Doświadczony instruktor żeglarstwa i autor bestselerów Duncan Wells prezentuje nam swoje najlepsze porady. Udziela odpowiedzi na pytania i pokazuje jak rozwiązywać jachtowe dylematy, żeby bez stresu można było cieszyć się żeglowaniem. W książce znajdziemy zestaw porad w formie krótkich rozdziałów, w tym sprawdzone techniki opisujące jak:
• Oszacować prędkość prądu
• Zaimprowizować wygodną regulację szotów
• Usuwać zielony nalot ze szprycbudy i pokrowca na żagle
• Szybko rzucać kotwicę w sytuacji awaryjnej
• Dbać o sprzęt ratunkowy
• Chwytać boje z kokpitu
• Wiązać użyteczne węzły
• Kalibrować echosondę
• Konserwować zamki błyskawiczne
Jasne, czytelne instrukcje, uzupełnione ilustracjami i proste diagramy pomogą ci bezpiecznie cumować, kotwiczyć, nawigować, czy żeglować w trudnych warunkach. Książka ta będzie zbawieniem dla wszystkich żeglarzy zmagających się ze sztuką manewrowania i prowadzenia jachtu.
- Autor
- Duncan Wells
- Oprawa
- twarda
- Tłumaczenie
- Marek Pankowiecki
- Format
- 14,5 x 21 cm
- Rok wydania
- 2023
- ISBN
- 978-83-7020-885-1
WSTĘP
PORADY OGÓLNE
1. PIERWSZA ZASADA DOBREJ PRAKTYKI MORSKIEJ
2. ZACHOWAJ KURS I PRĘDKOŚĆ LUB USTĄP Z DROGI: STOSUJ PRZEPISY PRAWA DROGI
3. OZNACZ ŚRODKOWE POŁOŻENIE STERU
4. CZY MAMY DO CZYNIENIA Z RYZYKIEM ZDERZENIA?
5. SZACOWANIE PRĘDKOŚCI
6. OKREŚLANIE PRĘDKOŚCI WYPORNOŚCIOWEJ TWOJEGO JACHTU
7. KIERUNEK WIATRU
8. CZY POGODA POGORSZY SIĘ, CZY POPRAWI?
9. LISTA DO SPRAWDZENIA PRZED REJSEM (CHECKLISTA)
10. LISTA DO SPRAWDZENIA W CZARTERZE
11. PRZEWIDYWANIE WYSTĄPIENIA WYSOKIEJ WODY NA PODSTAWIE OBSERWACJI KSIĘŻYCA
CUMOWANIE I KOTWICZENIE
12. JAK WSPÓŁDZIELIĆ KNAGĘ
13. POKAZYWANIE KOŃCA LINY: SYGNAŁY WZROKOWE
14. LINY CUMOWNICZE UŁATWIAJĄCE ŻYCIE
15. PRZECHOWYWANIE ODBIJACZY
16. STAJEMY NA DWÓCH CZY CZTERECH LINACH?
17. WYKORZYSTANIE LIN POLIPROPYLENOWYCH PRZY PODEJŚCIU BURTĄ
18. ZAKŁADANIE LIN NA BIEGOWO
19. JAKIE SIŁY DZIAŁAJA PRZY ODEJŚCIU OD NABRZEŻA
20. ODEJŚCIE: WYKORZYSTANIE SZPRINGU DZIOBOWEGO Z WĘZŁEM RUSTLERA
21. ODEJŚCIE: WYKORZYSTANIE SZELEK Z DZIOBU DO PRZYTRZYMANIA SIĘ BURTĄ
22. JAK USTALIĆ DOMINUJĄCĄ SIŁĘ PRZY PODCHODZENIU
23. Z ODBIJACZA NA WYSOKOŚCI POMOSTU ROBIMY ODBIJACZ NA WYSOKOŚCI ODBOJNICY
24. NIE MA KNAGI TYPU T? UŻYJ BOSAKA HOOK & MOORE
25. BEZSTRESOWE CUMOWANIE Z SZELKAMI Z RUFY
26. CUMOWANIE BURTA W BURTĘ: KRÓTKA LINA ZE ŚRÓDBURCIA
27. ŚRÓDZIEMNOMORSKIE CUMOWANIE RUFĄ PRZY SILNYM BOCZNYM WIETRZE
28. CHWYTANIE BOI PRZY PIERWSZYM PODEJŚCIU
29. NIGDY NIE WSTYDŹ SIĘ POPROSIĆ O POMOC
30. WCHODZENIE NA BOJĘ CUMOWNICZĄ
31. NIE WSTYDŹ SIĘ SKORZYSTAĆ ZE STERU STRUMIENIOWEGO
32. JAK W RAZIE POTRZEBY SZYBKO RZUCIĆ KOTWICĘ
33. ROZKOŁYS NA KOTWICOWISKU
34. SPOKÓJ PO PRZEMYŚLANYM ZAKOTWICZENIU
35. CZY TWOJA KOTWICA TRZYMA?
POD ŻAGLAMI
36. UWALNIANIE ZACZEPU KOTWICY
37. WIATR RZECZYWISTY I POZORNY
