Z opisu od wydawcy
Publikacja dotyczy zasad funkcjonowania gospodarki portów morskich jako ważnego instrumentu elementów infrastruktury transportowej i gospodarki morskiej krajów Unii Europejskiej o globalnym zasięgu. W treści odniesiono się do pojęcia portu, przedstawiono typologię portów morskich oraz ich funkcje. Ponadto opisano rozwój portów europejskich od czasów starożytnych do współczesności. Istotnymi zagadnieniami poruszonymi w książce są także kwestie dotyczące kierunków rozwoju europejskich portów morskich z uwzględnieniem systemów pracy, finansowania działalności i nowoczesnych technologii cyfrowych. W końcowej części książki przedstawiono charakterystyki wybranych portów morskich w krajach Unii Europejskiej.
Książka odpowiada na pytanie, do czego potrzebne są porty morskie oraz czy ich działalność przekłada się na korzyści dla wszystkich krajów i każdego obywatela danego kraju europejskiego. Korzystne efekty aktywności portów morskich dotyczą nawet tych państw, które nie mają dostępu do morza, ale które eksportują towary poprzez porty tranzytowe i które importują towary ze świata, dostarczane im w dużej części drogą morską. W książce przedstawiono historię portów i ich rozwój od starożytności po dzień dzisiejszy. Opisano także zagadnienia związane z kapitałochłonnymi inwestycjami portowymi oraz zasadami zdobywania pieniędzy niezbędnymi do dalszego rozwoju. Scharakteryzowano również zawody portowe, systemy cyfrowe, które ułatwiają pracę i stanowią czynnik zautomatyzowania części prac wykonywanych w portach, co w przyszłości będzie zapewne powszechne. Ciekawą częścią książki jest prezentacja wybranych europejskich portów morskich. Publikacja pozwala zrozumieć zadania, jakie spełniają współczesne porty morskie dla gospodarki poszczególnych krajów unijnych, ale także handlu międzynarodowego. Książka poświęcona portom jako zasadniczemu elementowi gospodarki morskiej dobrze wpisuje się w tematykę badawczą uczelni, której bliska jest problematyka morska.
