Kapitan jachtowy
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Kapitan jachtowy

Autor: Krzysztof Baranowski
Okładka: twarda
Format: 18 x 25 cm
Liczba stron: 308
Rok wydania: 2015
ISBN: 978-83-941312-0-3

70,00 zł (brutto) 66,67 zł (netto)
Brutto
block Oczekiwanie na dostawę

Uwaga - w sprzdaży egzemplarz książki z uszkodzeniami okładki (załączone fotografie)


Nie wyobrażam sobie podręcznika, który byłby w stanie ująć całokształt wiedzy potrzebnej lub przydatnej kapitanowi. Najpewniej byłaby to obszerna biblioteka złożona z tomów tak odległych, jak prawo i meteorologia czy stateczność i służba medyczna.
Jeśli jednak próbuję zawrzeć w jednym woluminie tak obszerny temat, to dlatego że z góry zakładam pobieżne jego potraktowanie, ale także by wskazać młodym i niedoświadczonym kapitanom, ile jeszcze mają do ogarnięcia nieznanych sobie wątków.
fragment wstępu - autor Krzysztof Baranowski

...Książka jest adresowana przede wszystkim do tych kapitanów, którzy zgodnie z obecnym stanem prawnym uzyskali patenty na podstawie stażu, a nie zmuszających do głębokich studiów egzaminów. W końcowym rozdziale książki przedstawia też program szkolenia przewidywanego, w kontrowersyjnym projekcie Ministerstwa Infrastruktury wprowadzenia czterech stopni dla żeglarzy profesjonalnych (od oficera wachtowego do kapitana oceanicznego), które mają być uzyskiwane w wyniku egzaminów.
Książka ta przyda się wszystkim kapitanom, bez względu na to kiedy i jak zdobyli kapitański patent oraz tym, którzy dopiero gromadzą potrzebny do jego uzyskania staż...
fragment recenzji z miesięcznika "Żagle" - autor Jacek Czajewski

B2-752
978-83-941312-0-3
Autor
Krzysztof Baranowski
Oprawa
twarda
Format
18 x 25 cm
Liczba stron
308
Rok wydania
2015
ISBN
978-83-941312-0-3

