Pożegnanie z morzem
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Pożegnanie z morzem (antykwariat)

Autor: Edward Gubała
Okładka: miękka
Format: 12 x 19,50 cm
Liczba stron: 275
Rok wydania: 1979
ISBN: 83-215-5168-8

14,00 zł (brutto) 13,33 zł (netto)
Brutto
check w magazynie

UWAGA - egzemplarz wycofany z obiegu bibliotecznego.
------------------------------------------------------------------------------------------

Obecnie, kiedy od wielu lat wiozłem rozbrat z morzem, idąc na emeryturę, uparcie wracam myślami do urzekającego żywiołu morskiego, który przypływową falą wspomnień ponownie ożywia mą bogatą w przygody przeszłość.

Częściowo rozładowałem te wspomnienia książką "Przygoda mojego życia", obejmującą fragmenty z pierwszych dwudziestu lat mojej pracy na morzu. Ubyło więc ich balastu, ale do wyczerpania pozostało drugie tyle. Postanowiłem więc, jak długo dopisuje mi pamięć, kontynuować opowieść o dla mnie ciekawych epizodach z wędrówek po morzach i oceanach w nadziei, że zaciekawią one także czytelników, pozostając jednocześnie trwałym świadectwem pionierskich nieraz poczynań Polaków na bezkresach wodnych.

Zdaję sobie sprawę, że brzmi to patetycznie i może samochwalczo, niemniej intencje mam proste, szczere i bezinteresowne. Chodzi mi o wzbogacenie choć w małym stopniu rodzimej tradycji morskiej, o utrwalenie autentycznych wydarzeń, być może cennych w dorobku naszego półwiecza jako państwa morskiego
Autor

X2-1125
Używane

SPIS TREŚCI
Od autora
Trudne początki PPiUR "Dalmor"
Przygoda na parowcu "Jedność"
Przygoda w Wizagapatnam
Somalijskie byki
Druga bitwa o Legnicę
Przysięga
Stolica w buszu
Na emeryturze i co z tego wyszło
Pierwszy etap podróży
Motorowiec "Stella Nova" - mój pływający dom
Trudne początki chiefa pokładowego
Na wyspie Robinsona Cruzoe
Dzień powszedni na motorowcu "Stella Nova"
"Królowa Krystyna"
Mała Dorotka - "Latająca Rybka"
Callo i Loma
Egzotyczna Manta
Kanał Panamski i jego osobliwości
"Donald Duck" na Atlantyku
Przygoda z samolotem
Kłopoty kapitańskie
W stolicy Wenezueli
Remont w Callao
Punta Arenas i Canal Kirke
Casa del Arte w Concepcion
"Stella Nova" w czarterze Azta line
Miła niespodzianka w Tampie
Managua - stolica Nikaragui
Spotkanie z konkurentem
Kłopoty załogowe
O awarii, starszym oficerze i dokerach
Zmiany załogowe
Pożegnanie z morzem

Książki z serii „Opowieści morskie”:
1) "Fere" Daszkowski Eugeniusz Andrzej
2) "Tryton nie czeka na pogodę” Radowicz Kazimierz
3) „Ich trzydziestu sześciu: Opowieści marynarza” Kołodziej Antoni
4) „Kapitanowie na piasku” Milenuszkin Walenty Zygmunt
5) „Konwój w nieznane” Mrozowicki Jan
6) "Marynarska odyseja" Tomczyk Czesław
7) "Moje oceany" Bogdan Czubasiewicz
8) "Morskie progi" Daszkowski Eugeniusz Andrzej
9) "Morze sprzyja odważnym" Adamowicz Czesław
10) "Na linii życia i śmierci" Bielski Marian
11) "Od Gazoliny do Ganandoca” Wesołowski Stefan
12) "Pod obcą i polską banderą: Ze wspomnień marynarza" Szczygielski Tadeusz
13) "Powroty na wielki okręt: Wspomnienia i opowiadania ludzi morza" praca zbiorowa
14) „Pożegnanie z morzem” Gubała Edward
15) "Przygoda mojego życia" Gubała Edward
16) "Specjalny pasażer" Krzyżanowski Urban
17) "Stary Jurand" Głowacki Włodzimierz)
18 "Stokrotki nie rosną na morzu" Adamowicz Czesław
19) „Szczęśliwy Statek” Kulm Eryk
20) "W kilwaterze wspomnień" Wasilewski Eugeniusz
21) "Wielkie przestrzenie" Miłobędzki Józef
22) "Wraki na wielkim holu" Niekrasz Lech Zdzisław
23) "Wspomnienia lekarza okrętowego ze służby na "Batorym" 1943-1944" Parkita Kazimierz
24) "Wybierać kotwicę" Milenuszkin Walenty Zygmunt
25) „Wychodzę z portu" Zaczek Wojciech Adam
26) "Wyrobnicy morza" Gala Józef
27) "Zdobywać morską dal" Czerniawski Czesław
28) "Zwycięskie rejsy" praca zbiorowa
29) "Żeglarskie dzieje" Szczygielski Tadeusz

