Książka, której I wydanie ukazało się w 1973 roku, zawiera wiadomości umożliwiające pogłębienie teoretycznej i praktycznej znajomości problematyki prawnej związanej z dochodzeniem i orzekaniem w sprawach przyczyn wypadków morskich w Polsce. W szczególności omawia organizacje izb morskich w Polsce i zasady postępowania przed tymi organami, naświetla ich cele i zadania oraz znaczenie orzecznictwa morskiego dla bezpieczeństwa żeglugi, dla postępowania przed sadami cywilnymi i karnymi, komisjami arbitrażowymi i kolegiami do spraw wykroczeń.
Wydanie obecne, poprawione i uaktualnione, poszerzone zostało o praktyczne wskazówki dla kapitanów statków dotyczące postępowania przed izbami morskimi, jak również o kilka innych, nowych załączników.
Sposób ujęcia tematu umożliwia korzystanie z niej oficerom PMH i rybołówstwa morskiego, pracownikom przedsiębiorstw armatorskich i innych jednostek związanych z żeglugą morską. Może być również przydatna dla pracowników wymiaru sprawiedliwości, studentów wydziałów prawa i wyższych szkół morskich.
- Oprawa
- twarda
- Format
- 17 x 24.5 cm
- Liczba stron
- 327
- Autorzy
- Eugeniusz Jabłoński
- Rok wydania
- 1975
- Wydanie
- II
PRZEDMOWA DO WYDANIA II
PRZEDMOWA DO WYDANIA I
Część I. Powstanie i kształtowanie się izb morskich w Polsce i ich zadania
Rozdział I. Okres formowania się organów do badania wypadków morskich
1. Zarys historyczny kształtowania eis polskich władz marynarki handlowej po I wojnie światowej
2. Przesłanki faktyczne i prawne ustawowego unormowania dochodzeń w sprawach wypadków morskich
Rozdział II. Ustawa o izbach morskich z 18 III 1925 roku
1. Ustrój i zakres działania izb morskich
2. Rozwój izb morskich i zmiany w okresie międzywojennym
3. Okres II wojny światowej
Rozdział III. Działalność izb morskich po II wojnie światowej
1. Organizacja centralnych i terenowych organów administracji morskiej
2. Wznowienie działalności izb morskich
3. Rozwój i przemiany w organizacji i działalności izb morskich do 1961 roku Rozdział
IV. Rys rozwojowy prac legislacyjnych nad nowa ustawa o izbach morskich
1. Motywy i cel prac w sprawie zmiany ustroju i procedury izb morskich
2. Ostateczny projekt ustawy o izbach morskich z 1961 roku
Część II. Ustrój i organizacja izb morskich
Rozdział I. Charakter prawny izb morskich w systemie organów orzekania PRL
1. Sporne poglądy doktryny
2. Kwalifikacja prawna izb morskich w świetle obowiązujących przepisów
3. Ocena obecnej sytuacji prawnej izb morskich
Rozdział II. Organizacja i właściwość izb morskich
1. Rozszerzenie celów i zadań
2. Organizacja wewnętrzna
3. Składy orzekające
Rozdział III. Właściwość przedmiotowa miejscowa
1. Sprawy wypadków morskich
2. Pojecie wypadku morskiego
3. Ustawowy podział wypadków morskich
4. Wypadki statków
5. Samoistne wypadki z ludźmi
6. Właściwość miejscowa
Rozdział IV. Nadzór nad izbami morskimi
1. Nadzór zwierzchni Ministra Sprawiedliwości
2. Nadzór zwierzchni Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej
3. Nadzór bezpośredni
Rozdział V. Sytuacja prawna i zadania sektora pracy delegata Ministra HZiGM i inspektora pracy
1. Delegat Ministra HZiGM przy izbie morskiej
2. Inspektor pracy
Część III. Postępowanie w sprawach wypadków morskich
Rozdział I. Dochodzenie
1. Zawiadamianie o wypadkach morskich
