Ewolucja i znaczenie portów morskich w krajach Unii Europejskiej
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Ewolucja i znaczenie portów morskich w krajach Unii Europejskiej

Autorzy: Eugeniusz Gostomski, Tomasz Nowosielski
Okładka: miękka
Format: 14,5 x 21 cm
Liczba stron: 236
Rok wydania: 2021
ISBN: 978-83-8206-223-6

35,00 zł (brutto) 33,33 zł (netto)
Brutto
check w magazynie

Z opisu od wydawcy

Publikacja dotyczy zasad funkcjonowania gospodarki portów morskich jako ważnego instrumentu elementów infrastruktury transportowej i gospodarki morskiej krajów Unii Europejskiej o globalnym zasięgu. W treści odniesiono się do pojęcia portu, przedstawiono typologię portów morskich oraz ich funkcje. Ponadto opisano rozwój portów europejskich od czasów starożytnych do współczesności. Istotnymi zagadnieniami poruszonymi w książce są także kwestie dotyczące kierunków rozwoju europejskich portów morskich z uwzględnieniem systemów pracy, finansowania działalności i nowoczesnych technologii cyfrowych. W końcowej części książki przedstawiono charakterystyki wybranych portów morskich w krajach Unii Europejskiej.
Książka odpowiada na pytanie, do czego potrzebne są porty morskie oraz czy ich działalność przekłada się na korzyści dla wszystkich krajów i każdego obywatela danego kraju europejskiego. Korzystne efekty aktywności portów morskich dotyczą nawet tych państw, które nie mają dostępu do morza, ale które eksportują towary poprzez porty tranzytowe i które importują towary ze świata, dostarczane im w dużej części drogą morską. W książce przedstawiono historię portów i ich rozwój od starożytności po dzień dzisiejszy. Opisano także zagadnienia związane z kapitałochłonnymi inwestycjami portowymi oraz zasadami zdobywania pieniędzy niezbędnymi do dalszego rozwoju. Scharakteryzowano również zawody portowe, systemy cyfrowe, które ułatwiają pracę i stanowią czynnik zautomatyzowania części prac wykonywanych w portach, co w przyszłości będzie zapewne powszechne. Ciekawą częścią książki jest prezentacja wybranych europejskich portów morskich. Publikacja pozwala zrozumieć zadania, jakie spełniają współczesne porty morskie dla gospodarki poszczególnych krajów unijnych, ale także handlu międzynarodowego. Książka poświęcona portom jako zasadniczemu elementowi gospodarki morskiej dobrze wpisuje się w tematykę badawczą uczelni, której bliska jest problematyka morska.

I3-3150
Nowy
978-83-8206-223-6
Oprawa
miękka
Format
14,5 x 21 cm
Liczba stron
236
Autorzy
Eugeniusz Gostomski, Tomasz Nowosielski
Rok wydania
2021
ISBN
978-83-8206-223-6

