Żegluga oceaniczna
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Żegluga oceaniczna

Autor: Krzysztof Baranowski
Okładka: twarda
Format: 18 x 24,5 cm
Liczba stron: 420
Rok wydania: 2017
ISBN: 978-83-944893-2-8

54,00 zł (brutto) 51,43 zł (netto)
Brutto
block Oczekiwanie na dostawę

Książkę tę przeznaczam dla wszystkich, którzy interesują się żeglarstwem. Kapitanowie prowadzący samodzielne rejsy oceaniczne mogą skonfrontować swoje poglądy na temat praktyki. Sternicy i żeglarze mogą skorzystać z paru rad starszego stażem kolegi. Są też i tacy, którzy nie mając żadnych stopni żeglarskich marzą o rejsie dookoła świata. Nigdy takich marzeń nie lekceważyłem ani nie umniejszałem - i dla nich także jest ta książka, gdyż może uświadomią sobie, w realnych już proporcjach, czego trzeba się nauczyć i jak praktycznie marzenie zrealizować do końca, czyli do szczęśliwego powrotu.
Z przedmowy Autora

B2-1264
Autor
Krzysztof Baranowski
Oprawa
twarda
Format
18 x 24,5 cm
Liczba stron
420
Rok wydania
2017
ISBN
978-83-944893-2-8

