Wisła w dziejach Polski
zoom_out_map
chevron_left chevron_right

Wisła w dziejach Polski (antykwariat)

Autor: Stanisław Gierszewski
Okładka: twarda z obwolutą
Format: 17,50 x 24,50 cm
Liczba stron: 278
Rok wydania: 1982
ISBN: 83-215-3245-4

24,00 zł (brutto) 22,86 zł (netto)
Brutto
check w magazynie

Książka jest monografią użytkowania Wisły od czasów najdawniejszych do 1939r. oraz głównych koncepcji jej użytkowania po 1945r. Jest tu przedstawiona nie tylko rola Wisły i jej dopływów w życiu gospodarczym Polski, lecz także historia jej regulacji, rozwój portów i przystani rzecznych, statków transportowych, organizacja przewozów, załogi flisackie (ich liczebność, struktura społeczno-zawodowa, warunki bytu i pracy, konflikty klasowe). Duży nacisk kładzie autor na kulturotwórcze następstwa użytkowania rzecznych tras komunikacyjnych (folklor flisacki, literatura piękna i malarstwo o tematyce wiślanej), wskazując na genezę i rozwój idei Wisły jako symbolu politycznego utożsamianego z narodem i państwem.

W3-2212
Używane
83-215-3245-4
Autor
Stanisław Gierszewski
Oprawa
twarda z obwolutą
Format
17,50 x 24,50 cm
Liczba stron
278
Rok wydania
1982
ISBN
83-215-3245-4

Wstęp
I. Czasy prehistoryczne i wczesnego średniowiecza
   1. Znaczenie Wisły dla osadnictwa i gospodarki oraz geografia wymiany
   2. Skład społeczny organizatorów handlu i żeglugi oraz charakter portów
   3. Statki i żeglarze
   4. Nazwa "Wisła" w opisach, legendach i kronikach
II. Późne średniowiecze
   1. Zmiany ładunków i dróg handlowych
   2. Spory z Zakopanem o wolność żeglugi i geneza rzek publicznych
   3. Geografia spławu wiślanego
   4. Skład społeczny uczestników spławu
   5. Porty, statki i ich załogi
III. Epoka Rzeczpospolitej szlacheckiej
   1. Wielkość i charakter przewozów
   2. Żeglowność dróg wodnych
   3. Geografia spławu
   4. Uczestnicy handlu i spławu
   5. Ekonomika i organizacja spławu
   6. Przystanie i warsztaty szkutnicze
   7. Typy statków
   8. Obsługa statków
   9. Apoteoza Wisły oraz szlacheckiego spławu w sztuce i literaturze
IV. Lata rozbiorów i wojen napolitańskich
   1. Fluktuacje w handlu wiślanym
   2. Drogi wodne
   3. Rejony wywozu
   4. Porty, przystanie i statki
   5. Obsada statków
   6. Koniec epoki
V. Od kongresu wiedeńskiego do traktatu wersalskiego
   1. Przemiany w handlu
   2. Regulacja rzek
   3. Statki i armatorzy
   4. Flisacy i ich folklor
   5. Wisła i jej folklor w literaturze i sztuce
VI. Lata II Rzeczypospolitej
    1. Rola przewozów wiślanych
    2. Próby regulacji i zagospodarowania Wisły
    3. Porty, armatorzy, statki oraz ich załogi
    4. Propagandowe znaczenie Wisły i jej motyw w literaturze
VII. W Polsce Ludowej
    1. Spuścizna
    2. Program
Zakończenie
Bibliografia
Źródła ilustracji
Summary
Skorowidz osób
Skorowidz nazw geograficznych

"Historia morska" - pod tym tytułem Wydawnictwo Morskie prezentowało Czytelnikom serię wydawniczą, w której ukazały się monografie dotyczące węzłowych zagadnień morskich dziejów społeczeństw w różnych epokach historycznych.
W serii "Historia morska" ukazały się:
1) "Dawni żeglarze Oceanii" Kazimierz Ślaski
2) "Druga wojna światowa na Bałtyku" Edmund Kosiarz
3) "Dzieje jachtingu światowego" Włodzimierz Głowacki
4) "Dzieje żeglarstwa polskiego" Włodzimierz Głowacki
5) "Flota Białego Orła" Edmund Kosiarz
6) "Gdańscy ludzie morza w XVI-XVIII w." Maria Bogucka
7) "Jan III Sobieski a Bałtyk" Michał Komaszyński
8) "Konflikty i zbrojenia morskie 1918-1939" Józef Wiesław Dyskant
9) "Morskie dzieje Portugalczyków" José Gentil da Silva
10) "Morskie imperium Hiszpanii" J. H. Parry
11) "Morskie Imperium Holandii 1600-1800" Charles Ralph Boxer
12) "Od wojny krymskiej do bałkańskiej" J. Gozdawa-Gołębiowski
13) "Pierwsza wojna światowa na Bałtyku" Edmund Kosiarz
14) "Pieśni spod żagli" Jerzy Wadowski
15) "Starożytne bitwy morskie" Tadeusz Łoposzko
16) "Tajemnice starożytnej żeglugi" Tadeusz Łoposzko
17) "Wisła w dziejach Polski" Stanisław Gierszewski
18) "W obronie tronu króla Stanisława Leszczyńskiego" Edmund Cieślak
19) "Wojny na Bałtyku X - XIX wiek" Edmund Kosiarz
21) "Wyprawy morskie, podróże i odkrycia Anglików" Richard Hakluyt
22) "Zbrodnie wojenne na morzu w drugiej wojnie światowej" Tadeusz M. Galewski
23) "Z kontynentu na kontynent" Thor Heyerdahl

Rodzaje dostawy

Dostawa

Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.

Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.

W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.

ORLEN paczka

ORLEN paczka

Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.

PACZKOMATY INPOST

PACZKOMATY INPOST

Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.

Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.

Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.

Poczta Polska

Poczta Polska

Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.

Przesyłki ekonomiczne

Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.

Przesyłki priorytetowe

Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.

Kurier DHL

DHL Parcel Polska

Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).

Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.

Może także Cię zainteresuje