Puchar Ameryki 1850-1977
zoom_out_map
chevron_left chevron_right
Nowy

Puchar Ameryki 1850-1977

Autor: Julian Czerwiński
Okładka: miękka
Format: 12 x 16 cm
Liczba stron: 64
Rok wydania: 1977

45,00 zł (brutto) 42,86 zł (netto)
Brutto
check w magazynie

Uwaga - uszkodzona, luźna okładka

Miniatury Morskie tomik 183,
Seria "SJ-2000" zeszyt numer 11 "Puchar Ameryki 1851-1977"

-------------------------------------------------------------

Żeglarskie współzawodnictwo o Puchar Ameryki, światowa impreza sportowa starsza od nowożytnych olimpiad i Pucharu Davisa, nie rozstrzygana jest wyłącznie na płaszczyźnie rywalizacji narodów, jachtklubów lub jachtów, lecz jest również pasjonującym zmaganiem ludzkich ambicji i marzeń. Interesujące są środki tej walki, zależne od konstruktorów, budowniczych i żaglomistrzów, postacie głównych bohaterów oraz przebieg samych regat.
A wszystko zaczęło się od szkunera "America", zdobywcy słynnej nagrody, znanej dziś w świecie pod nazwą Pucharu Ameryki. Ameryka potrafiła bronić i utrzymać symboliczny puchar przez 125 lat. Sam szkuner "Ameryka" narodził się dzięki inicjatywie Nowojorskiego Jachtklubu i pracy stoczni Williama H. Browna na Est River. Założycielem i pierwszym komandorem Nowojorskiego Jachtklubu był John Cox Stevens, syn pułkownika z wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych, który dorobił się fortuny jak armator parowców.
30 lipca 1844 roku Stevens zaprosił ośmiu bogatych przyjaciół na pokład nowego jachtu zakotwiczonego przed Manhattanem i tego dnia założyli jachtklub, którego dalsze losy i rozwój związane są ściśle z Pucharem Ameryki. Głównym motorem działania sportowego nowojorskich dżentelmenów z owych czasów była pasja do hazardu. Wielu z nich posiadało stajnie wyścigowe, a Stevens był prezesem słynnego Jockey Club. Okazją do grubych zakładów były każde zawody sportowe - mecz krykiet czy basballu, lecz najbardziej emocjonujące były regaty na rzece Hudson. Właśnie te regaty, połączone z wysokimi stawkami zakładów, zrodziły zamiłowanie Stevensa i jego kolegów do regatowej walki pod żaglami.
Kiedy Nowojorski Jachtklub liczył sobie już 6 lat, przygotowano w Londynie wielką przemysłową wystawę światową, w której ambitni przemysłowcy amerykańscy chcieli pokazać się jak najokazalej. Wystawę przewidziano na lato 1851 roku. Zaplanowana na ten czas wiele imprez, ale ta co zelektryzowało nowojorczyków, były wielkie wyścigi jachtów w Cowes, stolicy brytyjskiego jachtingu. Perspektywa zmierzenia się z dostojnymi i renomowanymi żeglarzami angielskimi oraz podjęcia z nimi wysokich zakładów stała się ambitnym marzeniem nowojorczyków. Stevenson założył siedmioosobowy syndykat, którego celem było pokrycie wysokich kosztów tej zuchwałej imprezy, a w pierwszym rzędzie wybranie lub zbudowanie odpowiedniego żaglowca.
Żaglowcem tego rodzaju mógł być zbudowany w 1849 roku przez George'a Steersa szkuner pilotowy "Mary Taylor", znany z doskonałej prędkości, zwrotności i dzielności morskiej. Jednak 30-letni Steers, wybitny konstruktor, był przekonany że potrafi zaprojektować jeszcze lepszy i szybszy żaglowiec od "Mary Taylor". Był tak pewny swoich umiejętności, że zaproponował syndykatowi pewien układ. Zbuduje żaglowiec za kwotę 30 000 dolarów (kwota wyższa o 1/3 od ówczesnych cen rynkowych), zobowiązując się jednocześnie, że zwróci całą sumę i przyjmie jacht z  powrotem, jeśli nie okaże się on szybszy od wszystkich, zbliżonych rozmiarami, żaglowców w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Syndykat przyjął te warunki z zastrzeżeniem oddania gotowego szkunera do dnia 1 kwietnia 1851 roku.
Tak zrodził się szkuner "America", który wcielał w swych kształtach tradycyjne linie kliprów z Baltimore i amerykańskich statków pilotowych.