SPIS TREŚCI:
Od Autora
1. Wybór drogi
    1.1 Oceaniczne szlaki
        1.1.1 Jak rodzi się wiatr
        1.1.2 Cisze i pasaty
        1.1.3 Monsuny
        1.1.4 "Końskie szerokości" i wiatry zachodnie
        1.1.5 Układ prądów
    1.2 Pogoda
        1.2.1 Niż
        1.2.2 Fronty
        1.2.3 Ciśnienie
        1.2.4 Wiatr
        1.2.5 Rozkołys
        1.2.6 Chmury
        1.2.7 Wygląd Słońca
        1.2.8 Wygląd Księżyca
        1.2.9 Przepowiadanki pogodowe
        1.2.10 Obce prognozy
    1.3 Nawigacja elektroniczna
        1.3.1 Nawigacja z sufitu - GPS
        1.3.2 Mapy cyfrowe
        1.3.3 Chartplottery
        1.3.4 Programy
        1.3.5 Nawigacja w telefonie
        1.3.6 Waypoint
        1.3.7 Planowanie trasy
        1.3.8 Praca "na mapie"
        1.3.9 MOB - Man Overboad
    1.4 Nawigacja tradycyjna
        1.4.1 Log
        1.4.2 Pomiar czasu
        1.4.3 Kompas
        1.4.4 Deklinacja
        1.4.5 Dewiacja
        1.4.6 Kursy i znosy
                1.4.6.1 Uwzględnianie dryfu
                1.4.6.2 Uwzględnianie prądu
        1.4.7 Mapy
        1.4.8 Szerokość geograficzna z kulminacji Słońca
        1.4.9 Szerokość geograficzna z Gwiazdy Polarnej
        1.4.10 Inne linie pozycyjne
2. ŻEGLUGA
    2.1 Organizacja służby pokładowej
        2.1.1 Dwie wachty
        2.1.2 Trzy wachty
        2.1.3 Cztery wachty
        2.1.4 Pięć wacht
        2.1.5 Stanowiska
        2.1.6 Alarmy
        2.1.7 Praca na pokładzie i ponad pokładem
    2.2 Samosterowność i samostery
        2.2.1 Zrównoważenie jachtu
        2.2.2 Sterowanie szotami
        2.2.3 Samostery - uwagi ogólne
        2.2.4 Stateczniki wiatrowe
        2.2.5 Sprzęgła i przekładnie samosterów
        2.2.6 Urządzenia sterujące
        2.2.7 Przykłady kompletnych samosterów
        2.2.8 Autopilot
    2.3 Żegluga samotna
        2.3.1 Zmęczenie
        2.3.2 Halucynacje
        2.3.3 Sen i wachty
        2.3.4 Ryzyko zderzenia
        2.3.5 Wielkość jachtu
        2.3.6 Dopasowanie żeglarza i jachtu
        2.3.7 Depresje i ekstazy
        2.3.8 Powrót
    2.4 Żegluga rodzinna
        2.4.1 Strategia rejsu
        2.4.2 Bezpieczeństwo
        2.4.3 Skutki
    2.5 Żegluga w ciężkiej pogodzie
        2.5.1 Przygotowania na przyjęcie sztormu
        2.5.2 Żagle sztormowe
        2.5.3 Refowanie
        2.5.4 Stawanie w dryf
        2.5.5 Dryfkotwa
        2.5.6 Ucieczka z wiatrem
        2.5.7 Dryf bez żagli
        2.5.8 Sztormowanie na silniku
        2.5.9 Liny hamujące
        2.5.10 Technika sztormowania - z wiatrem najwolniej
        2.5.11 Technika sztormowania - z wiatrem najszybciej
        2.5.12 Technika sztormowania - etapami
        2.5.13 Fala martwa, fala żywa
        2.5.14 Użycie oleju
        2.5.15 Pozostanie w domu
    2.6 Huragany
        2.6.1 Drogi huraganów
        2.6.2 Ostrzeżenia
        2.6.3 Określenie zagrożenia
        2.6.4 Ucieczka od huraganu
        2.6.5 Biały szkwał
    2.7 Wywrotki
        2.7.1 Przyczyny spiętrzenia fali
        2.7.2 Prądy orbitalne
        2.7.3 Stateczność ujemna
        2.7.4 Wpływ masztów
        2.7.5 Wpływ wody we wnętrzu
    2.8 Człowiek za burtą
        2.8.1 Manewr na żaglach
        2.8.2 Manewr na silniku
        2.8.3 Podjęcie człowieka z wody
        2.8.4 Porzucenie człowieka w wodzie
    2.9 Pomoc medyczna
        2.9.1 Rady doktora Partyki (i Łukasza Kaźmierczyka)
        2.9.2 Apteczka
    2.10 Opuszczenie jachtu
3. JACHT I JEGO WYPOSAŻENIE
    3.1 Kadłub
        3.1.1 Wielkość jachtu
        3.1.2 Tworzywo kadłuba
        3.1.3 Kształt kadłuba
        3.1.4 Stateczność poprzeczna
        3.1.5 Stateczność kursowa
        3.1.6 Liczba kadłubów
        3.1.7 Konserwacja kadłuba
    3.2 Maszty
        3.2.1 Maszty drewniane
        3.2.2 Maszty stalowe
        3.2.3 Maszty ze stopów lekkich
        3.2.4 Praca na maszcie
        3.2.5 Liczba masztów
        3.2.6 Maszty awaryjne
        3.2.7 Drzewca
    3.3 Ożaglowanie
        3.3.1 Typy ożaglowania
        3.3.2 Materiał na żagle
        3.3.3 Trym przednich żagli
        3.3.4 Sposoby noszenia niektórych żagli
        3.3.5 Inne żagle regatowe
        3.3.6 Zabezpieczenie żagli
        3.3.7 Żagle na pokładzie
        3.3.8 Składanie i zwijanie żagli
    3.4 Olinowanie
        3.4.1 Olinowanie stałe
        3.4.2 Olinowanie ruchome
        3.4.3 Użytkowanie lin
        3.4.4 Węzły
        3.4.5 Stopery
        3.4.6 Sploty
        3.4.7 Opaski
        3.4.8 Ścieg żeglarski
    3.5 Silnik pomocniczy
        3.5.1 Wybór silnika
        3.5.2 Przygotowanie silnika
        3.5.3 Eksploatacja silnika
        3.5.4 Awarie silnika
    3.6. Instalacja elektryczna
        3.6.1 Bateria akumulatorów
        3.6.2 Prądnica lub alternator
        3.6.3 Zakłócenia
        3.6.4 Agregaty
        3.6.5 Prostownik
        3.6.6 Generatory wiatrowe
        3.6.7 Baterie słoneczne
        3.6.8 Baterie startowe
        3.6.9 Światła nawigacyjne
        3.6.10 Oświetlenie pokładu
        3.6.11 Oświetlenie wnętrza
        3.6.12 Odbiorniki mocy
        3.6.13 Główna tablica rozdzielcza
    3.7 Elektronika jachtowa
        3.7.1 Wiatromierz
        3.7.2 Log/prędkościomierz ("spidometr")
        3.7.3 Echosonda
        3.7.4 Kompas z repetytorami
        3.7.5 Alarm kursowy
        3.7.6 Żyrokompas
        3.7.7 Wyświetlacze
            3.7.7.1 Monitory kineskopowe
            3.7.7.2. LCD
            3.7.7.3 Chartplottery (ECDIS)
            3.7.7.4 Laptopy i komputery osobiste (PC)
        3.7.8 Alarm pożarowy
    3.8 Urządzenia łączności
        3.8.1 Rozgłośnia jachtowa
        3.8.2 Radiotelefon VHF (popularnie nazywany UKF-ką)
        3.8.3 DSC - wywołanie selektywne
        3.8.4 Radiotelefon pośredniofalowy (MF/HF)
        3.8.5 Radiotelefon krótkofalowy (SSB)
        3.8.6 Radiostacja amatorska
        3.8.7 Odbiornik komunikacyjny
        3.8.8 Odbiornik map pogody (faksymile)
        3.8.9 NAVTEX
        3.8.10 Satelitarny telefon komórkowy
        3.8.11 INMARSAT
        3.8.12 Radar i antyradar
        3.8.13 AIS
        3.8.14 Komputery osobiste
        3.8.15 Internet
    3.9 Wyposażenie wnętrza
        3.9.1 Kambuz
        3.9.2 Nawigacyjna
        3.9.3 Koje
        3.9.4 Oświetlenie
        3.9.5 Ogrzewanie
        3.9.6 Wentylacja
        3.9.7 Instalacja sanitarna
        3.9.8 Magazynki
    3.10 Wyposażenie pokładu
        3.10.1 Relingi
        3.10.2 Kabestany i windy fałowe
        3.10.3 Knagi i kołkownice (nagelbanki)
        3.10.4 Oparcie dla bomów ("wielbłąd")
        3.10.5 Drabinka
        3.10.6 Wskaźniki wiatru
        3.10.7 Gumy i krawaty
    3.11 Wyposażenie ratunkowe i sygnalizacyjne
    3.12 Jacht idealny
4. ORGANIZACJA WYPRAWY
    4.1 Cel wyprawy
    4.2 Wybór trasy
        4.2.1 Wyjście na ocean
        4.2.2 Drogi oceaniczne Atlantyku
        4.2.3 Trasy powrotne Atlantyku
    4.3 Koszt wyprawy
        4.3.1 Wydatki w kraju
        4.3.2 Wydatki za granicą
        4.3.3 Rozliczenia
    4.4 Mecenas - sponsor
    4.5 Dobór załogi
        4.5.1 Kapitan - załoga
        4.5.2 Kapitan - drugi kapitan
        4.5.3 Kapitan - właściciel
        4.5.4 Partnerzy, przyjaciele lub obcy
        4.5.5 Kobiety i mężczyźni w załodze
        4.5.6 Organizatorzy wyprawy
        4.5.7 Podział zadań i ich wykonanie
    4.6 Dokumenty
        4.6.1 Budowa jachtu
        4.6.2 Eksploatacja jachtu
        4.6.3 Czarter jachtu
        4.6.4 Przebudowa jachtu
        4.6.5 Dokumenty załogi
        4.6.6 Wykaz wyposażenia ruchomego jachtu (Polski Rejestr Statków)
    4.7 Przygotowanie techniczne
    4.8 Przygotowanie żywności
        4.7.1 Woda
       4.7.2 Konserwy
       4.7.3 Jajka
       4.7.4 Foliowanie
       4.7.5 Produkty sypkie
       4.7.6 Warzywa, owoce
    4.9 Informacje
    4.10 Reprezentacja, kontakty
       4.10.1 Jak cię widzą....
       4.10.2 Pierwsze kontakty
       4.10.3 Spotkania z Polakami za granicą
       4.10.4 W portach i na kotwicowiskach
    4.11 Przygotowanie poerotu
5. LITERATURA

