Bardzo dobra książka z zakresu żeglarstwa śródlądowego, zawiera ilustracje w tekście, tablic i schematów. Doskonała lektura dla pasjonatów marynistyki i żeglowania.
Podręcznik napisany bardzo prostym językiem. Wydanie V nie ma załącznika zawierającego znaki żeglugowe. Autor, w związku z wprowadzanymi dość istotnymi zmianami oznakowania szklaków żeglugowych, zmuszony został do późniejszego wydania oddzielnego opracowania. Miała to być oddzielna książka.
- Autor
- Stefan Wysocki
- Oprawa
- miękka
- Format
- 14 x 20,5 cm
- Liczba stron
- 298
- Rok wydania
- 1973
- Wydanie
- V
Przedmowa
MINI-HISTORIA ŻEGLARSTWA
Żeglarstwo polskie i w Polsce
Polskie drogi śródlądowe
O JACHCIE
Gdy budzi się zainteresowanie
Wybieramy łódź
Co to jest jacht
Jachty balastowe i bezbalastowe
Znajdźmy wspólny język
Uporządkujmy pojęcia
Kadłub
Drzewce
Olinowanie
Żagle
Okucia
BEZ TYTUŁU, ŻEBY NIE ODSTRASZYĆ CZYTELNIKA
Teoria łodzi w dawce dziecięcej
Stateczność
Metacentrum
Środek ożaglowania
Zrównoważenie żagli
Ster
Jak wiatr działa na żagle
Kursy względem wiatru
Kształt żagla
Układ prądu powietrza na żaglach
Wzajemny układ i działanie żagli
Ustawienie żagli
Dodajemy foka
Dysza
Teoria żeglowania
Rozkład sił wiatru
Wiatr pozorny i rzeczywisty
Meteorologia
Temperatura
Ciśnienie
Wilgotność
Chmury
Opady
Wiatr
Pogodę czasem można przewidzieć
Obserwujemy chmury
Obserwujemy nie tylko chmury
O ŻEGLOWANIU
Musimy znać kilka węzłów
Wychodzimy na wodę
Uczymy się stawiać żagle
Czy można uczyć się żeglowania z książki
Żagle stawiamy w linii wiatru
Manewrowanie poszczególnymi żaglami
O biegu wstecznym
Hamowanie żaglami
Próbujemy w domu
Odejście od nabrzeża
Odejście z kotwicy
Stawanie na kotwicy
Dochodzenie do boi
Dochodzenie do nabrzeża
O zwrotach
Zwrot na wiatr
Zwrot z wiatrem
Człowiek za burtą
Wypłynęliśmy z portu
Kurs na wiatr
Wyostrzenie i odpadanie
Balastowanie
Nadmierne wyostrzanie
Jeszcze o wimplu
Jeszcze o kursie na wiatr
Kurs w półwiatru
Odpadanie w podmuchach
Zwroty przy równej sile wiatru
Obciągacz bomu
Kurs z wiatrem
Żeglowanie na falo
Zwroty w czasie silnego wiatru
O refowaniu
WYŻSZA SZKOŁĄ JAZDY
Jacht jednoosobowy
Balastowanie
Zwrot na wiatr przy wietrze słabym
Zwrot na wiatr przy wietrze silnym
Zwrot z wiatrem przy słabym wietrze
Zwrot z wiatrem przy wietrze silnym
Żegluga na fali
Utrzymanie szybkości przy słabym wietrze na fali
Jazda na wysokim żaglu
Żegluga w ślizgu
Ślizg na fali
Ślizg na wodzie płaskiej
Jacht dwuosobowy
Pływanie na wietrze słabym
Zwroty
Pływanie na kursach pełnych
Kolejność czynności w zwrocie na wiatr
Kursy pełniejsze
Zwrot z wiatrem bez spinakera
Stawianie spinakera na półwietrze
Zwroty ze spinakerem przy wietrze pełnym
Rolowanie genui
Założenia taktyczne dla Holendra
ROZDZIAŁ DLA LUDZI LUBIĄCYCH WYŚCIGI
O wędrówkach żeglarskich
NAUTYKA
Pojęcia wstępne
Mila morska, kabel, węzeł
Współrzędne geograficzne
Horyzont
Południk magnetyczny
Kompas
Posługiwanie się kompasem
Przeliczanie kursów
Przeliczanie namiarów
Mierzenie głębokości morza
Mierzenie prędkości i przebytej drogi jachtu
Mapy nawigacyjne
Rodzaje map nawigacyjnych
Jak po sługiwać się mapą nawigacyjną
Oznakowanie punktów na mapie
Wykreślanie kursów i namiarów
Mierzenie odległości na mapie
Pozycja zliczona
Locja
Oznakowanie szlaku żeglownego
PRZEPISY ADMINISTRACYJNE I PRAWO DROGI
Oznakowanie morskich torów wodnych przy ujściu rzek
System oznakowania torów wodnych przy ujściach rzek
Latarnie morskie i statki latarniowe
Sygnały mgłowe
Pławy i stawy
Morskie pomoce nawigacyjne
Rzecz o ryzyku i jego rozumieniu
Jak żeglować na rzekach, a jak na jeziorach
Przykosa i przemiał
Prąd
Żegluga na jachtach balastowych
Strój żeglarski
Zespół żeglujący
NASZ JACHT ŚWIADCZY O NAS
Trymowanie jachtu
Kadłub
Ożaglowanie
Trymowanie grota
Trymowanie foka i ustawianie kipów
Opory takielunku
Olinowanie
Konserwacja jachtu
Przed sezonem nawigacyjnym
Po sezonie nawigacyjnym
Awarie
PROGRAM SZKOLENIA PZŻ (ŻEGLARZ I STERNIK)
OBÓZ ŻEGLARSKI, PROPOZYCJE - JAK GO PROWADZIĆ
O WYPADKACH NA WODZIE I O ZAPOBIEGANIU IM
Przyczyny wypadków
Kąpiele zbiorowe
Wypadki w czasie żeglowania
Ratowanie
Uwalnianie się od chwytów tonącego
Ocena sytuacji
Podjęcie sztucznego oddychania
Pośredni masaż serca
Bibliografia
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.