Szkuner "Amercia" miał następujące wymiary:
długość po pokładzie: 31,01 m
długość całkowita z bukszprytem: 38,25 m
szerokość: 7,01 m
zanurzenie: 3,35 m
fokmaszt: 24,23 m
grot maszt: 24,69 m

Szkuner "America" – jako pierwszy przepłynął Ocean Atlantycki oraz zwyciężył w prestiżowych regatach (One Hundred Sovereign Cup) wokół wyspy Wight deklasując jednostki brytyjskie, dając nazwę żeglarskiej rozgrywce jachtów pełnomorskich "Regaty o Pucha Ameryki".  Szkielet kadłuba został wykonany z kilku gatunków drewna klejonego, poszycie o grubości ok. 3 caliz klepki dębowej a pokład z drewna sosnowego. Dodatkowo cały kadłub obito blachą miedziana dla ochrony. S/Y "America" był jednostką o znacznie większej długości linii wodnej niż konkurencyjne jachty, co miało kluczowe znaczenie w osiągach prędkości. Maszty odchylono mocno do tyłu w kierunku rufy. Żagle wykonano z płótna bawełnianego. W skład podstawowego kompletu żagli wchodził jeden sztaksel, dwa żagle gaflowe na obu masztach oraz topsel na grotmaszcie.

W czasie swego pierwszego przejścia Oceanu Atlantyckiego szkuner ustanowił rekord dobowego przebiegu równy 284 Mm, co daje średnią prędkość 11,8 węzłów. 22 sierpnia 1851, szkuner "America" uczestniczył w regatach One Hundred Sovereign Cup, pokonując 14 brytyjskich jachtów. Odnosząc to zwycięstwo staje się legendą amerykańskiego i światowego żeglarstwa. W latach 1851–1901 jednostka brała udział w 51 wyścigach odnosząc 12 zwycięstw. W marcu 1941 r. zapadł się dach hangaru niszcząc przechowywany jacht. Resztki kadłuba ostatecznie rozebrano w 1945 roku. Obecnie grotmaszt szkunera stoi, jako maszt klubowy, przed New York Yacht Club w Newport.

Podsumowując regaty o Puchar Ameryki (ang. America’s Cup) – międzynarodowe regaty żeglarskie jachtów pełnomorskich, rozgrywane od 1851 r. Historię regat zapoczątkowało zwycięstwo amerykańskiego jachtu "America" podczas regat wokół wyspy Wight rozegranych 22 sierpnia 1851 roku. Jedyną nagrodą w regatach jest przechodni puchar (ważący około 3 kg) ufundowany przez Royal Yacht Squadron w 1851 roku. Pierwsze regaty, w których próbowano odebrać ten puchar miały miejsce w 1870 roku. Sam puchar nazywany bywa niekiedy Świętym Graalem lub żartobliwie Starym Dzbankiem (ang. Auld Mug).

Co się działo później z Pucharem Ameryki, o czasach szkunerów, kutrów, klasie J, klasie 12 dowiecie się czytając Miniaturę Morską "Puchar Ameryki 1850-1977".

AN-2932
Autor
Julian Czerwiński
Oprawa
miękka
Format
12 x 16 cm
Liczba stron
64
Rok wydania
1977

SPIS TREŚCI:

Szkuner "America"
Regaty szkunerów (1870-1876)
Regaty lat osiemdziesiątych
Era wielkich slupów i jachtów gaflowych (1893-1920)
regaty w klasie "J" (1930-1937)
Regaty w klasie 12-metrowej
- Organizacja załogi, taktyka nawigacyjna
- Żagle
Pojedynki "dwunastek" w latach 1958-1976
Eliminacje 1974 roku
Czynniki zwycięstwa
- Lepsze żeglowanie
- Szybszy jachy
- Lepsze żagle
- Lepszy trening
Co dalej z Pucharem Ameryki?

Miniatury Morskie
Seria: "SJ-2000"
Zeszyt 1. "Transatlantyckie regaty samotników 1972" Paweł Dzianisz
Zeszyt 2. "Operacja Żagiel 1972" Grażyna Murawska
Zeszyt 3. "Pojedynek z Atlantykiem" Kazimierz Wojciechowski
Zeszyt 4. "Operacja Żagiel 1974" Grażyna Murawska
Zeszyt 5. "Zewem morza dookoła świata" Zdzisław Michalski
Zeszyt 6. "Z pokładu Poloneza" Krzysztof Baranowski
Zeszyt 7. "Dar Pomorza" Andrzej Perepeczko
Zeszyt 8. "Maria do Peru" Wojciech Jacobsen
Zeszyt 9. "Barnim nie zawiódł" Jerzy Rakowicz
Zeszyt 10. "Szalupą przez Atlantyk" Jacek Pałkiweicz
Zeszyt 11. "Puchar Ameryki 1850-1977" Julian Czerwiński
Zeszyt 12. "Operacja Żagiel 1976" Jan Frąckowiak
Zeszyt 13. "Gedanią od Arktyki do Antarktyki" Wojciech Wierzbicki

Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka

ORLEN paczka

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.

Może także Cię zainteresuje