UWAGA - egzemplarz wycofany z obiegu bibliotecznego.
------------------------------------------------------------------------------------------
W książce "Ludzie, stocznie i okręty", autor Mieczysław Filipowicz, spisał swoje wspomnienia z czasów działalności warsztatów okrętowych i nie istniejących już stoczni. Opowiada nam m.in. o Stoczni Modlińskiej, której poświęca poświęca cały pierwszy rozdział, czy o warsztatach okrętowych w Pińsku (miasto to lezy obecnie poza granicami Polski). Autor wspomina również warsztaty okrętowe w Pucku czy Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Mieczysław Filipowicz pragnął również ocalić od zapomnienia swoje przeżycia z okresu drugiej wojny światowej i opisać znane mu z autopsji dzieje stoczniowców na wyzwolonym po 123 latach 500-kilometrowym wybrzeżu.
"Celem mych wspomnień jest dostarczenie informacji o ważniejszych i mniej ważnych wydarzeniach - ich genezie, miejscu i czasie. Wspominam przeto nawet o zamierzeniach budowy okrętów, których nie zrealizowano. Podaję fakty, nie ukrywając ujemnych ujemnych, ani nie uwypuklając specjalnie dodatnich aspektów rozwoju Polskiej Marynarki Wojennej i nieodłącznie związanych z nią stoczni.
Przede wszystkich pragnę przypomnieć ludzi związanych z naszą marynarką i krajowym przemysłem okrętowym, inżynierów okrętowców o wysokich kalifikacjach, zajmujących czołowe stanowiska w okrętownictwie, jak również ludzi "małych", lecz zasłużonych."
od Autora
- Autor
- Mieczysław Filipowicz
- Oprawa
- twarda z obwolutą
- Format
- 15 x 21 cm
- Liczba stron
- 329
- Rok wydania
- 1985
- ISBN
- 83-215-3265-9
Od autora
Wstęp
NA WIŚLANYM BRZEGU
Organizowanie Polskiej Marynarki Wojennej - 1918 r.
Flotylla wiślana - 1918-1927
Warsztaty Marynarki Wojennej w Modlinie - 1918-1927
Państwowa Stocznia Modlińska - 1928-1939
NA MORZU PIŃSKIM
Flotylla pińska i jej Warsztaty Portowe - 1918-1339
Typy i rodzaje jednostek pływających flotylli pińskiej
Rok 1939 i późniejsze dzieje flotylli oraz WPMW
Droga wodna z Gdyni do Pińska
NA BAŁTYCKIM WYBRZEŻU
Warsztaty okrętowe w Pucku - 1920-1927
Gdynia - moje miasto i stocznie
Budowa polskich okrętów za granicą
Rozwój stoczni w Gdyni do 1939r.
WOJNA OBRONNA 1939 I OKUPACJA NIEMIECKA
Pierwsze ofiary napaści
"Smok Kaszubski"
Stutthof
Gdynia w szponach hitlerowskiej hybrydy
WYZWOLENIE WYBRZEŻA I ZRYW STOCZNIOWCÓW
Zjednoczenie Stoczni Polskich
Elbląg
Gdańsk i Szczecin
Stocznie gdyńskie
Stocznia Marynarki Wojennej
Na "zasłużonym wypoczynku"
Indeks osób
Mieczysław Filipowicz (ur. 23 stycznia 1905 na Kaukazie, zm. 18 grudnia 1991 w Gdyni) - polski inżynier budownictwa okrętowego.Od 1925 r związał się z Polską Marynarką Wojenną, gdzie odbył obowiązkową służbę wojskową. Był długoletnim konstruktorem w stoczniach w Pińsku, Modlinie i Gdyni. Dwa lata spędził w Biurze Konstrukcyjnym Stoczni A.A. Normanda w Hawrze przy budowie polskich okrętów wojennych. W latach 1938-1939 był starszym konstruktorem niszczycieli "Orkan" i "Huragan" w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. W 1939r. brał udział w obronie wybrzeża i był budowniczym pociągu pancernego "Smok Kaszubski". Jako więzień polityczny przebywał w obozie koncentracyjnym Stutthof, skąd w marcu 1940r. został wysłany do podobozu Elbing (Elbląg). Zatrudniony tam był w stoczni Schichaua. W marcu 1945 r w Morskiej Grupie Operacyjnej jako pełnomocnik Zjednoczenia Stoczni Polskich przejął od władz radzieckich trzy stocznie i soatał pierwszym dyrektorem Stoczni nr. 16 (b. Schichaua) w Elblągu. W latach 1946-1948 był dyrektorem technicznym stoczni gdyńskich nr 12 i 13 (później im. Komuny Paryskiej). Ma dyplom inżynierski Politechniki Gdańskiej w specjalności budownictwa okrętowego. Od 1948 roku w Służbie Technicznej Marynarki Wojennej w Gdyni pełni funkcję p.o. szefa Wydziału Budowy Okrętów, głównego budowniczego modernizacji okrętów: "Burza", "Błyskawica", "Gryf" i innych oraz starszego inspektora naprawy i budowy okrętów. Wykładał w Oficerskiej Szkole Marynarki Wojennej i w Liceum Budowy Okrętów. Od 1070 przeszedł na emeryturę.
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.