SPIS TREŚCI:
WSTĘP
Co kapitan powinien wiedzieć
1. NAWIGACJA I URZĄDZENIA NAWIGACYJNE
   1.1 Nawigacja tradycyjna
      1.1.1 Kompas magnetyczny
      1.1.2 Deklinacja
      1.1.3 Dewiacja
      1.1.4 Kierunki i kursy
      1.1.5 Znos i dryf
      1.1.6 Kąt drogi
      1.1.7 Zliczenie proste
      1.1.8 Zliczenie złożone
      1.1.9 Trójkąt drogowy
      1.1.10 Żegluga po loksodromie i ortodromie
      1.1.11 Linia pozycyjna
      1.1.12 Pozycja obserwowana
      1.1.13 Pływy i prądy pływowe
      1.1.14 Planowanie rejsu
      1.1.15 Procedury nawigacyjne
      1.1.16 Podstawowe przyrządy nawigacyjne
   1.2 Locje i mapy
      1.2.1 System IALA
         1.2.1.1 System boczny
         1.2.1.2 System kardynalny
         1.2.1.3 Znaki specjalne i bezpiecznej wody
      1.2.2 Światła nawigacyjne
      1.2.3 Sygnały mgłowe
      1.2.4 Mapy morskie
      1.2.5 Wydawnictwa nawigacyjne
         1.2.5.1 Locje dla marynarzy
         1.2.5.2 Locje dla żeglarzy
         1.2.5.3 Roczniki astronomiczne
         1.2.5.4 Almanachy nautyczne
         1.2.5.5 Tablice pływów
         1.2.5.6 Atlasy prądów pływowych
         1.2.5.7 Spisy świateł
         1.2.5.8 Spisy sygnałów radiowych
         1.2.5.9 Oceaniczne drogi świata
         1.2.5.10 Żeglarskie szlaki Cornella
         1.2.5.11 Mapy drogowe oceanów
      1.2.6 Informacja nawigacyjna przy podchodzeniu do portu
   1.3 Nawigacja astronomiczna
      1.3.1 Sfera niebieska
      1.3.2 Budowa i działanie sekstantu
      1.3.3 Identyfikacja ciał niebieskich
      1.3.4 Pomiar wysokości Słońca i innych ciał niebieskich
      1.3.5 Astronomiczna linia pozycyjna
      1.3.6 Dwie linie pozycyjne Słońca
      1.3.7 Szerokość z kulminacji Słońca
      1.3.8 Szerokość w wysokości Gwiazdy Polarnej
   1.4 Nawigacja elektroniczna
      1.4.1 System GPS
      1.4.2 Inne systemy
      1.4.3 Mapy cyfrowe
      1.4.4 Pozycja i jej interpretacja, możliwe błędy
      1.4.5 Waypoint
      1.4.6 Wyświetlacze
         1.4.6.1 Monitory kineskopowe
         1.4.6.2 LCD
         1.4.6.3 Chartplotter - wyświetlacz map (ECDIS - Electronic Chart Display and Information System)
         1.4.6.4 Laptopy i komputery osobiste (PC)
      1.4.7 Planowanie rejsu
      1.4.8 Radary
      1.4.9 Żyrokompasy
      1.4.10 Echosondy
      1.4.11 Autopiloty
      1.4.12 Mostek nawigacyjny
2. METEOROLOGIA I OCEANOGRAFIA
   2.1 Rozkład ciśnienia wokół Ziemi, wyże, niże
   2.2 Systemy pogodowe, fronty
   2.3 Chmury
   2.4 Zjawiska meteorologiczne
   2.5 Siła wiatru u stan morza
   2.6 Wiatry stałe i lokalne
      2.6.1 Pasaty
      2.6.2 Monsuny
      2.6.3 Końskie Szerokości i wiatry zachodnie
      2.6.4 Wiatry Morza Śródziemnego
   2.7 Huragany
   2.8 Prądy
   2.9 Instrumenty meteorologiczne
   2.10 Prognozy pogody
      2.10.1 Prognozy własne
      2.10.2 Prognozy z lądu
      2.10.3 NAVTEX
      2.10.4 FAX
      2.10.5 Stacje amatorskie
3. MANEWROWANIE JACHTEM
   3.1 Przygotowanie do wyjścia z morze
      3.1.1 Procedura odprawowa
      3.1.2 Zgłoszenie wyjścia
      3.1.3 Przygotowanie techniczne
   3.2 Odejście od przystani, nabrzeża, kotwicy, boi
      3.2.1 Od nabrzeża na żaglach
      3.2.2 Od nabrzeża silniku
      3.2.3 Odejście z kotwicy lub boi
   3.3 Współpraca z pilotem
   3.4 Wpływ różnych czynników na manewrowanie jachtem
      3.4.1 Pod żaglami
      3.4.2 Na silniku
   3.5 Manewrowanie wstecz, obracanie
   3.6 Żegluga na prądzie
   3.7 Żegluga w ciężkiej pogodzie
      3.7.1 Prognoza i pierwsze decyzje
      3.7.2 Przygotowanie na przyjęcie sztormu
      3.7.3 Żagle sztormowe
      3.7.4 Techniki sztormowania
      3.7.5 Sztormowanie z pomocą silnika
      3.7.6 Zagrożenie falą
      3.7.7 Wywrotka jachtu
      3.7.8 Ucieczka pod huraganem
   3.8 Żegluga w warunkach zalodzenia akwenu
      3.8.1 Zabiegi przygotowawcze do żeglugi w lodach
      3.8.2 Ochrona kadłuba
      3.8.3 Gromadzenie informacji
      3.8.4 Ostrożność, obserwacja, praca na mapie
   3.9 Kolizja
      3.9.1 Ocena uszkodzeń i start
