Książka zawiera wiadomości ze stateczności statku w takim zakresie, w jakim potrzebne są one oficerowi pokładowemu marynarki handlowej. Nacisk położono w niej przede wszystkim na praktyczna stronę zagadnień. Oprócz niezbędnej wiedzy teoretycznej podano więc szczegółowe praktyczne wskazówki dotyczące rozkładania ładunku i balastu oraz postępowania w wypadku awarii, gdy zachodzi obawa utraty pływalności i stateczności.
Książka może być zarówno pomocą naukowa w szkołach morskich, jak i poradnikiem dla oficera podkładowego, a przede wszystkim - dla oficera ładunkowego.
Stateczność ciała pływającego na wodzie jest to zdolność tego ciała do przeciwstawiania się siłom wychylającym go z położenia równowagi oraz zdolność do powrotu do stanu równowagi po ustaniu działania tych sił. Statek można przechylać wokół dowolnej osi poziomej, najłatwiej jest jednak przechylić go poprzecznie, to znaczy z burty na bortę, a najtrudniej wzdłużnie, to znaczy z dziobu na rufę lub odwrotnie.
Zagadnienia związane z przechyłami poprzecznymi omówiono w części II „Stateczność poprzeczna". Dotyczą one przede wszystkim bezpieczeństwa statku.
Zagadnienia związane z przechyłami wdzięcznymi omówiono w części III „Stateczność wzdłużna”. Dotyczą one przede wszystkim zanurzenia dziobu i rufy statku, czyli nadania statkowi przegłębienia.
Zagadnienia stateczności - zarówno poprzecznej, jak wzdłużnej - na statku uszkodzonym, który może utracić pływalność i stateczność, różnią się od takich samych zagadnień na statku nieuszkodzonym, toteż poświecono im osobną część „Stateczność statku po awarii".
Zasadnicza treść książki stanowi zbiór ćwiczenie praktycznych z zakresu pływalności i stateczności statku. Ażeby jednak przedmiot tych ćwiczeń uczynić bardziej dostępnym dla tych czytelników, którzy po wielu latach pływania zapomnieli pewnych podstawowych wiadomości z fizyki, praktyczna cześć książki poprzedzona jest „Wiadomościami wstępnymi", wprowadzającymi w zasadnicza tres pracy.
Należy tu jeszcze wyjaśni sprawę stosowanej w książce terminologii. Autor w zasadzie starał eis używać terminów powszechnie używanych zarówno przez wykładowców, jak w publikacjach i w praktyce. Jednak w odniesieniu do terminów nie ujednoliconych, odmiennie stosowanych w różnych środowiskach, autor oparł się na terminologii stosowanej w praktyce na statkach, a to ze względu na charakter i przeznaczenie tej książki.
- Autor
- Józef Miłobędzki
- Oprawa
- twarda
- Format
- 14 x 21 cm
- Liczba stron
- 259
- Rok wydania
- 1956
Spis ważniejszych oznaczeń
Wstęp
CZĘŚĆ PIERWSZA - WIADOMOŚCI WSTĘPNE
Rozdział I. Pływalność statku
1. Ciśnienie wody
2. Prawo Archimedesa
3. Zastosowanie prawa Archimedesa do statków
Rozdział II. Charakterystyka statku
1. Wymiary i przekroje charakteryzujące statek
2. Współczynniki pełnotliwości statku
3. Odczytywanie zanurzenia statku
4. Znak wolnej burty
5. Zwiększenie zanurzenia o 1 cal
6. Zwiększenie zanurzenia o 1 cm
7. Poprawka na wodę słodka
8. Nośność statku (TDW)
9. Skala ładunkowa
10. Wykres wyporu
11. Wykres TPI lub TPem
12. Pojemność ładowni
13. Współczynnik sztauowania ładunku
14. Rozłożenie ładunku na statku
15. Tonnaż rejestrowy
Rozdział III. Środek ciężkości i środek wyporu statku
1. Siła
2. Wypadkowe sił
3. Moment siły
4. Moment wypadkowy
5. Moment wypadkowy pary sił
6. Środek ciężkości
7. Środek ciężkości układu ciężarów
8. Załadowanie ciężaru
9. Wyładowywanie ciężaru
10. Przeniesienie ciężaru
11. Wzór ogólny na przesuniecie się środka ciężkości statku po załadowaniu, wyładowaniu lub przemieszczeniu ciężaru