Ideą Szkoły pod Żaglami, której założycielem jest kapitan Krzysztof Baranowski, jest edukacja i wychowanie młodzieży w specyficznych okolicznościach – na pokładzie żaglowca, w konfrontacji z nieobliczalnym niekiedy żywiołem, trudnymi warunkami i własnymi słabościami.

Wraz z rozwojem pięknej inicjatywy powstała Biblioteka Szkoły pod Żaglami, jako że Krzysztof Baranowski ma również talent literacki i potrafi w pasjonujący sposób opisać swoje przeżycia, nawet jeśli odbyty rejs wydawał się na pozór monotonny. I tak oto powstała cała seria książek:
1) Szkoła pod Żaglami
2) Zapiski najemnego żeglarza
3) Droga na Horn
4) Drugi raz dookoła świata
5) Dom pod żaglami
6) Samotny żeglarz
7) Jachting morski
8) Kapitan kuk
9) Wyścig do Newport
10) Hobo
11) Bujanie w morskiej pianie
12) Kapitan jachtowy
13) Uczucia oceaniczne
14) Żegluga oceaniczna

Krzysztof Baranowski (ur. 1938, Lwów), znany jako Kapitan, żegluje samotnie (dwa razy dookoła wiata) i z licznymi załogami (głownie młodzieżowymi). Ma za sobą ćwierć miliona mil morskich przeżeglowanych na różnych akwenach. Autor koncepcji i animator dwóch projektów: budowy żaglowców ("Pogoria" i "Fryderyk Chopin"), twórca Szkoły pod Żaglami, pisze o swojej życiowej pasji w artykułach, książkach i podręcznikach.
Jest pierwszym Polakiem, który opłynął samotnie świat wokół trzech przylądków: Agulhas, Leeuwin i Horn. Pierwszy (i jak dotąd jedyny) Polak, który opłynął samotnie świat dwukrotnie ("Polonez" 1972-1973, "Lady B" (1999-2000). Kapitan żaglowców: "Zew Morza", "Pogoria", "Atlantis", "Fryderyk Chopin".

Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

PACZKA W RUCHU

Paczka w ruchu

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.

Może także Cię zainteresuje