Vademecum nie jest klasycznym podręcznikiem. Przede wszystkim ma służyć pomocą żeglarzom zarówno w lepszym zrozumieniu procesów fizycznych, na których oparta jest praktyka meteorologiczna, jak i w samodzielnym wykorzystaniu tej wiedzy. Vademecum skierowane jest przede wszystkim do osób posiadających już pewną wiedzę meteorologiczną, choć można oczywiście wykorzystać je również do nauki.
Układ nie jest alfabetyczny, lecz tematyczny. Stopniowo wprowadzane są najpierw podstawowe pojęcia i zjawiska fizyczne, następnie zagadnienia związane z meteorologią synoptyczną, dochodząc do przewidywania pogody na podstawie własnych obserwacji i korzystania ze źródeł informacji o pogodzie, szczególnie tych, które są dostępne na morzu.
Logiczny układ tematów, odniesienia wyróżnione w tekście oraz system indeksowania haseł zapewniają wygodne i intuicyjne korzystanie z Vademecum. Dzięki temu stanowi ono praktyczne narzędziem dla każdego skippera i żeglarza.
-------------------------------------------------------------
"Dla jachtu siłą napędową jest wiatr. Ale wiatr jest zarówno sprzymierzeńcem jak i wrogiem. Umiarkowany i pomyślny przy bezchmurnym niebie pozwala cieszyć się szybką i przyjemna żeglugą. Sztormowy podnosi wielką falę, a jeżeli jest przeciwny zmusza do mozolnego halsowania. Wiatr i fala to żywioły nie do opanowania. Zatem nie należy z nimi walczyć tylko umiejętnie je wykorzystać, a czasem ich furię bezpiecznie przeczekać sztormując lub chroniąc się bezpiecznie w porcie. Takie postępowanie wymaga jednak wiedzy o procesach kształtujących pogodę, umiejętności wykorzystania jej elementów i korzystania z różnych źródeł informacji.
Zachęcam więc wszystkich żeglarzy do poszerzania i doskonalenia swojej wiedzy meteorologicznej. Mam nadzieję, że "Vademecum" będzie pomocne w zdobywaniu i utrwaleniu tej wiedzy."
kpt. Ziemowit Barański
- Autor
- kpt. Ziemowit Barański
- Oprawa
- miękka, zszywki z oczkiem
- Format
- 17,5 x 24 cm
- Liczba stron
- 56
- Rok wydania
- 2016
- ISBN
- 978-83-944044-0-6
SPIS TREŚCI
Elementy pogody
Temperatura powietrza
Albedo
Zmiany temperatur powietrza z wysokością
Równowaga mas powietrza
Ciśnienie atmosferyczne
Poziomy gradient powietrza
Zmiany ciśnienia atmosferycznego z wysokością
Wilgotność powietrza
Wilgotność względna
Temperatura punktu rosy
Wiatr
Obliczanie prędkości wiatru na podstawie poziomego gradientu ciśnienia
Efekt Coriolisa
Kierunek wiatru przyziemnego względem izobar
Skala Beauforta
Ocena siły wiatru na podstawie wyglądu fal
Wiatry na kuli ziemskiej (ogólna cyrkulacja atmosfery)
Pasaty
Wiatry w średnich szerokościach geograficznych
Prądy strumieniowe
Monsuny
Wiatry w średnich szerokościach geograficznych
Prądy strumieniowe
Monsuny
Bryza morska i lądowa
Zachmurzenie (mechanizm powstawania chmur)
Powstawanie chmur na skutek konwekcji
Powstawanie chmur na frontach
Powstawanie chmur - wpływ rzeźby terenu
Rodzaje chmur
Meteory
Powstawanie opadów
Widzialność
Masy powietrza
Fronty
Front ciepły
Front chłodny
Chmury Cumulonimbus
Front zokludowany
Niże barometryczne
Szybkość i kierunek przesuwania się niżu
Fazy rozwoju niżów
Pogoda na obszarze niżu barometrycznego
Schemat zmian elementów pogody w niżu
Wyże barometryczne
Pogoda na obszarze wyżu barometrycznego
Niże i cyklony tropikalne
Informacje o pogodzie
Prognozy nadawane przez radio i telewizje
Prognozy podawane przez morskie stacje brzegowe
Schamet morskich prognozy pogody
Ostrzeżenia o silnych wiatrach
Regiony prognoz morskich
Prognozy nadawane jako faksy (mapy synoptyczne) przez dedykowane stacje lądowe
Mapy synoptyczne
Prognozy nadawane w systemie NAVTEX
Skróty stosowane w międzynarodowych komunikatach meteorologicznych NAVTEX
Określenia meteorologiczne używane w komunikatach i ich skróty
Prognozy nadawane w systemie INMARSAT
Informacje nadawane przez stacje amatorskie
Informacje o pogodzie podawane w Internecie
Dane GRIB
Meteorologiczne mapy miesięczne
Informacje na podstawie własnych obserwacji
Interpretacja sytuacji na podstawie komunikatu stacji brzegowej
Powiedzonka żeglarskie i wierszyki dotyczące pogody
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.