38. CO MOŻE WSKAZAĆ NAM KIERUNEK WIATRU POZORNEGO
39. WYKORZYSTANIE ZNOSU
40. PRZEWIDYWANIE ZMIANY KIERUNKU WIATRU PRZY BRZEGU
41. SZYBKA REGULACJA SZOTÓW
42. ZABEZPIECZAJĄCA PĘTLA NA KABESTANIE
43. OCHRONA SZOTÓW PRZED PRZETARCIAMI
44. JAK CZYTAĆ WIATROWSKAZY
45. ŻAGIEL W ŁOPOCIE, ŻEGLARZ W KŁOPOCIE
46. NIE ZWLEKAJ Z REFOWANIEM
47. SIATKA CHRONIĄCA SPINAKER
48. WĘZŁY STOPUJĄCE
49. OZNACZ BURTY: LEWA I PRAWA
50. ELASTYCZNE (MIĘKKIE) SZEKLE
51. MIJANIE BOI PRZY PRĄDZIE PŁYWOWYM
52. AUTOPILOT TO WAŻNY CZŁONEK ZAŁOGI
53. NIE KONCENTRUJ SIĘ PRZESDANIE NA SZCZEGÓŁACH
NAWIGACJA
54. REGUŁA 1 DO 60
55. SZYBKA KALKULACJA ZMIANY KURSU – PALCE JAKO INSTRUMENT POMIARU
56. UŻYJ CHARTPLOTTERA DO OBLICZENIA MOMENTU ZWROTU
57. OKULAROWA DEWIACJA
58. ZMĘCZONE OCZY: UŻYJ MOCNIEJSZYCH OKULARÓW
59. W CHARTPLOTTERZE USTAW BARWY ZGODNIE Z TWOJĄ PREFEROWANĄ GŁĘBOKOŚCIĄ
60. LAMINOWANIE W FOLII
61. ZAKRES NAMIARÓW BEZPIECZNYCH
62. NAMIARY W PRZÓD I WSTECZ
63. JAK W NOCY OMIJAĆ KLATKI NA KRABY I HOMARY
BEZPIECZEŃSTWO
64. DBAJ O SWOJE ŚRODKI BEZPIECZEŃSTWA
65. CZY NA PEWNO JEST CI POTRZEBNA TRATWA SZEŚCIOOSOBOWA?
66. PILNUJ, ŻEBY TWÓJ SPRZĘT BYŁ SERWISOWANY I NIEPRZETERMINOWANY
67. RADIOPŁAWY OSOBISTE
68. PĘTLE RATOWNICZE MOB
JACHT
69. ZNAJ SWOJE LINY
70. ZAWSZE KLARUJ LINY
71. WĘZEŁ RUSTLERA
72. PRZEWIĄŻ FAŁY
73. W PORCIE, ZAMOCUJ BOM WYCHYLONY NA JEDNĄ Z BURT
74. MARLOWANIE FOKA
75. ROTUJ CZĘŚCI ZAMIENNE
76. JAK ZAMOCOWAĆ ŁAWECZKĘ BOSMAŃSKĄ DO FAŁU
77. USUŃ ZIELONY NALOT ZE SZPRYCBUDY I Z POKROWCA NA ŻAGLE
78. KALIBROWANIE ECHOSONDY
79. SAMODZIELNIE WYKONAJ LINKĘ DO MARLOWANIA GROTA
80. NADEPNIJ NA CUMĘ RUFOWĄ, ŻEBY DOCIĄGNĄĆ ŁÓDKĘ
81. ZABEZPIECZENIE PRZED SKRZYPIENIEM
82. ZABEZPIECZ TĘ SZEKLĘ
83. MAŚĆ DO WYMION: ANTYPOROSTOWA?
84. OSZCZĘDŹ MIEJSCE W KAMBUZIE
85. KONSERWUJ ZAMKI BŁYSKAWICZNE WAZELINĄ
86. PRZECHOWYWANIE
87. GORĄCE NAPOJE
88. ZMINIMALIZUJ OCIERANIE SIĘ LIN: PRZETARCIE TO TWÓJ WRÓG
89. POSMARUJ USZCZELKI SILIKONEM
90. BŁYSKAWICZNY USZCZELNIACZ
91. ZADBAJ O ŚWIATŁA NAWIGACYJNE
SILNIKI
92. W PROCEDURZE WOBBLE, SPRAWDŹ PIERŚCIEŃ/USZCZELKĘ FILTRA WODY ZABURTOWEJ
93. PRZECHOWUJ SILNIK KOLUMNĄ DO DOŁU
94. ZNAJ SWÓJ SILNIK
95. NAUCZ SIĘ ROZPOZNAWAĆ SYGNAŁY ALARMOWE
96. WYMIEŃ CIĘGNA GAZU, SKRZYNI BIEGÓW I STOPU, ŻEBY MIEĆ PEWNOŚĆ,
ŻE ZADZIAŁAJĄ JAK ZAJDZIE POTRZEBA
97. OBSERWUJ SPALINY
98. SPRYTNY SPOSÓB NA SPRAWDZENIE, CZY SILNIK JEST CHŁODZONY
99. NA BIEŻĄCO NOTUJ ZUŻYCIE PALIWA
100. OZNACZ NEUTRALNE POŁOŻENIE MANETKI
101. POZA SEZONEM, PRZECHOWUJ ŁÓDKĘ ZE ZBIORNIKAMI WYPEŁNIONYMI PALIWEM
Duncan Wells jest instruktorem RYA, dyrektorem Westview Sailing School oraz autorem tekstów publikowanych w wielu czołowych magazynach żeglarskich. Tworzy cenione przez uczniów filmy instruktażowe dla kursów RYA Shore-Based Day Skipper oraz Yachtmaster w swojej szkole.
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.