może także Cię zainteresuje