Królewski statek Batory
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Królewski statek "Batory" (antykwariat)

Autor: Jerzy Petrek
Okładka: twarda
Format: 21 x 19,5 cm
Liczba stron: 296
Rok wydania: 1975
Wydanie: I

20,00 zł (brutto) 19,05 zł (netto)
Brutto
check w magazynie

     „Królewski statek Batory” – taki tytuł nadał swojej książce poświęconej najsłynniejszemu polskiemu transatlantykowi m/s Batory pisarz Jerzy Pertek. W dziejach Polski na morzu nie byto jednostki bardziej znanej i popularnej niż transatlantycki motorowiec pasażerski „Batory". Statek, który po 33 latach służby pod biało-czerwoną bandera ustąpić wprawdzie musiał miejsca swemu następcy, ale jednocześnie - jakby dla zadokumentowania, że nonomnis moriar - „przekazał" mu własne imię, co już samo przez się było najlepszym potwierdzeniem ogromnej popularności, jaka się cieszył.

     Dobre imię „Batorego", na które ten statek zasłużył już w czasie trzech lat przedwojennej służby, zostało ugruntowane podczas II wony światowej. Poddany dyrektywom brytyjskiego Ministerstwa Transportu Wojennego polski transatlantyk przez z góra sześć lat przemierzał morza i oceany jako transportowiec wojskowy. Brał w tym czasie udział w wielu rejsach oceanicznych i kilku niebezpiecznych operacjach inwazyjnych lub ewakuacyjnych (Norwegia, Francja, Afryka Północna, Sycylia), ewakuował brytyjskie złoto i nasze skarby wawelskie do Kanady, przewiózł „klei noty koronne" Imperium Brytyjskiego (480 dzieci) do Australii, uzyskując podczas tej podróżny miano „rozśpiewanego statku" i zdobywając tyluż dozgonnych przyjaciół da siebie i Polski, ile osób liczy ten młodzieżowy transport wraz z opiekującym się nim personelem.

     Mimo kilku lat niebezpiecznej służby, w czasie której był narażony i na torpedy nieprzyjacielskich okrętów podwodnych, i na ataki nawodnych „korsarzy", i na zmasowane ataki lotnicze podczas operacji desantowo-inwazyjnych, „Batory" ani razu nie odniósł bezpośrednich uszkodzeń. Stąd też nazwano go lucky ship, czyli szczęśliwy statek. I dopiero kiedy już po wonie międzynarodową aliancka organizacja żeglugowa UMA oddala go na powrót do dyspozycji prawowitych właścicieli, przebudowywany w Antwerpii statek omal nie padł ofiarą wielkiego pożaru. Od kwietnia 1947 roku „Batory" powrócił na północnoamerykańską trasę, na której pływał przez cztery lata, pożnie przez sześc lat obsługiwał linie indyjsko-pakistańska, aby ponownie wrócić na Atlantyk Północny i przez jedenaście lat kursował z Gdyni do portów kanadyjskich. Po wycofaniu z eksploatacji pasażerskiej wysłużony statek przez blisko dwa lata stał w porcie gdyńskim, jednakże koncepcja użytkowania go w charakterze zakotwiczonego hotel nie zdała egzaminu, a stale rosnący deficyt sprawił, iż musiano podjąć decyzje sprzedania statku na złom.

X3-3253
Używane
Autor
Jerzy Petrek
Oprawa
twarda
Format
21 x 19,5 cm
Liczba stron
296
Rok wydania
1975
Wydanie
I

