Antarktyczna wyprawa statku Belgica
zoom_out_map
chevron_left chevron_right
Oczekiwanie na dostawę

Antarktyczna wyprawa statku "Belgica"

Zbiór relacji: Adrien de Gerlache, Henryk Arctowski, Stanisław Rakusa-Suszczewski
Okładka: twarda
Format: 16,5 x 24,5 cm
Liczba stron: 210
Rok wydania: 2016
ISBN: 978-83-7545-671-4

45,00 zł (brutto) 42,86 zł (netto)
Brutto
block Oczekiwanie na dostawę

W książce tej autor opowiada nam z zadziwiającą prostotą dzieje wyprawy okrętu "Belgika" na wody Antarktydy. Odbyła się ona w latach 1897-1899 na pokładzie statku badawczego właśnie „Belgica”, zakupionego w 1896 roku przez organizatora wyprawy – Adriena de Gerlache.

16 sierpnia 1897 statek „Belgika” wypłynął z portu w Antwerpii. Po półrocznym rejsie 2 marca 1898 jednostka zostaje unieruchomiona w krze lodowej na Morzu Bellingshausena. Uczestnicy wyprawy zostali tym samym uwięzieni i zmuszeni do spędzenia zimy w bardzo niesprzyjających okolicznościach. Na zewnątrz temperatura dochodziła do –37 °C oraz przy bardzo silnych i dokuczliwych wiatrach. Ostateczne uwolnienie statku z lodu nastąpiło dopiero 13 marca 1899 i po 18 dniach dopływa on do Punta Arenas w Chile. Dopiero 5 listopada 1899 zawinął do portu w Antwerpii, gdzie kończy swoją długą i ciężką podróż.

Belgijską wyprawę uznaje się za jeden z kamieni milowych w historii ekspedycji antarktycznych. To na jej pokładzie po raz pierwszy człowiek przetrwał antarktyczną zimę wraz z towarzyszącą jej nocą polarną. Zgromadzone podczas rejsu materiały, wydane zostały w 10-tomowym dziele „Ekspedition Antarctique Belge – Resultatus Voyage du s/y Belgica en 1897-1898-1899 sous le Commandant A. de Gerlache de Gomery”.

Wśród członków ekspedycji znaleźli się:
1) Adrien de Gerlache (1866-1934): Belg – organizator, fundator i komendant wyprawy
2) Georges Lecointe (1869-1929): Belg – kapitan, zastępca komendanta wyprawy, hydrograf
3) Roald Amundsen (1872-1928): Norweg – starszy oficer;
4) Frederick Albert Cook (1865-1940): Amerykanin – chirurg, antropolog, fotografik
5) Henryk Arctowski (1871-1958): Polak – geolog, oceanograf i meteorolog
6) Emile Danco (1869-1898): Belg – prowadził badania i obserwacje geofizyczne; zmarł podczas zimowania
7) Emil Racoviţă (1868-1947): Rumun – biolog (zoolog i botanik) i speleolog
8) Antoni Bolesław Dobrowolski (1872-1954): Polak – asystent meteorologa
9) Jules Melaerts (1876-?): Belg – trzeci oficer
10) Henri Somers (1863-?): Belg – pierwszy mechanik
11) Max Van Rysselberghe (1878-?): Belg – mechanik
12) Louis Michotte (1868-1926): Belg – kucharz
13) Adam Tollefsen (1866-?): Norweg – marynarz
14) Ludvig-Hjalmar Johansen (1872-?): Norweg – marynarz
15) Engelbret Knudsen (1876-1900): Norweg – marynarz
16) Gustave-Gaston Dufour (1876-1940): Belg – marynarz
17) Jean Van Mirlo (1877-1964): Belg – marynarz
18) Carl August Wiencke (1877-1898): Norweg – marynarz, został zmyty z pokładu podczas drogi w kierunku Antarktyki i utonął;
19) Johan Koren (1877-1919): Norweg – marynarz, asystent zoologa

Prezentowana książka to zbiór relacji:
1) Adrien de Gerlache de Gomery "Piętnaście miesięcy na Oceanie Antarktycznym"
tłumaczenie Zofia Nałkowska, Wydawnictwo tygodnika "Naokoło Świata" Warszawa 1903r.
2) Henryk Arctowski "Belgijska wyprawa do Bieguna Południowego"
Tygodnik Ilustrowany nr 16 21(8) kwietnia 1900
3) Stanisław Rakusa-Suszczewski "W 100-lecie wyprawy "Belgica"" 1997

B5-956
Nowy
Oprawa
twarda
Format
16,5 x 24,5 cm
Liczba stron
210
Rok wydania
2016
ISBN
978-83-7545-671-4
Zbiór relacji
Adrien de Gerlache, Henryk Arctowski, Stanisław Rakusa-Suszczewski

