Z przedmowy Autora:
"Obszerne kompendium wiedzy z zakresu nawigacji, zatytułowane "Podstawy nawigacji terestrycznej" ukazało się nakładem Wydawnictwa Morskiego w Gdańsku w 1969 roku.
Autorem pierwszego wydania tej książki, które ukazało się w 1953 roku, był ]ózef Giertowski. W późniejszych latach wiedzę w niej zawartą, uzupełnił Tadeusz Meissner. Ostatnie wydanie zostało uaktualnione i poprawione przez Zbigniewa Szczepanka i Franciszka Wróbla [...]
Na podstawie pierwszego wydania wspomnianej wyżej publikacji opracowany został przeze mnie podręcznik "Podstawy nawigacji morskiej", wydany w 2003 roku. Kolejne wydanie ukazało się w roku 2008.
Obecna publikacja pt. "Nawigacja morska" stanowi rozszerzenie oraz uzupełnienie poprzednich wydań [...]
Zakres treści podręcznika dostosowano do wymagań Konwencji STCW-78/95. Omówiono w nim podstawowe tematy związane z nawigacją klasyczną, pomijając zagadnienia nawigacji elektronicznej. ..."
- Autor
- Mirosław Jurdziński
- Oprawa
- twarda
- Format
- 17,5 x 25 cm
- Liczba stron
- 555
- Rok wydania
- 2020
- ISBN
- 978-83-7421-335-6
- Wydanie
- II
PRZEDMOWA
WSTĘP
1. Podstawy bezpiecznej nawigacji
2. Analiza istniejących definicji nawigacji morskiej
3. Podział nawigacji według określonych kryteriów
1. KSZTAŁT I WYMIARY ZIEMI
1.1. Ziemia jako bryła
1.2. Współrzędne geograficzne
1.3. Różnice szerokości i długości geograficznej
1.4. Wymiary Ziemi
1.5. Rodzaje współrzędnych na powierzchni Ziemi
1.6. Szerokość geograficzna i geocentryczna
1.7. Zależności pomiędzy współrzędnymi kartezjańskimi i geodezyjnymi
1.8. Podsumowanie informacji o wymiarach Ziemi
1.9. Jednostki miary stosowane w nawigacji morskiej
1.10. Zboczenie nawigacyjne
1.11. Odległość widnokręgu
2. KIERUNKI NA MORZU
3. MAGNETYZM ZIEMSKI
3.1. Współrzędne układu magnetycznego Ziemi
3.2. Parametry pola magnetycznego Ziemi
3.3. Sposób przedstawiania deklinacji magnetycznej na mapach Admiralicji Brytyjskiej
3.4. Aktualizacja wartości deklinacji podanych na mapach morskich
4. MORSKI KOMPAS MAGNETYCZNY
4.1. Charakterystyka morskich kompasów magnetycznych
4.2. Podstawowe zależności dewiacji kompasu magnetycznego
4.3. Dewiacja kompasu magnetycznego w ujęciu systemowym
4.4. Metody określania dewiacji kompasów magnetycznych
5. ODWZOROWANIA KARTOGRAFICZNE W NAWIGACJI
5.1. Podział i klasyfikacja odwzorowań kartograficznych
5.2. Rodzaje odwzorowań kartograficznych map morskich
5.3. Przegląd odwzorowań kartograficznych map nawigacyjnych
5.4. Zniekształcenia na mapach
5.5. Rodzaje dróg statku i ich formy geometryczne (routes)
5.6. Matematyczne podstawy konstrukcji mapy Merkatora
5.7. Ogólne równanie loksodromy i jej odwzorowanie na płaszczyznę
5.8. Matematyczne uzasadnienie odwzorowania Merkatora
5.9. Uproszczona metoda konstrukcji siatki Merkatora
5.10. Wykonanie siatki Merkatora dla małych obszarów
5.10.1. Obliczanie długości liniowej minuty długościowej na mapie Merkatora
5.10.2. Graficzny sposób wyznaczania minuty długościowej dla znanej wartości mili morskiej
5.11. Odwzorowanie azymutalne
5.12. Porównanie elementów siatek kartograficznych rożnych odwzorowań
5.13. Porównanie map wykonanych na podstawie odwzorowania walcowego z mapami odwzorowania azymutalnego
6. MAPY MORSKIE
6.1. Definicje map i ich podział
6.2. Wymagania stawiane morskim mapom nawigacyjnym
6.3. Prace graficzne na mapach morskich