OD AUTORA
I. JAK DOSZŁO DO ZBUDOWANIA „BATOREGO"
1. Nim zapadła decyzja budowy transatlantyków
2. Zamówienie dwóch transatlantyków we Włoszech
3. Od podpisania umowy do wodowania „Batorego"
4. „Będzie się on nazywał «Batory»..."
5. Rejs wycieczkowy „Szlakiem Południa"
6. Uroczyste poświecenie bandery „Batorego" w Gdyni
II. SŁUŻBA „BATOREGO" W OKRESIE PRZEDWOJENNYM
1. Pierwszy regularny rejs do Nowego Jorku
2. Podróże regularne i wycieczki turystyczne w latach 1936-1937
3. Rozprawa w Izbie Morskiej w sprawie pożaru na „Batorym"
4. Seria pożarów - nieszczęśliwe wypadki czy sabotaże?
5. Dalsza służba statku w latach 1938-1939
6. Ostatnia przedwojenna podróż „Batorego"
III. PIERWSZY ROK WOJENNEJ DZIAŁALNOŚCI „BATOREGO"
1. Postój w Nowym Jorku i sprawa kpt. Borkowskiego
2. „Batory" przechodzi do służby wojennej
3. Dalszy ciąg polsko - włoskiego sporu o „Batorego"
4. Trzy wyprawy do norweskich fiordów
5. „Batory" w Breście i St. Nazaire
6. Udział w ewakuacji z St. Jean de Luz
7. „Wyprawa na wagę złota" do Kanady
V. SIEDEM MIESIĘCY NA TRZECH OCEANACH
1. „Batory" ewakuuje brytyjskie dzieci z Liverpoolu...
2. ...i kontynuuje z nimi rejs do Australii
3. „Batory" na antypodach - pokłosie wyprawy
4. Powrót „Batorego" wokół trzech kontynentów
V. W KRYTYCZNYM OKRESIE ALIANCKIEJ DEFENSYWY
1. Rejs do Kanady i wizyta gen. Sikorskiego
2. Nowy przydział operacyjny w rejonie Clyde
3. Rejsy do Gibraltaru, Islandii i Zachodniej Afryki
4. Batory" znowu w Halifaxie i Nowym Jorku
5. Przydział do Combined Operations, Command
VI. OD LĄDOWANIA W ALGIERII DO INWAZJI NA PROWANSJĘ
1. „Batory" wysadza desant pod Les Andalouses
2. Dalsze rejsy „Batorego" na „algierskiej" trasie
3. Przygotowania i udział w operacji „Husky"
4. „Batory" w portach indyjskich
5. Pól roku na trasie z Egiptu do Włoch
6. Jako francuski flagowiec w operacji „Dragoon"
VII. SCHYŁEK WOJNY I POWRÓT DO CYWILA
1. W ostatnich miesiącach wojny z Niemcami
2. Batory" przechodzi w Bare Boat Charter
3. „Batory" pod brytyjską banderą
4. Pożar przedłuża przebudowę statku
VIII. PO RAZ DRUGI NA LINII NOWOJORSKIEJ
1. Pierwszy powojenny rejs za ocean
2. Dobre miesiące w dziejach „Batorego"
3. Sprawa Eislera - „Batory" szykanowany
4. Jak doszło do likwidacji linii nowojorskiej
IX. SZEŚĆ LAT ŻEGLUGI PO WODACH TROPIKALNYCH
1. „Batory" przechodzi na linie indyjsko - pakistańską
2. Podróże i wycieczki w latach 1953—1954
3. Do wybuchu konfliktu sueskiego
4. Ostatnia podroż „Batorego" do Indii
X. „BATORY" PONOWNIE NA ATLANTYKU PÓŁNOCNYM
1. Inauguracyjny rejs i powitanie w Kanadzie
2. Podróże regularne i wycieczki w latach 1957—1960
3. Sprawa „Batorego" i jego następcy
4. Eksploatacja „Batorego" w latach 1961- -1964
5. Remont kapitalny w krajowej stoczni
6. W podroży, jakich wiele...
7. Ostatnie lata oceanicznej służby
8. Pożegnanie, jakiego nie miały „królowe"
9. „Batory" kończy morska służbę
XI. WYSŁUŻONY TRANSATLANTYK NA EMERYTURZE
1. Pływający hotel, „wesołe miasteczko", muzeum?
2. Nieudany eksperyment - decyzja sprzedaży statku
3. Ostatni rejs „Batorego"


ANEKSY
INFORMACJE BIBLIOGRAFICZNE
INDEKSY
SUMMARY

Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka

ORLEN paczka

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.

Może także Cię zainteresuje