Trymowanie żagli. Podręcznik RYA
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Trymowanie żagli. Podręcznik RYA

Autor: Rob Gibson
Tłumaczenie: Maciej Roszkowski
Okładka: miękka
Format: 17 x 24 cm
Liczba stron: 96
Rok wydania: 2015
Wydanie: II
ISBN: 978-83-7020-595-9

35,00 zł (brutto) 33,33 zł (netto)
Brutto
check w magazynie

Prawidłowe ustawienie i praca żagli jest korzystne nie tylko dla żeglarzy regatowych, ale także dla żeglarzy turystów. Jacht staje się bezpieczniejszy i wygodniejszy - płynie szybciej. Sterowanie jest łatwiejsze, a stateczność jachtu większa. Można to osiągnąć dzięki wiedzy i prostym czynnościom.
Podręcznik RYA Trymowanie żagli zawiera wszystkie informacje pomocne dla poznania działania żagli i ich optymalnego dostrojenia podczas żeglugi różnymi kursami i w różnych warunkach. Oddzielne rozdziały poświęcone są poszczególnym żaglom, a także żegludze w ciężkich warunkach.
● Jak pracują żagle
● Żagle przednie
● Spinakery
● Refowanie
● Ostro na wiatr
● Żegluga w ciężkiej pogodzie
● Żegluga w pasatach

Obowiązkowa lektura dla wszystkich żeglarzy, którzy chcą świadomie żeglować.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

RECENZJA KSIĄŻKI:

W polskim piśmiennictwie brak opracowań dotyczących zaawansowanych technik żeglowania. Incydentalne uwagi można znaleźć w większości podręczników, ale są one zarówno zbyt ogólne, jak i na najczęściej zbyt przestarzałe. Dlatego z uznaniem należy przyjąć inicjatywę wydawnictwa Almapress przybliżenia polskim czytelnikom książki znanego brytyjskiego żeglarza Roba Gibsona. Jak większość opracować z serii Podręcznik RYA książeczka wyróżnia się zwięzłością, przejrzystością oraz ogromną liczbą rysunków i zdjęć, które bardzo ułatwiają zrozumienie treści poradnika. Autor rozpoczyna wykład od przedstawienia podstaw teorii żeglowania, następnie omawia typy osprzętu, pracę grota i foka, refowanie, specyfikę żeglowania na wiatr i z wiatrem, pływanie na spinakerze i genakerze, by na zakończenie omówić żeglowanie w warunkach sztormowych. Tekst główny oprócz ilustracji uzupełniają Dobre rady - ważne wskazówki praktyczne, szczególnie warte zapamiętania. Zarówno początkujący jak i bardziej zaawansowani żeglarze znajdą w książce Gibsona wiele przydatnych wskazówek dotyczących na przykład napięcia want, sprawdzania ugięcia masztu, zapobiegania rozkołysowi na kursach wolnych etc. Pewne uwagi polemiczne można wysunąć wobec proponowanego przez autora sposobu refowania grota na refsejzingi. Pomija znany sposób refowania w baksztagu, dla zmniejszenia siły wiatru pozornego. Podobnie nie wspomina o tym przy refowaniu żagli przednich na rolerze. Omawiając problem granicznej prędkości kadłuba w żegludze wypornościowej pomija znany wzór v = 2, 42 √a (gdzie: v - prędkość w węzłach; a - długość jachtu w linii wodnej). Cała wiedza przekazywana jest w sposób lekki, niekiedy wręcz zabawny, okraszony anegdotami. Autor radzi na przykład, aby w przypadku pozostawiania jachtu na dłużej bez załogi związać zrolowany fok dodatkowym krawatem, ponieważ często przy silnym wietrze fok się rozwija. Że tak się zdarza, potwierdza sytuacja jaka zdarzyła mi się w St. Malo wiele lat temu. Podczas bardzo silnego sztormu, usłyszeliśmy w nocy na sąsiednim jachcie łopot żagla. Wybiegłem na pokład by zobaczyć co się dzieje. Po chwili do akcji gaszenia foka włączyli się żeglarze z innych jachtów. Kilka minut później Francuz, Anglik i Polak podali sobie ręce i wrócili do siebie, ot współczesna wersja internacjonalistycznej pomocy (opuszczonego jachtu nie porzucimy w biedzie!).