2. Czynności dochodzeniowe
Rozdział II. Rozprawa
1. Cel, zadania i znaczenie rozprawy
2. Główne zasady postępowania
3. Przygotowanie rozprawy
4. Przebieg rozprawy
5. Sytuacja prawna zainteresowanego i rola jego pełnomocnika
6. Wina w postępowaniu przed izbami morskimi
Rozdział III. Orzeczenia
1. Przygotowanie orzeczenia
2. Sporządzanie orzeczenia
3. Tryb i forma ogłaszania orzeczenia
4. Podział uzasadnienia i jego treść
5. Koszty postępowania
6. Charakter prawny orzeczeń
Rozdział IV. Sankcje
1. Rodzaj, cel i charakter prawny
2. Podmioty podlegające sankcjom
3. Podstawy stosowania
4. Tryb stosowania sankcji
5. Skutki stosowania sankcji i ich wykonalność
6. Wytknięcia
Rozdział V. Zalecenia
1. Cel i przedmiot
2. Charakter prawny i adresat
3. Wykonalność i znaczenie
Rozdział VI. Rehabilitacja
Rozdział VII. Środki odwoławcze
1. Uwagi ogólne o środkach odwoławczych i ich podział
2. Pojęcie odwołania, podmioty uprawnione do złożenia odwołania, warunki dopuszczalności i skutki złożenia odwołania
3. Podstawy odwołania i postępowanie
4. Rodzaje orzeczeń
5. Zażalenia
Rozdział VIII. Wznowienie postępowania
1. Charakter prawny
2. Warunki dopuszczalności i podstawy wznowienia posterowania
3. Osoby uprawnione do złożenia wniosku, właściwość izby, tryb załatwiania wniosku, postępowanie po wznowieniu
Część IV. Znaczenie orzecznictwa izb morskich
Rozdział I. Wpływ orzeczeń na bezpieczeństwo żeglugi
1. Kierunki i zasięg oddziaływania
2. Realizacja zaleceń w praktyce
Rozdział II. Rola orzeczeń w postępowaniu sadowym
1. Proces cywilny
2. Postępowanie karne
Rozdział III. Znaczenie orzeczeń w postępowaniu arbitrażowym
Rozdział IV. Oddziaływanie orzeczeń na postępowanie w sprawach o wykroczenia
Rozdział V. Orzeczenia izb morskich a opinie biegłych
Część V. Postępowanie odrębne przed izbami morskimi
Rozdział I. Rejestr okrętowy
1. Charakter prawny i znaczenie
2. Postępowanie rejestrowe
Rozdział II. Protesty morskie
Rozdział III. Kondemnacja statku
Rozdział IV. Rozstrzyganie sporów o podział wynagrodzenia za ratownictwo pomiędzy członków załogi statku
Część VI. Badanie wypadków morskich według ustawodawstw niektórych państw morskich
Rozdział I. Niemiecka Republika Demokratyczna
1. Organy powołane do badan wypadków morskich i zakres ich badań
2. Zasady postępowania
3. Znaczenie orzeczeń i ich praktyczne wykorzystanie
Rozdział II. Republika Federalna Niemiec
1. Organizacja i charakter prawny organów powołanych do badania wypadków morskich
2. Zakres badań
3. Postępowanie
4. Projektowane zmiany w zakresie badania wypadków morskich
Rozdział III. Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich
1. Cel i zasięg badania wypadków morskich
2. Rodzaje wypadków
3. Organy prowadzące badania wypadków i nadzór nad badaniami
4. Postępowanie
5. Środki profilaktyczne
6. Postępowanie ze statkami obcych bander
Rozdział IV. Wielka Brytania
1. Uwagi ogólne
2. Badania wstępne
3. Formalne dochodzenie
4. Sankcje
Rozdział V. Holandia
1. Organy powołane do badania wypadków morskich
2. Tymczasowe dochodzenie
3. Postępowanie przed Radą Żeglugową
4. Postępowanie związane ze stosowaniem sankcji
Rozdział VI. Inne państwa morskie
1. Norwegia
2. Szwecja
3. Dania
4. Belgia
5. Francja
6. Hiszpania
7. Włochy
8. Stany Zjednoczone Ameryki
Wnioski końcowe
Literatura
Załączniki:
