"Dwa wieki napędu mechanicznego statków" to książka – album napisana z okazji 200-lecia napędu mechanicznego statków, przeznaczona dla szerokiego kręgu odbiorców związanych z żeglugą i okrętownictwem. Bogato ilustrowany zarys historii powstania i rozwoju wszystkich typów silników cieplnych i ich zastosowania w okrętownictwie. Celem pracy jest ocalenie od zapomnienia unikatowych konstrukcji, które dawno zostały zarzucone, a pomimo to po latach odradzają się w warunkach, kiedy mogą być zrealizowane.
"Proponowane dzieło stanowi dla technika niezmiernie interesującą lekturę, żywo i zwięźle zredagowaną, budzącą podziw dla ogromu zgromadzonego materiału fotograficznego, materiały zaczerpniętego ze źródeł ogólnie trudno dostępnych i ze znawstwem przedmiotu uporządkowanego...
... Za szczególnie wartościowe uważam kopie starych rysunków i dokumentów, rysowanych często w konwencjach odmiennych od przyjętych, a przez to niezmiernie autentycznych ..."
z recenzji prof. Tadeusza Gerlacha
"... książka nie posiada dotychczas żadnego odpowiednika w polskim piśmiennictwie popularnonaukowym i jest pierwszą publikacją ujmującą całość zagadnień związanych z historią powstania i rozwoju napędu mechanicznego statków. Nie są mi też znane opracowania obcojęzyczne poruszające temat w tak szerokim zakresie ...
... Książka napisana jest bardzo ciekawie i zajmująco, językiem jasnym i zrozumiałym nie tylko dla specjalistów..."
z recenzji prof. Andrzeja Perepeczki
- Autor
- Przemysław Urbański
- Oprawa
- twarda
- Format
- 21 x 29,50 cm
- Liczba stron
- 172
- Rok wydania
- 1997
- ISBN
- 83-85349-82-0
Przedmowa
Wstęp
Rozdział I. Droga do narodzin mechanicznego statków
Rozdział II. Wynalazek parowego silnika tłokowego
Rozdział III. Pierwsze propozycje, eksperymenty i jednostki z napędem parowym
Rozdział IV. Okrętowe tłokowe silniki parowe i ewolucja ich konstrukcji
Rozdział V. Powietrzne silniki tłokowe - silniki okrętowe Stirlinga i Ericssona
Rozdział VI. Napęd elektryczny statków
Rozdział VII. Turbiny parowe w napędach okrętowych
Rozdział VIII. Okrętowe kotły parowe i ich rozwój
Rozdział IX. Wynalazek tłokowego silnika wybuchowego - pierwsze jednostki pływające z napędem spalinowym
Rozdział X. Wysokoprężne silniki spalinowe i ich zastosowanie do napędu statków
Rozdział XI. Spalinowe silniki turbinowe w napędach okrętowych
Rozdział XII. Okrętowe silniki jądrowe. Napęd magnetohydrodynamiczny statków
Chronologiczny przegląd ważniejszych pomysłów, wynalazków i wydarzeń związanych z historią okrętowych silników napędowych
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Indeks nazwisk
Indeks nazw statków i okrętów
Przemysław Urbański (ur. 1925, zm. 31 maja 2008) – docent doktor inżynier, nauczyciel akademicki i wieloletni były kierownik w Katedrze Siłowni Okrętowych na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, absolwent Wydziału Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej.
Studiował w Akademii Górniczo-hutniczej w Krakowie oraz na Wydziale Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej. Po ukończeniu studiów w specjalności budowy maszyn okrętowych prowadził badani maszy i układów napędowych na kilkudziesięciu jednostkach pływających śródlądowych, pełnomorskich i okrętach wojennych. Od 1953 aż do przejścia na emeryturę był zatrudniony w Katedrze Siłowni Okrętowych Politechniki Gdańskiej, pełniąc przez szereg lat funkcję jej kierownika.
W latach 1970–1972 pracował w charakterze profesora na Uniwersytecie Technicznym w Basrah (Irak), a w latach 1981-1983 na Uniwersytecie w Port Harcourt (Nigeria). Był promotorem wielu okrętowców w kraju i za granicą w Iraku i Nigerii.
Jest autorem dwóch książek wydanych przez Wydawnictwo Morskie w seriach Biblioteka Nautyki i Maszyny i Siłownie Okrętowe, czterech skryptów akademickich, w tym jednego w języku francuskim, oraz kilkudziesięciu artykułów i raportów naukowych,
![Rodzaje dostawy](/img/delivery.jpg)
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
![ORLEN paczka](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-orlen-paczka.jpg)
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
![PACZKOMATY INPOST](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-inpost.jpg)
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.![Poczta Polska](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-poczta-polska.jpg)
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
![Kurier DHL](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-dhl.jpg)
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.