6.4. Znaki i skróty stosowane na mapach morskich
6.5. Przechowywanie map na statku
6.6. Aktualizacja map morskich
7. PUBLIKACJE NAWIGACYJNE
7.1. Katalog Admiralicji Brytyjskiej (Catalogue of Admiralty Charts and Publications – NP 131)
7.2. Wydawnictwa książkowe Admiralicji Brytyjskiej
7.3. Materiały wydawane na nośnikach elektronicznych
7.4. Posługiwanie się katalogiem map i wydawnictw nawigacyjnych
8. OZNAKOWANIE NAWIGACYJNE
8.1. Wstępne pojęcia i definicje
8.2. Ogólna charakterystyka oznakowania nawigacyjnego
8.3. Charakterystyki świateł latarń i pław
8.3.1. Rodzaje świateł oznakowania stałego
8.3.2. Zasięgi świateł
8.4. Wykorzystanie klasycznego oznakowania nawigacyjnego
8.5. IALA – znormalizowany system oznakowania nawigacyjnego
8.6. Sygnały mgłowe
8.6.1. Ostrzeżenia dźwiękowe
8.6.2. Oznakowanie radiowe i radarowe
9. PRĘDKOŚĆ STATKU
9.1. Podstawy fizyczne pomiaru prędkości statku
9.2. Miary prędkości w nawigacji
9.3. Mila pomiarowa
9.4. Obliczanie prędkości po wodzie
9.5. Współczynnik korekcyjny logu
9.6. Określanie charakterystyk prędkościowych
9.7. Źródła zakłóceń ruchu statku
9.8. Wpływ falowania morza na prędkość statku
9.9. Wpływ płytkowodzia na prędkość statku
9.10. Wpływ zlodzenia powierzchni morza na prędkość statku
10. OCENA GŁĘBOKOŚCI WODY
10.1. Znaczenie sondowania w nawigacji
10.2. Pomiary głębokości wody
10.3. Zasada pracy echosondy
10.4. Układy wskazań pomiarów głębokości
10.5. Redukcja wskazań echosondy
10.6. Wpływ głębokości i rodzaju dna na dokładność pomiaru echosondą
10.7. Czynniki wpływające na dokładność mierzenia głębokości echosondą
10.7.1. Błędy wskazań głębokości sondą w zależności od warunków propagacji dźwięku w wodzie
10.7.2. Interpretacja echogramów
10.7.3. Błędy oceny pomiaru głębokości echosondą
11. METODY OBLICZANIA PARAMETRÓW DROGI STATKU
11.1. Droga po loksodromie
11.1.1. Wykorzystanie zależności w trójkątach loksodromicznym i Merkatora do analitycznego rozwiązania zadań nawigacyjnych
11.1.2. Algorytmy obliczania elementów żeglugi po loksodromie
11.1.3. Rachunkowe zliczanie drogi
11.2. Żegluga ortodromiczna
11.2.1. Elementy ortodromy
11.2.2. Obliczanie długości ortodromy
11.2.3. Linia geodezyjna na elipsoidzie
11.2.4. Obliczanie początkowego kierunku drogi
11.2.5. Obliczanie współrzędnych wierzchołka ortodromy
11.2.6. Wyznaczanie punktów pośrednich na ortodromie
11.2.7. Zmiana kierunku drogi o jeden stopień – D(1) w czasie pływania po ortodromie
11.2.8. Graficzna metoda określania punktów pośrednich ortodromy
11.2.9. Metoda graficzna określania długości ortodromy
11.2.10. Zestawienie wzorów związanych z żeglugą ortodromiczną
11.3. Żegluga mieszana
12. POZYCJA ZLICZONA
12.1. Nawigacja na podstawie zliczania drogi
12.2. Metodyka prowadzenia nawigacji zliczeniowej na mapie
12.3. Zasada analitycznego zliczania drogi
12.4. Dokładność pozycji zliczonej
12.5. Wykorzystanie pozycji zliczonej w praktyce nawigacyjnej
12.6. Standardy interpretacji wyników obliczeń i zaokrągleń w nawigacji praktycznej na mostku
12.7. Podstawowe pojęcia związane z graficznym wyznaczaniem drogi statku
13. TERESTRYCZNA POZYCJA OBSERWOWANA
13.1. Podstawy teoretyczne linii pozycyjnych
13.2. Rodzaje linii pozycyjnych
13.3. Izolinia jako odcinek okręgu
13.4. Określanie pozycji
13.5. Pozycja obserwowana z dwóch linii pozycyjnych jednoczesnych
13.6. Pozycja obserwowana z kilku linii niejednoczesnych