By w beczce miodu pojawiła się łyżeczka dziegciu dodam, że przekład jest miejscami nieco koślawy. Zamiast „topwanty”, tłumacz proponuje „wantę topową”, skrót VMG rozwija konsekwentnie jako Velocity Make Good zamiast Velocity Made Good. Tłumaczenie „optimum relacji kąta żeglugi na wiatr, prędkości i czasu dojścia do celu” też dalekie jest od jasności. Fragment tekstu ze s. 18 jest powtórzony w całości kilka linijek dalej. Zamiast „olinowanie cząstkowe”, w polskiej terminologii przyjęty jest „takielunek ułamkowy” (s. 21), podobnie w dopełniaczu liczby mnogiej mówimy „kip”, a nie „kipów” (s. 29). Podobnie termin „gadżety” (s. 33) w użytym kontekście nie jest zbyt fortunny. Objaśnienia do rysunku na s. 48 (optymalne halsowanie na wiatr) są podane błędnie. Pierwsze zdanie na s. 49: „Jeśli nasz kurs prowadzi poprzecznie do kierunku prądu, to hals prowadzący w stronę prądu będzie korzystniejszy” jest dla mnie niezrozumiałe. Na wewnętrznej stronie okładki pomylono imię autora zmieniając Rob na Ron.

Dzięki inicjatywie wydawnictwa Almapress do rąk polskich żeglarzy trafił kolejny nowoczesny i znakomicie napisany podręcznik. Powinien znaleźć się na pokładzie każdego jachtu, zarówno regatowego jak i turystycznego. Almapress zapowiada wydanie polskiego tłumaczenia innej znakomitej książki Roba Gibsona, Manewry portowe. Podręcznik RYA. W Polsce też z pewnością stanie się bestsellerem.
kpt. Bogdan Sobiło

D4-594
Autor
Rob Gibson
Oprawa
miękka
Tłumaczenie
Maciej Roszkowski
Format
17 x 24 cm
Liczba stron
96
Rok wydania
2015
ISBN
978-83-7020-595-9
Wydanie
II

