Prawidłowe ustawienie i praca żagli jest korzystne nie tylko dla żeglarzy regatowych, ale także dla żeglarzy turystów. Jacht staje się bezpieczniejszy i wygodniejszy - płynie szybciej. Sterowanie jest łatwiejsze, a stateczność jachtu większa. Można to osiągnąć dzięki wiedzy i prostym czynnościom.
Podręcznik RYA Trymowanie żagli zawiera wszystkie informacje pomocne dla poznania działania żagli i ich optymalnego dostrojenia podczas żeglugi różnymi kursami i w różnych warunkach. Oddzielne rozdziały poświęcone są poszczególnym żaglom, a także żegludze w ciężkich warunkach.
● Jak pracują żagle
● Żagle przednie
● Spinakery
● Refowanie
● Ostro na wiatr
● Żegluga w ciężkiej pogodzie
● Żegluga w pasatach
Obowiązkowa lektura dla wszystkich żeglarzy, którzy chcą świadomie żeglować.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
RECENZJA KSIĄŻKI:
W polskim piśmiennictwie brak opracowań dotyczących zaawansowanych technik żeglowania. Incydentalne uwagi można znaleźć w większości podręczników, ale są one zarówno zbyt ogólne, jak i na najczęściej zbyt przestarzałe. Dlatego z uznaniem należy przyjąć inicjatywę wydawnictwa Almapress przybliżenia polskim czytelnikom książki znanego brytyjskiego żeglarza Roba Gibsona. Jak większość opracować z serii Podręcznik RYA książeczka wyróżnia się zwięzłością, przejrzystością oraz ogromną liczbą rysunków i zdjęć, które bardzo ułatwiają zrozumienie treści poradnika. Autor rozpoczyna wykład od przedstawienia podstaw teorii żeglowania, następnie omawia typy osprzętu, pracę grota i foka, refowanie, specyfikę żeglowania na wiatr i z wiatrem, pływanie na spinakerze i genakerze, by na zakończenie omówić żeglowanie w warunkach sztormowych. Tekst główny oprócz ilustracji uzupełniają Dobre rady - ważne wskazówki praktyczne, szczególnie warte zapamiętania. Zarówno początkujący jak i bardziej zaawansowani żeglarze znajdą w książce Gibsona wiele przydatnych wskazówek dotyczących na przykład napięcia want, sprawdzania ugięcia masztu, zapobiegania rozkołysowi na kursach wolnych etc. Pewne uwagi polemiczne można wysunąć wobec proponowanego przez autora sposobu refowania grota na refsejzingi. Pomija znany sposób refowania w baksztagu, dla zmniejszenia siły wiatru pozornego. Podobnie nie wspomina o tym przy refowaniu żagli przednich na rolerze. Omawiając problem granicznej prędkości kadłuba w żegludze wypornościowej pomija znany wzór v = 2, 42 √a (gdzie: v - prędkość w węzłach; a - długość jachtu w linii wodnej). Cała wiedza przekazywana jest w sposób lekki, niekiedy wręcz zabawny, okraszony anegdotami. Autor radzi na przykład, aby w przypadku pozostawiania jachtu na dłużej bez załogi związać zrolowany fok dodatkowym krawatem, ponieważ często przy silnym wietrze fok się rozwija. Że tak się zdarza, potwierdza sytuacja jaka zdarzyła mi się w St. Malo wiele lat temu. Podczas bardzo silnego sztormu, usłyszeliśmy w nocy na sąsiednim jachcie łopot żagla. Wybiegłem na pokład by zobaczyć co się dzieje. Po chwili do akcji gaszenia foka włączyli się żeglarze z innych jachtów. Kilka minut później Francuz, Anglik i Polak podali sobie ręce i wrócili do siebie, ot współczesna wersja internacjonalistycznej pomocy (opuszczonego jachtu nie porzucimy w biedzie!).
By w beczce miodu pojawiła się łyżeczka dziegciu dodam, że przekład jest miejscami nieco koślawy. Zamiast „topwanty”, tłumacz proponuje „wantę topową”, skrót VMG rozwija konsekwentnie jako Velocity Make Good zamiast Velocity Made Good. Tłumaczenie „optimum relacji kąta żeglugi na wiatr, prędkości i czasu dojścia do celu” też dalekie jest od jasności. Fragment tekstu ze s. 18 jest powtórzony w całości kilka linijek dalej. Zamiast „olinowanie cząstkowe”, w polskiej terminologii przyjęty jest „takielunek ułamkowy” (s. 21), podobnie w dopełniaczu liczby mnogiej mówimy „kip”, a nie „kipów” (s. 29). Podobnie termin „gadżety” (s. 33) w użytym kontekście nie jest zbyt fortunny. Objaśnienia do rysunku na s. 48 (optymalne halsowanie na wiatr) są podane błędnie. Pierwsze zdanie na s. 49: „Jeśli nasz kurs prowadzi poprzecznie do kierunku prądu, to hals prowadzący w stronę prądu będzie korzystniejszy” jest dla mnie niezrozumiałe. Na wewnętrznej stronie okładki pomylono imię autora zmieniając Rob na Ron.