      3.9.2 Procedury postępowania oficera wachtowego (kapitana)
   3.10 Sterowanie awaryjne
   3.11 "Człowiek za burtą"
      3.11.1 Manewr pod żaglami
      3.11.2 Manewr na silniku
      3.11.3 Podjecie człowieka z wody
   3.12 Alarmy
   3.13 Wejście na mieliznę
   3.14 Kotwiczenie
   3.15 Wejście do portu
   3.16 Obsługa tratw i łodzi
   3.17 Wodowanie i dokowanie
4. RATOWNICTWO MORSKIE
   4.1Bezpieczeństwo pracy na pokładzie
   4.2 Procedury alarmowe
   4.3 Pożar na jachcie
   4.5 Awaria mechaniczna
      4.5.1 Uszkodzenie kadłuba
      4.5.2 Awaria silnika
      4.5.3 Agregat prądotwórczy nie pracuje
      4.5.4 Urządzenie sterowe uszkodzone
      4.5.5 Śruba uszkodzona
      4.5.6 Awaria omasztowania i takielunku
      4.5.7 Awaria ożaglowania i olinowania
   4.6 Awarie elektroniki
   4.7 Awarie instalacji wewnętrznych
   4.8 Rozlewy olejowe
   4.9 Utrata pływalności
      4.9.1 Kolizja
      4.9.2 Mielizna
      4.9.3 Zalanie wnętrza
      4.9.4 Zmniejszenie gęstości wody (hipoteza)
   4.10 Abandon ship! (opuszczenie jachtu)
   4.11 Hipotermia i pierwsza pomoc
   4.12 Służba medyczna osiągalna dla jachtu
   4.13 Sztrandowanie
   4.14 Holowanie
   4.15 Żegluga po akwenach niebezpiecznych
      4.15.1 Oceany w strefach występowania huraganów
      4.15.2 Morza w obszarach przechodzących niżów
      4.15.3 Południowy Ocean
      4.15.4 Stefy silnych prądów
      4.15.5 Rejony działania piratów
      4.15.6 Żegluga w strefach zalodzenia
   4.16 Niebezpieczeństwa w porcie
      4.16.1 Manewry własne
      4.16.2 Cumowanie/odcumowywanie
      4.16.3 Manewry obce
      4.16.4 Pożar
      4.16.5 Zawiśnięcie na cumach, zalanie
      4.16.6 Intruzi na pokładzie
      4.16.7 Załoga w mieście
      4.16.8 Uszkodzenia od pojazdów
      4.16.9 Slipowanie, dokowanie
      4.16.10 Nadciągający huragan, tsunami
   4.17 Wzywanie pomocy
      4.17.1 Sygnały wizualne
      4.17.2 Sygnały dźwiękowe
      4.17.3 Radiotelefon
      4.17.4 Cyfrowe wywołanie selektywne (Digital Selective Calling - DSC)
      4.17.5 INMARSAT
      4.17.6 Radiopławy awaryjne (EPIRB)
      4.17.7 Transpondery radarowe (SART)
      4.17.8 Łączność pozasystemowa
   4.18 Morskie służby ratownicze
   4.19 Radiowe ostrzeżenia nawigacyjne
      4.19.1 Radio (UKF i MF)
      4.19.2 NAVTEX
      4.19.3 INMARSAT
5. BUDOWA I STATECZNOŚĆ JACHTU
   5.1 Konstrukcja jachtu
   5.2 Pojęcia hydrostatyczne
   5.3 Siły działające na jacht
   5.4 Stateczność
   5.5 Kadłub jachtu w ruchu
   5.6 Praca kadłuba
   5.7 Korozja
   5.8 Wodoszczelność, włazy i zawory
   5.9 Systemy pomp balastowo-zęzowych
6. BEZPIECZEŃSTWO NAWIGACJI
   6.1 Przepisy i zapobieganiu zderzeniom (ColRegis)
   6.2 Zasady prowadzenia wachty nawigacyjnej
      6.2.1Skłąd wachty
      6.2.2 Funkcje Funkcje pełnione na mostku
      6.2.3 Przekazywanie wachty morskiej
      6.2.4 Przyjmowanie wachty morskiej
      6.2.5 Obowiązek oficera wachtowego na morzu
      6.2.6 Przejęcie dowodzenia przez kapitana
      6.2.7 Okoliczności wezwania kapitana
      6.2.8 Wachta kotwiczna
      6.2.9 Wachta z pilotem
   6.3 Wyposażenie mostka kapitańskiego
   6.4 ICS Bridge Procedures
   6.5 Automatyczna identyfikacja statków AIS
   6.6 Prowadzenie dziennika pokładowego
7. PRAWO MORSKIE
   7.1 Konwencja MARPOL, ochrona czystości wód
   7.2 Plan ochrony przed zanieczyszczeniem olejami SOPEP
   7.3 Konwencja SOLAS - bezpieczeństwo życia na morzu
   7.4 STCW CODE A-VIII
   7.5 Certyfikaty (wg konwencji SOLAS, TONNAGE, LOAD LINE) i dokumenty jachtowe
   7.6 Konwencja MLC
   7.7 Konwencja prawa na morzu - UNCLOS
   7.8 Prawa i obowiązki bandery, jurysdykcja państwa bandery
   7.9 Wypadek morski - zgłoszenie i dokumentacja
   7.10 Pilotaż obowiązkowy i dobrowolny
   7.11 Odpowiedzialność kapitana - jego prawa i obowiązki
   7.12 Przepisy dotyczące bezpiecznej obsady załóg jachtów
8. JĘZYK ANGIELSKI
   8.1 Język angielski - wymagania
   8.2 Język angielski - IMO STANDARD MARINE VOCABULARY
9. RAMOWE PROGRAMY
10. LITERATURA