SPIS TREŚCI:
OD TŁUMACZA
PRZEDMOWA
     WSTĘP
1 JAK PRACUJĄ ŻAGLE
     Teoria przepływu
     Pojęcia podstawowe
     Żegluga ostro na wiatr
     Półwiatr
     Równowaga sił
     Nawietrzność
     Zawietrzność
     Wiatr rzeczywisty i wiatr pozorny
2 TYPY OSPRZĘTU
     Regulacja osprzętu
     Ustawianie masztu w płaszczyźnie poprzecznej
     Regulacja napięcia want
     Ugięcie masztu
     Dostrojenie osprzętu w trakcie żeglugi
3 FOK I GENUA
     Żagle przednie
     Trym żagli przednich
     Użycie rolera
4 GROT
     Wskaźniki grota
     Trymowanie grota
     Grot z pełnymi listwami
     Lazy jack
     Grot zwijany do masztu
5 REFOWANIE
     Refowanie tradycyjnego grota
6 ŻEGLUGA NA WIATR
     Wspólne działanie foka i grota
     Żagle małe, ale o perfekcyjnym kształcie
     Żegluga w wiatrach słabych (1–2°B)
     Żegluga w wiatrach średnich (3–4°B)
     Żegluga w wiatrach silnych (5°B i powyżej)
     Prędkość optymalna
     Prędkość a ostrzenie na wiatr
     Halsowanie na prądzie
     „Odkrętki” wiatru i szkwały
7 ŻEGLUGA PÓŁWIATREM
     Szyny szotów foka i obciągacz szotów foka
     Dodatkowy blok na szocie foka
     Użycie spinakerbomu/wytyku
     Kształt foka
     Prędkość graniczna kadłuba
8 ŻEGLUGA Z WIATREM
     Kontraszot
     Żegluga „na motyla”
     Rozkołys boczny
     Z grotem czy bez?
     Halsowanie z wiatrem
     Kurs VMG (Velocity Make Good) na kursach pełnych
     Wykorzystanie fal
     Żegluga w podmuchach
9 ŻEGLUGA W PASATACH
     Żegluga pod dwoma fokami
10 SPINAKERY
     Spinakery asymetryczne
     Przygotowanie genakera
     Stawianie genakera
     Trym genakera
     Żegluga półwiatrem
     Żegluga kursami pełnymi
     Zwrot przez rufę
     Zrzucanie genakera
     Użycie rolera
     Zastosowanie bukszprytu
     Pokrowiec na genakera
     Klarowanie genakera (i spinakera)
11 SPINAKERY SYMETRYCZNE
     Przygotowanie spinakera do postawienia
     Stawianie spinakera
     Trymowanie spinakera
     Zwrot przez rufę z podniesieniem bomu
     Zwrot przez rufę z przekładaniem bomu
     Zrzucanie spinakera
          – zaczynamy od luzowania fału
     Zrzucanie spinakera
          – zaczynamy od szybkiego luzowania nawietrznego szota
     Nagłe wyostrzenie
12 SUROWCE
     Laminaty
     Materiały tkane
     Odporność na UV
     Spinakery i genakery
13 ŻAGLE NA CIĘŻKĄ POGODĘ
     Fok na silne wiatry
     Trajsel
     Fok sztormowy
     Żegluga w ciężkiej pogodzie
     Żegluga w sztormie
     Położenie jachtu w dryf
SŁOWNIK
INDEKS

RYA Royal Yachting Association, czyli Królewski Związek Żeglarski to instytucja rządowa zajmująca się żeglarstwem, windsurfingiem i sportami motorowodnymi na morzu i na wodach wewnętrznych. Została powołana dla dobra wszystkich ludzi, uprawiających sporty wodne, działając w ich interesie na poziomie lokalnym, regionalnym, narodowym i globalnym.

Uprawnienia wydane przez RYA są uznawane na całym świecie. Co roku w kursach i szkoleniach organizowanych przez RYA bierze udział 140 000 żeglarzy zarówno profesjonalnych, jak i rekreacyjnych.

Podręczniki RYA (Royal Yachting Association) dostępne w naszej księgarni:
1) Bezpieczeństwo na jachtach żaglowych i motorowych. Podręcznik RYA
2) Elektryczność na jachcie. Podręcznik RYA
3) Katamarany i trimarany. Praktyczny poradnik dla żeglarzy. Podręcznik RYA
4) Manewry portowe. Podręcznik RYA
5) Meteorologia. Podręcznik RYA
6) Morskie żeglarstwo turystyczne. Podręcznik RYA
7) Praktyka morska na jachtach żaglowych i motorowych. Podręcznik RYA
8) Radar na jachcie. Podręcznik RYA
9) Radiooperator bliskiego zasięgu SRC. Podręcznik RYA
10) Regaty jachtów kabinowych. Podręcznik RYA
11) Trymowanie takielunku. Podręcznik RYA
12) Trymowanie żagli. Podręcznik RYA
13) Żeglarstwo motorowodne dla zaawansowanych. Podręcznik RYA
14) Żeglarstwo motorowodne. Podręcznik RYA
15) Żegluj! Poradnik młodego żeglarza. Podręcznik RYA

Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

PACZKA W RUCHU

Paczka w ruchu

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.

Może także Cię zainteresuje