Przedmiotem badań są przedstawione w niniejszej monografii niektóre, wybrane wypadki morskie. Badania dotyczyły przede wszystkim przeanalizowania i oceny powodu i wpływu wypadków morskich z udziałem okrętów Marynarki Wojennej na bezpieczeństwo pływania i wykonywanych zadań przez ich załogi. Zdarzenia te podzielono na trzy grupy. Pierwszą stanowi analiza sprawozdań, protokołów i relacji uczestników wypadków, kolizji i zderzeń okrętów z jednostkami cywilnymi różnych bander. Druga grupa wypadków to zdarzenia z udziałem jednostek nawodnych i podwodnych Marynarki Wojennej. Trzecia natomiast to zderzenia, pożary, kolizje, wejścia na mieliznę i inne nieszczęśliwe wypadki, które na przestrzeni lat miały miejsce na okrętach Marynarki Wojennej.
- Autor
- Tomasz Neubauer
- Oprawa
- miękka
- Format
- 16.0 x 23.0 cm
- Liczba stron
- 256
- Rok wydania
- 2019
- ISBN
- 978-83-8180-026-6
Wprowadzenie
Rozdział I
WYPADKI OKRĘT - JEDNOSTKA CYWILNA
Zderzenie barki desantowej BDS-59 z s/s "Kołobrzeg"
Zderzenie holownika Stoczni im. Komuny Paryskiej "Michał" z OS "Zetempowiec"
Kolizja barki desantowej BDS-50 z m/s "Methan"
Kolizja barki desantowej BDS-55 z dokiem pływającym Rybackiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu
Kolizja kutra hydrograficznego K-4 z kutrem rybackim GDY-249 i m/s "Mazowsze"
Kolizja okrętu desantowego ODD-861 z kutrem DZI-30
Kolizja holownika "Borsuk 289" z okrętem ratowniczym R-23
Zderzenie m/s "Kapitan Kański" z holownikiem H-18
Kolizja trałowca ORP "Tukan" z s/y "Kismet"
Kolizja m/s "Borelly" (bandera holenderska) z okrętem desantowym ORP "Studzianki"
Zderzenie okrętu desantowego ORP "Bzura" ze statkiem m/s "Jaladuhita" (bandera indyjska)
Zderzenie trałowca ORP "Foka" z m/s "Ciechanów"
Wypadek zespołu holowniczego (holownik H-12 szalanda S-PRC-42) ze statkiem m/s "Binna" (bandera norweska)
Kolizja m/s "Gryf" z okrętem patrolowym ORP "Neptun"
Wypadek m/s "Pluton" z okrętem ratowniczym ORP "Piast"
Zderzenie kutra rybackiego GDY-38 z trałowcem bazowym ORP "Kormoran" (nr takt. 616)
Zderzenie okrętu podwodnego ORP "Bielik" z kutrem rybackim WŁA-82
Rozdział II
WYPADKI OKRĘT - OKRĘT
Kolizja barki BG-1 z OS "Iskra"
Zderzenie barki BDS-7 z BDS-59
Zderzenie motorówki MT-3 z motorówką TU-2
Zderzenie barki desantowej BDS-50 z BDS-51
Kolizja barki desantowej BDS-60 z BDS-57
Kolizja trałowców T-23 i T-25
Zderzenie OS "Gryf" z niszczycielem ORP "Burza"
Kolizja holownika H-9 z kutrem trałowym K-10
Kolizja kutrów torpedowych KT-419 z KT-411
Kolizja kutra torpedowego KT-410 z holownikiem H-16
Kolizja kutra nurkowego R-36 z holownikiem H-9
Kolizja kutra torpedowego ORP "Sprawny" z TRB-618 ORP "Albatros"
Kolizja kutra rakietowego ORP "Świnoujście" z kutrem torpedowym ORP "dzielny"
Wypadek ORP "Dziwnów" z okrętem ratowniczym ORP "Piast"
Kolizja okrętu patrolowego OPa-313 ORP "Pegaz" z OPa-318 ORP "Vega"
Kolizja okrętów desantowych ORP "Noteć" z ORP "Narew"
Wypadek okrętu rakietowego ORP "Górnik" z holownikiem H-12 i H14
Kolizja okrętu ratowniczego R-12 z okrętem desantowym ORP "Warta"
Kolizja trałowca ORP "Żubr" z barką paliwową B-13
Kolizja zespołu holowniczego w składzie trałowiec ORP "Mewa" (nr takt. 623) i holownika H-5 i H-14 z okrętem desantowym proj. 773JM/2
Kolizja okrętów desantowych ORP "Narwik" z ORP "Siekierki"
Kolizja kutra torpedowego ORP "Sprawny" z okrętem rozpoznania radioelektrycznego ORP "Nawigator"
Rozdział III
INNE NIESZCZĘŚLIWE WYPADKI
Kolizja kutrów torpedowych KT-82 i KT-81 z przeszkodą podwodną
Zderzenie niszczyciela ORP "Burza" z molo
Zatonięcie motorówki MS-2
Zderzenie ścigacza S-71 z molo
Pożar na niszczycielu ORP "Burza"
Wejście na mieliznę dużego ścigacza DS-44
Wypadek na okręcie podwodnym ORP "Sęp"
Zderzenie okrętu podwodnego ORP "Ślęzak" z molo
Kolizja z przeszkodą podwodną okrętu podwodnego ORP "Kujawiak"
Zderzenie okrętu hydrograficznego OH "Kompas" z molo
Zderzenie dużego ścigacza DS-44 z molo
Wejście na mieliznę ścigacza S-61
Kolizja z przeszkodą podwodną H-11
Zderzenie kutra torpedowego KT-85 z molo
Pożar na okręcie podwodny ORP "Sęp"
Pożar na okręcie podwodny ORP "Bielik"
Zderzenie ścigacza okrętów podwodnych ORP "Wytrwały"
Pęknięcie kadłuba motorówki M-7
Zderzenie trałowca ORP "Kormoran"
Wejście na mieliznę trałowca ORP "Krogulec"
Wejście na mieliznę trałowca ORP "Jastrząb"
Zatonięcie warsztatu pływającego W-1
Zderzenie stacji demagnetyzacyjnej SD-12 z molo
Zderzenie okrętu patrolowego 325 z molo
Zderzenie okrętu desantowego ORP "Budziszyn" z molo
Zderzenie okrętu patrolowego 325 z molo
Podsumowanie
Bibliografia
Tomasz Neubauer - doktor nauk humanistycznych. Kierownik Działu Historyczno-Naukowego Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Nurek zawodowy. Od wielu lat prowadzi badania nad bezpieczeństwem morskim pastwa, historią Marynarki Wojennej oraz historią techniki morskiej. Aktywny sportowiec - maratończyk (zdobywca Korony Polskich Maratonów).
![Rodzaje dostawy](/img/delivery.jpg)
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
![ORLEN paczka](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-orlen-paczka.jpg)
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
![PACZKOMATY INPOST](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-inpost.jpg)
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.![Poczta Polska](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-poczta-polska.jpg)
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
![Kurier DHL](https://www.ksiegarniamorska.pl/img/cms/metody-dostawy/logo-dhl.jpg)
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.