Przemowa p. Elizeusza Réclus
Wstęp. Wyprawy, które przed "Belgiką" zwiedziły okolice antarktyczne południowo-amerykańskie
ROZDZIAŁ I
Przygotowania. Jak powstał mój projekt. W poszukiwaniu 300 000 franków, okrętu i załogi. Składka narodowa. Kupno okrętu "Patria". Wyekwipowanie okrętu "Belgika". Kwestja zaprowidowania okrętu i wyboru załogi. Z Sandeljordu do Antwerpji. Ostatnie kłopoty finansowe. Improwizowana wyprawa na bulwarach Antwerpji. Nareszcie gotowi
ROZDZIAŁ II
Z Antwerpji do Punto Arenas. Wyruszenie. Zatrzymanie się na Maderze. Przebycie Atlantyku. Upalny prolog wyprawy polarnej. Przejście równika. Zarzucenie kotwicy w Rio de Janeiro. Przyłączenie się d-ra Cooka. Przylądek Plonio. Montevideo. Potrzeba kucharza. Pierwsza burza.
ROZDZIAŁ III
W Kanałach Ziemi Ognistej. Punta Arenas, najpołudniowsze miasto na świecie. Zwolnienie czterech ludzi. Żegluga w Kanałach Ushuaia i wielebny Tomasz Brigdes. Zaopatrujemy się w węgiel w argentyńskim składzie węgla. Boże Narodzenie. Utknięcie na rafie w kanale Beagle. ""Belgika" bliska rozbicia. Harberton
ROZDZIAŁ IV
Krajowcy Ziemi Ognistej. Rybacy. Alakalufowie i Yahganie. Ich zniknięcie. Onowie. Ich stosunek z "estancierosami". Plowanie na Indian. Systematyczne tępienie
ROZDZIAŁ V
Wyspa Stanów i Wyspy Południowej Szkocji. Podprefektura San Juan del Salvamento. Stacja ratunkowa i osada karna. Najpołudniowsza latarnia morska na świecie. Pożegnanie świata zamieszkanego. Sondowanie w cieśninie Drake. Widzenie wysp szkockich we mgle i burza. Tragiczna śmierć Wienckego.
ROZDZIAŁ VI
Nowe Ziemie. Zatoka Hughesa. Odkrycie cieśniny. Wylądowanie. Wspaniałe krajobrazy. Zdjęcie mapy. Osiem dni alpinizmu w okolicach antarktycznych. Zatoka Flandrji. Przylądek Renard. Wejście do oceanu Wielkiego Południowego.
ROZDZIAŁ VII
Fauna i flora. Bezlotki i ich obyczaje. Własność osobista bezlotków antarktycznych. Ustrój komunistyczny w koloniach bezlotków papuaskich? Petrele i mewy. Fauna lądowa: skoczogonki, muchy i pająki. Mchy i porosty. Spostrzeżenia gieologiczne. Zycie i śmierć gór lodowych. Płetwale, podwieloryby i foki
ROZDZIAŁ VIII
Ku południu. Na oceanie Wielkim Południowym. Wzdłuż iskantu. Na oślep między lody. Fantastyczna żegluga. Uwięzieni
ROZDZIAŁ IX
Pierwsze przezimowanie pośród ławicy południowej. Zagaszenie ognia w piecu. Przygotowania na zimę. Kwestie kulinarne. Ośmiogodzinny podział dnia. Zajęcie sztabu. Mieszkańcy ławicy. Przedwczesne puszczenie lodów
ROZDZIAŁ X
Noc polarna. Noc tysiąco-sześciuset godzinna. Krajobraz lodów i ciemności. "Konkurs piękności". Karykaturzyści na pokładzie. Niebezpieczeństwo. Choroba i śmierć Danka. Pogrzeb wśród lodów. Upadek na dachu. Przypadek obłąkania.
ROZDZIAŁ XI
Wiosna i lato antarktyczne. Powrót słońca. Ulepszanie przyrządów. Ożywienie ławicy. Polowanie na szczury. Urozmaicona wycieczka. Droga zbaczania okrętu. Zamiecie. Luki w ławicy. Przedwczesne przygotowania do żeglugi. Nowy Rok
ROZDZIAŁ XII
Wyswobodzenie. Prace około otworzenia kanału. Kilofem, piłą i tonitem. Poważne obawy. Przygotowania do ewentualnego opuszczenia okrętu. Zredukowanie żywności. W przewidywaniu drugiego przezimowania. Puszczenie lodów. Parą. Nowe uwięzienie. Morze obiecane. Wnioski z naszych sondowań
ROZDZIAŁ XIII
Powrót. Rezultaty. Od ławicy do Ziemi Ognistej. Burzliwe dosięgnięcie ziemi. Wejście do świata żyjących. Rezultaty Wyprawy. Powrót do Belgji.

Belgijska wyprawa do Bieguna Południowego, Henryk Arctowski
W 100-lecie wyprawy "Belgica" 1997, Stanisłąw Rakusa Suszczewski
Noty biograficzne

Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka

ORLEN paczka

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.

Może także Cię zainteresuje