13.7. Pozycja z dwóch odległości na jeden obiekt
13.8. Pozycja z trzech namiarów
13.9. Problem doboru obiektów do obserwacji pozycji z trzech namiarów
13.10. Pozycja obserwowana z dwóch kątów poziomych
13.11. Określanie pozycji z trzech linii pozycyjnych
14. ŻEGLUGA W WARUNKACH ZAKŁÓCEŃ ZEWNĘTRZNYCH
14.1. Wpływ wiatru na statek
14.2. Dryf statku w ruchu
14.3. Obliczanie poprawek α na dryf statku w ruchu
14.4. Nawigacja na prądzie
14.5. Sposób analitycznego określania znosu statku
14.6. Żegluga na prądzie i wietrze
14.7. Pływanie statku małymi prędkościami przy działaniu prądu i wiatru
14.8. Podstawowe kierunki i wektory w nawigacji morskiej
14.9. Przygotowanie trasy od A do B na mapie Merkatora (przejście nawigacyjne)
15. RADAR W NAWIGACJI
15.1. Zasada działania radaru i jego obsługa
15.2. Wykorzystanie radaru na poszczególnych etapach żeglugi
15.3. Dokładność wskazań radaru do celów nawigacyjnych
15.4. Zakresy pracy radaru i jego zasięgi
15.5. Zalety radaru i jego ograniczenia
16. SPECYFIKA NAWIGACJI PILOTOWEJ
16.1. Definicje i podział obszarów pływania na akwenach ograniczonych
16.2. Informacje potrzebne do wykonania planu pilotowania
16.3. Wykonywanie planu pilotowania
16.4. Sposób realizacji pilotażu z pilotem na pokładzie
16.5. Wykorzystanie oznakowania nawigacyjnego w nawigacji pilotowej
16.6. Określanie pozycji w rejonie pilotowania
16.7. Prognozowanie głębokości pływania przez obszary płytkowodzia w rejonach działania pływów
16.8. Zalecenia dotyczące procedur pilotowania statków z udziałem pilotów morskich
16.9. Najczęściej spotykane błędy nawigacyjne w procesie nawigacji pilotowej
17. SPECYFIKA NAWIGACJI OCEANICZNEJ
17.1. Cele i zadania nawigacji meteorologicznej
17.2. Ogolne wiadomości o planowaniu trajektorii oceanicznych
17.2.1. Przepływ informacji na mostku nawigacyjnym
17.2.2. Statek jako obiekt sterowania
17.2.3. Zadania nawigacyjnego planowania podroży oceanicznej
18. WYBÓR DROGI OCEANICZNEJ Z UWZGLĘDNIENIEM WARUNKÓW POGODOWYCH
18.1. Wiadomości ogólne na temat optymalizacji drogi statku
18.2. Problem optymalizacji trajektorii
18.3. Kryteria stosowane w czasie przejścia nawigacyjnego na optymalnych trasach oceanicznych
18.4. Rodzaje zakłóceń ruchu kadłuba na fali
18.5. Elementy składowe oporu statku w ruchu
18.6. Zachowanie się statków na fali w zależności od ich konstrukcji i przeznaczenia
18.7. Realizacja podroży oceanicznych
18.8. Rodzaje trajektorii oceanicznych
18.9. Unikanie stałych i ruchomych obszarów wysokiego falowania
18.9.1. Stacjonarne obszary wysokiego falowania
18.9.2. Ruchome obszary falowania
18.10. Metody realizacji ruchu statku po optymalnych trajektoriach oceanicznych
18.10.1. Prowadzenie statku trajektorią klimatyczną
18.10.2. Wykorzystanie Ocean Passages for the World do określania trajektorii klimatycznej
18.11. Matematyczne modele optymalizacji
18.12. Metody rozwiązywania optymalnych trajektorii
18.13. Prowadzenie statku po trajektorii minimalnoczasowej
18.14. Zasady rozwiązywania optymalnej trajektorii ruchu statku metodą programowania dynamicznego
18.14.1. Uwarunkowania metody programowania dynamicznego
18.14.2. Metoda programowania dynamicznego (PD)
18.15. Algorytm optymalizacji trajektorii metodą programowania dynamicznego
18.16. Wyspecjalizowane instytucje prowadzące optymalizację trajektorii i porady dla kapitanów
18.16.1. Założenia do modelu systemu