Wstęp
1. Pojęcie i klasyfikacja portów morskich
   1.1. Definicja portu morskiego
   1.2. Infrastruktura i suprastruktura portowa
   1.3. Klasyfikacja portów morskich na świecie
   1.4. Funkcje portów
     1.4.1. Klasyfikacja funkcji portów
     1.4.2. Funkcja transportowa i przeładunkowa portów
     1.4.3. Funkcje handlowe portów morskich
     1.4.4. Funkcja logistyczno-dystrybucyjna
     1.4.5. Funkcja przemysłowa portów
     1.4.6. Funkcja społeczno-cywilizacyjna portów
     1.4.7. Funkcja administracyjno-polityczna portów morskich
   1.5. Miejsce portów w naukach ekonomicznych
2. Historia portów morskich w Europie
   2.1. Rozwój portów morskich w czasach antycznych
   2.2. Porty w czasach średniowiecza
   2.3. Ewolucja portów morskich w czasach nowożytnych
   2.4. Zarys historii wybranych portów w Europie
      2.4.1. Historia portu w Rotterdamie
      2.4.2. Historia portu w Londynie
      2.4.3. Historia portu w Hamburgu
      2.4.4. Geneza i etapy rozwoju portu w Gdańsku
      2.4.5. Zarys historii portu w Gdyni
      2.4.6. Historia portu w Rydze
      2.4.7. Historia portu w Pireusie
3. Ewolucja gospodarki portowej w krajach Unii Europejskiej w XXI wieku
   3.1. Statystyczny obraz portów w krajach Unii Europejskiej
   3.2. Sektor portów morskich w Polsce.
   3.3. Wpływ konteneryzacji na funkcjonowanie portów w krajach Unii Europejskiej
   3.4. Cztery generacje rozwoju portów
   3.5. Wyzwania dla portów w krajach Unii Europejskiej
   3.6. Polityka portowa Unii Europejskiej
4. Finansowanie portów morskich w krajach Unii Europejskiej
   4.1. Składniki rzeczowe portów
   4.2. Modele finansowania inwestycji portowych
   4.3. Pomoc publiczna jako forma finansowania inwestycji portowych w krajach unijnych
   4.4. Środki z budżetu UE na finansowanie inwestycji portowych
   4.5. Finansowanie przedsiębiorstw portowych kapitałem własnym i kredytami
5. Specyfika rynku usług portów morskich
   5.1. Pojęcie rynku usług portowych
   5.2. Popyt na usługi portowe
   5.3. Podaż usług portowych
   5.4. Opłaty za korzystanie z usług portowych
   5.5. Regulacje unijne rynku usług portowych
6. Charakterystyka podstawowych usług portowych
   6.1. Rodzaje usług portowych
   6.2. Usługi na rzecz statku i innych środków transportu uczestniczących w obrocie portowym
     6.2.1. Udostępnianie infrastruktury portowej statkom
     6.2.2. Usługi pilotowe
     6.2.3. Usługi holownicze
     6.2.4. Usługi cumownicze
     6.2.5. Sztauowanie i trymowanie ładunków na statku
     6.2.6. Zaopatrywanie statków w paliwo, energię elektryczną i wodę
     6.2.7. Usługi shipchandlerskie
     6.2.8. Czyszczenie ładowni statków oraz odbiór odpadów ze statku i pozostałości ładunkowych
     6.2.9. Usługi portowe na rzecz innych środków transportu
   6.3. Usługi na rzecz ładunków
     6.3.1. Usługi przeładunkowe
     6.3.2. Składowanie towarów w porcie morskim
     6.3.3. Transport wewnątrzportowy i manipulacje ładunkowe
     6.3.4. Kontrola jakościowa i ilościowa ładunków w portach
   6.4. Usługi portowe na rzecz marynarzy i pasażerów statków
     6.4.1. Usługi portowe na rzecz marynarzy
     6.4.2. Usługi na rzecz pasażerów uczestniczących w podróżach morskich
7. Praca w portach morskich
   7.1. Ewolucja zapotrzebowania na pracowników w portach morskich
   7.2. Struktura zatrudnienia w portach morskich
   7.3. Zawody charakterystyczne dla gospodarki portowej i stawiane im wymagania
   7.4. Wpływ rozwoju technologii informacyjnej i automatyzacji na zatrudnienie w sektorze portowym
8. Ochrona środowiska naturalnego w portach morskich
   8.1. Rodzaje zanieczyszczeń ekologicznych w portach
   8.2. Aspekty prawne ochrony portów przed zanieczyszczeniami
   8.3. Działania polskich portów na rzecz ochrony środowiska naturalnego
9. Działalność marketingowa w portach morskich
   9.1. Potrzeba działań marketingowych w przedsiębiorstwach portowych
   9.2. Zarządzanie marketingowe na rynku usług portowych
   9.3. Funkcjonowanie służb marketingu na przykładzie portu hamburskiego
   9.4. Wykorzystanie technologii cyfrowej w działalności marketingowej portu w Rotterdamie
   9.5. Instytucje samorządowe i międzynarodowe wspierające działalność portów morskich
10. Digitalizacja gospodarki portowej
   10.1. Istota, ogólne przyczyny i korzyści z digitalizacji
   10.2. Konieczność digitalizacji gospodarki portowej
   10.3. Przykłady inteligentnych portów w Europie
   10.4. Port w Rotterdamie jako wiodący w Europie smart port
   10.5. Digitalizacja pracy portu w Hamburgu
11. Charakterystyka wybranych portów europejskich
   11.1. Port w Rotterdamie
     11.1.1. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu w Rotterdamie
     11.1.2. Organizacja portu w Rotterdamie
     11.1.3. Wielkość i struktura obrotu portowego w Rotterdamie.
   11.2. Port w Antwerpii
     11.2.1. Uwarunkowania naturalne i potencjał eksploatacyjny portu w Antwerpii
     11.2.2. Działalność portu w Antwerpii
   11.3. Port w Hamburgu
     11.3.1. Warunki naturalne i potencjał przeładunkowy portu w Hamburgu
     11.3.2. Działalność portu w Hamburgu
   11.4. Port w Marsylii-Fos
     11.4.1. Położenie geograficzne i potencjał ekonomiczny portu w Marsylii-Fos
     11.4.2. Działalność portu Marsylia-Fos
   11.5. Port w Kłajpedzie
     11.5.1. Warunki naturalne i możliwości eksploatacyjne portu w Kłajpedzie
     11.5.2. Działalność portu w Kłajpedzie
   11.6. Port w Algeciras
     11.6.1. Podstawowe informacje o porcie Algeciras
     11.6.2. Działalność portu w Algeciras
   11.7. Port w Trieście
     11.7.1. Położenie geograficzne i potencjał eksploatacyjny portu w Trieście
     11.7.2. Działalność portu w Trieście
   11.8. Port Gdańsk
     11.8.1. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu w Gdańsku
     11.8.2. Działalność portu Gdańsk
   11.9. Port w Gdyni
     11.9.1. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu w Gdyni
     11.9.2. Działalność portu w Gdyni
   11.10. Zespół portów Szczecin i Świnoujście
     11.10.1. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu w Szczecinie
     11.10.2. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu w Świnoujściu
     11.10.3. Działalność zespołu portowego Szczecin i Świnoujście

Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel i rysunków



Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka

ORLEN paczka

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.