Przedmiotem badań są przedstawione w niniejszej monografii niektóre, wybrane wypadki morskie. Badania dotyczyły przede wszystkim przeanalizowania i oceny powodu i wpływu wypadków morskich z udziałem okrętów Marynarki Wojennej na bezpieczeństwo pływania i wykonywanych zadań przez ich załogi. Zdarzenia te podzielono na trzy grupy. Pierwszą stanowi analiza sprawozdań, protokołów i relacji uczestników wypadków, kolizji i zderzeń okrętów z jednostkami cywilnymi różnych bander. Druga grupa wypadków to zdarzenia z udziałem jednostek nawodnych i podwodnych Marynarki Wojennej. Trzecia natomiast to zderzenia, pożary, kolizje, wejścia na mieliznę i inne nieszczęśliwe wypadki, które na przestrzeni lat miały miejsce na okrętach Marynarki Wojennej.
- Autor
- Tomasz Neubauer
- Oprawa
- miękka
- Format
- 16.0 x 23.0 cm
- Liczba stron
- 256
- Rok wydania
- 2019
- ISBN
- 978-83-8180-026-6
Wprowadzenie
Rozdział I
WYPADKI OKRĘT - JEDNOSTKA CYWILNA
Zderzenie barki desantowej BDS-59 z s/s "Kołobrzeg"
Zderzenie holownika Stoczni im. Komuny Paryskiej "Michał" z OS "Zetempowiec"
Kolizja barki desantowej BDS-50 z m/s "Methan"
Kolizja barki desantowej BDS-55 z dokiem pływającym Rybackiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu
Kolizja kutra hydrograficznego K-4 z kutrem rybackim GDY-249 i m/s "Mazowsze"
Kolizja okrętu desantowego ODD-861 z kutrem DZI-30
Kolizja holownika "Borsuk 289" z okrętem ratowniczym R-23
Zderzenie m/s "Kapitan Kański" z holownikiem H-18
Kolizja trałowca ORP "Tukan" z s/y "Kismet"
Kolizja m/s "Borelly" (bandera holenderska) z okrętem desantowym ORP "Studzianki"
Zderzenie okrętu desantowego ORP "Bzura" ze statkiem m/s "Jaladuhita" (bandera indyjska)
Zderzenie trałowca ORP "Foka" z m/s "Ciechanów"
Wypadek zespołu holowniczego (holownik H-12 szalanda S-PRC-42) ze statkiem m/s "Binna" (bandera norweska)
Kolizja m/s "Gryf" z okrętem patrolowym ORP "Neptun"
Wypadek m/s "Pluton" z okrętem ratowniczym ORP "Piast"
Zderzenie kutra rybackiego GDY-38 z trałowcem bazowym ORP "Kormoran" (nr takt. 616)
Zderzenie okrętu podwodnego ORP "Bielik" z kutrem rybackim WŁA-82
Rozdział II
WYPADKI OKRĘT - OKRĘT
Kolizja barki BG-1 z OS "Iskra"
Zderzenie barki BDS-7 z BDS-59
Zderzenie motorówki MT-3 z motorówką TU-2
Zderzenie barki desantowej BDS-50 z BDS-51
Kolizja barki desantowej BDS-60 z BDS-57
Kolizja trałowców T-23 i T-25
Zderzenie OS "Gryf" z niszczycielem ORP "Burza"
Kolizja holownika H-9 z kutrem trałowym K-10
Kolizja kutrów torpedowych KT-419 z KT-411
Kolizja kutra torpedowego KT-410 z holownikiem H-16
Kolizja kutra nurkowego R-36 z holownikiem H-9
Kolizja kutra torpedowego ORP "Sprawny" z TRB-618 ORP "Albatros"
Kolizja kutra rakietowego ORP "Świnoujście" z kutrem torpedowym ORP "dzielny"
Wypadek ORP "Dziwnów" z okrętem ratowniczym ORP "Piast"
Kolizja okrętu patrolowego OPa-313 ORP "Pegaz" z OPa-318 ORP "Vega"
Kolizja okrętów desantowych ORP "Noteć" z ORP "Narew"
Wypadek okrętu rakietowego ORP "Górnik" z holownikiem H-12 i H14
Kolizja okrętu ratowniczego R-12 z okrętem desantowym ORP "Warta"
Kolizja trałowca ORP "Żubr" z barką paliwową B-13
Kolizja zespołu holowniczego w składzie trałowiec ORP "Mewa" (nr takt. 623) i holownika H-5 i H-14 z okrętem desantowym proj. 773JM/2
Kolizja okrętów desantowych ORP "Narwik" z ORP "Siekierki"
Kolizja kutra torpedowego ORP "Sprawny" z okrętem rozpoznania radioelektrycznego ORP "Nawigator"
Rozdział III
INNE NIESZCZĘŚLIWE WYPADKI
Kolizja kutrów torpedowych KT-82 i KT-81 z przeszkodą podwodną
Zderzenie niszczyciela ORP "Burza" z molo
Zatonięcie motorówki MS-2
Zderzenie ścigacza S-71 z molo
Pożar na niszczycielu ORP "Burza"
Wejście na mieliznę dużego ścigacza DS-44
Wypadek na okręcie podwodnym ORP "Sęp"
Zderzenie okrętu podwodnego ORP "Ślęzak" z molo
Kolizja z przeszkodą podwodną okrętu podwodnego ORP "Kujawiak"
Zderzenie okrętu hydrograficznego OH "Kompas" z molo
Zderzenie dużego ścigacza DS-44 z molo
Wejście na mieliznę ścigacza S-61
Kolizja z przeszkodą podwodną H-11
Zderzenie kutra torpedowego KT-85 z molo
Pożar na okręcie podwodny ORP "Sęp"
Pożar na okręcie podwodny ORP "Bielik"
Zderzenie ścigacza okrętów podwodnych ORP "Wytrwały"
Pęknięcie kadłuba motorówki M-7
Zderzenie trałowca ORP "Kormoran"
Wejście na mieliznę trałowca ORP "Krogulec"
Wejście na mieliznę trałowca ORP "Jastrząb"
Zatonięcie warsztatu pływającego W-1
Zderzenie stacji demagnetyzacyjnej SD-12 z molo
Zderzenie okrętu patrolowego 325 z molo
Zderzenie okrętu desantowego ORP "Budziszyn" z molo
Zderzenie okrętu patrolowego 325 z molo
Podsumowanie
Bibliografia
Tomasz Neubauer - doktor nauk humanistycznych. Kierownik Działu Historyczno-Naukowego Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Nurek zawodowy. Od wielu lat prowadzi badania nad bezpieczeństwem morskim pastwa, historią Marynarki Wojennej oraz historią techniki morskiej. Aktywny sportowiec - maratończyk (zdobywca Korony Polskich Maratonów).
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.