Dzięki inicjatywie wydawnictwa Almapress do rąk polskich żeglarzy trafił kolejny nowoczesny i znakomicie napisany podręcznik. Powinien znaleźć się na pokładzie każdego jachtu, zarówno regatowego jak i turystycznego. Almapress zapowiada wydanie polskiego tłumaczenia innej znakomitej książki Roba Gibsona, Manewry portowe. Podręcznik RYA. W Polsce też z pewnością stanie się bestsellerem.
kpt. Bogdan Sobiło
- Autor
- Rob Gibson
- Oprawa
- miękka
- Tłumaczenie
- Maciej Roszkowski
- Format
- 17 x 24 cm
- Liczba stron
- 96
- Rok wydania
- 2023
- ISBN
- 978-83-7020-754-0
- Wydanie
- IV
SPIS TREŚCI:
OD TŁUMACZA
PRZEDMOWA
WSTĘP
1 JAK PRACUJĄ ŻAGLE
Teoria przepływu
Pojęcia podstawowe
Żegluga ostro na wiatr
Półwiatr
Równowaga sił
Nawietrzność
Zawietrzność
Wiatr rzeczywisty i wiatr pozorny
2 TYPY OSPRZĘTU
Regulacja osprzętu
Ustawianie masztu w płaszczyźnie poprzecznej
Regulacja napięcia want
Ugięcie masztu
Dostrojenie osprzętu w trakcie żeglugi
3 FOK I GENUA
Żagle przednie
Trym żagli przednich
Użycie rolera
4 GROT
Wskaźniki grota
Trymowanie grota
Grot z pełnymi listwami
Lazy jack
Grot zwijany do masztu
5 REFOWANIE
Refowanie tradycyjnego grota
6 ŻEGLUGA NA WIATR
Wspólne działanie foka i grota
Żagle małe, ale o perfekcyjnym kształcie
Żegluga w wiatrach słabych (1–2°B)
Żegluga w wiatrach średnich (3–4°B)
Żegluga w wiatrach silnych (5°B i powyżej)
Prędkość optymalna
Prędkość a ostrzenie na wiatr
Halsowanie na prądzie
„Odkrętki” wiatru i szkwały
7 ŻEGLUGA PÓŁWIATREM
Szyny szotów foka i obciągacz szotów foka
Dodatkowy blok na szocie foka
Użycie spinakerbomu/wytyku
Kształt foka
Prędkość graniczna kadłuba
8 ŻEGLUGA Z WIATREM
Kontraszot
Żegluga „na motyla”
Rozkołys boczny
Z grotem czy bez?
Halsowanie z wiatrem
Kurs VMG (Velocity Make Good) na kursach pełnych
Wykorzystanie fal
Żegluga w podmuchach
9 ŻEGLUGA W PASATACH
Żegluga pod dwoma fokami
10 SPINAKERY
Spinakery asymetryczne
Przygotowanie genakera
Stawianie genakera
Trym genakera
Żegluga półwiatrem
Żegluga kursami pełnymi
Zwrot przez rufę
Zrzucanie genakera
Użycie rolera
Zastosowanie bukszprytu
Pokrowiec na genakera
Klarowanie genakera (i spinakera)
11 SPINAKERY SYMETRYCZNE
Przygotowanie spinakera do postawienia
Stawianie spinakera
Trymowanie spinakera
Zwrot przez rufę z podniesieniem bomu
Zwrot przez rufę z przekładaniem bomu
Zrzucanie spinakera
– zaczynamy od luzowania fału
Zrzucanie spinakera
– zaczynamy od szybkiego luzowania nawietrznego szota
Nagłe wyostrzenie
12 SUROWCE
Laminaty
Materiały tkane
Odporność na UV
Spinakery i genakery
13 ŻAGLE NA CIĘŻKĄ POGODĘ
Fok na silne wiatry
Trajsel
Fok sztormowy
Żegluga w ciężkiej pogodzie
Żegluga w sztormie
Położenie jachtu w dryf
SŁOWNIK
INDEKS
Uprawnienia wydane przez RYA są uznawane na całym świecie. Co roku w kursach i szkoleniach organizowanych przez RYA bierze udział 140 000 żeglarzy zarówno profesjonalnych, jak i rekreacyjnych.
Podręczniki RYA (Royal Yachting Association) dostępne w naszej księgarni:
1) Bezpieczeństwo na jachtach żaglowych i motorowych. Podręcznik RYA
2) Elektryczność na jachcie. Podręcznik RYA
3) Katamarany i trimarany. Praktyczny poradnik dla żeglarzy. Podręcznik RYA
4) Manewry portowe. Podręcznik RYA
5) Meteorologia. Podręcznik RYA
6) Morskie żeglarstwo turystyczne. Podręcznik RYA
7) Praktyka morska na jachtach żaglowych i motorowych. Podręcznik RYA
8) Radar na jachcie. Podręcznik RYA
9) Radiooperator bliskiego zasięgu SRC. Podręcznik RYA
10) Regaty jachtów kabinowych. Podręcznik RYA
11) Trymowanie takielunku. Podręcznik RYA
12) Trymowanie żagli. Podręcznik RYA
13) Żeglarstwo motorowodne dla zaawansowanych. Podręcznik RYA
14) Żeglarstwo motorowodne. Podręcznik RYA
15) Żegluj! Poradnik młodego żeglarza. Podręcznik RYA
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.