12. Obliczanie wzniesienia środka ciężkości statku nad stępką podczas ładowania
13. Środek wyporu
14. Wzniesienie środka wyporu nad stępką
15. Wory przybliżone na wzniesienie środka wyporu nad stępką
16. Krzywa wniesienia środków wyporu nad stępką
17. Położenie środka wyporu względem środka ciężkości
18. Dwa warunki zachowania równowagi statku
CZEŚĆ DRUGA - STATECZNOŚĆ POPRZECZNA
Rozdział IV. Równowaga statku
1. Ramie prostujące i moment prostujący
2. Metacentrum poprzeczne
3. Wysokość metacentryczna
Rozdział V. Stateczność początkowa
1. Wysokość metacentryczna jako miernik stateczności początkowej
2. Sprawdzanie w morzu obliczonej wysokości metacentrycznej
3. Elementy niezbędne do obliczenia wysokości metacentrycznej
4. Mały promień metacentryczny
5. Wzór uproszczony na mały promień metacentryczny
6. Krzywa małych promieni metacentrycznych. Odczytanie wzniesienia metacentrum nad stępką
7. Obliczanie wysokości metacentrycznej
8. Wpływ wolnej powierzchni cieczy w zbiornikach na stateczność poprzeczna
9. Ładunki płynne, półpłynne, sypkie i wahliwe
10. Wolna powierzchnia cieczy na zbiornikowcach
11. Próba przechyłu
12. Obliczanie kąta przechyłu statku przy podnoszeniu unosu ciężkim bomem
13. Operowanie zbiornikami przedzielonymi w cel przechylenia statku
Rozdzia1 VI. Stateczność statku przy długich kątach przechyłu
1. Ramie prostujące jako miernik stateczności przy dużych kątach przechyłu
2. Obliczanie ramion prostytucjach na stoczni
3. Wykresy stateczności statycznej
4. Wpływ kształtu statku i rozłożenia ciężaru na stateczność poprzeczną statku
5. Przyczyny stałego przechyłu statku
6. Posługiwanie się wykresami stateczności statycznej
7. Poprawianie, wykresu stateczności statycznej
8. Pantokareny
9. Stateczność dynamiczna
10. Wykres stateczności dynamicznej
Rozdział VII. Kontrola stateczności poprzeczne
1. Ocena stateczności statków dawniej i dziś
2. Normy stateczności Morskiego Rejestru ZSRR
3. Posługiwanie się „Informacjami o stateczności”
Rozdział VIII. Stateczność statku żaglowego
CZĘŚĆ TRZECIA - STATECZNOŚĆ WZDŁUŻNA
Rozdział IX. Podstawowe wiadomości dotyczące stateczności wzdłużni
1. Przegłębienie statku
2. Metacentrum wzdłużne. Wielki promień metacentryczny. Wzdłużna wysokość metacentryczna
3. Wzór na przegłębienia statku
4. Moment zmieniający przegłębienie o 1 cm lub 1 cal
Rozdział X. Obliczanie przegłębienia i zanurzenia
1. Obliczanie przegłębienia przy pomocy znanego jednostkowego momentu przegłębiającego
2. Obliczanie przegłębienia w praktyce
3. Zmiana zanurzenia wskutek zmiany przegłębienia
4. Przyjecie ładunku bez zmiany zanurzenia na rufie
5. Dokładność obliczeń stateczności. Wpływ przegłębienia na stateczność poprzeczną
6. Praktyczne wskazówki dotyczące rozkładania ładunku
7. Wskaźnik stateczności i przegłębienia
CZĘŚĆ CZWARTA - STATECZNOŚĆ STATKU PO AWARII
Rozdział XI. Stateczność statku podpartego
1. Stateczność statku na mieliźnie
2. Utrata stateczności podczas dokowania
Rozdział XII. Niezatapialność statku
1. Wiadomości wstępne
2. Nasiąkliwość ładunków i pomieszczeń
3. Podział kadłuba na przedziały wodoszczelne
4. Zalanie zbiorników dna podwójnego wskutek uszkodzenia dna
5. Zalanie wnętrza statku wskutek uszkodzenia poszycia burty
6. Wskazówki praktyczne dotyczące postępowania po awarii
7. Przeładowanie statku
Dodatek (tablice zamienne i wyciągi z konwencji)
Literatura
Załącznik 1. Skala ładunkowa m/s „Nowa Huta"
Załącznik 2. Arkusz krzywych hydrostatycznych m/s „Nowa Huta"

Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.
Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.