UWAGA - egzemplarz podpisany przez pierwszego właściciela pana Emiljana
------------------------------------------------------------------------------------------
W praktycznym, poradnikowym ujęciu książka omawia przeprowadzanie manewrów statkami małymi, średnimi i nie przekraczającymi 50 tys. ton w zależności od kierunku wiatru i prądu oraz ukształtowania dna i brzegów. Oprócz opisu sposobów manewrowania w porcie, kanale i na rzece zawiera również rozdziały dotyczące manewrowania w morzu i w lodach, manewrów związanych z ratowaniem rozbitków i kotwiczenia. Książka przeznaczona jest dla oficerów pokładowych floty transportowej i rybackiej.
PRZEDMOWA:
Postęp, współczesna technika i elektronika wdarły się do nawigacji morskiej szerokim frontem. Pozostała jednak jeszcze dziedzina, w której marynarz - zamiłowany w swym zawodzie - sprawdza się i w której jego kunszt oraz właściwe rozeznanie sytuacji i sił stają się w miarę rosnącej praktyki coraz większe i z czasem mogą przejść w sztukę. Ta dziedzina jest manewrowanie statkiem. Prowadzenie bezbłędnej nawigacji jest rzeczą normalna — manewrowanie ma w sobie zawsze ziarnko praktycznego egzaminu. Dobre wykonanie daje zadowolenie. Nim jednak osiągnie się stopień sztuki w manewrowaniu, trzeba nauczy się rzemiosła, a potem od czasu do czasu powtórzy nawet znane reguły. Temu właśnie celowi ma służy ten poradnik, opracowany przez doświadczonego praktyka.
Nieprzemyślane, błędne lub źle wykonane manewry w konsekwencji powodują duże straty. Prowadza one nieraz również do utraty życia ludzkiego. Na statku nie ma małych strat. Nie ma również bardziej lub mniej ważnych czynności, zwłaszcza podczas manewrów. Wszystko ma te sama range odpowiedzialności. Książka kpt. z. w. Władysława Lekkiego - autora, którego nie trzeba przedstawiać - wypełnia poważną lukę w naszej literaturze fachowej. Autor wydanie drugie uaktualnił i poszerzył o ważne i potrzebne rozdziały: żeglugę w lodach, kotwiczenie i sztormowanie. Można mieć nadzieje, ze książka ta znajdzie się w rekach wszystkich nawigatorów, którzy chcą posiąść wiedzę o manewrowaniu zwiększającą bezpieczeństwo, i tych, którzy pragną zadowolenia z uprawianej sztuki.
marzec 1976 r.
W. Z. MILENUSZKIN
- Autor
- Władysław Lekki
- Oprawa
- miękka
- Format
- 17 x 24.5 cm
- Liczba stron
- 182
- Rok wydania
- 1977
- Wydanie
- II poprawione i uzupełnione
Przedmowa
Wstęp do wydania II
Wstęp do wydania I
CZEŚĆ I. WIADOMOŚCI OGÓLNE śruby
I. Działanie steru i śruby oraz użycie kotwic i lin
1. Działanie steru
2. Działanie śruby
3. Manewrowe użycie kotwicy
4.Praca linami.
II. Działanie wiatru i prądu
5. Działanie wiatru na statek
6. Efekt zasłonięcia
7. Ogólne uwagi o działaniu prądu
8. Działanie prądu na statek
III. Holowanie
9. Napęd i zdolności manewrowe holowników
10. Podchodzenie pod hol
11. Rodzaje holowania
12. Wzajemne obowiązki holownika i statku holowanego
CZĘŚĆ II. MANEWROWANIE
IV. Uwagi ogólne
13. Obowiązki dowództwa statku w czasie manewru
14. Ocena odległości, znosu i prędkości
15. Znaczenie rodzaju napędu
V. Manewry bez wiatru i prądu
16. Podchodzenie do nabrzeża
17. Odchodzenie od nabrzeża
18. Manewrowanie w kanale i zjawisko przyciągania przez brzeg
19. Przyciąganie się statków w kanale
VI. Manewry przy wietrze
20. Zasady ogólne
21. Podchodzenie do nabrzeża
22. Wymijanie w kanałach i basenach
23. Odchodzenie od nabrzeża
VIl. Manewry na prądzie
24. Manewry na prądzie jednokierunkowym
25. Manewry na prądzie tworzącym wiry i przeciwprądy
VIII. Manewry przy wietrze i prądzie
26. Wpływ wiatru i prądu na statek wolno stojący
27. Manewry przy wietrze i prądzie jednokierunkowym
28. Manewry przy wietrze i prądzie tworzącym wiry i przeciwprądy
IX. Manewry statkami bez własnego napędu
29. Przeciąganie za pomocą lin
30. Preciaganie za pomocą holowników
X. Manewry w lodzie
31. Manewry w portach, kanałach i na otwartych akwenach
32. Praca z lodołamaczami
XI. Manewry na otwartym morzu
XII. Kotwiczenie
33. Postój na jednej kotwicy
34. Postój na dwóch kotwicach
35. Postój na dwóch kotwicach systemem „fertoing"
36. Uużycie kotwicy rufowej
37. Obracanie statku na kotwicy
XIII. Uwagi końcowe
Komendy, terminy i sygnały manewrowe
Bibliotek nautyki - jest to seria książek fachowych z zakresu wiedzy zawodowej oficera pokładowego i radiooficera floty transportowej, rybackiej i pomocniczej. Dzieła okazujące się w tej serii tworzą podręczny księgozbiór dla praktykantów, służąc zarazem za podręczniki pomocnicze w szkołach morskich.
