UWAGA - egzemplarz wycofany z obiegu bibliotecznego.
------------------------------------------------------------------------------------------
W książce "Ludzie, stocznie i okręty", autor Mieczysław Filipowicz, spisał swoje wspomnienia z czasów działalności warsztatów okrętowych i nie istniejących już stoczni. Opowiada nam m.in. o Stoczni Modlińskiej, której poświęca poświęca cały pierwszy rozdział, czy o warsztatach okrętowych w Pińsku (miasto to lezy obecnie poza granicami Polski). Autor wspomina również warsztaty okrętowe w Pucku czy Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Mieczysław Filipowicz pragnął również ocalić od zapomnienia swoje przeżycia z okresu drugiej wojny światowej i opisać znane mu z autopsji dzieje stoczniowców na wyzwolonym po 123 latach 500-kilometrowym wybrzeżu.
"Celem mych wspomnień jest dostarczenie informacji o ważniejszych i mniej ważnych wydarzeniach - ich genezie, miejscu i czasie. Wspominam przeto nawet o zamierzeniach budowy okrętów, których nie zrealizowano. Podaję fakty, nie ukrywając ujemnych ujemnych, ani nie uwypuklając specjalnie dodatnich aspektów rozwoju Polskiej Marynarki Wojennej i nieodłącznie związanych z nią stoczni.
Przede wszystkich pragnę przypomnieć ludzi związanych z naszą marynarką i krajowym przemysłem okrętowym, inżynierów okrętowców o wysokich kalifikacjach, zajmujących czołowe stanowiska w okrętownictwie, jak również ludzi "małych", lecz zasłużonych."
od Autora
- Autor
- Mieczysław Filipowicz
- Oprawa
- twarda z obwolutą
- Format
- 15 x 21 cm
- Liczba stron
- 329
- Rok wydania
- 1985
- ISBN
- 83-215-3265-9
Od autora
Wstęp
NA WIŚLANYM BRZEGU
Organizowanie Polskiej Marynarki Wojennej - 1918 r.
Flotylla wiślana - 1918-1927
Warsztaty Marynarki Wojennej w Modlinie - 1918-1927
Państwowa Stocznia Modlińska - 1928-1939
NA MORZU PIŃSKIM
Flotylla pińska i jej Warsztaty Portowe - 1918-1339
Typy i rodzaje jednostek pływających flotylli pińskiej
Rok 1939 i późniejsze dzieje flotylli oraz WPMW
Droga wodna z Gdyni do Pińska
NA BAŁTYCKIM WYBRZEŻU
Warsztaty okrętowe w Pucku - 1920-1927
Gdynia - moje miasto i stocznie
Budowa polskich okrętów za granicą
Rozwój stoczni w Gdyni do 1939r.
WOJNA OBRONNA 1939 I OKUPACJA NIEMIECKA
Pierwsze ofiary napaści
"Smok Kaszubski"
Stutthof
Gdynia w szponach hitlerowskiej hybrydy
WYZWOLENIE WYBRZEŻA I ZRYW STOCZNIOWCÓW
Zjednoczenie Stoczni Polskich
Elbląg
Gdańsk i Szczecin
Stocznie gdyńskie
Stocznia Marynarki Wojennej
Na "zasłużonym wypoczynku"
Indeks osób
Mieczysław Filipowicz (ur. 23 stycznia 1905 na Kaukazie, zm. 18 grudnia 1991 w Gdyni) - polski inżynier budownictwa okrętowego.Od 1925 r związał się z Polską Marynarką Wojenną, gdzie odbył obowiązkową służbę wojskową. Był długoletnim konstruktorem w stoczniach w Pińsku, Modlinie i Gdyni. Dwa lata spędził w Biurze Konstrukcyjnym Stoczni A.A. Normanda w Hawrze przy budowie polskich okrętów wojennych. W latach 1938-1939 był starszym konstruktorem niszczycieli "Orkan" i "Huragan" w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. W 1939r. brał udział w obronie wybrzeża i był budowniczym pociągu pancernego "Smok Kaszubski". Jako więzień polityczny przebywał w obozie koncentracyjnym Stutthof, skąd w marcu 1940r. został wysłany do podobozu Elbing (Elbląg). Zatrudniony tam był w stoczni Schichaua. W marcu 1945 r w Morskiej Grupie Operacyjnej jako pełnomocnik Zjednoczenia Stoczni Polskich przejął od władz radzieckich trzy stocznie i soatał pierwszym dyrektorem Stoczni nr. 16 (b. Schichaua) w Elblągu. W latach 1946-1948 był dyrektorem technicznym stoczni gdyńskich nr 12 i 13 (później im. Komuny Paryskiej). Ma dyplom inżynierski Politechniki Gdańskiej w specjalności budownictwa okrętowego. Od 1948 roku w Służbie Technicznej Marynarki Wojennej w Gdyni pełni funkcję p.o. szefa Wydziału Budowy Okrętów, głównego budowniczego modernizacji okrętów: "Burza", "Błyskawica", "Gryf" i innych oraz starszego inspektora naprawy i budowy okrętów. Wykładał w Oficerskiej Szkole Marynarki Wojennej i w Liceum Budowy Okrętów. Od 1070 przeszedł na emeryturę.
![Rodzaje dostawy](/img/delivery.jpg)
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
![ORLEN paczka](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-orlen-paczka.jpg)
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
![PACZKOMATY INPOST](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-inpost.jpg)
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.![Poczta Polska](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-poczta-polska.jpg)
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
![Kurier DHL](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-dhl.jpg)
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.