1. Postępowanie kapitana statku w sprawach wypadków morskich rozpoznawanych przez izby morskie
2. Raport o wypadku morskim (wór formularza)
3. Meldunek o wypadku morskim (wzór formularza)
4. Ustawa z 1XII1961 r. o izbach morskich
5. Zarządzenie nr 66 Ministra Żeglugi z 24 IX 1965 r.
6. Zarządzenie nr 67 Ministra Żeglugi z 24 IX 1965 r.
Summary
Skorowidz
Bibliotek nautyki - jest to seria książek fachowych z zakresu wiedzy zawodowej oficera pokładowego i radiooficera floty transportowej, rybackiej i pomocniczej. Dzieła okazujące się w tej serii tworzą podręczny księgozbiór dla praktykantów, służąc zarazem za podręczniki pomocnicze w szkołach morskich.
16) "Prawo morskie dla oficerów marynarki handlowej i rybołówstwa" J. Łopuski
17) "Budowa i konserwacja morskich radarów nawigacyjnych" J. Brożyna, F. Mróz
18) "Oceanografia nautyczna" W. Driemljug (tłum. M. Holec
19) "Międzynarodowy kod sygnałowy"
20) "Izby morskie" E. Jabłoński
23) "Okrętowe urządzenia antenowe" J. Bem, O. Teisseyre
24) "Okrętowe pompy, sprężarki i wentylatory" A. Perepeczko
25) "Okrętowe urządzenia oczyszczające" A. Perepeczko
26) "Okrętowe wymienniki ciepła" A. Perepeczko
27) "Poradnik manewrowania statkiem" W. Lekki
28) "Poradnik morskiej służby radiotelefonicznej" Andrzej Górski, Andrzej Osiński, Olgierd Teisseyre
29) "Paliwa, smary i woda dla statków morskich" P. Urbański
30) "Systemy i urządzenia nadawcze radiokomunikacji Morskiej" A. Górski
31) "Morska służba radiokomunikacyjna" A. Osiński
32) "Ocena dokładności w nawigacji morskiej" S. Górski
33) "Vademecum oficera wachtowego" F. Wróbel
34) "Wykorzystanie systemów nawigacyjnych" J. Urbański, Z. Kopacz, J. Posiła
35) "Eksploatacja statku handlowego" J. Pszenny
36) "Wiedza o manewrowaniu statkami morskimi" A. Nowicki
37) "Nawigacja morska" J. Urbański, Z. Kopacz, J. Posiła
38) "Astronawigacja" M. Jurdziński, Z. Szczepanek
39) "Odprawy portowe" Praca zbiorowa
40) "Trygonometria dla nawigatorów" S. Klekowski
41) "Technika ochrony przed zanieczyszczeniami ze statków" M. Małczyński
42) "Podstawy meteorologii i nawigacji meteorologicznej" M. Holec, P. Tymański
43) "Systemy morskiej nawigacji satelitarnej" M. Jurdziński, M,Szymoński
44) "Vademecum nawigatora" F. Wróbel
45) "Logi morskie" E. Krajczyński
46) "Urządzenia hydroakustyczne w nawigacji" E. Krajczyński
47) "Mapy faksymilowe w nawigacji morskiej" B. Wiśniewski, Z. Grzesiak
48) "Radionamierzanie w nawigacji morskiej" M. Łucznik, Z. Sochacki
49) "Systemy hiperboliczne w nawigacji morskiej" J. Januszewski, M. Szymoński
50) "Morskie kompasy magnetyczne" M. Jurdziński
51) "Wyposażenie pokladowe statku handlowego" W. Orszulok, S. Wewiórski
52) "Wytrzymałość kadłuba statku w eksploatacji" W. Orszulok
53) "Autopiloty okrętowe" S. Wyszkowski
54) "Podstawowe wiadomości z nawigacji" P. Czerwiński, A. Marsz, W. Kon
55) " Morskie radary nawigacyjne" M. Łucznik, S. Witkowski
56) "Wykorzystanie radaru do zapobiegania zderzeniom" W. Kon
57) "Praktyka radarowa na małych statkach" W. Kon, J. Januszewski, J. Więckowski