19) "Międzynarodowy kod sygnałowy" wyd. II
20) "Izby morskie" E. Jabłonski
21) "Ratownictwo morskie. Tom 1 Ratowanie życia i mienia" W. Poinc, D. Duda
22) "Astronawigacja" M. Jurdziński, Z. Szczepanek
23) "Okrętowe urządzenia antenowe" J. Bem, O. Teisseyre
24) "Okrętowe pompy, sprężarki i wentylatory" A. Perepeczko
25) "Okrętowe urządzenia oczyszczające" A. Perepeczko
26) "Okrętowe wymienniki ciepła" A. Perepeczko
27) "Poradnik manewrowania statkiem" W. Lekki
28) "Poradnik morskiej służby radiotelefonicznej" Andrzej Górski, Andrzej Osiński, Olgierd Teisseyre
29) "Paliwa, smary i woda dla statków morskich" P. Urbański
30) "Systemy i urządzenia nadawcze radiokomunikacji Morskiej" A. Górski
31) "Morska służba radiokomunikacyjna" A. Osiński
32) "Ocena dokładności w nawigacji morskiej" S. Górski
33) "Vademecum oficera wachtowego" F. Wróbel
34) "Wykorzystanie systemów nawigacyjnych" J. Urbański, Z. Kopacz, J. Posiła
35) "Eksploatacja statku handlowego" J. Pszenny
36) "Wiedza o manewrowaniu statkami morskimi" A. Nowicki
37) "Nawigacja morska" J. Urbański, Z. Kopacz, J. Posiła
38) "Astronawigacja" M. Jurdziński, Z. Szczepanek
39) "Odprawy portowe" Praca zbiorowa
40) "Trygonometria dla nawigatorów" S. Klekowski
41) "Technika ochrony przed zanieczyszczeniami ze statków" M. Małczyński
42) "Podstawy meteorologii i nawigacji meteorologicznej" M. Holec, P. Tymański
43) "Systemy morskiej nawigacji satelitarnej" M. Jurdziński, M,Szymoński
44) "Vademecum nawigatora" F. Wróbel
45) "Logi morskie" E. Krajczyński
46) "Urządzenia hydroakustyczne w nawigacji" E. Krajczyński
47) "Mapy faksymilowe w nawigacji morskiej" B. Wiśniewski, Z. Grzesiak
48) "Radionamierzanie w nawigacji morskiej" M. Łucznik, Z. Sochacki
49) "Systemy hiperboliczne w nawigacji morskiej" J. Januszewski, M. Szymoński
50) "Morskie kompasy magnetyczne" M. Jurdziński
51) "Wyposażenie pokladowe statku handlowego" W. Orszulok, S. Wewiórski
52) "Wytrzymałość kadłuba statku w eksploatacji" W. Orszulok
53) "Autopiloty okrętowe" S. Wyszkowski
54) "Podstawowe wiadomości z nawigacji" P. Czerwiński, A. Marsz, W. Kon
55) " Morskie radary nawigacyjne" M. Łucznik, S. Witkowski
56) "Wykorzystanie radaru do zapobiegania zderzeniom" W. Kon
57) "Praktyka radarowa na małych statkach" W. Kon, J. Januszewski, J. Więckowski
58) "Urządzenia meteorologiczne na statkach" Jan Malicki
60) "Międzynawowe prawo drogi morskiej" Władysław Rymarz
61) "Nawigacja morska. Zadania z objaśnieniami" Tom 1 Franciszek Wróbel
62) "Nawigacja morska. Zadania z objaśnieniami" Tom 2 Franciszek Wróbel
63) "Okrętowe kompasy żyroskopowe" Edward Krajczyński
64) "Urządzenia przeładunkowe drobnicowców" Bogdan Wojtaszczyk
65) "Podstawy meteorologii i nawigacji meteorologicznej" Michał Holec, Piotr Tymański
67) "Wiedza o manewrowaniu statkami morskimi" A. Nowicki
68) "Vademecum nawigatora" wydanie III, Franciszek Wróbel
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.