Ideą Szkoły pod Żaglami, której założycielem jest kapitan Krzysztof Baranowski, jest edukacja i wychowanie młodzieży w specyficznych okolicznościach – na pokładzie żaglowca, w konfrontacji z nieobliczalnym niekiedy żywiołem, trudnymi warunkami i własnymi słabościami.

Wraz z rozwojem pięknej inicjatywy powstała Biblioteka Szkoły pod Żaglami, jako że Krzysztof Baranowski ma również talent literacki i potrafi w pasjonujący sposób opisać swoje przeżycia, nawet jeśli odbyty rejs wydawał się na pozór monotonny. I tak oto powstała cała seria książek:
1) Szkoła pod Żaglami
2) Zapiski najemnego żeglarza
3) Droga na Horn
4) Drugi raz dookoła świata
5) Dom pod żaglami
6) Samotny żeglarz
7) Jachting morski
8) Kapitan kuk
9) Wyścig do Newport
10) Hobo
11) Bujanie w morskiej pianie
12) Kapitan jachtowy
13) Uczucia oceaniczne
14) Żegluga oceaniczna

Krzysztof Baranowski (ur. 1938, Lwów), znany jako Kapitan, żegluje samotnie (dwa razy dookoła wiata) i z licznymi załogami (głownie młodzieżowymi). Ma za sobą ćwierć miliona mil morskich przeżeglowanych na różnych akwenach. Autor koncepcji i animator dwóch projektów: budowy żaglowców ("Pogoria" i "Fryderyk Chopin"), twórca Szkoły pod Żaglami, pisze o swojej życiowej pasji w artykułach, książkach i podręcznikach.
Jest pierwszym Polakiem, który opłynął samotnie świat wokół trzech przylądków: Agulhas, Leeuwin i Horn. Pierwszy (i jak dotąd jedyny) Polak, który opłynął samotnie świat dwukrotnie ("Polonez" 1972-1973, "Lady B" (1999-2000). Kapitan żaglowców: "Zew Morza", "Pogoria", "Atlantis", "Fryderyk Chopin".

Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

PACZKA W RUCHU

Paczka w ruchu

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.

Może także Cię zainteresuje