18.16.2. Organizacja lądowego ośrodka nawigacji meteorologicznej do prowadzenia statków w żegludze oceanicznej
18.16.3. Problemy techniczne związane z procesem selekcji informacji potrzebnych do realizacji optymalizacji trajektorii
18.17. Wpływ zakłóceń zewnętrznych na zużycie paliwa przez statek w ruchu
18.18. Podsumowanie planowania tras oceanicznych
19. PŁYWY
19.1. Definicje i pojęcia dotyczące pływów
19.2. Teoria pływów
19.3. Siły wzbudzające pływy
19.4. Wpływ wypadkowy ruchu Słońca i Księżyca na pływy
19.5. Rodzaje krzywych pływu
19.6. Wzajemne relacje deklinacji Słońca i Księżyca
19.7. Porównanie parametrów pływów (skoków) w wybranych portach świata
19.8. Systemy amfidromiczne na morzach i oceanach
19.9. Metody prognozowania wartości pływów
19.9.1. Podstawy prognozowania pływu metodą Admiralicji
19.9.2. Uproszczona metoda określania prognozy pływu półdobowego
19.9.3. Uproszczona metoda obliczania wysokości pływu półdobowego
19.10. Prądy pływowe
19.11. Rodzaje prądów pływowych i ich związki ze skokami pływu
19.12. Źródła informacji o prądach pływowych
19.13. Prognozy prądów według Admiralty Tide Tables (ATT)
19.13.1. Prognozowanie prądów pływowych metodą stałych harmonicznych
19.13.2. Prognozowanie wartości prądu pływowego metodą analityczną
19.14. Wydawnictwa dotyczące pływów
20. PODSTAWY PLANOWANIA NAWIGACJI MORSKIEJ
20.1. Struktura budowy planu podroży
20.2. Proces planowania podroży
20.3. Etapy realizacji planu
20.3.1. Proces planowania pierwszego etapu
20.3.2. Drugi etap planowania nawigacji
20.3.3. Planowanie nawigacji na okres wachty morskiej
20.4. Formy przedstawiania planu nawigacyjnego podroży
20.5. Ogólne uwagi dotyczące realizacji planu podroży
20.6. Ochrona środowiska w planowaniu podroży
20.6.1. Źródła i przyczyny degradacji środowiska morskiego
20.6.2. Informacje potrzebne do planowania nawigacji ekologicznej
20.7. Planowanie nawigacji z uwzględnieniem aspektów ekologicznych
20.8. Zakres informacji i rodzaje poradników dotyczących planowania nawigacji
20.9. Poradniki nawigacyjne na nośnikach elektronicznych
20.10. Podsumowanie
ZAŁĄCZNIKI
1. Główne jednostki fizyczne
2. Transformacja współrzędnych
3. Geometria linii pozycyjnych
4. Uogólniony model systemu nawigacyjnego
5. Elementy składowe systemu nawigacyjnego
6. Dokładność informacji nawigacyjnej
7. Podział odwzorowań kartograficznych ze względu na geometrię rzutów
8. Analityczne określanie współrzędnych pozycji
9. Określanie wartości pływu na podstawie tablic ATT
10. Określanie wartości pływu metodą różnic według tablic ATT
11. Określanie wartości pływu metodą harmoniczną według tablic ATT
12. Generalna mapa klimatyczna oceanów świata
13. Wybrane tory cyklonów tropikalnych
14. Uproszczony algorytm planowania przejścia nawigacyjnego
15. Zestaw angielskich określeń parametrów pływów
16. Minimalny zakres informacji przekazywanych przez lądowe ośrodki udzielające porad kapitanom w czasie prowadzenia statku w żegludze oceanicznej
17. Znormalizowane definicje i skróty stosowane w nawigacji morskiej
18. Standardowe definicje i skróty stosowane na mapach morskich oraz urządzeniach nawigacyjnych
19. Metody graficzne stosowane w nawigacji klasycznej
20. Podstawowe założenia do tworzenia planu podroży statku (wyznaczania trasy nawigacyjnej)
CALENDARIUM NAWIGACJI
LITERATURA
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.