Edward Hubert Gubała (ur. 3 listopada 1904, zm. 24 stycznia 1980) – kapitan żeglugi wielkiej, nauczyciel i rybak. Urodził się w 1904 roku w rodzinie robotniczej, zamieszkującej na terenie huty Raków pod Częstochową. Jego ojciec, członek PPS (lewicy), za udział w pierwszomajowym strajku w 1905 roku, zostaje zesłany w głąb Rosji zrazu do huty w Mariupolu, nad Morzem Azowskim, a później do Kramatorska w Doniecku Oblasti, gdzie pracuje jako majster w hucie. Rodzina po paru miesiącach podąża za nim. W ukraińskim Sławiańsku Edward Gubała uczęszcza do Szkoły Handlowej (1914-1919). W czerwcu 1919 roku, po miesięcznej tułaczce na płonącym rewolucją szlaku, wraca z Ukrainy do kraju, zamieszkując w Dobrowie Górniczej. W połowie 1920 roku, w trudnych czasach kryzysu i bezrobocia, ojciec znajduje stałą pracę w hucie Milowice w Sosnowcu. Syn od października 1920 roku wstępuje w Sosnowcu do Szkoły Handlowej, którą kończy w 1923 roku. Porzuca praktykę w tutejszym banku dla Szkoły Morskiej w Tczewie (1924-1927).
Karierę morską rozpoczyna od stopnia IV oficera na statku szkolnym "Lwów". Kolejno pływa jako III i II oficer na statku P.P. Żegluga Polska (1929-1932), później, na trampach węglowych "Roburach" prywatnego armatora "Polskarob" S.A. początkowo jako I oficer, a od 1936 roku jako kapitan.
Wybuch wojny zastaje Gubałę jako kapitana "Robura IV" na Bałtyku w drodze do Gdyni. Schroniwszy się w neutralnym Goteborgu wraz z czterema innymi statkami polskimi przedostaje się w październiku 1939 roku do Wielkiej Brytanii i pływa w konwojach na szlaku między Wielką Brytanią a Francją. Jesienią 1940 roku odbywa podróż na Daleki Wschód jako kapitan na statku "Wolnych Francuzów" "Ile de Batz" w czarterze Ministry of War Transport. Ma na nim załogę polską. Wraca 1941 roku i opuszcza ten sam statek z powodu planowanej innej formy działalności. Organizuje zakłady remontowe statków Baltic Coasting Ltd w Wallasey nad rzeką Mersey naprzeciw Liverpoolu, które prowadzi od listopada 1942 roku do końca wojny.
Próbuje swych sił w rybołówstwie morskim na Morzu Północnym. Od lipca 1946 roku zostaje inspektorem techniczno-nawigacyjnym w Misji Morskiej w Londynie do przejmowania, obsadzania załogami i kierowania na połowy trawlerów dalekomorskich, otrzymywanych od UNRRA dla Polski Ludowej. Pozostając na tym stanowisku do maja 1948 roku przekazując dla P.P. "Dalmor" 27 trawlerów dalekomorskich, które stanowią trzon floty rybackiej. 
Po powrocie do Polski zostaje wicedyrektorem połowów w "Dalmorze", ma pod swoją opieką dział techniczno-nawigacyjny. Równolegle szkoli na kursach dla oficerów rybołówstwa dalekomorskiego kadrę fachowców. Od lipca 1950 organizuje w Gdyni Szkołę Rybołówstwa Morskiego i zostaje jej dyrektorem, także w następnym roku dyrektorem technikum, gdy szkołę podniesiono do tej rangi.
W sierpniu 1952 roku został aresztowany przez UB pod zarzutem udziału w antypaństwowej organizacji WiN i szpiegostwa. Skazany został na karę śmierci, co zamieniono na 10 lat, a następnie na 5 lat więzienia. Na wolność wyszedł w grudniu 1956 roku. Wrócił do pracy na morzu jako kapitan w PLO i Chipolbroku. Po 1965 roku, kiedy to przeszedł na emeryturę, pływał jeszcze na chłodniowcu „Stella Nova” należącym do Wincentego Bartosiaka.

Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka

ORLEN paczka

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.

Może także Cię zainteresuje