Książka "Wyprawa na Śmiałym" opowiada o pierwszym rejsie w powojennej Polsce dookoła Ameryki Południowej. Wyprawa trwała 15 miesięcy i odbywała się od 29 lipca 1965 do 30 października 1966. W skład załogi wchodzili:
-
Bolesław Kowalski – kapitan jachtu, z wykształcenia prawnik, uczestnik rejsów i wypraw lądowych, m.in. do Brazylii, Egiptu i Sudanu,
-
Tomasz Romer – I oficer, filmowiec i lekarz wyprawy, z wykształcenia endokrynolog. Wziął udział w rejsie na trasie Szczecin – Santos w Brazylii,
-
Jerzy Knabe – główny mechanik, I oficer od Rio de Janeiro do końca rejsu, inżynier, płetwonurek, publicysta, korespondent miesięcznika „Żagle".
-
Bronisław Siadek – inicjator rejsu, z wykształcenia geograf, ponadto żeglarz, taternik i fotograf. Był redaktorem działu geografii fizycznej miesięcznika „Poznaj Świat” i działaczem Zarządu Głównego PTTK. Odbył podróże lądowe i morskie, m.in. po południowo-wschodniej Azji, Afryce i prawie całej Europie. Na jachcie był sternikiem i bibliotekarzem, prowadził również badania naukowe,
-
Doc. dr Tadeusz Wilgat – kierownik naukowy ekspedycji, przewodniczący Wydziału Spraw Naukowych PTG, kierownik Katedry Hydrografii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Wziął udział w rejsie na trasie Puerto Montt (Chile) – Kanał Panamski
-
Dr Krzysztof Wojciechowski – zastępca kierownika naukowego, sternik, kasjer i tłumacz wyprawy. Z wykształcenia geograf, adiunkt w Katedrze Hydrografii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie,
-
Krzysztof Baranowski – kuk i intendent, ze stopniem kapitana jachtowego, inżynier-elektronik., żegluje samotnie (dwa razy dookoła wiata) i z licznymi załogami (głownie młodzieżowymi). Ma za sobą ćwierć miliona mil morskich przeżeglowanych na różnych akwenach. Autor koncepcji i animator dwóch projektów: budowy żaglowców ("Pogoria" i "Fryderyk Chopin"), twórca Szkoły pod Żaglami, pisze o swojej życiowej pasji w artykułach, książkach i podręcznikach. Jest pierwszym Polakiem, który opłynął samotnie świat wokół trzech przylądków: Agulhas, Leeuwin i Horn. Pierwszy (i jak dotąd jedyny) Polak, który opłynął samotnie świat dwukrotnie ("Polonez" 1972-1973, "Lady B" (1999-2000). Kapitan żaglowców: "Zew Morza", "Pogoria", "Atlantis", "Fryderyk Chopin".
-
Dr Mieczysław Kluge – geograf, asystent w Zakładzie Klimatologii Polskiej Akademii Nauk. Pełnił funkcję zastępcy kierownika naukowego ekspedycji. Brał udział w rejsie w pierwszym etapie ze Szczecina do Wlk. Brytanii,
-
Ludomir Mączka (członek rezerwowy) – kapitan jachtowy, z wykształcenia geolog, znany podróżnik. Do wyprawy dołączył w Buenos Aires, dokąd przybył na pokładzie polskiego statku jako uzupełnienie załogi w miejsce Tomasza Romera. Pełnił funkcje II oficera i bosmana, a w ramach prac naukowych wykonywał badania geologiczne.
Załoga brała udział w realizacji programu naukowego, który obejmował m.in. pobieranie próbek wody w strefie nerytycznej oraz planktonu morskiego, badania bilansu energii promieniowania słonecznego w różnych strefach klimatycznych, badania z dziedziny medycyny morskiej (m.in. wyziębianie się ciała ludzkiego w różnych warunkach pogodowych, np. przeprowadzanie testów Cramptona). Pomiary lądowe – głównie z zakresu wulkanologii, geomorfologii, geologii, glacjologii i hydrologii – wykonywano w 16 punktach trasy, m.in. w Andach, na ewaporatach pustyni Atakama, rafach koralowych i lodowcach Patagonii.
Rejs w liczbach:
- długość trasy wyniosła 22 841 Mm
- 3 morza i 2 oceany, w tym przez Kanał Kiloński, Anglię, Wyspy Kanaryjskie, Cieśninę Magellana, kanały Patagonii, Kanał Panamski i ponownie przez wody Europy
- odwiedzono 31 portów w Argentynie, Chile, Peru, Panamie i na Bahamy
- Autor
- Bolesław Kowalski
- Oprawa
- twarda
- Format
- 13 x 20 cm
- Liczba stron
- 415
- Rok wydania
- 1979
- ISBN
- 83-203-0082-7
Zamiast wstępu
Pod wiatr
Wyspa Guanchów
Bliżej morza
W Nowym Świecie
Nad Srebrną Rzeką
Sarmaci
Ryczące Czterdziestki
Śladami Magellana
Fiordy Połydnia
Piraci i doradcy
Sprawy rodzinne
Miliony i milionerzy
Kanał
Archipelag zbiegów
Ship of Fools?
Ostatni niż
Objaśnienia ważniejszych terminów żeglarskich
Bolesław Kowalski ps. "Bolo" (ur. 4 marca 1928 w Lublinie, zm. 2 września 2015 w Warszawie) kapitan jachtu, z wykształcenia prawnik, uczestnik rejsów i wypraw lądowych, m.in. do Brazylii, Egiptu i Sudanu. Organizator i dowódca naukowo-badawczych żeglarskich wypraw m.in. na s/y „Dar Opola" na Morze Czerwone i Morze Śródziemne i na s/y Śmiały dookoła Ameryki Południowej,
Był autorem opracowań szkoleniowych i książek o wyprawach żeglarskich, m.in.:
1) Żeglarskie Vademecum (współautor: T, Szpakowski),
2) Wyprawa „Koral”
3) Wyprawa „Śmiały”
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.