- Oprawa
- miękka
- Format
- 14,5 x 21 cm
- Liczba stron
- 236
- Autorzy
- Eugeniusz Gostomski, Tomasz Nowosielski
- Rok wydania
- 2021
- ISBN
- 978-83-8206-223-6
Wstęp
1. Pojęcie i klasyfikacja portów morskich
1.1. Definicja portu morskiego
1.2. Infrastruktura i suprastruktura portowa
1.3. Klasyfikacja portów morskich na świecie
1.4. Funkcje portów
1.4.1. Klasyfikacja funkcji portów
1.4.2. Funkcja transportowa i przeładunkowa portów
1.4.3. Funkcje handlowe portów morskich
1.4.4. Funkcja logistyczno-dystrybucyjna
1.4.5. Funkcja przemysłowa portów
1.4.6. Funkcja społeczno-cywilizacyjna portów
1.4.7. Funkcja administracyjno-polityczna portów morskich
1.5. Miejsce portów w naukach ekonomicznych
2. Historia portów morskich w Europie
2.1. Rozwój portów morskich w czasach antycznych
2.2. Porty w czasach średniowiecza
2.3. Ewolucja portów morskich w czasach nowożytnych
2.4. Zarys historii wybranych portów w Europie
2.4.1. Historia portu w Rotterdamie
2.4.2. Historia portu w Londynie
2.4.3. Historia portu w Hamburgu
2.4.4. Geneza i etapy rozwoju portu w Gdańsku
2.4.5. Zarys historii portu w Gdyni
2.4.6. Historia portu w Rydze
2.4.7. Historia portu w Pireusie
3. Ewolucja gospodarki portowej w krajach Unii Europejskiej w XXI wieku
3.1. Statystyczny obraz portów w krajach Unii Europejskiej
3.2. Sektor portów morskich w Polsce.
3.3. Wpływ konteneryzacji na funkcjonowanie portów w krajach Unii Europejskiej
3.4. Cztery generacje rozwoju portów
3.5. Wyzwania dla portów w krajach Unii Europejskiej
3.6. Polityka portowa Unii Europejskiej
4. Finansowanie portów morskich w krajach Unii Europejskiej
4.1. Składniki rzeczowe portów
4.2. Modele finansowania inwestycji portowych
4.3. Pomoc publiczna jako forma finansowania inwestycji portowych w krajach unijnych
4.4. Środki z budżetu UE na finansowanie inwestycji portowych
4.5. Finansowanie przedsiębiorstw portowych kapitałem własnym i kredytami
5. Specyfika rynku usług portów morskich
5.1. Pojęcie rynku usług portowych
5.2. Popyt na usługi portowe
5.3. Podaż usług portowych
5.4. Opłaty za korzystanie z usług portowych
5.5. Regulacje unijne rynku usług portowych
6. Charakterystyka podstawowych usług portowych
6.1. Rodzaje usług portowych
6.2. Usługi na rzecz statku i innych środków transportu uczestniczących w obrocie portowym
6.2.1. Udostępnianie infrastruktury portowej statkom
6.2.2. Usługi pilotowe
6.2.3. Usługi holownicze
6.2.4. Usługi cumownicze
6.2.5. Sztauowanie i trymowanie ładunków na statku
6.2.6. Zaopatrywanie statków w paliwo, energię elektryczną i wodę
6.2.7. Usługi shipchandlerskie
6.2.8. Czyszczenie ładowni statków oraz odbiór odpadów ze statku i pozostałości ładunkowych
6.2.9. Usługi portowe na rzecz innych środków transportu
6.3. Usługi na rzecz ładunków
6.3.1. Usługi przeładunkowe
6.3.2. Składowanie towarów w porcie morskim
6.3.3. Transport wewnątrzportowy i manipulacje ładunkowe
6.3.4. Kontrola jakościowa i ilościowa ładunków w portach
6.4. Usługi portowe na rzecz marynarzy i pasażerów statków
6.4.1. Usługi portowe na rzecz marynarzy
6.4.2. Usługi na rzecz pasażerów uczestniczących w podróżach morskich
7. Praca w portach morskich
7.1. Ewolucja zapotrzebowania na pracowników w portach morskich
7.2. Struktura zatrudnienia w portach morskich
7.3. Zawody charakterystyczne dla gospodarki portowej i stawiane im wymagania
7.4. Wpływ rozwoju technologii informacyjnej i automatyzacji na zatrudnienie w sektorze portowym
8. Ochrona środowiska naturalnego w portach morskich
8.1. Rodzaje zanieczyszczeń ekologicznych w portach
8.2. Aspekty prawne ochrony portów przed zanieczyszczeniami
8.3. Działania polskich portów na rzecz ochrony środowiska naturalnego
9. Działalność marketingowa w portach morskich
9.1. Potrzeba działań marketingowych w przedsiębiorstwach portowych
9.2. Zarządzanie marketingowe na rynku usług portowych
9.3. Funkcjonowanie służb marketingu na przykładzie portu hamburskiego
9.4. Wykorzystanie technologii cyfrowej w działalności marketingowej portu w Rotterdamie
9.5. Instytucje samorządowe i międzynarodowe wspierające działalność portów morskich
10. Digitalizacja gospodarki portowej
10.1. Istota, ogólne przyczyny i korzyści z digitalizacji
10.2. Konieczność digitalizacji gospodarki portowej
10.3. Przykłady inteligentnych portów w Europie
10.4. Port w Rotterdamie jako wiodący w Europie smart port
10.5. Digitalizacja pracy portu w Hamburgu
11. Charakterystyka wybranych portów europejskich
11.1. Port w Rotterdamie
11.1.1. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu w Rotterdamie
11.1.2. Organizacja portu w Rotterdamie
11.1.3. Wielkość i struktura obrotu portowego w Rotterdamie.
11.2. Port w Antwerpii
11.2.1. Uwarunkowania naturalne i potencjał eksploatacyjny portu w Antwerpii
11.2.2. Działalność portu w Antwerpii
11.3. Port w Hamburgu
11.3.1. Warunki naturalne i potencjał przeładunkowy portu w Hamburgu
11.3.2. Działalność portu w Hamburgu
11.4. Port w Marsylii-Fos
11.4.1. Położenie geograficzne i potencjał ekonomiczny portu w Marsylii-Fos
11.4.2. Działalność portu Marsylia-Fos
11.5. Port w Kłajpedzie
11.5.1. Warunki naturalne i możliwości eksploatacyjne portu w Kłajpedzie
11.5.2. Działalność portu w Kłajpedzie
11.6. Port w Algeciras
11.6.1. Podstawowe informacje o porcie Algeciras
11.6.2. Działalność portu w Algeciras
11.7. Port w Trieście
11.7.1. Położenie geograficzne i potencjał eksploatacyjny portu w Trieście
11.7.2. Działalność portu w Trieście
11.8. Port Gdańsk
11.8.1. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu w Gdańsku
11.8.2. Działalność portu Gdańsk
11.9. Port w Gdyni
11.9.1. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu w Gdyni
11.9.2. Działalność portu w Gdyni
11.10. Zespół portów Szczecin i Świnoujście
11.10.1. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu w Szczecinie
11.10.2. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu w Świnoujściu
11.10.3. Działalność zespołu portowego Szczecin i Świnoujście
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel i rysunków

Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.