58) "Urządzenia meteorologiczne na statkach" Jan Malicki
60) "Międzynawowe prawo drogi morskiej" Władysław Rymarz
61) "Nawigacja morska. Zadania z objaśnieniami" Tom 1 Franciszek Wróbel
62) "Nawigacja morska. Zadania z objaśnieniami" Tom 2 Franciszek Wróbel
63) "Okrętowe kompasy żyroskopowe" Edward Krajczyński
64) "Urządzenia przeładunkowe drobnicowców" Bogdan Wojtaszczyk
65) "Podstawy meteorologii i nawigacji meteorologicznej" Michał Holec, Piotr Tymański
67) "Wiedza o manewrowaniu statkami morskimi" A. Nowicki
68) "Vademecum nawigatora" wydanie III, Franciszek Wróbel
Dostawa
Oferujemy kilka możliwych sposobów dostawy pod adresy zlokalizowane na terenie Polski.
Jeżeli zamówienie ma być dostarczone pod adres zagraniczny, prosimy o kontakt przez e-mail lub telefonicznie. Każda wysyłka zagraniczna jest wyceniana indywidualnie.
Wysyłki są realizowane w ciągu 1 dnia roboczego od momentu zaksięgowania na naszym koncie płatności za zamówienie.
Zamówienia pobraniowe oraz złożone i opłacone (Przelewy 24) do godziny 12:00 dnia roboczego zostaną wysłane tego samego dnia.
Zamówienia złożone i opłacone po godzinie 12:00 zostaną wysłane następnego dnia roboczego.
W przypadku przelewów tradycyjnych za godzinę opłacenia uznaje się godzinę zaksięgowania przelewu na naszym koncie.
ORLEN paczka
Jeden z najtańszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - z reguły kiosku RUCHu.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki, konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki.
Przewoźnik gwarantuje dostawę do wybranego punktu odbioru w czasie do 5 dni roboczych od dnia wysyłki.
PACZKOMATY INPOST
Jeden z najtańszych i najszybszych sposobów dostawy zamówionego towaru. Odbiór odbywa się we wskazanym przez zamawiającego punkcie odbioru - paczkomacie inpost.
Aby skorzystać z tej formy wysyłki konieczne jest podanie numeru telefonu komórkowego odbiorcy przesyłki, gdyż na wskazany numer telefonu przewoźnik wysyła w formie wiadomości SMS kod konieczny do odbioru paczki. Przesyłka z reguły trafia do paczkomatu odbiorcy w następnym dniu roboczym po dniu wysyłki.Poczta Polska
Za pośrednictwem Poczty Polskiej wysyłamy zamówienia jako listy polecone priorytetowe lub paczki (paczka priorytetowa, paczka ekonomiczna, Kurier 48).
Koszt przesyłki zależy od ilości zamówionych produktów, ich masy i gabarytów.
Przesyłki ekonomiczne
Najtańsze są przesyłki ekonomiczne, niestety czas doręczenia jest w tym przypadku najdłuższy. Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to 3 dni robocze po dniu nadania.
Przesyłki priorytetowe
Zdecydowanie lepszą opcją jest przesyłka priorytetowa. W tym przypadku Poczta Polska deklaruje, że przewidywany termin realizacji usługi to następny dzień roboczy po dniu nadania.
DHL Parcel Polska
Jeden z najszybszych i najpewniejszych sposobów dostawy bezpośrednio pod wskazany adres (door-to-door).
Przewoźnik gwarantuje dostawę do końca następnego dnia roboczego. W przypadku zamówień wysyłanych w piątek – będzie tym dniem poniedziałek.