Książka zawiera opisy procesów pogodotwórczych i zjawisk atmosferycznych, elementy oceanografii, prognozowanie pogody na podstawie obserwacji własnych i komunikatów meteorologicznych, planowanie tras żeglugowych w zależności od spodziewanych warunków meteorologicznych.
Przeznaczona jest dla żeglarzy wszystkich stopni, wodniaków, turystów i wszystkich, których interesuje umiejętność przewidywania pogody.
Książka kapitana Jacka Czajewskiego „Meteorologia nie tylko dla żeglarzy” jest kompendium wiedzy niezwykle przydatnym w żeglarskiej praktyce. Znana żeglarzom od prawie trzydziestu lat zniknęła z rynku niemal błyskawicznie.
Chwała Autorowi za to, że zechciał ją wznowić i to w wersji uaktualnionej.
Profesjonalizm, a jednocześnie przystępność czynią ją jednym z najlepszych podręczników do poznania sekretów pogodotwórczych, pozwalając na żeglugę bezpieczną, a przede wszystkim bez dramatycznych niespodzianek.
Franciszek Haber j. kpt. ż.w. i kpt. motorowodny ż.w.
Od pierwszego wydania tej książki minęło 28 lat. W meteorologii niewiele się zmieniło. Pasaty jak wiały, tak wieją, monsuny też, niże północnoatlantyckie również nie zmieniły swego kierunku.
Zmieniły się natomiast metody zbierania danych i ich opracowywania, a jeszcze bardziej zmieniły się metody rozpowszechniania prognoz pogody. W tych ostatnich zmieniła się cała epoka, a może nawet i kilka epok. Dziś, dzięki elektronice, mamy na morzu takie możliwości odbioru prognoz i ostrzeżeń, o jakich jeszcze w latach osiemdziesiątych można było tylko pomarzyć.
I dobrze się stało, ze wychodzi właśnie następne wydanie tej książki, obejmujące wszystko to, z czym w „morskiej” meteorologii mamy dziś do czynienia.
Książka Jacka Czajewskiego jest naprawdę godna polecenia.
Janusz Zbierajewski, j.kpt.ż.w.
- Autor
- Jacek Czajewski
- Oprawa
- miękka
- Format
- 16,5 x 23,5 cm
- Liczba stron
- 196
- Rok wydania
- 2017
- ISBN
- 978-83-945194-0-7
- Wydanie
- II poprawione i uaktualnione
Od Autora
1. POGODOWE ELEMENTY ATMOSFERY
1.1. Wiadomości wstępne
1.1.1. Meteorologia, pogoda, klimat
1.1.2. Budowa atmosfery
1.2. Ciepło i temperatura
1.2.1. Mechanizm nagrzewania się Ziemi i atmosfery
1.2.2. Równowaga atmosfery
1.2.3. Pomiary temperatury
1.3. Wilgotność i kondensacja pary wodnej
1.3.1. Pomiary wilgotności
1.4. Ciśnienie
1.4.1. Jednostki ciśnienia
1.4.2. Układy baryczne
1.4.3. Pomiary ciśnienia
2. ZJAWISKA METEOROLOGICZNE
2.1. Wiatr
2.1.1. Geneza wiatru
2.1.2. Kierunek wiatru
2.1.3. Zakłócenia kierunku i siły wiatru
2.1.4. Siła wiatru
2.1.5. Wiatry okresowe: bryzy i monsuny
2.1.6. Ogólna cyrkulacja atmosfery - pasaty
2.1.7. Wiatry lokalne
2.1.8. Wiatromierze
2.2. Chmury
2.3. Mgły
2.3.1. Rodzaje mgieł
2.4. Opady atmosferyczne
2.5. Osady atmosferyczne
2.6. Inne meteory
2.7. Widzialność i jej anomalie
2.8. Fale i falowanie
2.9. Anomalie odbioru radiowego
3. FRONTY ATMOSFERYCZNE
4. PROGNOZOWANIE POGODY
4.1. Służby meteorologiczne
4.2. Mapy synoptyczne
4.3. Źródła informacji o pogodzie
4.4. Morskie komunikaty meteorologiczne
4.4.1. Ostrzeżenia
4.4.2. Komunikaty o pogodzie
4.4.3. Komunikaty lodowe
4.5. Przewidywanie pogody na podstawie obserwacji własnych
5. ZARYS NAWIGACJI METEOROLOGICZNEJ
5.1. Strategia
5.2. Taktyka
5.2.1. Żegluga w zasięgu cyklonu
5.2.2. Przykłady rozwiązań taktycznych
6. ZAŁĄCZNIKI
Załącznik nr 1
Agielsko-polski słownik terminów spoykanych w komunikatach meteorologicznych i ich skróty stosowane w komunikatach systemu NAVTEX
Załącznik nr 2
Niemiecko-polski słownik wybranych terminów spotykanych w komunikatach meteorologicznych
Załącznik nr 3
Skróty stosowane w komunikatach meteorologicznych systemu NAVTEX
Załącznik nr 4
Wymagania Poskiego Związku Żeglarskiego ( uchwała nr 42/Z/XXXVII z 23.07.2013 r. ) z przedmiotu Meteorologia
7. BIBLIOGRAFIA
Jacek Czajewski (ur. 21 czerwca 1936 w Warszawie, zm. 1 lutego 2017 również w Warszawie) – polski specjalista z dziedziny elektrotechniki i miernictwa elektrycznego, profesor nadzwyczajny Politechniki Warszawskiej, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej i działacz żeglarski.
Morzem i żeglarstwem interesował się jeszcze jako chłopiec. Mając dwanaście lat uzyskał stopień młodszego żeglarza i począł szybko wspinać się po szczeblach żeglarskiej kariery. Przerwał ją jednak na kilka lat w pamiętnym okresie, gdy nie wolno było żeglować po morzu, rozwiązywano kluby, reorganizowano żeglarstwo. Uprawiał w tym czasie intensywnie szermierkę, wioślarstwo i studiował.
Wróciwszy do żeglarstwa od początku zdobywał kolejne stopnie, osiągając patent kapitana żeglugi wielkiej z uprawnieniami do prowadzenia dużych żaglowców. Brał między innymi udział w rejsie żaglowcem STS "Pogoria" wokół Afryki do Indii i Sri Lanki w latach 1983–1984, w ramach tzw. Szkoły pod Żaglami. Był instruktorem, autorem kilkunastu publikacji książkowych i podręczników dla żeglarzy, a także recenzentem literatury marynistycznej. Zasiadał w Jury Nagrody „Żagli” im. Leonida Teligi.
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.